Sprawa T-265/04: Skarga wniesiona dnia 24 czerwca 2004 r. przez Adriatica Navigazione S.p.A. przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich.

Skarga wniesiona dnia 24 czerwca 2004 r. przez Adriatica Navigazione S.p.A. przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich

(Sprawa T-265/04)

(2004/C 239/57)

(Język postępowania: włoski)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2004 r.)

Dnia 24 czerwca 2004 r. do Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich wniesiona przez Adriatica Navigazione S.p.A., reprezentowaną przez Gian Michele Roberti, Aleksandrę Franchi oraz Guido Bellitti, adwokatów.

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

orzeczenie nieważności zaskarżonej decyzji w części uznającej dotacje związane ze zobowiązaniami z tytułu świadczenia usług publicznych udzielone spółce Adriatica za pomoc w rozumieniu art. 87 Traktatu i klasyfikującej te środki jako nową pomoc; albo

orzeczenie nieważności art. 1ust. 2 zaskarżonej decyzji;

w razie nieuwzględnienia powyższych wniosków, orzeczenie nieważności art. 1 ust. 3 zaskarżonej decyzji w części nakazującej Włochom uzyskać zwrot udzielonej pomocy wraz z odsetkami;

obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty prawne i główne argumenty:

Niniejszą skargą spółka Adriatica Navigazione S.p.A. kwestionuje, na podstawie z art. 230 akapit czwarty Traktatu WE, decyzję Komisji Europejskiej C (2004) 470 z dnia 16 marca 2004 r.dotyczącą pomocy przyznanej przez Włochy towarzystwom żeglugowym Adriatica, Siremar, Saremar oraz Tonemar. W szczególności strona skarżąca wnioskuje do Sądu Pierwszej Instancji o orzeczenie nieważności zaskarżonej decyzji w części uznającej dotacje związane ze zobowiązaniami z tytułu świadczenia usług publicznych udzielone towarzystwu Adriatica za pomoc w rozumieniu art. 87 Traktatu i klasyfikującej te środki jako nową pomoc.

Strona skarżąca opiera swoją skargę na trzech zarzutach.

Pierwszym zarzutem strona skarżąca wskazuje, że Komisja popełniła podwójny błąd w ustaleniach. Po pierwsze, w opinii strony skarżącej, decyzja Komisji jest wadliwa, ponieważ Komisja błędnie uznała dotacje przyznane przez państwo włoskie towarzystwom żeglugowym Gruppo Tirrenia celem pokrycia kosztów związanych ze zobowiązaniami z tytułu świadczenia usług publicznych, za pomoc w rozumieniu art. 87 Traktatu. W efekcie tej błędnej kwalifikacji zaskarżona decyzja narusza a) swobodę decyzji władz Państw Członkowskich w zakresie identyfikowania oraz finansowania zobowiązań z tytułu usług publicznych, a także b) art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 3577/92.(1) Po drugie, Adriatica utrzymuje, że Komisja popełniła także błąd w ocenie, uznając powyższe dotacje za nową pomoc. Biorąc pod uwagę powyższe, strona skarżąca podkreśla przede wszystkim, że Komisja nie wzięła pod uwagę, że odpowiednie prawodawstwo oraz porozumienia w zakresie usług publicznych zawarte z regionalnymi spółkami Gruppo Tirrenia zostały podane do wiadomości Komisji i zaaprobowane przez nią bezpośrednio lub też domyślnie.

Drugim zarzutem strona skarżąca wskazuje błędy w ustaleniach, które w jej opinii Komisja popełniła w zaskarżonej decyzji, uznając, że system pomocy dla Adriatica pomiędzy rokiem 1992 i 1994 był niezgodny [ze wspólnym rynkiem], ponieważ Adriatica dopuściła się działań sprzecznych z zasadami konkurencji i zakazanych na mocy art. 81 Traktatu WE. W tym przedmiocie, strona skarżąca wskazuje na błąd w ustaleniach polegający na tym, że Komisja winna była przede wszystkim upewnić się, czy istniał związek przyczynowy pomiędzy naruszeniem zasad konkurencji a udzielonymi środkami pomocowymi i uznać, że w tej konkretnej sytuacji takiego związku przyczynowego nie było. Strona skarżąca podkreśla ponadto, że dla ustalenia związku przyczynowego istnienie zwykłej zbieżności przedmiotu naruszenia (zasad) konkurencji i powyższych dotacji było nieistotne. W świetle powyższego strona skarżąca wskazuje ponadto naruszenie obowiązku uzasadnienia wymaganego przez art. 253 Traktatu WE.

Wreszcie, jako trzeci zarzut, strona skarżąca podnosi niezgodność z prawem zaskarżonej decyzji w części, w której stanowi ona, że pomoc przyznana spółce Adriatica w okresie od stycznia 1992 do lipca 1994 powinna zostać zwrócona, jako sprzecznej z ogólnymi zasadami ochrony zaufania i proporcjonalności działania administracji.

______

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3577/92 z dnia 7 grudnia 1992 r. dotyczące stosowania zasady swobody świadczenia usług w transporcie morskim w obrębie Państw Członkowskich (kabotaż morski)

(Dz.U. L 364, str. 7).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.239.26

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawa T-265/04: Skarga wniesiona dnia 24 czerwca 2004 r. przez Adriatica Navigazione S.p.A. przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich.
Data aktu: 25/09/2004
Data ogłoszenia: 25/09/2004