Program konwergencji Republiki Czeskiej na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie programu konwergencji Republiki Czeskiej na lata 2004-2007

(2004/C 320/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji kierunków polityki gospodarczej(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Republiki Czeskiej obejmujący lata od 2004 do 2007 r. Program tylko częściowo jest zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności dalszego udoskonalenia wymaga jakość danych ESA95 dotyczących dochodów i wydatków zarówno pod-składników funkcjonalnych, jak i pod-sektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government).

Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do stopniowego obniżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych do 3,3 % PKB w 2007 r. z 12,9 % w 2003 r. (5,9 % PKB z wyłączeniem głównej, jednorazowej operacji związanej z zaksięgowanymi gwarancjami państwowymi). Program wskazuje również, że proponowana ścieżka obniżania deficytu przewiduje, że usuwanie nadmiernego deficytu zostanie zakończone do roku 2008. Ustalono, że cel ten zostanie osiągnięty środkami konsolidacji fiskalnej uchwalonymi w dużej mierze w latach 2003 i 2004. Program przewiduje, że spadek dochodów w sektorze instytucji rządowych i samorządowych w stosunku do PKB będzie aż nadto skompensowany przez obniżenie wskaźnika wydatków w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. Po stronie dochodów program stanowi przejście z opodatkowania bezpośredniego na pośrednie. Po stronie wydatków program przewiduje spadek w dziedzinie transferów i subwencji oraz spożycia w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. Program przewiduje niewielki wzrost udziału wydatków na inwestycje publiczne jako część PKB.

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu odzwierciedla ostrożne założenia dotyczące wzrostu tzn. wzrost o 2,8 % w 2004 r. i późniejsze jego przyspieszenie do poziomu 3,5 % w 2007 r. Scenariusz ten jest traktowany jako odniesienie dla oceny prognoz budżetowych. Prognozy dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

Program przewiduje obniżkę deficytu do 3,3 % PKB w 2007 r. i jego późniejsze zmniejszanie przy następujących celach pośrednich: 5,3 % PKB w 2004 r., 4,7 % PKB w 2005 r. i 3,8 % PKB w 2006 r. Ścieżka dostosowania nie jest zbyt ambitna wobec braku podstawowych reform w dziedzinie wydatków na cele socjalne i przy uwzględnieniu przewidywanego ożywienia gospodarczego. Ryzyko jakiemu podlegają prognozy budżetowe jest w znacznym stopniu wyważone. Z jednej strony, ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogą być wyższe od przewidywanych, a wydatki - niższe od planowanych w budżecie. Z drugiej strony wpływ licznych, jednoczesnych zmian podatkowych w 2004 r. na zachowanie czynników ekonomicznych pozostaje niepewny. Ponadto wciąż pozostają do uzgodnienia ważne pomiary oszczędności, zwłaszcza te, które dotyczą spożycia w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. Stanowisko budżetowe w programie wydaje się wystarczające, by do roku 2008 obniżyć deficyt do progu 3 % PKB.

Wskaźnik zadłużenia wzrasta o 4,1 punktu procentowego w okresie objętym programem, osiągając 41,7 % PKB w roku 2007. Ewolucja wskaźnika zadłużenia może być mniej korzystna niż przewidywana, ze względu na możliwe zmiany mające wpływ na dostosowanie stosunku zapasów do obrotu.

Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność Republika Czeska stoi w obliczu poważnego ryzyka jakim jest nierównowaga budżetowa związana z pokrywaniem kosztów starzenia się społeczeństwa. Zmierzanie do zapewnienia odpowiedniej nadwyżki pierwotnej ma podstawowe znaczenie dla zagwarantowania stabilności finansów publicznych. Ponadto strategia budżetowa oparta na stopniowej konsolidacji w okresie objętym programem wymaga uzupełnienia środkami bezpośrednio odnoszącymi się do przewidywanego, nagłego wzrostu wydatków związanych grupami wiekowymi, w tym wszechstronną reformą systemu emerytalnego i ochrony zdrowia.

W dniu 5 lipca 2004 r., na podstawie zaleceń Komisji, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej i zgodnie z art. 104 ust. 7 wystosowała do Republiki Czeskiej zalecenie w sprawie skorygowania nadmiernego deficytu budżetowego, zawierające jednocześnie wskazówki Rady w zakresie prowadzonej polityki.

Najważniejsze prognozy programu konwergencji Republiki Czeskiej

2003 2004 2005 2006 2007
Realny wzrost PKB (%) 2,9 2,8 3,1 3,3 3,5
Wzrost zatrudnienia (%) - 0,7 - 0,8 - 0,3 0,0 0,1
Inflacja HICP (%) - 0,1 2,8 2,6 2,2 2,2
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) - 12,9 - 5,3 - 4,7 - 3,8 - 3,3
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) 37,6 38,4 39,7 41,0 41,7

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, można znaleźć na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.320.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Program konwergencji Republiki Czeskiej na lata 2004-2007.
Data aktu: 05/07/2004
Data ogłoszenia: 24/12/2004