Przetwarzanie danych biometrycznych Systemu Informacyjnego Schengen.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 3 marca 2023 r.
w sprawie przetwarzania danych biometrycznych Systemu Informacyjnego Schengen 2

Na podstawie art. 4 ust. 11 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1041 oraz z 2022 r. poz. 2642) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb przetwarzania danych biometrycznych;
2)
sposób i tryb weryfikacji dopasowań opartych na porównaniu danych daktyloskopijnych.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
dane biometryczne - dane, o których mowa w art. 3 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 14, z późn. zm. 3 ), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1861", oraz art. 3 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 56, z późn. zm. 4 ), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1862";
2)
pary danych daktyloskopijnych - dopasowane przez System Informacyjny Schengen, zwany dalej "SIS", pary danych daktyloskopijnych składające się z danych daktyloskopijnych, przy użyciu których prowadzi się wyszukiwanie w SIS, i danych daktyloskopijnych będących wynikiem tego wyszukania;
3)
wizerunek twarzy - dane, o których mowa w art. 3 pkt 15 rozporządzenia 2018/1861 oraz w art. 3 pkt 14 rozporządzenia 2018/1862;
4)
ślady palców lub dłoni - dane stanowiące kompletne lub niekompletne zestawy odbitek linii papilarnych palców lub dłoni nieznanego pochodzenia znalezione na miejscu popełnienia przestępstw o charakterze terrorystycznym lub innych poważnych przestępstw będących przedmiotem postępowania przygotowawczego;
5)
profil DNA - dane, o których mowa w art. 3 pkt 15 rozporządzenia 2018/1862;
6)
właściwy format NIST - format zgodny z minimalnymi normami jakości danych i specyfikacjami technicznymi określonymi w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/31 z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie ustanowienia zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 w odniesieniu do minimalnych norm jakości danych i specyfikacji technicznych dotyczących wprowadzania fotografii, profili DNA i danych daktyloskopijnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz uchylającej decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/1345 (Dz. Urz. UE L 15 z 18.01.2021, str. 1) oraz w dokumencie kontroli interfejsu SIS;
7)
dopasowanie - dopasowanie, o którym mowa w art. 3 pkt 7 rozporządzenia 2018/1861 oraz w art. 3 pkt 6 rozporządzenia 2018/1862.

Rozdział  2

Przetwarzanie danych daktyloskopijnych

§  3. 
1. 
Organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym, zwanej dalej "ustawą", w zakresie swoich ustawowych uprawnień, pobiera dane daktyloskopijne od osób, o których mowa w art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. a-g ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240, 289 i 347), zwanej dalej "ustawą o Policji", na potrzeby wprowadzenia tych danych do SIS, wykorzystując w tym celu karty daktyloskopijne, których wzory określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy o Policji.
2. 
Organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, w zakresie swoich ustawowych uprawnień zabezpiecza dane daktyloskopijne, o których mowa w art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. h oraz i ustawy o Policji, na potrzeby wprowadzenia tych danych do SIS.
3. 
Przed wprowadzeniem do SIS danych daktyloskopijnych organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, wyszukuje je w SIS.
4. 
Pobrane lub zabezpieczone dane daktyloskopijne, o których mowa w ust. 1 i 2, organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, przekształca do właściwego formatu NIST i wprowadza do SIS.
5. 
W przypadku braku możliwości przekształcenia we własnym zakresie danych daktyloskopijnych, o których mowa w ust. 1 i 2, do właściwego formatu NIST organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, przekazuje te dane do organu posiadającego taką możliwość w celu ich przekształcenia do właściwego formatu NIST, a następnie wprowadza je do SIS.
§  4. 
W celu wprowadzenia do SIS danych daktyloskopijnych przetwarzanych w zbiorach danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 1 ustawy o Policji, organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, zwraca się w postaci pisemnej lub elektronicznej do Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zwanego dalej "CLKP", o przekazanie danych daktyloskopijnych we właściwym formacie NIST.
§  5. 
Organ, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, pobiera dane daktyloskopijne na potrzeby potwierdzenia lub ustalenia tożsamości osoby, a następnie wykorzystuje te dane do wyszukania w SIS. Przepis § 3 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  6. 
W przypadku uzyskania przez organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, informacji dotyczących jakości przetwarzanych danych daktyloskopijnych, udostępnionych przez CLKP, organ ten prowadzi konsultacje z CLKP, w celu wyjaśnienia i sprostowania ewentualnych rozbieżności dotyczących jakości tych danych.

Rozdział  3

Weryfikacja dopasowań opartych na porównaniu danych daktyloskopijnych

§  7. 
1. 
Dopasowanie danych w SIS oparte na porównaniu danych daktyloskopijnych, powstałe w wyniku wyszukiwania, o którym mowa w § 3 ust. 3 lub § 5, wymaga potwierdzenia przez funkcjonariuszy lub pracowników CLKP.
2. 
Pary danych daktyloskopijnych dopasowane w SIS i wymagające weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych przekazuje się automatycznie, poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI), z wykorzystaniem opracowanego interfejsu wymiany danych, do CLKP.
3. 
Funkcjonariusze lub pracownicy CLKP dokonują weryfikacji dopasowanych par danych daktyloskopijnych.
4. 
Wynik zweryfikowanego dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych przekazuje się automatycznie, poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI), do organu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy.
§  8. 
1. 
W przypadku otrzymania przez biuro SIRENE informacji o konieczności weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych udostępnionych przez inne państwo z danymi daktyloskopijnymi lub śladami palców lub dłoni znajdującymi się we wpisie utworzonym przez organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, biuro SIRENE przekazuje niezwłocznie taką informację do CLKP w celu weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.
2. 
CLKP niezwłocznie informuje biuro SIRENE i organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, o wyniku weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.
3. 
Po uzyskaniu informacji, o której mowa w ust. 2, biuro SIRENE informuje państwo, o którym mowa w ust. 1, w drodze wymiany informacji uzupełniających, o wyniku weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.
§  9. 
1. 
Jeżeli w wyniku wyszukiwania, o którym mowa w § 3 ust. 3 lub § 5, organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, uzyska dopasowanie oparte na porównaniu danych daktyloskopijnych wprowadzonych do SIS przez inne państwo, zwraca się z wnioskiem do CLKP o dokonanie weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.
2. 
O wyniku weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych, o której mowa w ust. 1, CLKP niezwłocznie informuje organ wskazany w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, który zwrócił się z wnioskiem o dokonanie weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.
3. 
O potwierdzeniu dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych organ wskazany w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, który zwrócił się z wnioskiem o dokonanie weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych, informuje biuro SIRENE w celu uzyskania informacji uzupełniających oraz przesyła jednocześnie dane daktyloskopijne we właściwym formacie NIST.
4. 
Biuro SIRENE informuje państwo, o którym mowa w ust. 1, w drodze wymiany informacji uzupełniających, o potwierdzeniu dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.
§  10. 
1. 
W przypadku uzyskania przez organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, potwierdzenia dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych do danych daktyloskopijnych wprowadzonych do SIS przez inne państwo, gdy dane alfanumeryczne znajdujące się we wpisie danych SIS nie są tożsame, organ ten zwraca się do biura SIRENE z wnioskiem o wystąpienie do państwa, które utworzyło wpis danych SIS, w celu uzyskania informacji uzupełniających oraz odpowiedniej aktualizacji danych SIS oraz przesyła jednocześnie dane daktyloskopijne we właściwym formacie NIST.
2. 
W przypadku uzyskania przez organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych do danych daktyloskopijnych wprowadzonych do SIS przez inne państwo, gdy dane alfanumeryczne znajdujące się we wpisie danych SIS są tożsame, organ ten zwraca się z wnioskiem do CLKP o weryfikację dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych, jeżeli jest to niezbędne do podjęcia dalszych działań.
3. 
Biuro SIRENE lub odpowiednio CLKP informuje organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, o wyniku weryfikacji dopasowania opartego na porównaniu danych daktyloskopijnych.

Rozdział  4

Przetwarzanie fotografii i wizerunków twarzy

§  11. 
W celu wprowadzenia do SIS danych w postaci fotografii i wizerunków twarzy organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, pobiera dane w postaci fotografii i wizerunków twarzy przetwarzane w:
1)
Rejestrze Dowodów Osobistych prowadzonym na podstawie art. 55 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671), w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 pkt 1-3 i 7-11 ustawy;
2)
Rejestrze Dokumentów Paszportowych prowadzonym na podstawie art. 78 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 410), w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 pkt 1-3 i 7-11 ustawy;
3)
Krajowym Systemie Informacyjnym Policji prowadzonym na podstawie art. 21nb ustawy o Policji, w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy;
4)
wykazie prowadzonym przez Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców na podstawie art. 434 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2354, z późn. zm. 5 ), w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy;
5)
innych systemach lub zbiorach danych prowadzonych przez organy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, jeżeli cele przetwarzania danych w tych systemach lub zbiorach danych są zgodne z celami przetwarzania danych w SIS, oraz w związku z realizacją uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-11 ustawy.

Rozdział  5

Przetwarzanie profili DNA

§  12. 
1. 
W celu udostępnienia, na potrzeby wprowadzenia do SIS, profili DNA osób, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 1 lit. a-f, i oraz j ustawy o Policji, organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, zwraca się z wnioskiem do CLKP o przekazanie profili DNA.
2. 
Wymiana informacji dotyczących profili DNA pomiędzy organami, o których mowa w art. 3 ust. 1 lub art. 4 ust. 1 ustawy, biurem SIRENE i CLKP odbywa się w drodze teletransmisji danych, a w uzasadnionych przypadkach przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042).

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 7 marca 2023 r.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2 Niniejsze rozporządzenie, w zakresie swojej regulacji, służy stosowaniu:

1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1860 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen do celów powrotu nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 248 z 13.07.2021, str. 11 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 15);

2) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 14, Dz. Urz. UE L 135 z 22.05.2019, str. 27, Dz. Urz. UE L 248 z 13.07.2021, str. 11 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 15);

3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 56, Dz. Urz. UE L 135 z 22.05.2019, str. 85, Dz. Urz. UE L 316I z 06.12.2019, str. 4, Dz. Urz. UE L 248 z 13.07.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 185 z 12.07.2022, str. 1).

3 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 135 z 22.05.2019, str. 27, Dz. Urz. UE L 248 z 13.07.2021, str. 11 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 15.
4 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 135 z 22.05.2019, str. 85, Dz. Urz. UE L 316I z 06.12.2019, str. 4, Dz. Urz. UE L 248 z 13.07.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 185 z 12.07.2022, str. 1.
5 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 91, 583, 830, 835, 1383, 1561 i 2185 oraz z 2023 r. poz. 185.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024