Opłata mocowa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 5 września 2024 r.
w sprawie opłaty mocowej

Na podstawie art. 76 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2131) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób pobierania opłaty mocowej, w tym:
1)
terminy i sposób przekazywania operatorowi środków z tytułu opłaty mocowej;
2)
zakres i termin przekazywania operatorowi i operatorowi systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, zwanemu dalej "płatnikiem opłaty mocowej", informacji, w tym informacji o sumie należnych opłat mocowych;
3)
okresy rozliczeniowe pomiędzy odpowiednio operatorem, płatnikami opłaty mocowej i innymi podmiotami obowiązanymi do wnoszenia opłaty mocowej;
4)
sposób wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie na potrzeby obliczania opłaty mocowej należnej od odbiorców końcowych, z wyłączeniem odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, zwanej dalej "ustawą";
5)
zakres, sposób i termin przekazywania Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, zwanemu dalej "Prezesem URE", za pośrednictwem operatora i płatników opłaty mocowej, informacji niezbędnych do kalkulacji stawek opłaty mocowej.

Rozdział  2

Okresy rozliczeniowe i przekazywanie środków z tytułu opłaty mocowej

§  2. 
1. 
Okresem rozliczeniowym dla rozliczeń dokonywanych pomiędzy operatorem a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 2 ustawy, jest miesiąc kalendarzowy.
2. 
Okresem rozliczeniowym dla rozliczeń dokonywanych pomiędzy:
1)
płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 3 ustawy,
2)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, niebędącym płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 4 ustawy,
3)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5 ustawy,
4)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie magazynowania energii elektrycznej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5a ustawy,
5)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5b ustawy, przyłączonymi do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa za pośrednictwem linii bezpośredniej

- jest okres, w którym są dokonywane rozliczenia za energię elektryczną lub za świadczone usługi dystrybucji energii elektrycznej.

§  3. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 2 ustawy, przekazują operatorowi należne za dany okres rozliczeniowy środki z tytułu opłaty mocowej w terminie do 19. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po danym okresie rozliczeniowym, na podstawie wystawionych faktur, na wskazane rachunki bankowe.

Rozdział  3

Przekazywanie informacji dotyczących poboru opłaty mocowej

§  4. 
1. 
Płatnik opłaty mocowej przekazuje operatorowi informację o:
1)
sumie należnych środków z tytułu opłaty mocowej,
2)
wolumenie energii elektrycznej pobranej z sieci w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy

- w terminie do 9. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przekazują operatorowi, w zakresie odbiorców końcowych przyłączonych bezpośrednio do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa, informację o:
1)
sumie należnych środków z tytułu opłaty mocowej,
2)
wolumenie energii elektrycznej pobranej z sieci w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy

- w terminie do 8. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 2 ust. 1.

§  5. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przekazują płatnikowi opłaty mocowej, w zakresie odbiorców końcowych przyłączonych bezpośrednio do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa, informację o:
1)
sumie należnych środków z tytułu opłaty mocowej,
2)
wolumenie energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, w tym w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy

- w terminie do 8. dnia miesiąca kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 2 ust. 2.

§  6. 
1. 
Wolumen energii elektrycznej pobranej z sieci, o którym mowa w § 4 i § 5, jest ustalany na podstawie wskazań licznika zdalnego odczytu odbiorcy końcowego albo innego licznika umożliwiającego pomiar zużycia energii elektrycznej odbiorcy końcowego w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.
2. 
W przypadku awarii licznika, o którym mowa w ust. 1, wolumen energii elektrycznej pobranej z sieci, o którym mowa w § 4 i § 5, jest ustalany według standardowego profilu zużycia energii elektrycznej w rozumieniu art. 3 pkt 39 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859) oraz rzeczywiście pobranej energii elektrycznej w okresie rozliczeniowym lub zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji, o której mowa w art. 9g ust. 4 tej ustawy.

Rozdział  4

Sposób wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie

§  7. 
1. 
Wybranymi godzinami doby przypadającymi na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, mogą być wyłącznie godziny, dla których może zostać ogłoszony okres przywołania na rynku mocy, wskazane w przepisach wydanych na podstawie art. 68 ustawy.
2. 
Liczba wybranych godzin doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w ust. 1, jest nie mniejsza niż 8 i nie większa niż 15.
§  8. 
1. 
Jako godziny doby przypadające na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w § 7 ust. 1, mogą zostać wybrane maksymalnie dwa rozłączne okresy w ciągu doby, przy czym pojedynczy okres obejmuje co najmniej 2 godziny.
2. 
W przypadku godzin doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w § 7 ust. 1, wskazanych w dwóch rozłącznych okresach w ciągu doby przerwa pomiędzy tymi okresami nie może być krótsza niż 2 godziny.
§  9. 
Wyboru godzin doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w § 7 ust. 1, dokonuje się na podstawie danych historycznych lub prognozowanych, dotyczących zapotrzebowania na moc w systemie, biorąc pod uwagę charakter dobowej krzywej zapotrzebowania na moc w systemie w poszczególnych kwartałach roku.

Rozdział  5

Przekazywanie informacji niezbędnych do kalkulacji stawek opłaty mocowej

§  10. 
1. 
Płatnik opłaty mocowej przyłączony do sieci przesyłowej, do którego sieci dystrybucyjnej jest przyłączonych mniej niż osiemset tysięcy odbiorców końcowych, oraz podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przekazują operatorowi informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej z ich urządzeń, instalacji lub sieci przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, w roku poprzedzającym rok ustalania stawek opłaty mocowej, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, za poszczególne kwartały roku poprzedzającego rok przekazywania informacji.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej.
§  11. 
1. 
Płatnik opłaty mocowej przyłączony wyłącznie do sieci dystrybucyjnej przekazuje płatnikowi opłaty mocowej, do którego sieci jest przyłączony, informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej ze swojej sieci, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, za poszczególne kwartały roku poprzedzającego rok przekazywania informacji.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej.
3. 
Podmioty, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przyłączone wyłącznie do sieci dystrybucyjnej przekazują płatnikowi opłaty mocowej, do którego sieci są przyłączone, informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci tego podmiotu, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, za poszczególne kwartały roku poprzedzającego rok przekazywania informacji.
4. 
Informacja, o której mowa w ust. 3, jest przekazywana w terminie do dnia 31 maja każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej.
§  12. 
Operator, w terminie do dnia 31 lipca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej, przekazuje Prezesowi URE informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej w roku poprzedzającym rok ustalania stawek opłaty mocowej, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, z:
1)
sieci przesyłowej przez odbiorców końcowych, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, w poszczególnych kwartałach roku poprzedzającego rok przekazywania informacji,
2)
sieci płatników opłaty mocowej przekazane zgodnie z § 10 oraz
3)
urządzeń, instalacji lub sieci podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, przyłączonych do jego sieci.
§  13. 
Płatnik opłaty mocowej przyłączony do sieci przesyłowej, z wyłączeniem płatnika opłaty mocowej, o którym mowa w § 10, w terminie do dnia 31 lipca każdego roku, w którym jest ustalana stawka opłaty mocowej, przekazuje Prezesowi URE informację o wolumenie energii elektrycznej pobranej w roku poprzedzającym rok ustalania stawek opłaty mocowej, w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy, z:
1)
sieci tego płatnika opłaty mocowej przez odbiorców końcowych przyłączonych do jego sieci, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, w poszczególnych kwartałach roku poprzedzającego rok przekazywania informacji,
2)
sieci płatników opłaty mocowej przyłączonych do jego sieci przekazane zgodnie z § 11 oraz
3)
urządzeń, instalacji lub sieci podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przyłączonych do jego sieci.
§  14. 
Informacje, o których mowa w § 10-13, są przekazywane w formie elektronicznej w sposób umożliwiający ich przetwarzanie, wyszukiwanie, sortowanie, filtrowanie, przeglądanie i wydruk, a także ich kopiowanie na informatyczne nośniki danych.

Rozdział  6

Przepisy epizodyczne

§  15. 
W odniesieniu do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 1 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w § 4 i § 5, zawierają:
1)
liczbę odbiorców końcowych, liczbę punktów poboru energii, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 1 ustawy, i wolumen energii elektrycznej pobranej przez tych odbiorców końcowych we wszystkich godzinach roku oraz
2)
wolumen energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci odpowiednio płatnika opłaty mocowej, podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, lub podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przez odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 2 ustawy, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, odrębnie we wszystkich godzinach roku oraz w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.
§  16. 
W odniesieniu do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 1 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w § 10-13, zawierają:
1)
liczbę odbiorców końcowych, liczbę punktów poboru energii, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 1 ustawy, i wolumen energii elektrycznej pobranej przez tych odbiorców końcowych we wszystkich godzinach roku oraz
2)
wolumen energii elektrycznej pobranej z urządzeń, instalacji lub sieci odpowiednio płatnika opłaty mocowej, podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, lub podmiotów, o których mowa w art. 69 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przez odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 1 pkt 2 ustawy, w podziale na grupy odbiorców końcowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy, odrębnie we wszystkich godzinach roku oraz w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.
§  17. 
W odniesieniu do okresów rozliczeniowych przypadających przed dniem 4 lipca 2031 r. w celu ustalenia opłaty mocowej w sposób inny niż ryczałtowy oraz w celu zbierania i przekazania Prezesowi URE informacji niezbędnych do kalkulacji stawek opłaty mocowej zgodnie z rozdziałem 5 dla odbiorców końcowych, o których mowa w art. 89a ust. 2 ustawy, § 6 ust. 2 stosuje się również w przypadku braku licznika zdalnego odczytu lub innego licznika umożliwiającego pomiar zużycia energii elektrycznej w wybranych godzinach doby przypadających na godziny szczytowego zapotrzebowania na moc w systemie, o których mowa w art. 74 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Rozdział  7

Przepis przejściowy i przepis końcowy

§  18. 
Do okresów rozliczeniowych dla rozliczeń dokonywanych pomiędzy:
1)
płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 3 ustawy,
2)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, niebędącym płatnikiem opłaty mocowej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 4 ustawy,
3)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5 ustawy,
4)
przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie magazynowania energii elektrycznej a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5a ustawy,
5)
przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną a podmiotami, o których mowa w art. 69 ust. 5b ustawy, przyłączonymi do urządzeń, instalacji lub sieci tego przedsiębiorstwa za pośrednictwem linii bezpośredniej

- rozpoczętych w terminie innym niż pierwszy dzień miesiąca i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r. 2
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie pobierania opłaty mocowej i wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie (Dz. U. poz. 2009 i 2370), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1681 oraz z 2024 r. poz. 859).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1350

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłata mocowa.
Data aktu: 05/09/2024
Data ogłoszenia: 11/09/2024
Data wejścia w życie: 01/10/2024