Informacje dostarczone przez Komisję Europejską zgodnie z art. 11 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz przepisów dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(1)
(2004/C 216/02)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 28 sierpnia 2004 r.)
I. RODZAJE REAKCJI PRZESŁANYCH DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ NA ZGŁOSZONE PRZEZ NIE PROJEKTY
| Państwo członkowskie | ZAWIADOMIENIA | komentarze(1) | Opinie szczegółowe(2) | Propozycje aktów wspólnotowych | ||||
| Państwo członkowskie | Komisja | EFTA(3) | Państwo członkowskie | Komisja | 9(3)(4) | 9(4)(5) | ||
| Belgia | 30 | 5 | 5 | 0 | 2 | 1 | 1 | 0 |
| Dania | 40 | 24 | 9 | 0 | 11 | 9 | 0 | 0 |
| Niemcy | 47 | 14 | 17 | 0 | 17 | 9 | 1 | 0 |
| Hiszpania | 30 | 8 | 12 | 0 | 0 | 18 | 0 | 0 |
| Finlandia | 11 | 1 | 5 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
| Francja | 61 | 23 | 23 | 0 | 5 | 13 | 0 | 0 |
| Grecja | 17 | 4 | 11 | 0 | 2 | 4 | 0 | 0 |
| Irlandia | 9 | 4 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
| Włochy | 37 | 16 | 14 | 0 | 8 | 11 | 0 | 0 |
| Luksemburg | 5 | 0 | 3 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 |
| Niderlandy | 53 | 16 | 20 | 0 | 3 | 2 | 1 | 0 |
| Austria | 51 | 6 | 10 | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Portugalia | 8 | 1 | 4 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 |
| Szwecja | 38 | 12 | 6 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 |
| Zjednoczone Królestwo | 49 | 18 | 24 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 |
| OGÓŁEM UE | 486 | 152 | 165 | 0 | 59 | 80 | 4 | 1 |
| (1) Art. 8 ust. 2 dyrektywy. | ||||||||
|
(2) Art. 9 ust. 2 dyrektywy ("dostarczy szczegółową opinię [...] co do tego, że przewidziany środek może stworzyć bariery w swobodnym przepływie towarów lub usług, lub w swobodnym zakładaniu przedsiębiorstw przez usługodawców w obrębie rynku wewnętrznego"). | ||||||||
|
(3) Na podstawie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kraje EFTA będące sygnatariuszami tego porozumienia stosują dyrektywę 98/34/WE, dostosowaną zgodnie z załącznikiem II rozdział XIX punkt 1, w związku z czym mogą zgłaszać komentarze do projektów notyfikowanych przez Państwa Członkowskie Wspólnoty. Szwajcaria może również zgłaszać komentarze na podstawie nieformalnej umowy o wymianie informacji w dziedzinie przepisów technicznych. | ||||||||
|
(4) Art. 9 ust. 3 dyrektywy, zobowiązujący Państwa Członkowskie do odroczenia przyjęcia notyfikowanego projektu (z wyjątkiem projektów przepisów dotyczących usług) o dwanaście miesięcy od jego otrzymania przez Komisję, jeżeli ogłosi ona swój zamiar sporządzenia projektu lub przyjęcia dyrektywy, rozporządzenia lub decyzji w tej dziedzinie. | ||||||||
|
(5) Art. 9 ust. 4 dyrektywy, zobowiązujący Państwa Członkowskie do odroczenia przyjęcia notyfikowanego projektu o dwanaście miesięcy od jego otrzymania przez Komisję, jeżeli ogłosi ona, że przedłożony projekt przepisu technicznego dotyczy kwestii objętej projektem dyrektywy, rozporządzenia lub decyzji przedstawionej Radzie. | ||||||||
II. PODZIAŁ NA SEKTORY PROJEKTÓW NOTYFIKOWANYCH PRZEZ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE UE
| Sektor | BE | DK | DE | ES | FI | FR | GR | IE | IT | LU | NL | AT | PT | SE | GB | WE ogółem |
| Budownictwo | 0 | 8 | 8 | 2 | 3 | 10 | 1 | 2 | 5 | 0 | 1 | 16 | 0 | 2 | 1 | 59 |
| Żywność i produkty rolne | 3 | 10 | 8 | 6 | 0 | 14 | 1 | 0 | 15 | 0 | 16 | 14 | 0 | 11 | 10 | 108 |
| Chemikalia | 0 | 3 | 3 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 6 | 1 | 0 | 1 | 0 | 17 |
| Farmaceutyki | 0 | 2 | 4 | 1 | 0 | 9 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 4 | 25 |
| Sprzęty do domu i wypoczynku | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 10 |
| Maszyny | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 10 | 4 | 0 | 5 | 0 | 3 | 2 | 0 | 4 | 2 | 39 |
| Energia, minerały, drewno | 13 | 2 | 0 | 1 | 0 | 6 | 3 | 0 | 2 | 1 | 6 | 5 | 0 | 1 | 0 | 40 |
| Ochrona środowiska, opakowania | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 8 | 2 | 0 | 1 | 7 | 25 |
| Zdrowie, sprzęt medyczny | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
| Transport | 2 | 7 | 9 | 1 | 3 | 1 | 0 | 0 | 3 | 0 | 7 | 0 | 2 | 13 | 12 | 60 |
| Telekomunikacja | 1 | 2 | 6 | 16 | 1 | 3 | 4 | 0 | 1 | 1 | 1 | 7 | 2 | 2 | 5 | 52 |
| Inne produkty | 2 | 2 | 3 | 0 | 2 | 4 | 0 | 4 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 31 |
| Usługi społeczeństwa informacyjnego | 1 | 0 | 2 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 2 | 18 |
| Ogółem na kraj członkowski | 30 | 40 | 47 | 30 | 11 | 61 | 17 | 9 | 37 | 5 | 53 | 51 | 8 | 38 | 49 | 486 |
III. KOMENTARZE DOTYCZĄCE PROJEKTÓW ZGŁOSZONYCH PRZEZ ISLANDIĘ, LIECHTENSTEIN, NORWEGIĘ(2) ORAZ SZWAJCARIĘ(3)
| Kraj | Zawiadomienia | Obserwacje WE(*) |
| Islandia | 3 | 1 |
| Liechtenstein | 1 | 0 |
| Norwegia | 25 | 17 |
| Szwajcaria | 5 | 1 |
| Ogółem | 34 | 19 |
|
(*) Jedynym rodzajem reakcji Wspólnoty przewidzianym w Porozumieniu o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zob. przypisy 4 i 7) jest możliwość zgłoszenia komentarzy (art. 8 ust. 2 dyrektywy 98/34/WE, zgodnie z załącznikiem II rozdział XIX punkt 1 do tego porozumienia). Taki sam rodzaj reakcji może nastąpić w odniesieniu do szwajcarskiej notyfikacji na podstawie nieformalnej umowy zawartej pomiędzy Wspólnotą a Szwajcarią (zob. przypisy 4 i 8). | ||
IV. PODZIAŁ NA SEKTORY PROJEKTÓW NOTYFIKOWANYCH PRZEZ LIECHTENSTEIN, ISLANDIĘ, NORWEGIĘ I SZWAJCARIĘ
| Sektor | Islandia | Lichtenstein | Norwegia | Szwajcaria | Ogółem na sektor |
| Żywność i produkty rolne | 2 | 0 | 14 | 1 | 17 |
| Chemikalia | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 |
| Farmaceutyki | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
| Energia | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
| Ochrona środowiska, opakowania | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
| Transport | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 |
| Telekomunikacja | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
| Inne produkty | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 |
| Usługi na rzecz społeczeństwa informacyjnego | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
| Ogółem na Kraj | 3 | 1 | 25 | 5 | 34 |
V. STATYSTYKA PROWADZONYCH W 2003 R. POSTĘPOWAŃ O NARUSZENIE PRAWA, WSZCZĘTYCH NA PODSTAWIE ART. 226 TRAKTATU WE PRZECIWKO KRAJOWYM PRZEPISOM TECHNICZNYM PRZYJĘTYM Z NARUSZENIEM POSTANOWIEŃ DYREKTYWY 98/34/WE
OGÓŁEM NA PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE
| Kraj | LICZBA |
| Belgia | 4 |
| Dania | 0 |
| Niemcy | 1 |
| Hiszpania | 3 |
| Finlandia | 1 |
| Francja | 1 |
| Grecja | 1 |
| Irlandia | 1 |
| Włochy | 2 |
| Luksemburg | 2 |
| Holandia | 1 |
| Austria | 0 |
| Portugalia | 2 |
| Szwecja | 0 |
| Wielka Brytania | 0 |
| Ogółem UE | 19 |
_____
(1) Dyrektywa 98/34/WE z 22 czerwca 1998 r. (Dz.U. L 204 z 21.7.1998) ujednolica dyrektywę 83/189/EWG, zmienioną w szczególności dyrektywami 88/182/EWG oraz 94/10/WE. Dyrektywa 98/34/WE została zmieniona dyrektywą 98/48/WE z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U. L 217 z 5.8.1998), poszerzającą jej zakres o usługi społeczeństwa informacyjnego. Weszła ona w życie 5 sierpnia 1999 r.
(2) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zob. przypis 4) zobowiązuje kraje EFTA będące sygnatariuszami tego porozumienia do notyfikowania Komisji projektów przepisów technicznych.
(3) Na podstawie nieformalnej umowy o wymianie informacji w dziedzinie przepisów technicznych (zob. przypis 4) Szwajcaria przesyła Komisji projekty przepisów technicznych.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.216.2 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Dane statystyczne dotyczące przepisów technicznych zgłoszonych w 2003 r. zgodnie z procedurą określoną w Dyrektywie 98/34/WE - Informacje dostarczone przez Komisję Europejską zgodnie z art. 11 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz przepisów dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego. |
| Data aktu: | 28/08/2004 |
| Data ogłoszenia: | 28/08/2004 |