Świadectwa zdolności żeglugowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 5 listopada 2010 r.
w sprawie świadectw zdolności żeglugowej

Na podstawie art. 34l ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 18) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
wzory świadectwa zdolności żeglugowej i uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej, tryb ich wydawania, przedłużania terminu ważności, cofania i dokonywania w nich zmian;
2)
terminy, na jakie wydaje się świadectwa, o których mowa w pkt 1, w zależności od rodzajów statków.
§  2.
1.
 Wzór świadectwa zdolności żeglugowej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
 Wzór uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
1.
 Wniosek o wydanie świadectwa zdolności żeglugowej powinien zawierać:
1)
nazwę statku lub numer identyfikacyjny;
2)
rodzaj statku;
3)
nazwę i adres armatora;
4)
miejsce rejestracji i numer rejestracyjny statku;
5)
port macierzysty statku;
6)
rok i miejsce budowy statku;
7)
nazwę stoczni i numer budowy.
2.
 We wniosku wskazuje się również rejon pływania, w którym statek będzie uprawiał żeglugę, z uwzględnieniem wysokości fali, jaka może występować na wodach tego rejonu.
3.
 Do wniosku załącza się dokumenty, o których mowa w art. 34k ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, zwanej dalej "ustawą".
§  4.
 W przypadku statków, o których mowa w art. 34k ust. 2 ustawy, przed wydaniem świadectwa zdolności żeglugowej dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wyznacza miejsce i czas przedstawienia statku do inspekcji mającej na celu sprawdzenie:
1)
stanu opisanego w dokumentach stanowiących podstawę do wydania świadectwa ze stanem faktycznym;
2)
zgodności wyposażenia statku z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 34j ust. 5 ustawy.
§  5.
 Świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na okres nie dłuższy niż:
1)
5 lat - dla statku o napędzie mechanicznym, niezależnie od jego rodzaju, w szczególności przeznaczonego do przewozu ładunków, o nośności nie mniejszej niż 15 t, używanego do przewozu ponad 12 pasażerów, holowników lub pchaczy - innych niż określone w art. 30 ustawy - oraz dla statków wykonujących przewozy międzybrzegowe;
2)
10 lat - dla statku bez napędu mechanicznego, niezależnie od jego rodzaju, w szczególności przeznaczonego do przewozu ładunków lub pasażerów.
§  6.
1.
 Wniosek o przedłużenie terminu ważności świadectwa zdolności żeglugowej powinien zawierać:
1)
nazwę statku lub numer identyfikacyjny;
2)
rodzaj statku;
3)
nazwę i adres armatora;
4)
miejsce rejestracji i numer rejestracyjny statku.
2.
 Do wniosku załącza się świadectwo zdolności żeglugowej oraz dokumenty, o których mowa w art. 34k ust. 1 ustawy.
§  7.
1.
 Wniosek o dokonanie zmiany w świadectwie zdolności żeglugowej powinien zawierać:
1)
nazwę statku lub numer identyfikacyjny;
2)
rodzaj statku;
3)
nazwę i adres armatora;
4)
miejsce rejestracji i numer rejestracyjny statku.
2.
 We wniosku wskazuje się również pozycję, której zmiana dotyczy, i przyczynę dokonania zmiany w świadectwie zdolności żeglugowej.
3.
 Do wniosku załącza się świadectwo zdolności żeglugowej.
§  8.
 Zmian w świadectwie zdolności żeglugowej dokonuje się przez skreślenie dotychczasowej pozycji i wpisanie nowego brzmienia tej pozycji.
§  9.
 Świadectwo zdolności żeglugowej cofa się zgodnie z art. 34n ust. 3 ustawy.
§  10.
 Przepisy § 3-9 stosuje się odpowiednio w sprawie wydawania, przedłużania terminu ważności i cofania uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej oraz dokonywania w nim zmian.
§  11.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

______

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

wzór

Opis

I. Format A4.

II. Druk: offsetowy dwustronny, kolorystyka 3+3.

III. Papier: wartościowy 120 g.

IV. Zabezpieczenia.

1. Zabezpieczenia w podłożu:

1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i widoczne także w promieniowaniu UV.

2. Zabezpieczenia w druku:

1) awers:

a) technika druku offset,

b) mikrodruki,

c) tło giloszowe,

d) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) rewers:

a) technika druku offset,

b) tło giloszowe,

c) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym.

V. Oznaczenie indywidualne: numeracja wykonana techniką druku typograficznego z zastosowaniem farby aktywnej w promieniowaniu UV - siedem cyfr numeracji (numeracja w świetle UV zmienia kolor).

VI. Świadectwo zdolności żeglugowej personalizuje się w języku polskim z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innego środka kryjącego zapewniającego trwałą integrację z podłożem, w języku polskim.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

wzór

Opis

I. Format A4.

II. Druk: offsetowy dwustronny, kolorystyka 3+3.

III. Papier: wartościowy 120 g.

IV. Zabezpieczenia.

1. Zabezpieczenia w podłożu:

1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i widoczne także w promieniowaniu UV.

2. Zabezpieczenia w druku:

1) awers:

a) technika druku offset,

b) mikrodruki,

c) tło giloszowe,

d) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) rewers:

a) technika druku offset,

b) tło giloszowe,

c) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym.

V. Oznaczenie indywidualne: numeracja wykonana techniką druku typograficznego z zastosowaniem farby aktywnej w promieniowaniu UV - siedem cyfr numeracji (numeracja w świetle UV zmienia kolor).

VI. Uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej personalizuje się w języku polskim z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innego środka kryjącego zapewniającego trwałą integrację z podłożem, w języku polskim.

1 Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 725)
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 137, poz. 1156).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1727 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Świadectwa zdolności żeglugowej.
Data aktu: 05/11/2010
Data ogłoszenia: 08/12/2025
Data wejścia w życie: 02/12/2010