Komunikat na mocy art. 4 ust. 1. lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia EOG [rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych) - Nałożenie nowych zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na trasie Narvik (Framnes) - Bodo v.v.

Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1. lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia EOG [rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych)

Nałożenie nowych zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na trasie Narvik (Framnes) - Bodø v.v.

(2004/C 248/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2004 r.)

1.
WSTĘP

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych Norwegia zdecydowała się nałożyć nowe zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych z dniem 8 marca 2005 r. w stosunku do następującej trasy:

Narvik (Framnes) - Bodø v.v.

2.
NA ZOBOWIĄZANIA Z TYTUŁU WYKONYWANIA USŁUG PUBLICZNYCH SKŁADAJĄ SIĘ NASTĘPUJĄCE ELEMENTY:

2.1. Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, eksploatacja trasy oraz rozkłady lotów

Wymagania odnoszą się do okresu od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu wymagania dotyczą jedynie zdolności przewozowej, gdzie minimalna liczba miejsc ma wynosić nie mniej niż 80 % poziomów minimalnych wyszczególnionych poniżej.

Przez cały rok zobowiązanie z tytułu wykonywania usług codziennych obowiązuje w obie strony.

Częstotliwość:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sumie od soboty do niedzieli.

Zdolność przewozowa:

– W obie strony w ofercie znajdzie się co najmniej 450 miejsc w sumie od poniedziałku do piątku oraz co najmniej 95 miejsc w sumie od soboty do niedzieli.

– Jeżeli liczba miejsc wykorzystanych w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca lub od 1 sierpnia do 30 listopada przekroczy 70 % miejsc znajdujących się w ofercie, przewoźnik zwiększa zdolność przewozową zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w Załączniku do niniejszej publikacji.

– Jeżeli liczba miejsc wykorzystanych w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca lub od 1 sierpnia do 30 listopada nie przekroczy 35 % liczby miejsc znajdujących się w ofercie, przewoźnik może zmniejszyć zdolność przewozową zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w Załączniku do niniejszej publikacji.

Eksploatacja trasy:

– Obowiązkowe usługi mają charakter ciągły.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Dodatkowo, w odniesieniu do obowiązkowych lotów od poniedziałku do piątku, stosuje się następujące wymagania (czas miejscowy):

– Pierwszy przylot do Bodø nastąpi nie później niż o godzinie 09:30, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godzinie 18:00.

2.2. Kategoria samolotów

Do obsługi obowiązkowych lotów użyje się samolotów zarejestrowanych na minimum 15 pasażerów.

Szczególną uwagę przewoźników zwraca się na warunki techniczne i eksploatacyjne obowiązujące w portach lotniczych, również na krótki pas startowy w Narviku (Framnes).

Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Luftfartstilsynet (Urząd Lotnictwa Cywilnego)

PO Box 8050 Dep

N-0031 OSLO

tel. (+ 47) 23 31 78 00

2.3. Taryfy

– Maksymalna podstawowa taryfa w jedną stronę (w pełni elastyczna) w roku eksploatacyjnym rozpoczynającym się 8 marca 2005 r. nie może przekroczyć kwoty 1.112 NOK.

– Przewoźnik odpowiada za zapewnienie dostępu do biletów po cenie nieprzekraczającej maksymalnej podstawowej taryfy w jedną stronę przynajmniej jednym kanałem sprzedaży. Przewoźnik odpowiada również za udzielanie klientom na bieżąco informacji o możliwości uzyskania takich biletów.

– Przewoźnik jest stroną w krajowych porozumieniach międzyliniowych obowiązujących w każdym okresie, a w jego ofercie znajdą się wszelkie zniżki dostępne na mocy takowych porozumień.

– W ofercie znajdą się zniżki socjalne zgodnie ze zwyczajowymi praktykami.

2.4. Ciągłość wykonywania usług

Liczba lotów odwołanych z przyczyn bezpośrednio związanych z przewoźnikiem nie może przekroczyć 1,5 % planowanej liczby lotów w skali jednego roku zgodnie z zatwierdzonym rozkładem lotów.

2.5. Ustalenia dotyczące współpracy

Po przeprowadzeniu procedury przetargowej, która ogranicza dostęp do tras objętych zobowiązaniami z tytułu wykonywania usług publicznych do jednego przewoźnika, obowiązują następujące warunki:

Taryfy

– Wszystkie taryfy połączeniowe do/od innych usług lotniczych znajdują się w ofercie na równych warunkach dla wszystkich przewoźników. Zwolnione z powyższego są taryfy połączeniowe do/od innych usług lotniczych świadczonych przez oferenta, pod warunkiem że taryfa wynosi maksimum 40 % w pełni elastycznej taryfy.

– Punktów premiowych z tytułu programów stałego klienta nie można ani zarobić, ani uzyskać z tytułu odbytych lotów.

Warunki transferu

– Wszystkie warunki ustanowione przez przewoźnika, a dotyczące transferu pasażerów na trasy i z tras innych przewoźników, łącznie z czasami połączeń oraz pośrednictwem w przyjmowaniu biletów i bagażu, są obiektywne i niedyskryminacyjne.

3.
INNE

Niniejsze zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych zastępują te opublikowane jako część 8 w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 112 z dnia 9 maja 2002 r., str. 8, jeśli chodzi o regularne usługi lotnicze na trasie Narvik (Framnes) - Bodø v.v.

4.
INFORMACJE

Więcej informacji można uzyskać w:

Ministerstwie Transportu i Komunikacji

PO Box 8010 Dep

N-0030 OSLO

Tel. (+ 47) 22 24 83 53, fax (+ 47) 22 24 56 09

Dokumentacja ta jest również dostępna w Internecie:

http://www.odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/anbud

ZAŁĄCZNIK

dostosowanie produkcji/dostępnych miejsc - klauzula dostosowania produkcji

1. Cel klauzuli dostosowania produkcji

Celem klauzuli dostosowania produkcji jest zapewnienie, aby dostarczana zdolność przewozowa/miejsca znajdujące się w ofercie operatora były dostosowane do zmian w popycie rynkowym.

Kiedy tylko liczba pasażerów zwiększy się znacząco i przekroczy następujące limity określone dla procentu miejsc zajmowanych w jakimkolwiek okresie (czynnik natężenia pasażerów), operator zwiększa liczbę miejsc dostępnych w ofercie.

Operator może zgodnie z powyższym zmniejszyć liczbę miejsc dostępnych w ofercie, kiedy liczba pasażerów zmniejszy się znacząco.

Patrz: poniższe wyszczególnienie w pkt 3.

2. Okresy mierzenia czynników natężenia pasażerów

Okresy, w których czynnik natężenia pasażerów podlega monitoringowi i ocenie, obejmują okresy od 1 stycznia do 30 czerwca włącznie oraz od 1 sierpnia do 30 listopada włącznie.

3. Warunki dokonania zmiany produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie

3.1. Warunki zwiększenia produkcji

3.1.1. Zwiększenie produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie następuje, gdy czynnik średniego natężenia pasażerów na każdej pojedynczej trasie objętej zobowiązaniami z tytułu wykonywania usług publicznych wyniesie powyżej 70 %. Gdy czynnik średniego natężenia pasażerów na tych trasach przekroczy 70 % w jakimkolwiek z okresów, o których mowa w pkt 2, operator zwiększa produkcję/liczbę miejsc dostępnych w ofercie przynajmniej o 10 % na tych trasach, najpóźniej z początkiem kolejnego sezonu lotów lotniczych IATA. Produkcję/liczbę miejsc dostępnych w ofercie zwiększa się przynajmniej w takim wymiarze, aby czynnik średniego natężenia pasażerów nie przekroczył 70 %.

3.1.2. Podczas zwiększania produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie zgodnie z powyższym nowa produkcja może odbywać się przy użyciu samolotów o mniejszej zdolności przewozowej niż ta, którą określono w pierwotnej ofercie, jeżeli taka będzie preferencja operatora.

3.2. Warunki zmniejszenia produkcji

3.2.1. Zmniejszenie produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie może nastąpić, gdy czynnik średniego natężenia pasażerów na każdej pojedynczej trasie objętej zobowiązaniami z tytułu wykonywania usług publicznych wyniesie mniej niż 35 %. Gdy czynnik średniego natężenia pasażerów na tych trasach będzie mniejszy niż 35 % w jakimkolwiek z okresów, o których mowa w pkt 2, operator może zmniejszyć produkcję/liczbę miejsc dostępnych w ofercie o nie więcej niż 25 % na tych trasach od pierwszego dnia po zakończeniu wyżej wymienionych okresów.

3.2.2. Na trasach, gdzie w ofercie znajdują się więcej niż dwa loty dziennie w każdym kierunku, zmniejszenie produkcji zgodnie z podpunktem 3.2.1 następuje poprzez redukcję liczby lotów znajdujących się w ofercie. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest przypadek, kiedy operator korzysta z samolotów o większej zdolności przewozowej niż zdolność minimalna określona w dokumencie nakładającym zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych. Operator, w takim przypadku, może skorzystać z mniejszych samolotów, mających jednak nie mniejszą zdolność przewozową niż zdolność minimalna określona w dokumencie nakładającym zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych.

3.2.3. Na trasach, gdzie w ofercie znajdują się jeden lub dwa loty dziennie w każdym kierunku, zmniejszenie liczby miejsc dostępnych w ofercie może odbyć się tylko przy użyciu samolotów o mniejszej zdolności przewozowej niż ta określona w dokumencie nakładającym zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych.

4. Procedury dokonywania zmian w produkcji

4.1. Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji ponosi prawną odpowiedzialność za zatwierdzanie proponowanych rozkładów lotów przedłożonych przez operatora, łącznie ze zmianami w produkcji. Odnosi się to do Okólnika N-8/97 Norweskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, załączonego do dokumentacji przetargowej.

4.2. Kiedy produkcja zostanie zwiększona zgodnie z ppkt 3.1, powinny zostać uzgodnione nowe rozkłady lotów dla nowej produkcji/nowych miejsc pomiędzy operatorem a powiatem (powiatami) jako jednostką administracyjną będącą pod wpływem zmian.

4.3. Jeżeli w ofercie znajdzie się nowa produkcja zgodnie z podpunktem 3.1, a operator oraz powiat (powiaty), jako jednostka administracyjna będąca pod wpływem zmian, nie będą w stanie uzgodnić rozkładów lotów zgodnie z ppkt 4.2, operator może ubiegać się o zatwierdzenie przez Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, zgodnie z ppkt 4.1, innego rozkładu lotów dla nowej produkcji/nowych miejsc znajdujących się w ofercie. Nie oznacza to, iż operator może ubiegać się o zatwierdzenie rozkładu lotów, który nie uwzględnia wymaganego zwiększenia produkcji. Muszą zaistnieć istotne przyczyny dla proponowanych rozkładów lotów dla nowej produkcji/nowych miejsc odbiegających od tych, na które mógł zgodzić się powiat (powiaty) jako jednostka administracyjna będąca pod wpływem zmian, zgodnie z ppkt 4.2, jako warunek zatwierdzenia przez Ministerstwo takiego wniosku operatora.

5. Niezmieniona rekompensata finansowa w przypadku zmiany produkcji

5.1. Rekompensata finansowa dla operatora pozostaje niezmieniona w przypadku zwiększenia produkcji zgodnie z ppkt 3.1.

5.2. Rekompensata finansowa dla operatora pozostaje niezmieniona w przypadku zmniejszenia produkcji zgodnie z ppkt 3.2.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.248.15

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat na mocy art. 4 ust. 1. lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia EOG [rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych) - Nałożenie nowych zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na trasie Narvik (Framnes) - Bodo v.v.
Data aktu: 07/10/2004
Data ogłoszenia: 07/10/2004