Opinia w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie wspierania spółdzielczości w Europie.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie wspierania spółdzielczości w Europie

(2004/C 318/05)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)

KOMITET REGIONÓW

Uwzględniając komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie wspierania spółdzielczości w Europie (COM(2004) 18 final);

Uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 23 lutego 2004 r. w sprawie zasięgania opinii Komitetu w tej kwestii, zgodnie z ustępem pierwszym art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

Uwzględniając decyzję Przewodniczącego Komitetu z dnia 19 czerwca 2003 r. zalecającą Komisji ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej przygotowanie opinii w tej sprawie;

Zważywszy na to, że w polityce przedsiębiorczości Unii Europejskiej i w instytucjach publicznych wspierających przedsiębiorczość zbyt mało uwagi poświęcano spółdzielczości, a zwłaszcza zakładaniu nowych spółdzielni w nowych sektorach;

Zważywszy na to, że osiągnięcie celów lizbońskich wymaga równego traktowania i wspierania wszystkich form przedsiębiorczości;

Zważywszy na to, że spółdzielczość jest uznanym elementem społeczności europejskiej i wnosi istotny wkład w rozwiązywanie wielu gospodarczych i społecznych problemów Wspólnoty;

Uwzględniając projekt opinii (CdR 97/2004 rev.1), przyjęty przez Komisję ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej dnia 30 kwietnia 2004 r. (sprawozdawca: Irma Pellinen, przewodnicząca Rady Miasta Haukipudas i członek Regionalnej Rady Północno-Wschodniej Zatoki Botnickiej (FIN/PES)),

na 55 sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 16 i 17 czerwca 2004 r. 2004 r. (posiedzenie z dnia 16 czerwca 2004 r.) przyjął następującą opinię:

1.
Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji, dotyczący wspierania spółdzielczości w Europie i mający na celu upowszechnienie spółdzielni poprzez podniesienie ich statusu i zwiększenie wiedzy o ich specyfice. Lepsze zrozumienie sposobu działania spółdzielni, dalszy rozwój dotyczącego ich ustawodawstwa, zachowanie i poprawa ich pozycji oraz wkładu, wszystko to przyczyni się do osiągnięcia celów Wspólnoty;

1.2 popiera stanowisko Komisji, że dla małych i średnich przedsiębiorstw spółdzielczość jest platformą dla podjęcia wspólnych działań, poprawy ich pozycji na rynku oraz sposobem na świadczenie klientom-członkom wysokiej jakości usług, zwłaszcza tzw. "usług opiekuńczych" w sektorze ochrony zdrowia oraz ochrony i opieki społecznej. Spółdzielnie pracownicze mogą wnieść cenny wkład w budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy;

1.3 podkreśla wagę dążenia Komisji do znalezienia sposobu, aby zwiększyć chęć i zdolność małych i średnich firm do wykorzystywania spółdzielczych form przedsiębiorczości jako platformy dla podejmowania wspólnych działań biznesowych bądź dla zgrupowania interesów;

1.4 za ważne uznaje zorganizowanie uporządkowanej wymiany informacji, ustalenie najlepszych praktyk i promowanie spółdzielczości z udziałem małych i średnich przedsiębiorstw;

1.5 wspiera wysiłki na rzecz sprawdzenia metod zbierania dokładniejszych danych statystycznych o spółdzielczości;

1.6 podkreśla wagę uczestnictwa spółdzielni w programach na rzecz edukacji, szkoleń, kształcenia ustawicznego, edukacji przez Internet oraz potrzebę zachęcania szkół średnich i wyższych do organizowania szkoleń z zarządzania spółdzielczością;

1.7 ogromną wagę przykłada do wybierania i propagowania dobrych praktyk krzewienia spółdzielczości przez instytucje publiczne wspierające przedsiębiorczość;

1.8 podkreśla wagę finansowania przedsięwzięć na rzecz spółdzielczości. Konieczne jest sprawdzenie możliwości włączenia określonego odniesienia do spółdzielni do instrumentów finansowych zarządzanych przez Europejski Fundusz Inwestycyjny, zwłaszcza do funduszy stanowiących część Wieloletniego Programu na rzecz Przedsiębiorstw i Przedsiębiorczości, w szczególności Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Należy także podjąć wysiłki, aby zapewnić spółdzielniom pełen dostęp do programów Wspólnoty i do informacji o tych programach;

1.9 wspiera zamierzenia Komisji, aby zbadać strategie, właściwe działania i regulacje dotyczące spółdzielczości społecznej;

1.10 zachęca Komisję do dyskusji z Państwami Członkowskimi nad realizacją rozporządzenia i dyrektywy w sprawie Statutu spółdzielni europejskiej (SCE);

1.11 wspiera prace Komisji i Państw Członkowskich nad poprawą ustawodawstwa dotyczącego spółdzielni;

1.12 popiera wysiłki na rzecz stworzenia projektu "wzorcowego ustawodawstwa" dotyczącego spółdzielni;

1.13 uważa, że w kontekście rewizji rozporządzenia w sprawie SCE, ważne jest rozważenie możliwości jego uproszczenia poprzez propozycję przyjęcia wspólnych ogólnoeuropejskich zasad tam, gdzie to możliwe;

1.14 podkreśla ważny wkład, jaki spółdzielnie wnoszą w rozwój rolnictwa w nowych Państwach Członkowskich poprzez wspieranie współpracy między gospodarstwami w nabywaniu, obrocie produktami i w poprawie produkcji;

2.
Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 zaleca Komisji i Państwom Członkowskim niezwłoczne ocenienie szans realizacji i wsparcia przez interesariuszy inicjatyw, mających na celu zwiększenie świadomości wśród administracji publicznej i prywatnych podmiotów gospodarczych o możliwości wykorzystania formy spółdzielni jako środka do założenia działalności gospodarczej bądź do zgrupowania małych przedsiębiorstw;

2.2 za ważne uznaje zbadanie przez Komisję możliwości zorganizowania uporządkowanej wymiany informacji i doświadczeń oraz wskazania dobrych praktyk w sferze spółdzielczej przedsiębiorczości. Komisja, wraz z Państwami Członkowskimi i interesariuszami, powinna również zbadać, czy istnieje potrzeba dokonania analizy porównawczej krajowych praktyk i polityk;

2.3 zachęca do przeprowadzenia doświadczeń przy udziale technik satelitarnych i innych metod zbierania niezbędnych danych statystycznych dotyczących spółdzielczości w Europie;

2.4 za ważne uznaje uwzględnianie udziału spółdzielni w programach na rzecz edukacji, szkoleń, kształcenia ustawicznego, edukacji przez Internet, w szczególności w międzynarodowych programach i sieciach ekspertów, prowadzących do opracowania najlepszych działań w innowacyjnych dziedzinach;

2.5 podkreśla wagę wybierania i propagowania dobrych praktyk instytucji publicznych wspierających przedsiębiorczość;

2.6 za ważne uznaje niezwłoczne zbadanie możliwości włączenia określonego odniesienia do spółdzielni do instrumentów finansowych zarządzanych przez Europejski Fundusz Inwestycyjny, zwłaszcza do funduszy stanowiących część Wieloletniego Programu na rzecz Przedsiębiorstw i Przedsiębiorczości, w szczególności Małych i Średnich Przedsiębiorstw, oraz zapewnienie spółdzielniom pełnego dostępu do programów Wspólnoty i do informacji o tych programach;

2.7 zachęca Komisję do głębszego zbadania strategii, właściwych działań i regulacji dotyczących spółdzielczości społecznej jak i wpływu spółdzielni w Europie na społeczeństwo i na tworzenie nowych miejsc pracy oraz do podzielenia się wnioskami z organami Wspólnoty;

2.8 zaleca Komisji niezwłoczne podjęcie dyskusji z urzędnikami z Państw Członkowskich odpowiedzialnymi za wdrożenie ogólnoeuropejskich zasad dotyczących spółdzielni. W dyskusjach tych należy skupić się przede wszystkim na tym, gdzie niezbędne są działania na szczeblu krajowym bądź gdzie zastosowanie ma prawo krajowe;

2.9 podkreśla potrzebę aktywnej współpracy z administracją publiczną, zwłaszcza w nowych Państwach Członkowskich, w celu zapewnienia poprawy ustawodawstwa dotyczącego spółdzielni. Ponadto Komisja ma zobowiązać Państwa Członkowskie, aby informowały Komisję i siebie nawzajem o zamiarze zmian ustawodawstwa dotyczącego spółdzielni na etapie projektu i przed przyjęciem nowych przepisów;

2.10 podkreśla wagę wniosku Komisji skierowanego do krajowych i europejskich organizacji interesariuszy o stworzenie projektu "wzorcowego ustawodawstwa" i gotowość Komisji do pomocy im przy tworzeniu tego projektu;

2.11 zaleca Komisji aktywne monitorowanie stosowania rozporządzenia SCE i opracowanie rejestru dziedzin wymagających zmian, aby pięć lat po wejściu rozporządzenia w życie, można je było, gdzie to konieczne, uprościć i wzmocnić;

2.12 z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja postara się zagwarantować, aby wkład spółdzielni i innych przedsiębiorstw ekonomii społecznej w rozwój rolnictwa był wykorzystywany w inicjatywach Wspólnoty;

2.13 podkreśla, że Komisja oraz rządy Państw Członkowskich powinny zbadać możliwość przyznawania ulg podatkowych spółdzielniom według ich regionalnej i społecznej użyteczności oraz według tego, czy przestrzegają głównych zasad leżących u podstaw spółdzielczości czyli demokracji, solidarności członków - zarówno pracowników jak i konsumentów, oraz ich bezpośredniego zarządzania aktywnością przedsiębiorstwa;

2.14 zwraca uwagę na możliwości, jakie stwarzają spółdzielnie dla rozwoju lokalnej gospodarki i dla nowych innowacyjnych form zatrudnienia na szczeblu lokalnym i regionalnym;

2.15 skłania Komisję i Państwa Członkowskie do aktywnego działania na rzecz zakładania spółdzielni (szczególnie spółdzielni zbytu, tzw. marketing co-operative) w nowych obszarach działalności rolniczej i wiejskiej, takich jak rolnictwo ekologiczne, akwakultura, itd. Działania mogłyby obejmować szkolenia, różne formy pomocy, zapewnienie porady prawnej, poszukiwanie ewentualnych członków, itd.

2.16 zaleca władzom samorządowym miast i regionów, aby w swej polityce przemysłowej bardziej uwzględniały spółdzielcze formy przedsiębiorczości;

2.17 przypomina, że spółdzielnie mają do zaoferowania nowe sposoby na poprawę zatrudnienia, świadczenia usług oraz regenerację ekonomiczną w obszarach peryferyjnych, odczuwających brak kapitału.

Bruksela, 16 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024