Zawiadomienie w sprawie stosowania sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki bilansowej.

ZAWIADOMIENIE
EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO W SPRAWIE STOSOWANIA SANKCJI ZA NARUSZENIE WYMOGÓW SPRAWOZDAWCZYCH W ZAKRESIE STATYSTYKI BILANSOWEJ
(2004/C 195/10)

1.
Wstęp

Artykuł 7, ustęp 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (1) stanowi, iż Europejski Bank Centralny (EBC) dysponuje prawem do stosowania sankcji wobec podmiotów podlegających obowiązkom sprawozdawczym i mających siedzibę w uczestniczącym Państwie Członkowskim, w przypadku gdy nie wypełniają one obowiązków wynikających z tego rozporządzenia, bądź też z rozporządzeń lub decyzji EBC określających i wprowadzających wymogi sprawozdawcze EBC.

Artykuł 7, ustęp 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 określa maksymalne wymiary sankcji, jakie mogą zostać nałożone przez EBC na podmioty składające sprawozdania: w przypadku naruszenia obowiązku terminowości jest to kara dzienna nie przekraczająca 10.000 EUR, w sumie nie wyższa jednak niż 100.000 EUR; w przypadku dostarczenia nieprawidłowych lub niepełnych informacji statystycznych albo informacji statystycznych dostarczonych w formie nieodpowiadającej wymogom, jest to grzywna nie przekraczająca 200.000 EUR; natomiast w przypadku naruszenia obowiązku umożliwienia EBC lub krajowym bankom centralnym (KBC) sprawdzenia dokładności oraz jakości dostarczonych informacji statystycznych, jest to grzywna nie przekraczająca 200.000 EUR.

W celu zapewnienia przejrzystości polityki EBC w zakresie sankcji nakładanych w ramach określonych powyżej limitów, niniejsze zawiadomienie wyjaśnia zasady, którymi kierować się będzie EBC stosując sankcje za naruszenia wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki bilansowej, spowodowane niespełnieniem minimalnych standardów określonych w Załączniku IV do rozporządzenia EBC/2001/13 z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie skonsolidowanych bilansów sektora monetarnych instytucji finansowych (2) - przy czym wskazane zasady będą miały zastosowanie począwszy od okresu referencyjnego obejmującego grudzień 2004 roku (w zakresie wymogów dotyczących sprawozdań miesięcznych) oraz począwszy od czwartego kwartału 2004 roku (w zakresie wymogów dotyczących sprawozdań kwartalnych).

2.
Zasady ogólne

Sankcje mogą być nakładane w przypadku niespełnienia minimalnych standardów dotyczących sposobu przekazywania sprawozdań, w tym ich terminowości (patrz artykuł 7, ustęp 2, litera a) rozporządzenia (WE) nr 2533/98 oraz tytuł 1 Załącznika IV do rozporządzenia EBC/2001/13), bądź też minimalnych standardów dotyczących dokładności i poprawności terminologicznej (patrz artykuł 7, ustęp 2, litera b) rozporządzenia (WE) nr 2533/98 oraz tytuły 2 do 4 Załącznika IV do rozporządzenia EBC/2001/13).

Podmiot składający sprawozdanie spełnia minimalne standardy dotyczące terminowości, jeżeli przekazuje informacje o swoich danych bilansowych w terminie określonym przez właściwy KBC (patrz tytuł 1, litera a) Załącznika IV). Kontrola zgodności z minimalnymi standardami dotyczącymi terminowości będzie miała miejsce wyłącznie w stosunku do sprawozdań bilansowych, które spełniają wymogi techniczne w zakresie sprawozdawczości ustalone przez KBC np. w odniesieniu do wymaganego formatu sprawozdań (patrz tytuł 1, litery b) do d) Załącznika IV).

Podmiot składający sprawozdanie spełnia minimalne standardy dotyczące dokładności, jeżeli dostarczane przez niego dane bilansowe są wolne od błędów formalnych (np. sumy cząstkowe po ich dodaniu dają sumę zbiorczą) oraz ma miejsce odpowiednia zbieżność danych pomiędzy okresami sprawozdawczymi.

Podmiot składający sprawozdanie spełnia minimalne standardy dotyczące poprawności terminologicznej, jeżeli jego dane bilansowe odpowiadają definicjom i klasyfikacjom określonym w rozporządzeniu EBC/2001/13.

W stosunku do wskazanych powyżej typów naruszeń, sankcje będą ustalane na zasadach określonych w tytułach 3 i 4 poniżej, przy czym punktem wyjścia będzie wyliczenie kwoty podstawowej, która następnie może zostać obniżona lub podwyższona w świetle okoliczności łagodzących lub obciążających, o których mowa w artykule 2, ustępie 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (3).

Wyjątkowo, w związku ze szczególnie ważnymi okolicznościami łagodzącymi, EBC może podjąć decyzję o nie stosowaniu sankcji w przypadku naruszenia.

W przypadku poważnych uchybień EBC odstąpi od stosowania zasad określonych w ustępach 3 i 4 poniżej oraz określi sankcję w zależności od konkretnego przypadku, zgodnie z zasadą proporcjonalności oraz w granicach limitu 200.000 EUR, wskazanego w artykule 7, ustępie 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Termin "poważne uchybienia" odnosi się do takich naruszeń wymogów sprawozdawczych przez podmioty składające sprawozdania jak umyślne składanie nieprawidłowych sprawozdań lub rażąco niewystarczający stopień staranności lub współpracy. Poważne uchybienia obejmują następujące przypadki:

a) systematyczne niespełnianie minimalnych standardów dotyczących korekt;

b) składanie nieprawidłowych sprawozdań w związku z działaniami o znamionach oszustwa;

c) systematyczne przekazywanie nieprawidłowych danych;

d) rażący brak współpracy z właściwym KBC lub EBC.

3.
Kwota podstawowa sankcji stosowanych w przypadku naruszeń innych niż poważne uchybienia

Określenie sankcji rozpoczyna się od ustalenia kwoty podstawowej, odzwierciedlającej aspekty ilościowe naruszenia. Kwota ta ulega odpowiedniemu podwyższeniu w zależności od wagi naruszenia.

W przypadku naruszenia obowiązku terminowości, ciężar naruszenia będzie uzależniony od liczby dni roboczych objętych zwłoką w stosunku do terminu określonego przez właściwy KBC. Dodatkowo, wysokość sankcji będzie zróżnicowana w zależności od wielkości przedsiębiorstwa podmiotu składającego sprawozdanie, określonej na podstawie sumy aktywów/pasywów jego bilansu.

W przypadku niedokładności lub niepoprawności terminologicznej, ciężar naruszenia będzie zależał od rozmiaru rozbieżności pomiędzy niedokładnymi lub niepoprawnymi terminologicznie danymi bilansowymi a danymi dokładnymi lub poprawnymi terminologicznie. Wysokość sankcji będzie także odzwierciedlać wielkość przedsiębiorstwa podmiotu składającego sprawozdanie. Oceniając naruszenia dotyczące niedokładności lub niepoprawności terminologicznej, EBC nie będzie brał pod uwagę błędów wynikających z zaokrąglenia lub błędów nieistotnych. Dodatkowo, w przypadku niepoprawności terminologicznej, dopuszczalne korekty, tj. niesystematyczne korekty szeregów sprawozdawczych dokonane w ciągu okresu sprawozdawczego (miesiąca lub kwartału) następującego po pierwotnym sprawozdaniu, nie będą traktowane jako przypadki niepoprawności terminologicznej.

4.
Okoliczności obciążające i łagodzące dotyczące naruszeń innych niż poważne uchybienia

W wyniku wzięcia pod uwagę odpowiednich okoliczności obciążających lub łagodzących, kwota podstawowa może ulegać podwyższeniu lub obniżeniu.

Okoliczności obciążające obejmują następujące przypadki, określone w artykule 2, ustępie 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98:

a) powtarzające się lub częste naruszenia;

b) odmowa współpracy lub nieefektywna współpraca;

c) uprzednie zastosowanie przez inne organy wobec tego samego podmiotu składającego sprawozdanie sankcji opartych na tych samych okolicznościach faktycznych;

d) osiągnięcie przez podmiot składający sprawozdanie korzyści majątkowych w wyniku naruszenia.

Okoliczności łagodzące obejmują następujące przypadki, określone w artykule 2, ustępie 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98:

a) staranność oraz efektywna współpraca ze strony podmiotu składającego sprawozdanie, w szczególności w przypadku gdy podmiot składający sprawozdanie nadal przekazuje dane na rzecz KBC;

b) dobra wiara;

c) otwartość podmiotu składającego sprawozdanie w interpretacji i wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych;

d) brak konsekwencji naruszenia (np. niższa sankcja zostanie zastosowana w odniesieniu do naruszenia obowiązku terminowości, w przypadku gdy pomimo zwłoki podmiot składający sprawozdanie przekazał swoje dane bilansowe w czasie pozwalającym KBC na ich uwzględnienie przy przekazywaniu krajowych danych zbiorczych do EBC);

e) niska częstotliwość naruszeń.

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.

(2) Dz.U. L 333 z 17.12.2001, str. 1. Rozporządzenie w wersji ostatnio zmienionej rozporządzeniem EBC/2003/10 (Dz.U. L 250 z 2.10.2003, str. 17).

(3) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 4.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.195.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie w sprawie stosowania sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki bilansowej.
Data aktu: 31/07/2004
Data ogłoszenia: 31/07/2004
Data wejścia w życie: 31/07/2004