- jeżeli usługi te są świadczone w ramach opłaty za pośrednictwo podmiotu prowadzącego działalność maklerską w obrocie papierami wartościowymi, instrumentami rynku pieniężnego lub instrumentami pochodnymi, a wykonywanie takich usług wynika z umowy o pośrednictwo;
SPOSÓB WYLICZANIA WSKAŹNIKA WKC, WSKAŹNIKA SWKC, WSKAŹNIKA SOP I WSKAŹNIKA SWZKC
WKC = Kt/WANt x 100%,
gdzie:
K - oznacza koszty funduszu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863), z wyłączeniem:
1) kosztów transakcyjnych, w tym prowizji i opłat maklerskich oraz podatków związanych z nabyciem lub zbyciem składników portfela,
2) odsetek z tytułu zaciągniętych pożyczek lub kredytów,
3) świadczeń wynikających z realizacji umów, których przedmiotem są instrumenty pochodne,
4) opłat związanych z nabyciem lub odkupieniem jednostek uczestnictwa lub innych opłat ponoszonych bezpośrednio przez uczestnika,
5) wartości usług dodatkowych,
t - oznacza okres, za który są przedstawiane dane,
WAN - oznacza średnią wartość aktywów netto funduszu.
II. Syntetyczny Współczynnik Kosztów Całkowitych (wskaźnik SWKC) wylicza się według wzoru:
SWKC = (K + I + O)t/WANt x 100%,
gdzie:
K - oznacza koszty funduszu uwzględnione we wskaźniku WKC,
I - oznacza koszty funduszy i instytucji wspólnego inwestowania uwzględnione we wskaźniku WKC tych funduszy i instytucji, przypadające na tytuły uczestnictwa nabyte przez fundusz w tych funduszach i instytucjach,
O - oznacza koszty poniesione przez fundusz w związku ze zbyciem lub odkupieniem tytułów uczestnictwa w funduszach i instytucjach wspólnego inwestowania,
t - oznacza okres, za który są przedstawiane dane,
WAN - oznacza średnią wartość aktywów netto funduszu.
III. Stopę Obrotu Portfela (wskaźnik SOP) wylicza się według wzoru:
SOP = [(T1 - T2)t/WANt] x 100%,
gdzie:
T1 - oznacza całkowitą wartość wszystkich dokonanych przez fundusz transakcji nabycia i zbycia papierów wartościowych, instrumentów rynku pieniężnego lub tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania, a w przypadku specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego stosującego ograniczenia inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego - także transakcji nabycia i zbycia praw, o których mowa w art. 147 ust. 1 ustawy,
T2 - oznacza całkowitą wartość zbytych i odkupionych jednostek uczestnictwa funduszu,
t - oznacza okres, za który są przedstawiane dane,
WAN - oznacza średnią wartość aktywów netto funduszu.
IV. Syntetyczną Wartość Zakładanych Kosztów Całkowitych (wskaźnik SWZKC) wylicza się jako sumę kosztów funduszy i instytucji wspólnego inwestowania, uwzględnionych we wskaźniku WKC tych instytucji, przypadających na tytuły uczestnictwa nabyte przez fundusz, a w przypadku funduszy i instytucji wspólnego inwestowania, które nie publikują wskaźnika WKC - przypadające na nabyte tytuły uczestnictwa możliwe do oszacowania koszty, które wchodziłyby do wskaźnika WKC, gdyby wskaźnik ten był publikowany, oraz opłat z tytułu zbycia lub odkupienia tych tytułów uczestnictwa.
SPOSÓB I METODOLOGIA WYLICZANIA WSKAŹNIKA ZYSKU DO RYZYKA FUNDUSZU INWESTYCJNEGO OTWARTEGO I SPECJALISTYCZNEGO FUNDUSZU INWESTYCJNEGO OTWARTEGO
Ogólne zasady wyliczania wskaźnika zysku do ryzyka
gdzie stopa zwrotu funduszu (rƒ,t) jest mierzona na przestrzeni T niepokrywających się okresów o długości 1/m roku.
Oznacza to w przypadku tygodniowych stóp zwrotu funduszu: m = 52, T = 260, a w przypadku miesięcznych stóp zwrotu funduszu: m = 12, T = 60, przy czym oznacza średnią arytmetyczną stopę zwrotu funduszu na przestrzeni T niepokrywających się okresów:
Określenie przedziałów zmienności stóp zwrotu funduszu
| Kategoria ryzyka | Przedziały zmienności stóp zwrotu funduszu | |
| równe lub większe | mniejsze niż | |
| 1 | 0,5% | |
| 2 | 0,5% | 2% |
| 3 | 2% | 5% |
| 4 | 5% | 10% |
| 5 | 10% | 15% |
| 6 | 15% | 25% |
| 7 | 25% | |
Przegląd wskaźnika zysku do ryzyka - zasady zmiany kategorii ryzyka
Fundusze zarządzane zgodnie z polityką lub strategią inwestycyjną, odwzorowującą profil zysku i ryzyka określonych segmentów rynku kapitałowego, dla których nie istnieje pełna historia stóp zwrotu funduszu
Fundusze zarządzane zgodnie z polityką lub strategią inwestycyjną, zakładającą zmienną alokację aktywów zgromadzonych w funduszach między różnymi klasami aktywów, z zastosowaniem ograniczenia w postaci określonego wcześniej limitu ryzyka
1) jeżeli jest dostępna pełna historia stóp zwrotu funduszu - przyjąć wartość najwyższą spośród:
a) rzeczywistej historycznej zmienności obliczonej w stosunku rocznym,
b) zmienności zgodnej z limitem ryzyka przyjętym przez fundusz;
2) w przypadku funduszy, dla których nie istnieje dostateczna historia stóp zwrotu funduszu, oraz dla funduszy, które w ostatnim czasie dokonały zmiany polityki inwestycyjnej - przyjąć obliczoną w stosunku rocznym zmienność zgodną z limitem ryzyka funduszu.
Fundusze zarządzane zgodnie z polityką lub strategią inwestycyjną, służącą osiąganiu określonych stóp zwrotu funduszu przez elastyczne inwestowanie zgromadzonych aktywów w różne klasy aktywów finansowych
Fundusze zarządzane zgodnie z polityką lub strategią inwestycyjną, zakładającą zmieniającą się w czasie alokację aktywów funduszu z instrumentów udziałowych na instrumenty dłużne wraz ze zbliżającym się terminem rozwiązania funduszu, zgodnie z wcześniej przyjętymi zasadami
Fundusze wypłacające inwestorowi, w terminach wcześniej ustalonych, dochody z inwestycji wyliczone w oparciu o algorytm, związane z wynikami lub ze zmianą cen albo z innymi warunkami dotyczącymi indeksu odniesienia
gdzie:
T - oznacza liczbę tygodni w okresie inwestycji w fundusz równą okresowi, na jaki został utworzony fundusz, ograniczonemu przez algorytm zastosowany w polityce inwestycyjnej,
rƒw - oznacza średnią tygodniową stopę zwrotu wolną od ryzyka w okresu inwestycji w fundusz, obowiązującą na moment dokonania wyliczenia,
σw - oznacza zmienność tygodniowych logarytmicznych stóp zwrotu funduszu.
1) zidentyfikowanie odpowiednich zmian wartości określonego wcześniej indeksu odniesienia dla każdego z T okresów inwestycji kończących każdy tydzień w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli długość szeregu czasowego wartości indeksu odniesienia jest niewystarczająca - można dokonać połączenia szeregów czasowych przez przeprowadzenie odwrotnej symulacji, zgodnie z wymogami określonymi w pkt IV;
2) przeprowadzenie symulacji logarytmicznych stóp zwrotu funduszu w terminie rozwiązania funduszu, odpowiadających stosowanym zmianom wartości indeksu odniesienia określonego zgodnie z ppkt 1, a jeżeli przyjęta metoda pozwala na wypłatę dochodów lub daje możliwość prognozowania wyników - w momencie spełniania określonych przesłanek, które zostały uwzględnione w symulacji, należy dokonać kapitalizacji tych płatności w terminie rozwiązania funduszu (pod koniec okresu inwestycji T), z wykorzystaniem odpowiedniej stopy procentowej wolnej od ryzyka, obowiązującej na moment przeprowadzania symulacji;
3) wyodrębnienie z symulacji przeprowadzonej w sposób określony w ppkt 2 pierwszego (1%) percentyla rozkładu logarytmicznych stóp zwrotu funduszu (subfunduszu), który przedstawia historyczną symulację VaR funduszu w terminie rozwiązania z 99% poziomem ufności;
4) po wyliczeniu 99% VaR w terminie rozwiązania funduszu - wyliczenie odpowiadającej mu zmienności wyrażonej w stosunku rocznym, przez:
a) określenie rƒw jako średniej tygodniowej stopy procentowej wolnej od ryzyka w okresie inwestycji w fundusz, obowiązującej na moment wyliczeń, a w przypadku gdy nie jest ona dostępna bezpośrednio z krzywej swapowej stóp procentowych - jej oszacowanie,
b) przekształcenie modelu w celu oszacowania tygodniowej zmienności (σw) stóp zwrotu funduszu, zgodnej z wartością VaR obliczonej w sposób określony w ppkt 3, przy czym dopuszczalne jest zastosowanie równania:
5) przeskalowanie zmienności do roku zgodnie z wykorzystaniem pierwiastka kwadratowego:
4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.519 t.j. |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz wyliczanie wskaźnika zysku do ryzyka tych funduszy. |
| Data aktu: | 22/05/2013 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 27/06/2013 |








