Udzielanie pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrową dostępność i ponowne wykorzystanie informacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 31 października 2023 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrową dostępność i ponowne wykorzystanie informacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027

Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 oraz z 2024 r. poz. 1717) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
 Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom pomocy publicznej i pomocy de minimis w ramach Priorytetu II "Zaawansowane usługi cyfrowe" w zakresie obszaru wsparcia 2.3 "Cyfrowa dostępność i ponowne wykorzystanie informacji" programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027, zwanego dalej "obszarem wsparcia 2.3", a także podmiot udzielający pomocy publicznej i pomocy de minimis.
§  2.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy, o której mowa w art. 2 pkt 26 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014";
2)
inwestycji początkowej - należy przez to rozumieć inwestycję początkową, o której mowa w art. 2 pkt 49 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
3)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć:
a)
w przypadku pomocy publicznej - przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014,
b)
w przypadku pomocy de minimis - jedno przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831".
§  3.
 Pomoc publiczna i pomoc de minimis są udzielane na projekty w zakresie obszaru wsparcia 2.3, których celem jest realizacja działań zwiększających cyfrową dostępność informacji sektora publicznego lub zapewniających cyfrową dostępność i ponowne wykorzystanie informacji przez przedsiębiorców.
§  4.
 Pomoc publiczna i pomoc de minimis są udzielane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w zakresie obszaru wsparcia 2.3.
§  5.
 Równowartość udzielonej pomocy publicznej i pomocy de minimis oblicza się według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu.
§  6.
 Cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, o których mowa odpowiednio w art. 3 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.), ustala się zgodnie z przepisami tej ustawy.
§  7.
 Wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną i pomocą de minimis poniesione w walucie obcej:
1)
z rachunku bankowego beneficjenta prowadzonego w walucie polskiej przelicza się na walutę polską po kursie sprzedaży zastosowanym przez bank dokonujący płatności w dniu jej dokonania;
2)
posiadanej przez beneficjenta przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonania płatności na rzecz beneficjenta przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu.
§  8.
 Pomocy publicznej i pomocy de minimis nie udziela się na działalność prowadzoną w zakresie:
1)
produkcji lub wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych;
2)
produkcji lub wprowadzania do obrotu napojów alkoholowych;
3)
produkcji lub wprowadzania do obrotu treści pornograficznych;
4)
obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją;
5)
gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych;
6)
produkcji lub wprowadzania do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów.

Rozdział  2

Pomoc publiczna

§  9.
1.
 Do udzielania pomocy publicznej stosuje się przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
 Pomoc publiczna jest udzielana jako:
1)
regionalna pomoc inwestycyjna,
2)
pomoc szkoleniowa lub
3)
pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
§  10.
1.
 Pomocy publicznej nie udziela się w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 i 3, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
 Pomocy publicznej nie udziela się ani nie wypłaca przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
§  11.
 Pomoc publiczna jest udzielana na warunkach określonych w art. 5 ust. 1 i ust. 2 lit. a rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  12.
 Pomoc publiczna podlega kumulacji na warunkach określonych w art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  13.
 Pomoc publiczna jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze w związku z art. 59 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  14.
 Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana na inwestycję początkową, a w przypadku dużego przedsiębiorcy, przez którego należy rozumieć duże przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 pkt 24 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, w województwach dolnośląskim i wielkopolskim oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola - wyłącznie na inwestycję początkową, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 pkt 51 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  15.
1.
 Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 14 ust. 16 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
 Warunkiem udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej jest zobowiązanie się przedsiębiorcy do utrzymania inwestycji początkowej zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 14 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  16.
 Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 14 ust. 6-9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  17.
1.
 Maksymalna intensywność oraz wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej:
1)
jest obliczana z uwzględnieniem warunków określonych w art. 14 ust. 12 i 13 oraz ust. 14 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2)
wynika z mapy pomocy regionalnej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2025 r. poz. 468).
2.
 W przypadku gdy regionalna pomoc inwestycyjna dotyczy projektu realizowanego w kilku lokalizacjach objętych różną intensywnością pomocy, maksymalną dopuszczalną intensywnością pomocy w części dotyczącej wydatków na inwestycję początkową jest pułap określony dla tej lokalizacji projektu, w której intensywność pomocy jest najniższa.
§  18.
 Regionalna pomoc inwestycyjna podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  19.
 Pomoc szkoleniowa jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 31 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  20.
 Pomocy szkoleniowej nie udziela się w przypadku, o którym mowa w art. 31 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  21.
1.
 Intensywność pomocy szkoleniowej określa się zgodnie z art. 31 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
 Intensywność pomocy szkoleniowej zwiększa się w sposób określony w art. 31 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  22.
 Pomoc szkoleniowa podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. n rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  23.
 Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego jest udzielana na cele i działania kulturalne, o których mowa w art. 53 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  24.
 Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 53 ust. 4 i 5 oraz ust. 9 zdanie trzecie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  25.
1.
 Wartość dopuszczalnej pomocy na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego ustala się zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 oraz ust. 9 zdanie pierwsze i drugie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
 W przypadku pomocy na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego nieprzekraczającej równowartości 2,2 mln euro wartość dopuszczalnej pomocy może zostać ustalona zgodnie z art. 53 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§  26.
 Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. z rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

Rozdział  3

Pomoc de minimis

§  27.
 Do udzielania pomocy de minimis stosuje się przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831.
§  28.
 Pomocy de minimis nie udziela się w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831.
§  29.
 Pomoc de minimis jest udzielana na warunkach określonych w art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831.
§  30.
 Pomoc de minimis podlega kumulacji na warunkach określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831.
§  31.
 (uchylony).
§  32.
 Pomoc de minimis jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 7 ust. 3 w związku z art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831.

Rozdział  4

Tryb udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis

§  33.
 Pomocy publicznej i pomocy de minimis udziela się na projekty wybrane w sposób, o którym mowa w art. 44 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
§  34.
 Przedsiębiorca składa wniosek o udzielenie pomocy publicznej lub pomocy de minimis, zwany dalej "wnioskiem", do podmiotu udzielającego tej pomocy.
§  35.
1.
 W przypadku ubiegania się o regionalną pomoc inwestycyjną lub pomoc szkoleniową przedsiębiorca składa wniosek przed rozpoczęciem prac nad projektem, zgodnie z art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
 Wymogu, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się w przypadku ubiegania się o pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
§  36.
1.
 Wniosek zawiera:
1)
informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, w przypadku ubiegania się o pomoc publiczną;
2)
informacje niezbędne do dokonania oceny wniosku, wskazane przez podmiot udzielający pomocy publicznej lub pomocy de minimis.
2.
 Do wniosku przedsiębiorca załącza:
1)
oświadczenie o braku uzyskania pomocy finansowej ze środków publicznych na te same wydatki w ramach projektu, którego dotyczy wniosek;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, oraz wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu 3 minionych lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis;
3)
informacje oraz oświadczenie, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, w przypadku ubiegania się o pomoc publiczną.
3.
 Informacje, o których mowa w:
1)
ust. 2 pkt 2, są przygotowywane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2)
ust. 2 pkt 3, są przygotowywane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§  37.
 Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomocy publicznej lub pomocy de minimis udziela się przedsiębiorcy na podstawie umowy o dofinansowanie projektu.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  38.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - informatyzacja kieruje Minister Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1495 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrową dostępność i ponowne wykorzystanie informacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027.
Data aktu: 31/10/2023
Data ogłoszenia: 30/10/2025
Data wejścia w życie: 10/11/2023