Udzielanie pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 15 lipca 2020 r.
w sprawie udzielania pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 986) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", oraz podmioty udzielające tej pomocy.
§  2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w odniesieniu do wsparcia udzielanego:
1)
przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, jeżeli wsparcie jest uwarunkowane jego przeniesieniem w części lub w całości na producentów surowców lub jest ustalane na podstawie ceny lub ilości produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez zainteresowanych przedsiębiorców;
2)
w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014";
3)
w sektorze rybołówstwa lub akwakultury, objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.), które dotyczy którejkolwiek z kategorii wskazanych w art. 1 ust. 1 lit. a-k rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45);
4)
na działalność badawczo-rozwojową prowadzoną na zlecenie lub w ramach świadczenia usług badawczych na rzecz przedsiębiorców.
§  3. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
badaniach klinicznych - oznacza to badania kliniczne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE (Dz. Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 1, z późn. zm.);
2)
badaniach podstawowych - oznacza to badania podstawowe w rozumieniu art. 2 pkt 84 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
badaniach przemysłowych - oznacza to badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
beneficjencie - oznacza to beneficjenta w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), zwanej dalej "ustawą";
5)
dużym przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014, niebędące mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem lub średnim przedsiębiorstwem;
6)
eksperymentalnych pracach rozwojowych - oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014;
7)
kosztach wynagrodzeń - oznacza to koszty wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 pkt 31 rozporządzenia nr 651/2014;
8)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia nr 651/2014;
9)
pieczęci doskonałości - oznacza to znak jakości przyznawany projektom w ramach programu Unii Europejskiej "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020);
10)
pomocy zwrotnej - oznacza to zaliczkę zwrotną w rozumieniu art. 2 pkt 21 rozporządzenia nr 651/2014;
11)
projekcie - oznacza to przedsięwzięcie z określonym początkiem i końcem realizacji, na realizację którego przedsiębiorca planuje złożyć albo złożył wniosek o udzielenie pomocy na podstawie rozporządzenia albo na realizację którego została udzielona pomoc na podstawie rozporządzenia;
12)
przedsiębiorcy - oznacza to mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę, średniego przedsiębiorcę lub dużego przedsiębiorcę;
13)
rozpoczęciu projektu - oznacza to rozpoczęcie prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014;
14)
wsparciu - oznacza to finansowanie zewnętrzne niestanowiące pomocy;
15)
zakończeniu projektu - oznacza to fizyczne ukończenie lub pełną realizację rzeczowo-finansową projektu.
§  4. 
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 lub na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19.
§  5. 
Pomoc może być udzielana wyłącznie przedsiębiorcom, którzy w dniu jej udzielenia nie znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, lub przedsiębiorcom, którzy nie znajdowali się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., ale po tym dniu znaleźli się w trudnej sytuacji z powodu wystąpienia pandemii COVID-19.
§  6. 
1. 
Podmiotem udzielającym pomocy, poza podmiotami określonymi w art. 27 ust. 2 ustawy, może być również partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy.
2. 
W przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent lub partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy, pomoc może być udzielona, jeżeli możliwość jej udzielenia przewiduje umowa o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo decyzja o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11, pomoc może być udzielona, jeżeli właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, zobowiąże się w umowie o dofinansowanie projektu albo w decyzji o dofinansowaniu projektu do potwierdzenia zakończenia projektu.
§  7. 
1. 
Pomoc może być udzielona wyłącznie, jeżeli wywołuje efekt zachęty.
2. 
Pomoc wywołuje efekt zachęty w przypadku projektów:
1)
rozpoczętych po dniu 31 stycznia 2020 r.;
2)
rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r. - jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu;
3)
wskazanych w § 9, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19 - niezależnie od dnia otrzymania pieczęci doskonałości.
§  8. 
1. 
Pomoc może być udzielana w formie dotacji lub pomocy zwrotnej.
2. 
Wartość pomocy udzielanej na podstawie rozporządzenia odpowiada wartości nominalnej dotacji lub pomocy zwrotnej.
§  9. 
1. 
Pomoc na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19 może być udzielana na projekty badawczo-rozwojowe związane z pandemią COVID-19 oraz na projekty badawczo-rozwojowe związane z innymi chorobami wirusowymi, istotne dla zwalczania pandemii COVID-19, w tym na projekty, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty niezbędne do realizacji projektu badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ust. 1, poniesione w trakcie jego trwania, w szczególności koszty:
1)
wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z projektem;
2)
sprzętu cyfrowego i obliczeniowego - w zakresie, w jakim jest on wykorzystywany na potrzeby projektu;
3)
narzędzi diagnostycznych - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
4)
narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19 - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
5)
usług badawczo-rozwojowych - w zakresie, w jakim są one realizowane na potrzeby projektu;
6)
badań przedklinicznych i badań klinicznych w fazach I-IV, z zastrzeżeniem że koszty badań klinicznych w fazie IV są kwalifikowalne, o ile możliwe są w zakresie tych badań dalsze postępy naukowe lub technologiczne;
7)
uzyskania lub utrzymywania ochrony wynalazków oraz innych wartości niematerialnych i prawnych, związanych z realizacją projektu;
8)
uzyskania ocen zgodności lub zezwoleń niezbędnych do wprowadzenia do obrotu nowych lub ulepszonych produktów leczniczych, w tym szczepionek, wyrobów medycznych, sprzętu szpitalnego i medycznego, środków odkażających oraz wyposażenia ochrony osobistej.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy udzielanej jednemu przedsiębiorcy wynosi:
1)
100% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań podstawowych;
2)
80% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV.
5. 
W przypadku projektów, w ramach których są możliwe do wyodrębnienia różne kategorie prac badawczo-rozwojowych, do kosztów kwalifikowalnych zaliczanych do kosztów:
1)
badań podstawowych - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 1;
2)
badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 2.
§  10. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na budowę lub unowocześnienie infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1, niezbędnej do opracowania, przetestowania i udoskonalenia tych produktów, do fazy bezpośrednio poprzedzającej ich wdrożenie do masowej produkcji.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty inwestycji niezbędne do wybudowania lub unowocześnienia infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych.
5. 
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§  11. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na produkcję:
1)
produktów leczniczych, w tym szczepionek, i terapii, ich półproduktów, farmaceutycznych składników czynnych i surowców;
2)
wyrobów medycznych oraz sprzętu szpitalnego i medycznego, w tym respiratorów, odzieży i sprzętu ochronnego, a także narzędzi diagnostycznych oraz surowców niezbędnych do ich produkcji;
3)
środków odkażających i ich produktów pośrednich oraz surowców chemicznych niezbędnych do ich produkcji;
4)
narzędzi do gromadzenia lub przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
1)
koszty inwestycji niezbędne do wytworzenia produktów, o których mowa w ust. 1, oraz
2)
koszty próbnego uruchamiania produkcji produktów, o których mowa w ust. 1, stanowiące koszty operacyjne pomniejszone o przychody operacyjne z tytułu próbnego uruchamiania produkcji, poniesione między zakończeniem projektu a uruchomieniem produkcji masowej, w szczególności koszty:
a)
wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z próbnym uruchomieniem produkcji,
b)
usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych oraz usług szkoleniowych niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji,
c)
surowców, materiałów i energii niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 80% kosztów kwalifikowalnych.
5. 
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§  12. 
1. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji, jeżeli dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji również z pomocą udzielaną na innych podstawach prawnych, zwaną dalej "inną pomocą", jeżeli inna pomoc stanowi pomoc inwestycyjną i dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
3. 
Pomoc udzielana na podstawie § 9 podlega kumulacji z inną pomocą, z zachowaniem zasad określonych w podstawach prawnych udzielania innej pomocy, oraz pod warunkiem, że łączna intensywność pomocy nie przekracza pułapów określonych w § 9 ust. 4.
§  13. 
1. 
Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
cel, na jaki przeznaczona ma być pomoc;
3)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 9 - zobowiązanie wnioskodawcy do udzielenia podmiotom trzecim w Europejskim Obszarze Gospodarczym licencji niewyłącznej na korzystanie z wyników projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, na niedyskryminujących warunkach rynkowych;
4)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11:
a)
informację, czy projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
b)
zobowiązanie wnioskodawcy do:
zakończenia projektu w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
zwrotu 25% kwoty pomocy za każdy miesiąc opóźnienia z przyczyn od niego zależnych, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie dotacji,
zwrotu pomocy w równych rocznych ratach w terminie pięciu lat od dnia udzielenia pomocy, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie pomocy zwrotnej;
5)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 - zobowiązanie wnioskodawcy do:
a)
pobierania rynkowej ceny za usługi świadczone z wykorzystaniem infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, oraz
b)
udzielania dostępu do infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z możliwością zastrzeżenia przyznania preferencyjnego dostępu na bardziej korzystnych warunkach przedsiębiorcom, którzy sfinansują co najmniej 10% kosztów inwestycji w tę infrastrukturę;
6)
informacje dotyczące uzyskania po dniu 31 stycznia 2020 r. pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia oraz innej pomocy;
7)
inne informacje i dokumenty, wskazane przez podmiot udzielający pomocy, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
§  14. 
1. 
Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może być udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy albo decyzji o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
2. 
W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 9 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności zobowiązanie wnioskodawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 3.
3. 
W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 10 lub § 11 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności właściwe zobowiązania wnioskodawcy, o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 4 i 5, oraz postanowienia, zgodnie z którymi:
1)
zakończenie projektu potwierdza podmiot udzielający pomocy, a w przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent albo partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy - właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, w szczególności w celu zwiększenia intensywności pomocy, o którym mowa w § 10 ust. 5 lub § 11 ust. 5;
2)
w przypadku pomocy udzielanej w formie pomocy zwrotnej, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, pomoc zwrotna nie podlega zwrotowi.
§  15. 
Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2022 r.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948)

Zmiany w prawie

Nawet 12 tys. zł kary za każdą kontrolę drogową – wchodzą nowe przepisy dla busiarzy

Już od 21 maja br. firmy busiarskie, zajmujące się transportem międzynarodowym, będą musiały posiadać licencję wspólnotową oraz wypis na każdy pojazd. Za brak licencji, firma transportowa może otrzymać karę w wysokości nawet 12 tys. za każdą kontrolę drogową, a także utracić dobrą reputację.

Renata Krupa-Dąbrowska 20.05.2022
Nowe odznaczenie i zmiany proceduralne w nadawaniu tytułów - ustawa podpisana

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o szkolnictwie wyższym, która umożliwia m.in. wyznaczenie innego podmiotu uprawnionego przez Radę Doskonałości Naukowej w przypadku, gdy podmiot prowadzący postępowanie utraci uprawnienia w wyniku ewaluacji. Ustawa wprowadzi też nowe odznaczenie dla naukowców.

Monika Sewastianowicz 20.05.2022
Sprawozdania finansowe podatników CIT wkrótce trafią do Szczecina

Minister finansów wydał rozporządzenie, z którego wynika, że wykonywaniem zadań szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w zakresie przyjmowania i obsługi sprawozdań finansowych zajmie się naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie.

Krzysztof Koślicki 18.05.2022
Jeśli sprzedawca przyjmie za dużo gotówki, zapłaci podwójny podatek

Od stycznia przepisy podatkowe przewidują ulgi dla przedsiębiorców, którzy kupią terminal płatniczy i będą przyjmować płatności kartą. Pierwsze miesiące obowiązywania tych regulacji pokazują jednak, że z zachęt trudno skorzystać. Mimo rozliczeń bezgotówkowych, sprzedawcy nie mogą rezygnować z przyjmowania gotówki – ale jeśli przyjmą jej za dużo, podatek od tej wpłaty wkrótce zapłacą dwa razy.

Krzysztof Koślicki 17.05.2022
Budynek do rozbiórki - gmina przez trzy lata ma zapewnić lokal zastępczy

Gmina do końca 2024 roku ma obowiązek zapewniania lokalu zamiennego w związku z koniecznością opróżnienia budynku z powodu jego remontu lub rozbiórki najemcy – wynika z podpisanej przez Prezydenta nowelizacji ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Robert Horbaczewski 09.05.2022
Już obowiązuje nowelizacja ułatwiająca uprawę konopi i maku

Od 7 maja br. zaczyna obowiązywać nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Zmiany w przepisach umożliwiają uprawę konopi innych niż włókniste, prowadzoną w instytutach badawczych w celu uzyskania surowca przeznaczonego do sporządzania leków. Ustawa przenosi też obowiązek monitorowania upraw maku i konopi włóknistych z organów samorządu na Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Grażyna J. Leśniak 07.05.2022
ukraine Переклади на українську
poland Przetłumacz na polski
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.782 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Data aktu: 15/07/2020
Data ogłoszenia: 08/04/2022
Data wejścia w życie: 18/07/2020