Zawiadomienie o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu kwasu trichloroizocyjanurowego (TCCA) pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu kwasu trichloroizocyjanurowego (TCCA) pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

(2004/C 178/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2004 r.)

Do Komisji wpłynęła skarga na mocy art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96(1) ("podstawowe rozporządzenie"), dotycząca przywozu dumpingowego kwasu trichloroizocyjanurowego (TCCA), pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("omawiany kraj"), powodującego istotne szkody dla przemysłu wspólnotowego.

1.

SKARGA

Skargę złożyła w dniu 28 maja 2004 r. Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (CEFIC) ("skarżący") w imieniu producentów, których produkcja stanowi znaczny odsetek, w tym wypadku ponad 45 % ogólnej wspólnotowej produkcji TCCA.

2.

PRODUKT

Produktem mającym być przedmiotem dumpingu jest kwas trichloroizocyjanurowy (znany także pod międzynarodową niezastrzeżoną prawnie nazwą "symclosene") oraz jego preparaty, pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej ("omawiany produkt"), zwykle zgłaszane pod kodami CN w zakresie od ex 2933 69 80 do ex 3808 40 20. Powyższe kody CN podano wyłącznie w celach informacyjnych.

3.

ZARZUT DUMPINGU

Biorąc pod uwagę postanowienia art. 2 ust. 7 podstawowego rozporządzenia, skarżący ustalił normalną wartość dla Chińskiej Republiki Ludowej na podstawie ceny w kraju posiadającym gospodarkę rynkową, o której mowa w ust. 5.1 lit. d) niniejszego zawiadomienia. Zarzut dumpingu oparto na porównaniu tak ustalonej normalnej wartości z cenami eksportowymi omawianego produktu, gdy jest on sprzedawany na wywóz do Wspólnoty.

Obliczony w ten sposób margines dumpingu jest znaczny.

4.

USTALENIE SZKODY

Skarżący dostarczył dowody potwierdzające, że przywóz omawianego produktu z Chińskiej Republiki Ludowej wzrósł zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i pod względem udziału w rynku.

Stwierdzono, że oprócz innych skutków ilość oraz ceny w przywozie omawianego produktu miały negatywny wpływ na wielkość sprzedaży, udział w rynku oraz poziom cen nakładanych przez przemysł wspólnotowy, co przyniosło bardzo niekorzystne skutki, jeśli chodzi o ogólne wyniki, sytuację finansową oraz zatrudnienie w przemyśle wspólnotowym.

5.

PROCEDURA

Stwierdziwszy, po konsultacji z Komitetem Doradczym, że skarga została wniesiona przez lub w imieniu przemysłu wspólnotowego oraz że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie postępowania, Komisja wszczyna dochodzenie na mocy art. 5 podstawowego rozporządzenia.

5.1. Procedura mająca na celu stwierdzenie dumpingu i ustalenie szkody

Dochodzenie ma na celu ustalenie, czy omawiany produkt pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej jest przedmiotem dumpingu oraz czy w wyniku dumpingu powstała szkoda.

a) Kontrola wyrywkowa

Ze względu na znaczną liczbę stron w postępowaniu Komisja może zadecydować o zastosowaniu kontroli wyrywkowych zgodnie z art. 17 podstawowego rozporządzenia.

i) Kontrola wyrywkowa dla eksporterów/producentów w Chińskiej Republice Ludowej

Aby umożliwić Komisji podjęcie decyzji o konieczności kontroli wyrywkowej oraz, jeśli taka konieczność zostanie stwierdzona, o wyborze próby, wszyscy eksporterzy/ producenci lub ich przedstawiciele są niniejszym zobowiązani do zgłoszenia się do Komisji w celu udostępnienia następujących informacji o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorstwach w terminie określonym w ust. 6 lit. b) ppkt i) w formacie określonym w ust. 7 niniejszego zawiadomienia:

– nazwa, adres, adres e-mail, numer telefonu, numer faksu, oraz/lub numery teleksu oraz imię i nazwisko osoby do kontaktów,

– wartość obrotu w walucie krajowej oraz ilość omawianego produktu w tonach sprzedanego na wywóz do Wspólnoty w okresie od dnia 1 kwietnia 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.,

– wartość obrotu w walucie krajowej oraz wielkość sprzedaży omawianego produktu w tonach na rynku krajowym w okresie od dnia 1 kwietnia 2003 r. do dnia 31 marca 2004 r.,

– informację, czy przedsiębiorstwo zamierza wystąpić z wnioskiem o indywidualny margines(2) (o indywidualne marginesy mogą występować jedynie producenci),

– szczegółowy opis działań przedsiębiorstwa związanych z produkcją omawianego produktu,

– nazwy oraz szczegółowy opis działań wszystkich przedsiębiorstw powiązanych(3), zaangażowanych w produkcję oraz/lub sprzedaż (wywóz oraz/lub na terenie kraju) omawianego produktu,

– oraz wszelkie inne stosowne informacje pomocne Komisji w wyborze próby,

– wskazanie, czy przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa wyrażają zgodę na włączenie ich do próby, co oznacza obowiązek wypełnienia kwestionariusza oraz zbadanie na miejscu udzielonych odpowiedzi.

Oprócz tego Komisja, w celu uzyskania informacji, jakie uważa za konieczne do wyboru próby eksporterów/ producentów, skontaktuje się z organami w kraju wywozu oraz znanymi stowarzyszeniami eksporterów/ producentów.

ii) Ostateczny wybór próby

Wszystkie strony zainteresowane, które wyrażają chęć przekazania stosownych informacji dotyczących wyboru próby, winny to zrobić w terminie określonym w ust. 6 lit. b) ppkt ii) niniejszego zawiadomienia.

Komisja zamierza dokonać ostatecznego wyboru próby po konsultacji ze stronami zainteresowanymi, które wyraziły chęć uczestniczenia w kontroli wyrywkowej.

Przedsiębiorstwa objęte kontrolą wyrywkową winny wypełnić kwestionariusz w terminie określonym w ust. 6 lit. b) ppkt iii) niniejszego zawiadomienia oraz współpracować w ramach dochodzenia.

Jeśli nie zostanie zapewniona odpowiednia współpraca, Komisja może oprzeć swoje wnioski, zgodnie z art. 17 ust. 4 i art. 18 podstawowego rozporządzenia, na faktach dostępnych.

b) Kwestionariusze

Komisja, w celu uzyskania informacji, jakie uzna za konieczne dla dochodzenia, roześle kwestionariusze do przedsiębiorstw w przemyśle wspólnotowym oraz stowarzyszeń producentów na terenie Wspólnoty, eksporterów/ producentów w Chińskiej Republice Ludowej objętych kontrolą wyrywkową, stowarzyszeń eksporterów/producentów, importerów, stowarzyszenia importerów wymienionego w treści skargi oraz organów w omawianym kraju wywozu.

Eksporterzy/producenci w Chińskiej Republice Ludowej, którzy wnioskują o indywidualny margines, mając na względzie zastosowanie art. 17 ust. 3 oraz art. 9 ust. 6 podstawowego rozporządzenia, winni złożyć wypełniony kwestionariusz w terminie określonym w ust. 6 lit. a) ppkt ii) zawiadomienia. Zatem winni oni zwrócić się o kwestionariusz w terminie określonym w ust. 6 lit. a) ppkt i) zawiadomienia. Jednakże strony te winny pamiętać, że w przypadku kontroli wyrywkowej eksporterów/producentów Komisja może pomimo to podjąć decyzję, aby nie obliczać dla nich indywidualnego marginesu, jeśli liczba eksporterów/producentów jest tak duża, że indywidualne badania byłyby nadmiernie uciążliwe i uniemożliwiałyby zakończenie dochodzenia w odpowiednim czasie.

c) Gromadzenie informacji i prowadzenie przesłuchań

Zachęca się wszystkie zainteresowane strony do przedstawiania swoich opinii, przekazywania dodatkowych informacji poza odpowiedziami udzielanymi w kwestionariuszu oraz do dostarczania dowodów potwierdzających stwierdzone fakty. Takie informacje i dowody winny wpłynąć do Komisji w terminie określonym w ust. 6 lit. a) ppkt ii) zawiadomienia.

Ponadto Komisja może przesłuchać strony zainteresowane, jeśli wystąpią one z wnioskiem zawierającym uzasadnienie, że istnieją szczególne powody, dla których miałyby one zostać przesłuchane. Wniosek taki należy złożyć w terminie określonym w ust. 6 lit. a) ppkt iii) zawiadomienia.

d) Wybór kraju posiadającego gospodarkę rynkową

Zgodnie z art. 2 ust. 7 lit. a) podstawowego rozporządzenia, przewiduje się wybór Meksyku jako odpowiedniego kraju posiadającego gospodarkę rynkową w celu ustalenia normalnej wartości w odniesieniu do Chińskiej Republiki Ludowej. Niniejszym zachęca się strony zainteresowane do przedstawiania swoich komentarzy na temat stosowności takiego wyboru w terminie określonym w ust. 6 lit. c) zawiadomienia.

e) Status gospodarki rynkowej

Dla eksporterów/producentów w Chińskiej Republice Ludowej, którzy wystąpią z wnioskiem oraz przedstawią wystarczające dowody na potwierdzenie, że działają w warunkach gospodarki rynkowej, tzn. spełniają kryteria określone w art. 2 ust. 7 lit. c) podstawowego rozporządzenia, normalna wartość zostanie określona zgodnie z art. 2 ust. 7 lit. b) podstawowego rozporządzenia. Eksporterzy/ producenci, którzy zamierzają złożyć właściwie uzasadnione wnioski, winni zrobić to w terminie określonym w ust. 6 lit. d) zawiadomienia. Komisja roześle formularze wniosków do wszystkich eksporterów/producentów w Chińskiej Republice Ludowej, wymienionych w skardze, oraz do wszystkich stowarzyszeń eksporterów/ producentów wymienionych w skardze, jak również do organów władz Chińskiej Republiki Ludowej.

5.2. Procedura oceny interesu Wspólnoty

Zgodnie z art. 21 podstawowego rozporządzenia oraz w przypadku potwierdzenia zarzutu dumpingu oraz spowodowanej nim szkody, zostanie podjęta decyzja, czy zastosowanie środków antydumpingowych nie będzie wbrew interesom Wspólnoty. Z tego powodu przemysł wspólnotowy, importerzy i reprezentujące ich stowarzyszenia, przedstawicielskie organizacje użytkowników i konsumentów, jeśli udowodnią, że ich działalność w sposób obiektywny wiąże się z omawianym produktem, mogą, w terminach określonych w ust. 6 lit. a) ppkt ii) zawiadomienia, przekazać sobie wzajemnie oraz Komisji odpowiednie informacje. Strony działające zgodnie z poprzednim zdaniem mogą wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie, określającym powody, dla których strony te powinny zostać przesłuchane, w terminie określonym w ust. 6 lit. a) ppkt iii) zawiadomienia. Należy pamiętać, że wszelkie informacje przekazane zgodnie z art. 21 będą brane pod uwagę wyłącznie w przypadku, jeśli zostaną potwierdzone odpowiednimi dowodami w chwili ich dostarczania.

6.

TERMINY

a) Terminy ogólne

i) Dla stron występujących z wnioskiem o kwestionariusz lub formularze wniosków

Wszystkie strony zainteresowane winny wystąpić z wnioskiem o kwestionariusz lub formularz wniosku w jak najkrótszym możliwym terminie, jednak nie później niż w ciągu 10 dni od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

ii) Dla stron zgłaszających opinie, przekazujących kwestionariusze z odpowiedziami oraz inne informacje

Jeśli nie określono inaczej, wszystkie strony zainteresowane, jeśli ich oświadczenia mają zostać uwzględnione podczas dochodzenia, winny zgłosić się do Komisji, przedstawić swoje opinie, złożyć kwestionariusze z odpowiedziami lub inne informacje (w tym także uzasadnione wnioski o indywidualne potraktowanie zgodnie z art. 9 ust. 5 podstawowego rozporządzenia) w terminie 40 dni od daty publikacji zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Należy zwrócić uwagę, że skorzystanie z większość proceduralnych praw określonych w podstawowym rozporządzeniu uwarunkowane jest zgłoszeniem się strony w wymienionym wyżej okresie.

Przedsiębiorstwa objęte kontrolą wyrywkową winny złożyć kwestionariusze z odpowiedziami w terminach określonych w ust. 6 lit. b) ppkt iii) zawiadomienia.

iii) Przesłuchania

Wszystkie zainteresowane strony mogą wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie przez Komisję w tym samym terminie 40 dni.

b) Termin dotyczący kontroli wyrywkowej

i) Informacje, o których mowa w ust. 5.1 lit. a) ppkt i), dotyczące kontroli wyrywkowej, należy dostarczyć Komisji w terminie 15 dni od daty publikacji zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, gdyż Komisja zamierza porozumieć się ze stronami zainteresowanymi, które wyraziły chęć wzięcia udziału w kontroli wyrywkowej w sprawie podjęcia decyzji o wyborze ostatecznym, w terminie 21 dni od publikacji zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

ii) Wszelkie inne informacje dotyczące wyboru próby, o których mowa w ust. 5.1 lit. a) ppkt ii) należy dostarczyć Komisji w terminie 21 dni od publikacji zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

iii) Kwestionariusze z odpowiedziami stron objętych kontrolą wyrywkową należy dostarczyć Komisji w terminie 37 dni od daty powiadomienia o objęciu ich kontrolą wyrywkową.

c) Termin wyboru kraju posiadającego gospodarkę rynkową

Strony w dochodzeniu mogą zgłaszać komentarze o stosowności wyboru Meksyku, który, jak wspomniano w ust. 5.1 lit. d) zawiadomienia, został przewidziany jako kraj posiadający gospodarkę rynkową w celu ustalenia normalnej wartości w odniesieniu do Chińskiej Republiki Ludowej. Komentarze te należy dostarczyć Komisji w terminie 10 dni od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

d) Termin składania wniosków o nadanie statusu gospodarki rynkowej

Właściwie uzasadnione wnioski o nadanie statusu gospodarki rynkowej, zgodnie z treścią ust. 5.1 lit. e) zawiadomienia, należy dostarczyć Komisji w terminie 15 dni od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

7.

Zgłoszenia pisemne, kwestionariusze z odpowiedziami oraz inna korespondencja

Wszelkie pisemne zgłoszenia oraz wnioski zainteresowanych stron należy składać w formie pisemnej (nie w formie elektronicznej, jeśli nie określono inaczej, i muszą zawierać nazwę, adres, adres e-mail, numer telefonu i faksu, oraz/lub numery teleksu zainteresowanej strony). Zgłoszenia pisemne, w tym informacje wymagane w niniejszym zawiadomieniu, kwestionariusze z odpowiedziami oraz inna korespondencja zainteresowanych stron objęta zasadami poufności będą oznaczone jako "Limited"(4) oraz, zgodnie z art. 19 ust. 2 podstawowego rozporządzenia, należy dołączyć do nich wersję nieobjętą klauzulą poufności, oznaczoną "For inspection by interested parties".

Adres Komisji do korespondencji:

European Commission

Directorate General for Trade

Directorate B

Office: J-79 5/16

B-1049 Brussels

Faks (32-2) 295 65 05

Teleks COMEU B 21877.

8.

BRAK WSPÓŁPRACY

Jeżeli zainteresowana strona odmawia dostępu lub w inny sposób nie zapewnia niezbędnych informacji w przewidzianych terminach, albo znacznie utrudnia dochodzenie, ustalenia tymczasowe lub ostateczne, pozytywne bądź negatywne, mogą zostać dokonane, zgodnie z art. 18 podstawowego rozporządzenia, w oparciu o fakty dostępne.

W przypadku stwierdzenia, że strona zainteresowana dostarczyła fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje, informacje te zostaną pominięte, a wykorzystane zostaną fakty dostępne. Jeżeli zainteresowana strona nie współpracuje lub współpracuje jedynie częściowo, tak że ustalenia zostaną oparte na faktach dostępnych zgodnie z art. 18 podstawowego rozporządzania, wynik dochodzenia może być mniej korzystny dla tej strony niż wówczas, gdyby strona ta w pełni współpracowała w dochodzeniu.

9.

HARMONOGRAM DOCHODZENIA

Zgodnie z art. 6 ust. 9 podstawowego rozporządzenia, dochodzenie zostanie zakończone w terminie 15 miesięcy od daty publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 7 ust. 1 podstawowego rozporządzenia, środki tymczasowe można zastosować nie później niż 9 miesięcy od daty publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).

(2) O indywidualne marginesy można występować na mocy art. 17 ust. 3 podstawowego rozporządzenia w przypadku przedsiębiorstw nieobjętych kontrolą wyrywkową, art. 9 ust. 5 podstawowego rozporządzenia dotyczącego indywidualnego traktowania w przypadkach krajów nieposiadających gospodarki rynkowej oraz art. 2 ust. 7 lit. b) podstawowego rozporządzenia dla przedsiębiostw wnioskujących o status gospodarki rynkowej. Należy zauważyć, że wnioski o indywidualne traktowanie są wymagane zgodnie z art. 9 ust. 5 podstawowego rozporządzenia, a wnioski o udzielenie statusu gospodarki rynkowej są wymagane zgodnie z art. 2 ust. 7 lit. b) podstawowego rozporządzenia.

(3) W celu uzyskania wskazówek dotyczących określenia "przedsiębiorstwa powiązane" należy sięgnąć do art. 143 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 dotyczącego wprowadzenia w życie Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1).

(4) To oznacza, że dokument jest przeznaczony wyłącznie do użytku wewnętrznego. Jest on objęty ochroną na mocy art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43). Dokument poufny na mocy art. 19 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 (Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1) oraz art. 6 Porozumienia o stosowaniu Artykułu VI GATT 1994 (WTO - GATT 1994) (Porozumienie antydumpingowe).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024