Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO)

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 221/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2004 r.)

Pismem z dnia 18 lutego 2004 r., załączonym w oryginalnej wersji językowej pod niniejszym streszczeniem, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji rozpoczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie powyższych działań.

Zainteresowane strony mogą przedkładać uwagi dotyczące działań, co do których Komisja rozpoczyna procedurę, w okresie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, pod adresem:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Dyrekcja Pomoc Państwa I

B-1049 Bruksela

Fax (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Wnioski o poufne potraktowanie tożsamości zainteresowanej strony można przedkładać z zachowaniem formy pisemnej i z wyjaśnieniem powodów takiego wniosku.

STRESZCZENIE

Opis działania

Dnia 2 października 2003 r. Włochy ogłosiły dekret z dnia 30 września 2003 r. nr 269 (DL 269/2003), który wszedł w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Republiki Włoskiej nr 230 z dnia 2 października 2003 r.

Artykuł 1 ust. 1 lit. d) dekretu DL 269/2003 stanowi, że od roku podatkowego 2003 przedsiębiorstwa, które zamierzają wejść na europejski regulowany rynek giełdowy w okresie pomiędzy 2 października 2003 r. i 31 grudnia 2004 r., będą korzystały, przez okres trzech lat, z obniżonej stawki podatku dochodowego od przedsiębiorstw, równej 20 % (w miejsce normalnej stawki w wysokości 33 %). Niniejsza "premia podatkowa" przysługuje tylko wówczas, gdy w wyniku pierwszej oferty publicznej (IPO) akcji, nowo notowana spółka powiększy swój kapitał netto przynajmniej o 15 % i pod warunkiem że beneficjent nie był jeszcze notowany na jednej z europejskich giełd papierów wartościowych. Oprócz wspomnianej premii podatkowej program przewiduje w przypadku nowo notowanych spółek wyłączenie z dochodów podlegających opodatkowaniu kwoty równej wydatkom poniesionym w związku z wejściem na giełdę, tylko w roku 2004.

Ocena działania

Według Komisji program wydaje się spełniać odpowiednie warunki, aby zostać uznanym za pomoc w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Działanie przysporzy beneficjentom dwóch odmiennych rodzajów korzyści. Po pierwsze, dopuszcza się stosowanie obniżonej, 20-procentowej stawki podatku od przedsiębiorstw przez okres trzech lat, co ma wpływ na dochody po opodatkowaniu z działalności gospodarczej prowadzonej przez beneficjentów. Po drugie, spółka notowana po raz pierwszy w 2004 r. może zaksięgować na koncie dochodu podlegającego opodatkowaniu ujemną korektę, odpowiadającą wyłączeniu z dochodu podlegającego opodatkowaniu kwoty odpowiadającej wydatkom związanym z notowaniami. Ta negatywna korekta skutkuje obniżeniem efektywnej stopy opodatkowania, zastosowanej w 2004 r. Z powodu obniżonej stawki opodatkowania przedsiębiorstw inwestorzy lokujący środki w takich nowo notowanych spółkach pośrednio korzystają z wyższych dywidend po opodatkowaniu oraz z zysków ze sprzedaży akcji takich spółek.

Korzyści takie związane są z państwem, jako że polegają one na rezygnacji przez włoski Skarb Państwa z dochodów podatkowych. Mają one charakter selektywny, ponieważ są ograniczone do spółek notowanych w krótkim okresie czasu, określonym w ramach programu. Tak ograniczony czas na rozpoczęcie notowań ogranicza w rzeczywistości zakres programu do bardzo wąskiej grupy beneficjentów, którzy spełnią warunki notowań w okresie określonym przez program.

W końcu, Komisja uważa, że działanie może zakłócać konkurencję i mieć wpływ na handel pomiędzy Państwami Członkowskimi. Potencjalni beneficjenci mogą prowadzić działalność gospodarczą na rynkach międzynarodowych, która to działalność może wiązać się z handlem i czynnościami gospodarczymi, gdzie obowiązuje wzmożona konkurencja.

Wobec powyższego, na obecnym etapie procedury, Komisja doszła do wniosku, że władze włoskie poprzez niniejsze działanie mogą udzielić pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc państwa przyznana nowo notowanym spółkom jest zgodna z zasadami jednolitego rynku. Władze włoskie nie przedstawiły żadnych argumentów, aby wykazać, że w tym przypadku zastosowanie znajduje jeden z wyjątków wskazanych w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, zgodnie z którymi pomoc państwa może zostać uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku. Korzyści podatkowe przyznane w takim systemie nie odnoszą się do specjalnego rodzaju inwestycji, w tym związanych z tworzeniem miejsc pracy, kwalifikujących się do otrzymania pomocy w istniejących ramach prawnych dotyczących wyłączeń grupowych, ani nie są objęte wytycznymi wspólnotowymi, ale wydają się stanowić, po prostu, obniżkę obciążeń, które powinny być w normalnym trybie ponoszone przez beneficjentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako takie, muszą być one uznane za pomoc na działalność operacyjną, którą można uznać za zgodną z zasadami jednolitego rynku, jeżeli dane środki ułatwiają rozwój pewnego rodzaju działalności lub pewnych obszarów gospodarczych oraz są ograniczone w czasie, dygresyjne i proporcjonalne do potrzeb związanych z przezwyciężeniem konkretnych barier ekonomicznych. Nie wydaje się, aby powyższe wymagania zostały spełnione w omawianym przypadku.

Mając na uwadze wspomniane wątpliwości dotyczące zgodności omawianej pomocy z Traktatem WE, Komisja zdecydowała rozpocząć formalną procedurę kontrolną ustanowioną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawna pomoc podlega zwrotowi przez odbiorcę.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.221.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 03/09/2004
Data ogłoszenia: 03/09/2004