Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1165/98 w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych.

OPINA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 24 maja 2004 r.
wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1165/98 w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych

(COM(2003) 823 ostateczne)

(CON/2004/19)

(2004/C 158/03)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2004 r.)

1. W dniu 30 kwietnia 2004 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1165/98 w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

2. Właściwość EBC do wydania opinii wynika z pierwszego akapitu artykułu 105, ustępu 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze pierwszym zdaniem artykułu 17, ustępu 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Zarządzająca wydała niniejszą opinię.

3. Celem projektowanego rozporządzenia jest usprawnienie zbierania w ramach Unii Europejskiej (UE). krótkoterminowych danych statystycznych odnoszących się do przedsiębiorstw. W szczególności projektowane rozporządzenie przewiduje utworzenie wskaźnika cen importowych dla produktów przemysłowych oraz wskaźnika cen produkcji dla usług. Projektowane rozporządzenie przewiduje także zwiększenie częstotliwości zbierania danych w zakresie niektórych istotnych wskaźników ekonomicznych oraz przekazywanie ich w krótszych niż dotychczas terminach.

A. Uwagi ogólne

4. EBC dokonał określenia krótkoterminowych danych statystycznych, wymaganych dla celów prowadzenia polityki pieniężnej(1). Projektowane rozporządzenie jest rezultatem Planu działania w sprawie wymogów statystycznych Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW) (zwanego dalej "Planem Działania UGW"), stworzonego na wniosek Rady Ecofin przez Komisję Europejską (Eurostat), w ścisłej współpracy z EBC. Plan Działania UGW wzywał do usprawnienia zbierania danych statystycznych objętych rozporządzeniem (WE) nr 1165/98. Projektowane rozporządzenie jest także istotne ze względu na Podstawowe Europejskie Wskaźniki Gospodarcze (Principal European Economic Indicators, PEEI), określone przez Radę Ecofin w dniu 18 lutego 2003 r. i obejmujące osiem wskaźników zawartych w projektowanym rozporządzeniu. EBC pozytywnie przyjmuje nieformalne porozumienie zawarte pomiędzy krajowymi organami statystycznymi a Eurostatem, zgodnie z którym poszczególne PEEI zawarte w projektowanym rozporządzeniu zostaną opublikowane zgodnie z przewidzianymi dla nich terminami, niezależnie od daty przyjęcia projektowanego rozporządzenia.

5. EBC udziela poparcia dla projektowanego rozporządzenia, obejmującego wskaźniki najbardziej istotne z punktu widzenia oceny cyklu gospodarczego oraz prowadzenia polityki pieniężnej. Ponadto rozporządzenie jest znaczącym krokiem w kierunku utworzenia istotnych miesięcznych i kwartalnych wskaźników statystycznych w zakresie obrotu i cen produkcji w sektorze usług. Projektowane rozporządzenie odzwierciedla wspólne propozycje Komitetu Programu Statystycznego oraz Komitetu ds. Statystyki Monetarnej, Finansowej oraz Bilansów Płatniczych z lutego 2003 r.

6. EBC szczególnie pozytywnie przyjmuje zwiększenie częstotliwości oraz skrócenie terminów przekazywania wielu wskaźników. Należy zauważyć, że dla dokonania oceny sytuacji gospodarczej przez EBC większe znaczenie mają przekazywane terminowo agregaty cenowe niż dane szczegółowe.

7. EBC popiera także wprowadzenie w projektowanym rozporządzeniu szczegółowego opisu nowych zamówień i cen w oparciu o ich pochodzenie z obszaru euro oraz spoza tego obszaru. Dane takie są przydatne EBC, gdyż pozwalają na dokonanie rozróżnienia pomiędzy rozwojem gospodarczym obszaru euro oraz obszaru, który nie przyjął euro. EBC zgadza się, iż taki szczegółowy opis powinien być sporządzany jedynie przez te Państwa Członkowskie, które przyjęły euro. Istotnym jednak jest, by te Państwa Członkowskie, które przyjmą euro w przyszłości miały także możliwość przedstawienia wtedy danych za wystarczająco długi okres wcześniejszy.

8. EBC pozytywnie przyjmuje propozycję zawartą w projektowanym rozporządzeniu, by opracować pewne wskaźniki obszaru euro przy użyciu tzw. "Europejskich wzorcowych prób statystycznych". W świetle ograniczonych środków oraz potrzeby określenia priorytetów, pomoże to poprawić dane statystyczne obszaru euro, a jednocześnie może zmniejszyć środki wymagane na szczeblu krajowym. Z tej samej przyczyny EBC pozytywnie przyjmuje fakt, iż projektowane rozporządzenie istotnie zmniejsza wymagania w zakresie sprawozdawczości przez małe kraje UE, pozwalając im na skoncentrowanie się na opracowaniu głównych agregatów cenowych.

9. Potrzebne są pewne dalsze wysiłki by poprawić porównywalność istniejących danych statystycznych objętych rozporządzeniem (WE) nr 1165/98. Pomimo iż od roku 1998 osiągnięto duży postęp, można odnotować różne czynniki (takie jak zróżnicowane praktyki krajowe dotyczące dnia roboczego i dostosowań sezonowych oraz w zakresie rewizji), które nadal pogarszają jakość agregatów cenowych obszaru euro oraz porównywalność danych krajowych.

B. Uwagi szczegółowe

10. EBC popiera uwzględnienie od roku 2005 nowej zmiennej dotyczącej cen importowych (Załącznik, część A), oraz planowany termin jej przekazywania. Wskazana zmienna dostarczy ważnych dodatkowych informacji dla analizy cen obszaru euro. EBC dostrzega przydatność tej zmiennej w zakresie określenia cen produktów przemysłowych importowanych przez obszar euro jako całość z krajów poza obszarem euro.

11. W odniesieniu do danych dotyczących zatrudnienia, przepracowanych godzin oraz wynagrodzenia brutto projektowane rozporządzenie przewiduje przekazywanie danych kwartalnych w terminie trzech miesięcy (dwóch miesięcy w odniesieniu do danych dotyczących zatrudnienia). Taka kwartalna częstotliwość połączona z długim terminem przekazywania danych jest niezadowalająca z punktu widzenia celów EBC. W odniesieniu do głównych agregatów cenowych dla obszaru euro, dane te powinny być dostępne z częstotliwością miesięczną oraz przekazywane w terminie maksymalnie jednego miesiąca.

12. EBC przyjmuje z zadowoleniem skrócenie terminów przekazywania danych oraz zmianę częstotliwości kwartalnej na miesięczną w przypadku danych statystycznych dotyczących produkcji w sektorze budowlanym (Załącznik, część B).

13. EBC pozytywnie przyjmuje planowane przeprowadzenie badań w zakresie możliwości wprowadzenia zmiennej cen produkcji w sektorze budowlanym. Taka zmienna uzupełni obecną zmienną kosztów w sektorze budowlanym - która ma charakter wskaźnika cen nakładów - podczas gdy wskaźnik cen produkcji jest bardziej przydatny w prowadzeniu analizy cenowej.

14. EBC pozytywnie przyjmuje główne usprawnienia planowane w stosunku do danych statystycznych dotyczących usług, w szczególności wprowadzenie wskaźnika cen produkcji. Wskaźnik ten wniesie istotny wkład do analizy cen obszaru euro oraz przyczyni się do poprawy jakości prognoz wzrostu dokonywanych w ramach sprawozdań krajowych. Biorąc pod uwagę, że termin publikacji PEEI w zakresie wskaźnika cen produkcji nie przekracza dwóch miesięcy od zakończeniu kwartału sprawozdawczego, EBC sugeruje dostosowanie wymaganych przez projektowane rozporządzenie terminów przekazywania danych (trzy miesiące) do bardziej przydatnych terminów publikacji PEEI. Ponadto projektowane rozporządzenie określa termin, z upływem którego lista usług objętych wskaźnikiem może być zmieniana (Załącznik, część D). Jako że opracowywane są całkowicie nowe modele danych statystycznych, takie obostrzenie może przynieść skutki odwrotne od planowanych. Zakres uwzględnienia danych statystycznych w odniesieniu do cen produkcji w sektorze usług powinien w razie potrzeby podlegać zmianom zgodnie ze zmieniającymi się wymogami informacyjnymi. W związku z tym EBC sugeruje usunięcie tego terminu.

15. W odniesieniu do zmiennej obrotu w sektorze usług, projektowane rozporządzenie skraca termin przekazywania danych z trzech do dwóch miesięcy, co przyjmuje się pozytywnie. EBC popiera także planowane przeprowadzenie studiów dotyczących zbierania zmiennych w zakresie obrotu w sektorze usług z częstotliwością miesięczną.

Frankfurt nad Menem, dnia 24 maja 2004 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

_____

(1) Statistical requirements of the European Central Bank in the field of general economic statistics ("Wymagania statystyczne Europejskiego Banku Centralnego w zakresie ogólnej statystyki gospodarczej"), Europejski Bank Centralny, sierpień 2000 r. Patrz także opinia Europejskiego Instytutu Walutowego w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie krótkoterminowych danych statystycznych (CON/97/19).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024