Pomoc państwa C 31/04 (ex NN 53/04) - Schiefergruben Magog
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2004/C 282/04)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2004 r.)
Listem z dnia 6 października 2004 r. Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy, który zamieszczono w języku oryginału, na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego listu, kierując je na następujący adres lub numer faksu:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji
Kancelaria ds. pomocy państwa
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Republice Federalnej Niemiec. Wniosek o poufne traktowanie danych dotyczących zainteresowanej, przedstawiającej uwagi strony, może być złożony pisemnie wraz z wyjaśnieniem przyczyn wniosku.
PROCEDURA
Wdniu 12 listopada 2003 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą domniemanej pomocy państwa na rzecz Schiefergruben Magog GmbH & Co, złożoną przez niemieckiego konkurenta firmy Magog. W dniu 25 listopada 2003 r. Komisja zwróciła się do Niemiec z prośbą o informację, którą Niemcy dostarczyły w dniu 4 marca 2004 r.
OPIS
W 2002 i 2003 r. firma Magog GmbH & Co. KG ("Magog") otrzymała od landu Nadrenia Północna-Westfalia (NRW), Niemcy, dotację w wysokości 702.093 EUR w celu wsparcia rozwoju nowej technologii przycinania łupkowych płytek dachowych (projekt "rozwój i testowanie produkcji łupkowych płytek dachowych przy użyciu technologii numerycznej i robotycznej").
Magog zajmuje się produkcją łupkowych płytek dachowych. Firma ma swoją siedzibę w Bad Fredeburgu w Nadrenii Północnej-Westfalii. Zatrudnia około 48 pracowników.
Według Niemiec, projekt zakładał rozwój innowacyjnej technologii obróbki łupkowych płytek dachowych w celu obniżenia ryzyka dla zdrowia pracowników. Cały projekt składał się z trzech etapów (opracowanie prototypu; budowa hali; zastosowanie nowej technologii). Według strony wnoszącej skargę, koszt całkowity projektu wyniósł 2.068.176 EUR.
Land NRW dotował jedynie pierwszy etap projektu. Koszty pierwszego etapu wyniosły 1.170.157 EUR, w tym 702.093 EUR (60 %) zostało sfinansowane z dotacji przyznanej przez land NRW.
OCENA
Niemcy twierdzą, że dotacja nie stanowi formy pomocy państwa, jako że nie stawiała firmy na pozycji uprzywilejowanej. Projekt był działaniem dobrowolnym, podjętym w celu poprawy warunków pracy. Niemcy argumentują dodatkowo, że nie miało to wpływu na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi.
Komisja uważa, że przedmiotowa dotacja stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, jako że w sposób selektywny nadała firmie Magog uprzywilejowaną pozycję. Zastosowanie nowej technologii zwiększyło wydajność firmy i poprawiło jej konkurencyjność. Istnieje również wymiana handlowa pomiędzy Państwami Członkowskimi.
W odniesieniu do potencjalnych zwolnień przewidzianych w art. 87 ust. 3 Traktatu, należy przede wszystkim zauważyć, że siedziba Magog nie znajduje się w regionie wspieranym zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) lub c) Traktatu.
Projekt można zakwalifikować jako projekt inwestycyjny w rozumieniu rozporządzenia o grupowym wyłączeniu MŚP, które zezwala na pomoc przeznaczoną na inwestycje w aktywa materialne i niematerialne do wysokości 7,5 % intensywności pomocy brutto kwalifikujących się kosztów inwestycji dla średnich przedsiębiorstw i do wysokości 15 % intensywności pomocy brutto dla małych przedsiębiorstw.Womawianym przypadku pułap ten nie jest przestrzegany, nawet jeśli uzna się, że całkowity koszt inwestycji kwalifikuje się do dotacji.
Ramy wspólnotowe dla pomocy państwa w dziedzinie badań i rozwoju pozwalają na udzielanie pomocy przez państwo na podstawowe badania, badania przemysłowe oraz rozwój przedkonkurencyjny. Ponieważ przedmiotowy projekt dotyczy opracowania prototypu, który zostanie wykorzystany w procesie produkcyjnym, w żaden sposób nie można go zakwalifikować jako podstawowe lub przemysłowe badania. Część projektu może zostać uznana za działalność rozwojową przedkonkurencyjną, jednak najwyższy dopuszczalny pułap pomocy, wynoszący 35 % dla MŚP, nie jest przestrzegany.
Komisja zbada również zgodność udzielonej pomocy z interesem ogólnym, w szczególności z celem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, jak określono w art. 137 Traktatu.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST LISTU
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.282.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 31/04 (ex NN 53/04) - Schiefergruben Magog - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 19/11/2004 |
| Data ogłoszenia: | 19/11/2004 |