Nabywanie uprawnień inspektora rolnictwa ekologicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 31 października 2022 r.
w sprawie nabywania uprawnień inspektora rolnictwa ekologicznego

Na podstawie art. 14 ust. 20 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej (Dz. U. poz. 1370) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres zagadnień, których znajomość jest wymagana do uzyskania poszczególnych rodzajów specjalizacji w kategoriach produktów, o których mowa w art. 35 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz. Urz. UE L 150 z 14.06.2018, str. 1, z późn. zm. 2 ), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/848", w zakresie przeprowadzania kontroli urzędowej;
2)
warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu, o którym mowa w art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej, zwanej dalej "ustawą", w tym jego dokumentowanie;
3)
sposób powoływania i skład komisji kwalifikacyjnej oraz wymagania, jakie powinny spełniać osoby powołane w skład komisji;
4)
wysokość i sposób wnoszenia opłat za przystąpienie do egzaminu, o którym mowa w art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwanego dalej "egzaminem", oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji kwalifikacyjnej;
5)
szczegółowe wymagania dotyczące szkoleń, o których mowa w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy, w tym ich zakres i czas trwania, a także minimalną częstotliwość udziału w nich osoby, która została wpisana do rejestru inspektorów rolnictwa ekologicznego, zwanej dalej "inspektorem rolnictwa ekologicznego", oraz odpowiednią liczbę kontroli urzędowych przeprowadzanych przez inspektora rolnictwa ekologicznego, potwierdzających spełnienie obowiązku podnoszenia poziomu wiedzy, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ustawy;
6)
szczegółowe wymagania dla dokumentacji potwierdzającej odbycie szkoleń, o których mowa w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy, i przeprowadzenia odpowiedniej liczby kontroli urzędowych oraz okres przechowywania tej dokumentacji.
§  2. 
Szczegółowy zakres zagadnień, których znajomość jest wymagana do uzyskania poszczególnych rodzajów specjalizacji w kategoriach produktów, o których mowa w art. 35 ust. 7 rozporządzenia 2018/848, zwanych dalej "rodzajami specjalizacji", jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwany dalej "Głównym Inspektorem", podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, informację:
1)
o rodzajach specjalizacji, w zakresie których będzie przeprowadzony egzamin;
2)
o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu.
2. 
Egzamin w zakresie każdego rodzaju specjalizacji jest przeprowadzany co najmniej raz w roku i odbywa się nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia podania informacji, o której mowa w ust. 1.
3. 
Osoby zamierzające przystąpić do egzaminu przesyłają zgłoszenie do Głównego Inspektora co najmniej na 14 dni przed terminem przeprowadzenia egzaminu.
4. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3, zawiera imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL) osoby zamierzającej przystąpić do egzaminu, jej dane do korespondencji oraz rodzaje specjalizacji, w zakresie których ta osoba zamierza przystąpić do egzaminu.
5. 
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 3, dołącza się kopię dowodu opłaty za przystąpienie do egzaminu.
§  4. 
1. 
Egzamin przeprowadza komisja kwalifikacyjna powoływana przez Głównego Inspektora, w skład której wchodzi 4 członków.
2. 
W skład komisji kwalifikacyjnej są powoływane osoby, które mają:
1)
wykształcenie wyższe;
2)
wiedzę teoretyczną oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie rolnictwa ekologicznego.
3. 
Główny Inspektor wyznacza przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej spośród członków tej komisji.
§  5. 
1. 
Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnego testu mającego na celu sprawdzenie znajomości zagadnień określonych w załączniku do rozporządzenia.
2. 
Test, o którym mowa w ust. 1, jest testem jednokrotnego wyboru z czterema możliwymi odpowiedziami.
3. 
Pytania testowe są jednakowe dla osób przystępujących do egzaminu tego samego dnia w danym rodzaju specjalizacji.
4. 
Egzamin składa się z 30 pytań dla każdego z rodzajów specjalizacji.
5. 
Egzamin w odniesieniu do danego rodzaju specjalizacji trwa 60 minut.
6. 
Główny Inspektor opracowuje zbiór pytań testowych.
7. 
O wyniku egzaminu decyduje liczba punktów uzyskanych przez osobę przystępującą do egzaminu, przy czym za każdą prawidłową odpowiedź jest przyznawany 1 punkt, a za każdą nieprawidłową odpowiedź lub brak odpowiedzi - 0 punktów.
8. 
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 70% możliwych do uzyskania punktów.
9. 
Główny Inspektor zapewnia warunki techniczno-organizacyjne niezbędne do przeprowadzenia egzaminu.
§  6. 
1. 
Komisja kwalifikacyjna sporządza protokół przeprowadzonego egzaminu, który zawiera:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu;
2)
imiona i nazwiska członków komisji kwalifikacyjnej;
3)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby przystępującej do egzaminu oraz jej adres do korespondencji;
4)
liczbę punktów, jaką osoba przystępująca do egzaminu uzyskała z testu, o którym mowa w § 5 ust. 1;
5)
wskazanie okoliczności mających wpływ na przebieg egzaminu.
2. 
Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej przekazuje Głównemu Inspektorowi protokół przeprowadzonego egzaminu niezwłocznie po weryfikacji wyników egzaminu i ich akceptacji przez komisję kwalifikacyjną.
3. 
Główny Inspektor:
1)
informuje osobę przystępującą do egzaminu o liczbie punktów, jaką ta osoba uzyskała z testu, o którym mowa w § 5 ust. 1, niezwłocznie po otrzymaniu protokołu przeprowadzonego egzaminu, o którym mowa w ust. 1;
2)
podaje imiona i nazwiska osób, które zdały egzamin, na stronie internetowej administrowanej przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, niezwłocznie po otrzymaniu protokołu przeprowadzonego egzaminu, o którym mowa w ust. 1.
§  7. 
1. 
Opłata za przystąpienie do egzaminu wynosi - w przypadku przystąpienia do egzaminu w zakresie:
1)
jednego rodzaju specjalizacji - 225,00 zł;
2)
kilku rodzajów specjalizacji w tym samym terminie - 225,00 zł za pierwszy rodzaj specjalizacji i 75,00 zł za każdy kolejny rodzaj.
2. 
Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się na rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przed przystąpieniem do egzaminu.
§  8. 
Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej za każdą osobę przystępującą do egzaminu otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 42,00 zł, a pozostali członkowie komisji kwalifikacyjnej - 35,00 zł.
§  9. 
1. 
Szkolenie, o którym mowa w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy, składa się z części teoretycznej i praktycznej.
2. 
Część teoretyczna szkolenia, o którym mowa w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy:
1)
obejmuje omówienie co najmniej:
a)
obowiązujących przepisów dotyczących rolnictwa ekologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w tych przepisach,
b)
zagrożeń mogących powodować utratę przez produkt ekologiczny statusu produktu ekologicznego, w zależności od rodzaju specjalizacji,
c)
standardowych procedur kontroli stosowanych przez jednostkę certyfikującą, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych w tych procedurach w roku kalendarzowym, w którym odbywa się szkolenie,
d)
stwierdzonych przez jednostkę certyfikującą błędów popełnionych przez inspektorów rolnictwa ekologicznego podczas przeprowadzania kontroli urzędowych, w tym mających wpływ na poprawność informacji podawanych w wykazie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem błędów stwierdzonych w okresie od ostatniego szkolenia,
e)
nieprawidłowości stwierdzonych podczas przeprowadzania kontroli urzędowych u podmiotów, u których jednostka certyfikująca sprawdza zgodność ich działalności z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego i wydaje im certyfikat, w zależności od rodzaju specjalizacji, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli urzędowych przeprowadzonych w okresie od ostatniego szkolenia,
f)
informacji o nieprawidłowościach stwierdzonych w ramach nadzoru, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, przekazanych przez właściwe organy;
2)
trwa co najmniej 5 godzin;
3)
jest przeprowadzana przez osoby mające wiedzę lub doświadczenie zawodowe w zakresie zagadnień objętych szkoleniem, zapewniające odpowiedni poziom szkolenia.
3. 
Część praktyczna szkolenia, o którym mowa w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy:
1)
obejmuje:
a)
udział inspektora rolnictwa ekologicznego w przeprowadzeniu kontroli, o której mowa w art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2018/848, przy czym w zależności od rodzaju specjalizacji liczba tych kontroli wynosi co najmniej:
3 - w przypadku specjalizacji w kategoriach produktów, o których mowa w art. 35 ust. 7 lit. a-c rozporządzenia 2018/848,
2 - w przypadku specjalizacji w kategoriach produktów, o których mowa w art. 35 ust. 7 lit. d oraz e rozporządzenia 2018/848,
1 - w przypadku specjalizacji w kategoriach produktów, o których mowa w art. 35 ust. 7 lit. f oraz g rozporządzenia 2018/848,
b)
prezentowanie sposobów wykrywania nieprawidłowości najczęściej stwierdzanych podczas przeprowadzania kontroli urzędowej - w zależności od rodzaju specjalizacji;
2)
w zakresie, o którym mowa w pkt 1:
a)
lit. a - jest prowadzona przez inspektora rolnictwa ekologicznego, który przeprowadził co najmniej 20 kontroli urzędowych producentów ekologicznych,
b)
lit. b - jest prowadzona przez osoby posiadające wiedzę oraz doświadczenie zawodowe w przeprowadzaniu kontroli urzędowej u producentów ekologicznych;
3)
nie jest wymagana, jeżeli inspektor rolnictwa ekologicznego w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień rozpoczęcia szkolenia przeprowadził co najmniej 10 kontroli, o których mowa w art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2018/848.
4. 
Minimalna liczba kontroli urzędowych przeprowadzonych przez inspektora rolnictwa ekologicznego, potwierdzających spełnienie obowiązku podnoszenia poziomu wiedzy, o którym mowa w art. 14 ust. 6 pkt 2 ustawy, wynosi 10 w okresie 36 miesięcy.
5. 
Inspektor rolnictwa ekologicznego uczestniczy w szkoleniu co najmniej raz na 16 miesięcy.
§  10. 
Jednostka certyfikująca przeprowadzająca szkolenie, o którym mowa w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy, przechowuje przez 3 lata od dnia jego zakończenia:
1)
listę uczestników tego szkolenia;
2)
materiały, które były przekazane i prezentowane uczestnikom tego szkolenia;
3)
dokumenty:
a)
zawierające imiona i nazwiska osób prowadzących to szkolenie oraz potwierdzające, że te osoby miały wiedzę lub doświadczenie zawodowe,
b)
potwierdzające spełnienie wymogu określonego w art. 14 ust. 6 pkt 1 ustawy, które zawierają listę kontroli urzędowych przeprowadzonych przez inspektora rolnictwa ekologicznego w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień rozpoczęcia tego szkolenia - w przypadku osób, które nie brały udziału w części praktycznej tego szkolenia.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZAGADNIEŃ, KTÓRYCH ZNAJOMOŚĆ JEST WYMAGANA DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW SPECJALIZACJI

1.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "nieprzetworzone rośliny i produkty roślinne, w tym nasiona i inny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin", obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie uprawy roślin oraz produkcji ekologicznej, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007, zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/848", nieprzetworzonych produktów pochodzenia roślinnego oraz materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.
2.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "zwierzęta gospodarskie i nieprzetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego", obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie utrzymania zwierząt oraz produkcji, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2018/848 nieprzetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego.
3.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "algi i nieprzetworzone produkty akwakultury", obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie produkcji, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2018/848 alg oraz produktów akwakultury i nieprzetworzonych produktów akwakultury.
4.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "przetworzone produkty rolne, w tym produkty akwakultury, do wykorzystania jako żywność", obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie przetwarzania, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2018/848 produktów pochodzenia rolnego, produktów akwakultury oraz produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia 2018/848.
5.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "pasza", obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie wytwarzania i przetwarzania, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2018/848 produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt.
6.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "wino", obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie przetwarzania, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2018/848 produktów sektora wina, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. l rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.).
7.
Zagadnienia, których znajomość jest wymagana do uzyskania specjalizacji "inne produkty wymienione w załączniku I do rozporządzenia 2018/848 lub produkty nieobjęte kategoriami produktów", o których mowa w ust. 1-6, obejmują przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego w zakresie produkcji i przetwarzania, a także etapów produkcji, przygotowania i dystrybucji w rozumieniu art. 3 pkt 50 rozporządzenia 2018/848 produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia 2018/848.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1950).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 270 z 29.10.2018, str. 37, Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 59, Dz. Urz. UE L 87 z 23.03.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 381 z 13.11.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 402 z 01.12.2020, str. 23, Dz. Urz. UE L 439 z 29.12.2020, str. 32, Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2021, str. 53, Dz. Urz. UE L 60 z 22.02.2021, str. 24, Dz. Urz. UE L 133 z 20.04.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 151 z 03.05.2021, str. 1 i 5, Dz. Urz. UE L 204 z 10.06.2021, str. 47, Dz. Urz. UE L 222 z 22.06.2021, str. 3, Dz. Urz. UE L 318 z 09.09.2021, str. 5, Dz. Urz. UE L 334 z 22.09.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 336 z 23.09.2021, str. 3.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie nabywania uprawnień inspektora rolnictwa ekologicznego (Dz. U. poz. 742), które zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej (Dz. U. poz. 1370) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024