Informacja przekazywana organowi egzekucyjnemu przez dłużnika zajętej wierzytelności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 23 lipca 2020 r.
w sprawie informacji przekazywanych organowi egzekucyjnemu przez dłużnika zajętej wierzytelności

Na podstawie art. 70 § 2b ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2025 r. poz. 132 i 620) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres informacji niezbędnych do prawidłowego rozliczenia środków pieniężnych przekazanych organowi egzekucyjnemu przez dłużnika zajętej wierzytelności;
2)
sposób przekazywania organowi egzekucyjnemu informacji, o których mowa w pkt 1.
§  2.
1.
 Przekazując środki pieniężne organowi egzekucyjnemu, dłużnik zajętej wierzytelności podaje w poleceniu przelewu:
1)
numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL) albo numer identyfikacji podatkowej (NIP), albo numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (numer REGON), albo numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, albo inny numer identyfikacyjny, podany przez organ egzekucyjny w zawiadomieniu o zajęciu wierzytelności lub prawa majątkowego:
a)
zobowiązanego albo
b)
małżonka zobowiązanego, albo
c)
podmiotu niebędącego zobowiązanym, na który zostało przeniesione prawo własności rzeczy lub inne prawo majątkowe obciążone zastawem skarbowym lub hipoteką przymusową zabezpieczającymi należność pieniężną i odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie, albo
d)
podmiotu niebędącego zobowiązanym, który uzyskał korzyść majątkową wskutek czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem wierzyciela, jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami czynność ta została uznana za bezskuteczną wobec tego wierzyciela;
2)
odpowiednio imię i nazwisko lub nazwę:
a)
zobowiązanego albo
b)
małżonka zobowiązanego, albo
c)
podmiotu, o którym mowa w pkt 1 lit. c, albo
d)
podmiotu, o którym mowa w pkt 1 lit. d

- w przypadku braku danych, o których mowa w pkt 1;

3)
numer co najmniej jednego zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego, z którego realizacją związane jest przekazanie środków pieniężnych, przesłanego przez organ egzekucyjny, do którego przekazywane są środki pieniężne;
4)
skrót "ZBIEG" - w przypadku zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej, zbiegu egzekucji administracyjnych, zbiegu egzekucji administracyjnej i zabezpieczenia administracyjnego, zbiegu egzekucji administracyjnej i zabezpieczenia sądowego, zbiegu zabezpieczenia administracyjnego i egzekucji sądowej, zbiegu zabezpieczeń administracyjnych albo zbiegu zabezpieczenia administracyjnego i sądowego.
2.
 Jeżeli ze względu na liczbę zobowiązanych albo podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c albo d, nie jest możliwe podanie w poleceniu przelewu wszystkich informacji, o których mowa w ust. 1, dłużnik zajętej wierzytelności:
1)
podaje w poleceniu przelewu:
a)
informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2, dotyczące co najmniej jednego zobowiązanego albo podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, albo podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d,
b)
numer co najmniej jednego zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego, z którego realizacją związane jest przekazanie środków pieniężnych, przesłanego przez organ egzekucyjny, do którego przekazywane są środki pieniężne,
c)
skrót "ZBIEG" - w przypadku zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej, zbiegu egzekucji administracyjnych, zbiegu egzekucji administracyjnej i zabezpieczenia administracyjnego, zbiegu egzekucji administracyjnej i zabezpieczenia sądowego, zbiegu zabezpieczenia administracyjnego i egzekucji sądowej, zbiegu zabezpieczeń administracyjnych albo zbiegu zabezpieczenia administracyjnego i sądowego,
d)
skrót "ZI" - informujący o przekazywaniu zawiadomienia, o którym mowa w pkt 2, jeżeli nie podaje skrótu "ZBIEG";
2)
niezwłocznie przekazuje organowi egzekucyjnemu zawiadomienie zawierające informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2 oraz pkt 3, dotyczące wszystkich zobowiązanych albo podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, albo podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, wraz z informacją o wysokości środków pieniężnych przekazanych poleceniem przelewu.
3.
 Przekazując środki pieniężne organowi egzekucyjnemu, dłużnik zajętej wierzytelności będący bankiem albo spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową dodatkowo podaje w poleceniu przelewu informację o realizacji zajęcia wierzytelności poprzez podanie skrótu "RZ", a w przypadku przekazywania środków pieniężnych z rachunku VAT, o którym mowa w art. 62a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm.) oraz w art. 3b ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 379 i 820), poprzez podanie skrótu "rVAT".
4.
 Przekazując środki pieniężne organowi egzekucyjnemu w przypadku blokady rachunku, o której mowa w art. 119zg pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111, 497, 621, 622, 769 i 820), dłużnik zajętej wierzytelności będący bankiem albo spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową dodatkowo podaje w poleceniu przelewu informację, że realizacja zajęcia następuje w okresie trwania blokady, poprzez podanie skrótu "rBLO".
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 lipca 2020 r.
1  Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz.U.2023.2710).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.874 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Informacja przekazywana organowi egzekucyjnemu przez dłużnika zajętej wierzytelności.
Data aktu: 23/07/2020
Data ogłoszenia: 03/07/2025
Data wejścia w życie: 30/07/2020