Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO)
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2004/C 221/03)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2004 r.)
Pismem z dnia 18 lutego 2004 r., załączonym w oryginalnej wersji językowej pod niniejszym streszczeniem, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji rozpoczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie powyższych działań.
Zainteresowane strony mogą przedkładać uwagi dotyczące działań, co do których Komisja rozpoczyna procedurę, w okresie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, pod adresem:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji
Dyrekcja Pomoc Państwa I
B-1049 Bruksela
Fax (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Wnioski o poufne potraktowanie tożsamości zainteresowanej strony można przedkładać z zachowaniem formy pisemnej i z wyjaśnieniem powodów takiego wniosku.
STRESZCZENIE
Opis działania
Dnia 2 października 2003 r. Włochy ogłosiły dekret z dnia 30 września 2003 r. nr 269 (DL 269/2003), który wszedł w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Republiki Włoskiej nr 230 z dnia 2 października 2003 r.
Artykuł 1 ust. 1 lit. d) dekretu DL 269/2003 stanowi, że od roku podatkowego 2003 przedsiębiorstwa, które zamierzają wejść na europejski regulowany rynek giełdowy w okresie pomiędzy 2 października 2003 r. i 31 grudnia 2004 r., będą korzystały, przez okres trzech lat, z obniżonej stawki podatku dochodowego od przedsiębiorstw, równej 20 % (w miejsce normalnej stawki w wysokości 33 %). Niniejsza "premia podatkowa" przysługuje tylko wówczas, gdy w wyniku pierwszej oferty publicznej (IPO) akcji, nowo notowana spółka powiększy swój kapitał netto przynajmniej o 15 % i pod warunkiem że beneficjent nie był jeszcze notowany na jednej z europejskich giełd papierów wartościowych. Oprócz wspomnianej premii podatkowej program przewiduje w przypadku nowo notowanych spółek wyłączenie z dochodów podlegających opodatkowaniu kwoty równej wydatkom poniesionym w związku z wejściem na giełdę, tylko w roku 2004.
Ocena działania
Według Komisji program wydaje się spełniać odpowiednie warunki, aby zostać uznanym za pomoc w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.
Działanie przysporzy beneficjentom dwóch odmiennych rodzajów korzyści. Po pierwsze, dopuszcza się stosowanie obniżonej, 20-procentowej stawki podatku od przedsiębiorstw przez okres trzech lat, co ma wpływ na dochody po opodatkowaniu z działalności gospodarczej prowadzonej przez beneficjentów. Po drugie, spółka notowana po raz pierwszy w 2004 r. może zaksięgować na koncie dochodu podlegającego opodatkowaniu ujemną korektę, odpowiadającą wyłączeniu z dochodu podlegającego opodatkowaniu kwoty odpowiadającej wydatkom związanym z notowaniami. Ta negatywna korekta skutkuje obniżeniem efektywnej stopy opodatkowania, zastosowanej w 2004 r. Z powodu obniżonej stawki opodatkowania przedsiębiorstw inwestorzy lokujący środki w takich nowo notowanych spółkach pośrednio korzystają z wyższych dywidend po opodatkowaniu oraz z zysków ze sprzedaży akcji takich spółek.
Korzyści takie związane są z państwem, jako że polegają one na rezygnacji przez włoski Skarb Państwa z dochodów podatkowych. Mają one charakter selektywny, ponieważ są ograniczone do spółek notowanych w krótkim okresie czasu, określonym w ramach programu. Tak ograniczony czas na rozpoczęcie notowań ogranicza w rzeczywistości zakres programu do bardzo wąskiej grupy beneficjentów, którzy spełnią warunki notowań w okresie określonym przez program.
W końcu, Komisja uważa, że działanie może zakłócać konkurencję i mieć wpływ na handel pomiędzy Państwami Członkowskimi. Potencjalni beneficjenci mogą prowadzić działalność gospodarczą na rynkach międzynarodowych, która to działalność może wiązać się z handlem i czynnościami gospodarczymi, gdzie obowiązuje wzmożona konkurencja.
Wobec powyższego, na obecnym etapie procedury, Komisja doszła do wniosku, że władze włoskie poprzez niniejsze działanie mogą udzielić pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.
Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc państwa przyznana nowo notowanym spółkom jest zgodna z zasadami jednolitego rynku. Władze włoskie nie przedstawiły żadnych argumentów, aby wykazać, że w tym przypadku zastosowanie znajduje jeden z wyjątków wskazanych w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, zgodnie z którymi pomoc państwa może zostać uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku. Korzyści podatkowe przyznane w takim systemie nie odnoszą się do specjalnego rodzaju inwestycji, w tym związanych z tworzeniem miejsc pracy, kwalifikujących się do otrzymania pomocy w istniejących ramach prawnych dotyczących wyłączeń grupowych, ani nie są objęte wytycznymi wspólnotowymi, ale wydają się stanowić, po prostu, obniżkę obciążeń, które powinny być w normalnym trybie ponoszone przez beneficjentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako takie, muszą być one uznane za pomoc na działalność operacyjną, którą można uznać za zgodną z zasadami jednolitego rynku, jeżeli dane środki ułatwiają rozwój pewnego rodzaju działalności lub pewnych obszarów gospodarczych oraz są ograniczone w czasie, dygresyjne i proporcjonalne do potrzeb związanych z przezwyciężeniem konkretnych barier ekonomicznych. Nie wydaje się, aby powyższe wymagania zostały spełnione w omawianym przypadku.
Mając na uwadze wspomniane wątpliwości dotyczące zgodności omawianej pomocy z Traktatem WE, Komisja zdecydowała rozpocząć formalną procedurę kontrolną ustanowioną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawna pomoc podlega zwrotowi przez odbiorcę.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.221.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 03/09/2004 |
| Data ogłoszenia: | 03/09/2004 |