(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
W dniu 5 lipca 2004 r. Rada zbadała program konwergencji Słowenii obejmujący okres od 2004 r. do 2007 r. Program jest w znacznym stopniu zgodny z wymogami zrewidowanego "kodeksu postępowania w zakresie treści i formy programów stabilności i konwergencji" dotyczącymi danych.
Strategia budżetowa leżąca u podstaw tego programu ma na celu osiągnięcie dobrego stanu finansów publicznych określonych przez bliską równowagi pozycję budżetową. W tym celu, program przewiduje stopniowe ograniczenie deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych w objętym nim okresie, co będzie zgodne ze zmniejszeniem wskaźników dochodów i wydatków pierwotnych, przy czym te ostatnie będą obniżane poprzez ograniczanie wydatków obowiązkowych. Zgodnie z metodą korekty, deficyt ma się zmniejszyć o połowę w ciągu kolejnych czterech lat do nieco poniżej 1 % w 2007 r. Zmierzając do stopniowego zmniejszenia deficytu strukturalnego, władze umożliwią działanie automatycznych stabilizatorów fiskalnych - choć w ograniczonym zakresie - w przypadku niekorzystnej sytuacji gospodarczej.
Scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu na okres po 2005 r. zdaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu i przewiduje wzrost realnego PKB nieco powyżej potencjalnej produkcji. Niemniej jednak założenia dotyczące wzrostu na 2004 r. są raczej optymistyczne. Prognozowana inflacja mieści się w dolnych granicach aktualnie prognozowanego zakresu w 2004 r., ale przewidywania na późniejszy okres są realistyczne, o ile polityka gospodarcza wciąż będzie koordynowana w celu trwałego obniżenia inflacji.
Deficyt w sektorze instytucji rządowych i samorządowych - po niewielkim wzroście do 1,9 % PKB w 2004 r., a następnie stopniowym spadku do 0,9 % PKB do 2007 r. - ma pozostawać w poszczególnych latach na poziomie niższym od wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Cele budżetowe przedstawione w programie nie wystarczą do zapewnienia średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, którym jest pozycja budżetowa bliska równowagi; tempo konsolidacji fiskalnej jest raczej powolne i kraj ma się zbliżyć do celu średnioterminowego dopiero pod koniec okresu objętego programem. Ponadto wynik budżetu może być gorszy od przewidywanego, zwłaszcza z uwagi na ryzyko makroekonomiczne związane z wyżej określoną optymistyczną prognozą wzrostu w 2004 r. Ponadto, konsolidacja fiskalna będzie realizowana pod koniec okresu. Dlatego stanowisko budżetowe w programie nie zapewnia dostatecznego zabezpieczenia przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych, zwłaszcza w pierwszych latach programu.
Dług publiczny brutto jest stosunkowo niski i taki pozostanie w przyszłości. Po wzroście do 29,5 % PKB do 2005 r., przewiduje się, że wskaźnik zadłużenia obniży się do 28,4 % PKB w 2007 r. Co się tyczy długoterminowej stabilności, Słowenia ryzykuje brakiem równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem kosztów starzenia się społeczeństwa. Całkowite wdrożenie reformy emerytur i wprowadzenie stabilnego systemu ochrony zdrowia oraz zapewnienie odpowiedniej nadwyżki pierwotnej mają podstawowe znaczenie dla zapewnienia stabilności finansów publicznych.
Najważniejsze prognozy zawarte w programie konwergencji Słowenii
| 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
| Realny wzrost PKB (%) | 2,3 | 3,6 | 3,7 | 3,8 | 3,9 |
| Wzrost zatrudnienia (%) | - 0,2 | 0,4 | 0,6 | 0,6 | 0,7 |
| Inflacja ZWCK (%) | 5,7 | 3,3 | 3,0 | 2,7 | 2,6 |
| Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) | - 1,8 | - 1,9 | - 1,8 | - 1,5 | - 0,9 |
| Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) | 28,6 | 29,1 | 29,5 | 29,4 | 28,4 |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, są dostępne na stronie:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.320.17 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Program konwergencji Słowenii 2004-2007. |
| Data aktu: | 05/07/2004 |
| Data ogłoszenia: | 24/12/2004 |