Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 12/04 (ex NN 165/03) - Bodźce fiskalne dla firm biorących udział w targach zagranicznych - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc C 12/04 (ex NN 165/03) - Bodźce fiskalne dla firm biorących udział w targach zagranicznych

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 221/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2004 r.)

Pismem z dnia 16 marca 2004 r., załączonym w oryginalnej wersji językowej pod niniejszym streszczeniem, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji rozpoczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie powyższych działań.

Zainteresowane strony mogą przedkładać uwagi dotyczące działań, co do których Komisja rozpoczyna procedurę, w okresie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, pod adresem:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Dyrekcja Pomoc Państwa I

B-1049 Bruksela

Fax (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Wnioski o poufne potraktowanie tożsamości zainteresowanej strony można przedkładać z zachowaniem formy pisemnej i z wyjaśnieniem powodów takiego wniosku.

STRESZCZENIE

Opis działania

Dnia 2 października 2003 r. Włochy ogłosiły dekret z dnia 30 września 2003 r. nr 269 (DL 269/2003), który wszedł w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Republiki Włoskiej nr 230 z dnia 2 października 2003 r.

Artykuł 1 ust. 1 lit. b) dekretu DL 269/2003 stanowi, że przedsiębiorstwa, które podlegają opodatkowaniu od firm we Włoszech, mogą wyłączyć z dochodów podlegających opodatkowaniu koszty wydatkowane bezpośrednio na uczestnictwo w zagranicznych targach. Przepis odnosi się wyłącznie do ustalenia dochodu podlegającemu opodatkowaniu w pierwszym roku podatkowym po roku, w którym dekret DL 269/2003 wszedł w życie (2 października 2003 r.). Wyłączenie obowiązuje jako środek dodatkowy, oprócz zwyczajnych odliczeń podatkowych dotyczących tych kosztów zapisanych w deklaracji dochodowej beneficjenta, o której mowa w art. 108 ust. 2 Włoskiego kodeksu podatków dochodowych (TUIR), w odniesieniu do reklamy i promocji, wystaw oraz kosztów agencyjnych.

Ocena działania

Według Komisji powyższa korzyść wydaje się spełniać odpowiednie warunki art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Komisja uważa, że to działanie przysporzy beneficjentom korzyści ekonomicznej, polegającej na zmniejszeniu dochodów podlegających opodatkowaniu w przedsiębiorstwach biorących udział w targach zagranicznych, o kwotę odpowiadającą kosztom poniesionym na uczestnictwo w takich targach. Przedsiębiorstwo ponoszące takie koszty zapisuje w swoich księgach odpowiednią korektę minusową, co będzie skutkować mniejszym efektywnym obciążeniem podatkiem od przedsiębiorstw poniesionym w roku 2004.

Korzyść ma charakter selektywny, ponieważ jest ona ograniczona tylko do tych przedsiębiorstw, które podejmują inwestycje skierowane wyłącznie na uczestnictwo w targach zagranicznych, wyłączając innych konkurentów, którzy nie uczestniczą w takich targach (np. przedsiębiorstwa uczestniczące w targach lokalnych). Komisja zwraca również uwagę, że korzyść ta związana jest z Państwem, jako że polega ona na rezygnacji z dochodów podatkowych włoskiego Skarbu Państwa.

W końcu, Komisja uważa, że to działanie wydaje się zakłócać konkurencję i handel pomiędzy Państwami Członkowskimi, jako że zarówno cel programu, jak i jego efekty są skierowane na poprawę warunków handlowych beneficjentów, w zakresie wywozu ich towarów na obce rynki.

Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc przyznana przedsiębiorstwom uczestniczącym w targach za granicą jest zgodna z zasadami jednolitego rynku. Władze włoskie nie przedstawiły żadnych argumentów, aby wykazać, że w tym przypadku zastosowanie znajduje jeden z wyjątków wskazanych w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, zgodnie z którymi pomoc państwa może zostać uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku.

Korzyści podatkowe przyznane w takim systemie nie odnoszą się do specjalnego rodzaju inwestycji, w tym związanych z tworzeniem miejsc pracy, kwalifikujących się do otrzymania pomocy w istniejących ramach prawnych dotyczących wyłączeń grupowych, ani nie są objęte wytycznymi wspólnotowymi, ale wydają się stanowić, po prostu, obniżkę obciążeń, które powinny być w normalnym trybie ponoszone przez beneficjentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako takie muszą być one uznane za pomoc na działalność operacyjną, którą można uznać za zgodną z zasadami jednolitego rynku, jeżeli dane środki ułatwiają rozwój pewnego rodzaju działalności lub pewnych obszarów gospodarczych oraz są ograniczone w czasie, dygresyjne i proporcjonalne do potrzeb związanych z przezwyciężeniem konkretnych barier ekonomicznych. Nie wydaje się, aby powyższe wymagania zostały spełnione w omawianym przypadku.

Ponadto program wydaje się ściśle skierowany na poprawę pozycji handlowej beneficjentów w stosunku do zagranicznych konkurentów, w tym pochodzących z innych Państw Członkowskich. Wobec powyższego działanie to mogłoby stać w sprzeczności z zasadami jednolitego rynku, ponieważ nie można wykluczyć, że skutkuje ono zwrotem podatków wewnętrznych związanych z wywozem do innych Państw Członkowskich, co stoi w sprzeczności z art. 92 Traktatu i, z tego powodu, omawiane działanie nie może być uznane za zgodne z zasadami jednolitego rynku.

Mając na uwadze wspomniane wątpliwość dotyczące zgodności omawianej pomocy, Komisja wnioskuje o rozpoczęcie formalnej procedury kontrolnej ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawna pomoc podlega zwrotowi przez jej odbiorcę.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.221.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 12/04 (ex NN 165/03) - Bodźce fiskalne dla firm biorących udział w targach zagranicznych - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 03/09/2004
Data ogłoszenia: 03/09/2004