Zawiadomienie zgodne z art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 479/92 z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu w odniesieniu do pewnych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy towarzystwami żeglugi liniowej (konsorcja)(1)(2004/C 319/02)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2004 r.)
Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 479/92, Komisja zaprasza zainteresowane strony do zgłaszania uwag dotyczących załączonego projektu rozporządzenia Komisji (WE) zgodnie z art. 81 ust. 3 Traktatu WE do kategorii porozumień w sektorze transportu morskiego. Uwagi należy przesyłać w ciągu sześciu tygodni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia na adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Unit COMP/D2, Office J70 2/55
B-1049 Brussels
Fax (32-2) 295 01 28
E-mail: april.spallin@cec.eu.int
______
(1) Dz.U. L 55 z 29.2.1992, str. 3. NB: Tytuł rozporządzenia (EWG) nr 479/92 został dostosowany tak, aby uwzględnić zmianę numeracji artykułów Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską zgodnie z art. 12 Traktatu Amsterdamskiego; pierwotnie odniesienie dotyczyło art. 85 ust. 3 Traktatu.
Projekt wstępny
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR .../...
z dnia [...] r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 823/2000 w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do określonych grup porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych między towarzystwami żeglugi liniowej (konsorcja)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 479/92 z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do określonych grup porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych między towarzystwami żeglugi liniowej (konsorcja)(1),
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),
po konsultacji z Komitetem doradczym ds. porozumień ograniczających konkurencję i pozycji dominującej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 823/2000(3) udziela konsorcjom żeglugi linowej ogólnego wyłączenia od zakazu zawartego w art. 81 ust. 1 Traktatu, z zastrzeżeniem pewnych warunków.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 823/2000 wygaśnie w dniu 25 kwietnia 2005 r. Z doświadczenia Komisji wynika, że przyznawanie wyłączenia grupowego konsorcjom jest nadal uzasadnione. Można zatem przedłużyć okres obowiązywania rozporządzenia (WE) nr 823/2000 o kolejne pięć lat.
(3) Wyłączenie grupowe, przyznane rozporządzeniem (WE) nr 823/2000 obejmuje konsorcja działające zarówno w ramach konferencji linii żeglugowych, jak i poza nimi. Jest ono zatem ściśle związane z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 4056/86 z dnia 22 grudnia 1986 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu w transporcie morskim(4), które przyznaje wyłączenie grupowe konferencjom linii żeglugowych. Komisja ostatnio rozpoczęła przegląd rozporządzenia Rady (EWG) nr 4056/86.
(4) Aby nie stwarzać zagrożenia dla trwającego procesu przeglądu rozporządzenia (EWG) nr 4056/86, wprowadzanie zasadniczych zmian do tego rozporządzenia przed zakończeniem przeglądu nie jest ani konieczne, ani stosowne.
(5) Jednakże pod pewnymi względami przepisy rozporządzenia (WE) nr 823/2000 nie są wystarczająco dostosowane do praktyki obecnie stosowanej w branży. Dlatego też właściwym jest wprowadzenie pewnych drobnych zmian po to, aby rozporządzenie (WE) nr 823/2000 lepiej służyło zamierzonemu celowi.
(6) W szczególności rozporządzenie Komisji (WE) nr 823/2000 przewiduje, że porozumienia ustanawiające konsorcjum muszą dawać członkom prawo do wycofania się z konsorcjum bez finansowej lub innej kary, z zastrzeżeniem pewnych warunków dotyczących okresu wypowiedzenia. Z praktyki wynika, że interpretacja tego postanowienia jest niejasna w przypadku gdy data wejścia w życie porozumienia jest wcześniejsza niż data faktycznego rozpoczęcia świadczenia usługi, np. gdy statki nie są dostępne lub nadal są w budowie. Taka sytuacja powinna być zatem regulowana przepisami szczegółowymi.
(7) Uzasadnione są starania konsorcjów o zabezpieczenie nowych inwestycji dokonywanych w ramach świadczonych usług. Dlatego też możliwość zawarcia "klauzuli o niewycofywaniu się" przez strony porozumienia ustanawiającego konsorcjum powinna również dotyczyć sytuacji, w których strony istniejącego porozumienia ustanawiającego konsorcjum uzgodniły, że dokonają znacznych nowych inwestycji, a koszty tych inwestycji uzasadniają zawarcie nowej "klauzuli o niewycofywaniu się".
(8) Rozporządzenie (WE) nr 823/2000 stanowi, że wyłączenie stosuje się po spełnieniu pewnych warunków obejmujących istnienie skutecznej konkurencji cenowej pomiędzy członkami konferencji, w ramach której działa konsorcjum, ze względu na to, że członkowie są wyraźnie upoważnieni w porozumieniu ustanawiającym konferencję do niezależnego ustalania każdej stawki frachtowej przewidzianej w taryfie konferencji. Zwrócono uwagę Komisji na fakt, że niezależne ustalanie stawek nie może być dłużej uznawane jako wspólna powszechna praktyka rynkowa. Obecnie indywidualne tajne kontrakty odgrywają ważniejszą rolę w różnych dziedzinach handlu Kontrakty takie mogą również doprowadzić do skutecznej konkurencji pomiędzy członkami konferencji linii żeglugowej. Dlatego też istnienie indywidualnych tajnych kontraktów należy również traktować jako oznakę istnienia efektywnej konkurencji cenowej pomiędzy członkami konferencji.
(9) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 823/2000 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia [...]
|
W imieniu Komisji |
|
[...] |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 55 z 29.2.1992, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1).
(2) Dz.U. C...
(3) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 24. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 463/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 23).
(4) Dz.U. L 378 z 31.12.1986, str. 24.