Opinia w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy

(2004/C 318/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie roli administracji elektronicznej (e-Government) dla przyszłości Europy (COM(2004) 567 final);

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 26 września 2003 r. dotyczącą zasięgnięcia opinii Komitetu w tej kwestii, zgodnie z ustępem pierwszym art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję jej Przewodniczącego z dnia 6 listopada 2003 r. dotyczącą polecenia Komisji Kultury i Edukacji, by przedstawiła opinię w tej sprawie;

uwzględniając Deklarację Ministerialną z Konferencji poświęconej e-Government, zorganizowanej 8 lipca 2003 r. w Como we Włoszech;

uwzględniając swoją opinię w kwestii: eEuropa 2005 - społeczeństwo informacyjne dla wszystkich (CdR 136/2002 fin)(1);

uwzględniając swoją opinię w kwestii interoperacyjnego świadczenia paneuropejskich usług e-Government dla administracji publicznej, biznesu i obywateli (IDABC) (CdR 247/2003 fin)(2);

uwzględniając swoją opinię nt.: e-Europa 2002 - tworzenie ram unijnych dla wykorzystania informacji publicznych (CdR 134/2002 fin)(3);

uwzględniając projekt opinii (CdR 392/2003 popr. 2), przyjęty 5 kwietnia 2004 r. przez Komisję Kultury i Edukacji (sprawozdawca: Keith Brown, członek rady okręgowej Clackmannanshire w Szkocji);

mając na uwadze co następuje:

1) e-Government nie tylko przyczynia się do skuteczności administracji publicznej, ale i wspiera demokrację polepszając styl rządzenia i udział obywateli w życiu publicznym,

2) istnieje potrzeba politycznego zaangażowania na najwyższym szczeblu w celu uruchomienia struktur i usług e-Government; większość barier prawnych znajduje się nie na szczeblu europejskim, lecz krajowym, regionalnym i lokalnym,

3) istnieją różne tradycje i podstawy prawne obecnych i przyszłych Państw Członkowskich, co utrudnia określenie wspólnych standardów świadczenia usług publicznych,

na 55. sesji plenarnej w dn. 16-17 czerwca 2004 r. (posiedzenie z 16 czerwca) jednogłośnie przyjął:

1.
Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 cieszy się, że Komisja przypisuje roli e-Government duże znaczenie dla osiągnięcia celów z Lizbony, i zwraca szczególną uwagę na rolę i wkład samorządów regionalnych i lokalnych w promowaniu i wykorzystywaniu jego potencjału, z uwagi na zasięg i wagę usług i uregulowań prawnych, jakie oferują one zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorstwom;

1.2 zwraca uwagę na fundamentalne właściwości samorządów regionalnych i lokalnych, jeśli chodzi o ich skalę działań i bliski kontakt ze społeczeństwem, umożliwiające szybkie wprowadzanie innowacji, ich znajomość i rozumienie najważniejszych potrzeb użytkowników i najbardziej poszukiwanych usług, jak też ich bezpośrednie zaangażowanie w życie jednostek i społeczności, co umożliwia im zachęcanie ludzi do zdobywania nowych umiejętności i wpływ na zmiany zachowań niezbędne do tego, aby e-Government z korzyścią dla wszystkich zrealizował się w praktyce;

1.3 przyjmuje zasadniczą definicję e-Government, zgodnie z którą jest to połączenie zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w administracji państwowej i samorządach ze zmianami organizacyjnymi i wykształceniem nowych umiejętności;

1.4 podkreśla niezwykłą wagę inwestowania w szkolenie i w sposobności rozwoju, tak by umożliwić jak najszerszemu spektrum jednostek udział w postępach e-Government;

1.5 podkreśla, iż wartość e-Government ujawni się w tym, jak zmieni się sposób świadczenia usług publicznych i jak zwiększy się udział obywatela w procesach demokratycznych i w kształtowaniu polityki, innymi słowy w tym, jak dalece zmodernizowany zostanie sposób świadczenia usług administracyjnych i współdziałania z obywatelami;

1.6 ostrzega, że taka transformacja na wszystkich szczeblach nie jest tania, lecz wymagać będzie znaczącego i długotrwałego zaangażowania środków, podwojonych przez konieczność utrzymania istniejących systemów w okresie przejściowym, co stanowi znamienny wymóg dla rządu, nieobecny w przypadku przedsiębiorstw handlowych;

1.7 zauważa, że aby umożliwić szerokie upowszechnienie systemu oraz usługi interaktywne, niezbędne jest przejście na połączenia szerokopasmowe, przeto cieszy się, że Komisja wzywa, by do roku 2005 całą administrację publiczną wyposażono w odpowiednie przyłącza, i uważa, że taka transformacja wymaga finansowego wsparcia, szczególnie na obszarach, gdzie obecny poziom dostępu i stopa jego rozwoju są względnie niskie;

1.8 ceni sobie dokonane w Komunikacie rozróżnienie między e-Governance a e-Government, i uważa, że e-Governance, pojęcie szersze, obejmujące główne usługi społeczne, ma ogromne znaczenie dla interesów samorządów lokalnych i regionalnych;

1.9 zaleca zastosowanie wspólnej ramy standardów badawczych, tak aby zapewnić publikację oceny jakościowej i ilościowej wszystkich znaczących programów i projektów, przez co udane propozycje będą rozwijane, zaś niedociągnięcia podlegną otwartej analizie, która pozwoli wyciągnąć naukę na przyszłość;

1.10 sądzi, iż partnerska współpraca, tworzenie konsorcjów i spółek joint venture między urzędami publicznymi na wszystkich szczeblach, a gdzie to możliwe - prywatnych organizacji, zarówno o zasięgu krajowym, jak i unijnym, ma fundamentalne znaczenie dla wykorzystania innowacji i uniknięcia problemu przestarzałości, dla powielania obecnych i przyszłych wzorcowych praktyk oraz optymalnego zużytkowania publicznych środków budżetowych;

1.11 stwierdza, że e-Government może przyczynić się do podtrzymywania i wspierania odrębności kulturowych ludzi z różnych regionów i ich równego dostępu do usług, oraz do silniejszego włączenia ich w proces tworzenia polityki, w tym zaś względzie szczególną rolę odgrywają władze lokalne i regionalne. Wszystko to sprawia, że bardzo istotne dla rozwoju praktyk integracyjnych są gruntowne prace badawcze;

1.12 jest świadomy tego, że dla zdobycia zaufania użytkowników usług wielkie znaczenie ma zastosowanie odpowiednich technologii bezpieczeństwa i ochrony danych, lecz przestrzega przed przyjmowaniem uregulowań, które nadmiernie utrudniałyby elektroniczny przepływ informacji dotyczących określonych osób;

1.13 dostrzega, iż Komunikat ten jest częścią większego zbioru innowacji o charakterze modernizacyjnym, które razem mogą zmienić na lepsze, pod względem społecznej integracji, wzajemne oddziaływanie obywatela i państwa, tym niemniej przestrzega przed potencjalnymi niebezpieczeństwami, jakie dla spójności społecznej niesie ze sobą izolacja, wynikająca z ograniczenia kontaktów międzyludzkich.

2.
Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 zaleca, aby Komisja Europejska, promując e-Government, zadbała w pierwszej kolejności o zapewnienie skutecznej interoperacyjności, wspólnych standardów, ram dla wymiany informacji, tak aby rozwijać wśród wszystkich obywateli UE świadomość istnienia usług paneuropejskich i ułatwiać im dostęp do informacji na temat usług krajowych i regionalnych. Pierwszeństwo należy także przyznać bezpieczeństwu wszelkich transakcji i danych. Zaufanie publiczne i korzystanie z usług są bezpośrednio powiązane z kwestiami bezpieczeństwa;

2.1 a) zaleca, by Komisja Europejska zwiększyła swoje wysiłki w celu efektywnego skoordynowania działań w ramach programów związanych z e-Government, w szczególności IDA, e-TEN oraz działań badawczych e-GOV w ramach Szóstego Programu Ramowego, w celu zoptymalizowania rezultatów i jak najlepszego wykorzystania wysiłków i środków, które Unia Europejska przeznacza na rozwój e-Government;

2.1 b) zaleca, by Komisja Europejska położyła większy nacisk na wymiar lokalny i regionalny w działaniach realizowanych w programach związanych z e-Government;

2.2 zaleca zaofiarowanie środków rządowych lub pochodzących z funduszy strukturalnych UE na wprowadzanie technologii szerokopasmowej na obszarach, gdzie może ona być z komercyjnego punktu widzenia nieopłacalna, tak aby zapewnić w ten sposób dostępność e-Government na wszystkich obszarach Unii Europejskiej, zwłaszcza na terenach, gdzie poziom dostępu i/lub stopa jego rozwoju są niskie. Przy określaniu środków niezbędnych na finansowanie infrastruktury gwarantującej dostęp całego terytorium należy wziąć pod uwagę specyficzne cechy charakterystyczne regionów, w szczególności ich rozciągłość geograficzną i liczbę mieszkańców;

2.3 kładzie nacisk na to, aby przynajmniej w fazie przejściowej zaoferować kursy edukacyjne w zakresie dostępu do e-Government oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i starszych, jak również osób o niższym poziomie wykształcenia, tak by promować ich integrację w tej dziedzinie (e-integracja) i eliminować wszelkie niebezpieczeństwo dyskryminacji;

2.4 zgadza się ze spostrzeżeniem, iż zapewnienie usług online nie daje gwarancji, że będzie się z nich korzystać, dlatego gorąco zachęca do przeprowadzania badań nad preferencjami i barierami po stronie popytu, zarówno w odniesieniu do typu usługi i metody dostępu, jak i do innowacyjności po stronie podaży, w celu określenia kanałów komunikacyjnych, które przyciągną najszersze spektrum użytkowników, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, wieku, płci, sytuacji społeczno-ekonomicznej;

2.5 podkreśla, że należy wykorzystywać w pełni możliwości technologii informacyjnych w celu optymalizacji jakości i wydajności usług świadczonych przez administracje w tradycyjny sposób;

2.6 zaleca przyjęcie regulacji prawnej, zgodnie z którą wyniki programów i projektów e-Government wspieranych ze środków publicznych będą musiały zostać ogłoszone, a wraz z nimi korzyści, jakie przyniosła dana inicjatywa, oraz wnioski, jakie należy wyciągnąć na przyszłość;

2.7 apeluje do Komisji, aby zachęcała do wspierania wysiłków władz lokalnych i regionalnych mających na celu zapewnienie usług e-Government w różnych językach, ze szczególnym uwzlędnieniem języków regionalnych i mniej rozpowszechnionych;

2.8 przyznaje, że ewaluacja głównych inicjatyw na nowym polu działań jest sprawą złożoną, jednak nalega na to, by od początku wytyczyć jasne cele oraz by w pełni, otwarcie i krytycznie oceniać wyniki (zarówno sukcesy, jak i porażki) na podstawie takich kryteriów jak zasadność, skuteczność, wydajność i funkcjonalność, w celu przyszłych ulepszeń.

Bruksela, 16 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Dz.U. C 128 z 29.05.03, str. 14.

(2) Dz.U. C 73 z 23.03.04, str. 74.

(3) Dz.U. C 73 z 26.03.03, str. 38.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024