W imieniu Rzeczypospolitej PolskiejPREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 1 września 1970 r. w Genewie została sporządzona Umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu do tych przewozów (ATP), w następującym brzmieniu:
Przekład
UMOWA
O MIĘDZYNARODOWYCH PRZEWOZACH SZYBKO PSUJĄCYCH SIĘ ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH
I
O SPECJALNYCH ŚRODKACH TRANSPORTU DO TYCH PRZEWOZÓW (ATP)
SPIS TREŚCI
UMOWA O MIĘDZYNARODOWYCH PRZEWOZACH SZYBKO PSUJĄCYCH SIĘ ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH I O SPECJALNYCH ŚRODKACH TRANSPORTU DO TYCH PRZEWOZÓW (ATP) 1
Załącznik 1
DEFINICJE I NORMY SPECJALNYCH ŚRODKÓW TRANSPORTU
DO PRZEWOZU SZYBKO PSUJĄCYCH SIĘ ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH
1. Środek transportu izolowany termicznie - izotermiczny (izolowany cieplnie)
2. Środek transportu - lodownia
3. Środek transportu z mechanicznym urządzeniem chłodniczym - chłodnia (chłodzony mechanicznie)
4. Ogrzewany środek transportu
5. Środek transportu z mechanicznym urządzeniem chłodniczo-grzewczym
6. Przepisy przejściowe
Załącznik 1, Dodatek 1
Postanowienia dotyczące kontroli zgodności z normami dla izolowanych termicznie - izotermicznych, lodowni, z mechanicznym urządzeniem chłodniczym - chłodni, z mechanicznym urządzeniem chłodniczo-grzewczym i ogrzewanych środków transportu
Załącznik 1, Dodatek 2
Metody i procedury dokonywania pomiarów i kontroli własności izolacyjności termicznej i skuteczności urządzeń chłodniczych lub grzewczych specjalnych środków transportu, przeznaczonych do przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych
1. Definicje i przepisy ogólne
2. Własności izolacji termicznej środków transportu
3. Efektywność urządzeń cieplnych środków transportu
4. Procedura pomiaru efektywnej wydajności chłodniczej Wo urządzenia przy niezaszronionym parowniku
5. Kontrola własności izotermicznych środków transportu będących w eksploatacji
6. Sprawdzanie efektywności działania urządzeń cieplnych środków transportu będących w eksploatacji
7. Procedura pomiaru wydajności mechanicznych wielotemperaturowych agregatów chłodniczych i wymiarowania wielokomorowych środków transportu
8. Protokoły z badań
Wzory protokołów z badań
WZÓR nr 1A
WZÓR nr 1B
WZÓR nr 2A
WZÓR nr 2B
WZÓR nr 3
WZÓR nr 4A
WZÓR nr 4B
WZÓR nr 4C
WZÓR nr 5
WZÓR nr 6
WZÓR nr 7
WZÓR nr 8
WZÓR nr 9
WZÓR nr 10
WZÓR nr 11
WZÓR nr 12
WZÓR nr 13
9. Procedura pomiaru wydajności chłodniczej urządzeń, w których wykorzystywany jest skroplony gaz i wymiarowanie środków transportu wyposażonych w te urządzenia
Załącznik 1, Dodatek 3
A. Wzór świadectwa zgodności środka transportu, określonego w punkcie 3 Dodatku 1 do Załącznika 1
B. Tabliczka świadectwa zgodności środka transportu, określonego w punkcie 3 Dodatku 1 do Załącznika 1
Załącznik 1, Dodatek 4
Znaki rozpoznawcze, które należy umieścić na specjalnych środkach transportu
Załącznik 2
DOBÓR WYPOSAŻENIA I WARUNKÓW TEMPERATUROWYCH STOSOWANYCH PRZY PRZEWOZIE MROŻONYCH I SZYBKO (GŁĘBOKO) MROŻONYCH ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH
Załącznik 2, Dodatek 1
Monitorowanie temperatury powietrza przy przewozie szybko zamrożonych szybko psujących się artykułów żywnościowych
Załącznik 2, Dodatek 2
Procedura pobierania próbek i pomiaru temperatury przy przewozie schłodzonych, mrożonych i szybko mrożonych szybko psujących się artykułów żywnościowych
Załącznik 3
DOBÓR WYPOSAŻENIA I WARUNKÓW TEMPERATUROWYCH STOSOWANYCH PRZY PRZEWOZIE SCHŁODZONYCH ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH
UMOWA
O MIĘDZYNARODOWYCH PRZEWOZACH SZYBKO PSUJĄCYCH SIĘ ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH I O SPECJALNYCH ŚRODKACH TRANSPORTU DO TYCH PRZEWOZÓW (ATP)
UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY
PRAGNĄC polepszyć warunki zachowania jakości szybko psujących się artykułów żywnościowych w czasie ich przewozu, w szczególności w ramach handlu międzynarodowego, UWAŻAJĄC, że polepszenie tych warunków może przyczynić się do rozwoju handlu szybko psującymi się artykułami żywnościowymi,
UZGODNIŁY, co następuje:
1 Wagony, samochody ciężarowe, przyczepy, naczepy, kontenery i inne podobne środki transportu.
2 Gdy jest mowa o środkach transportu - cysternach - oznaczenie "nadwozie" w niniejszym określeniu oznacza samą cysternę.
* Sztywne w tym przypadku odnosi się do nieelastycznych ciągłych bądź nieciągłych powierzchni na przykład pełne ściany bądź drzwi roletowe.
3 Wymagania te mają zastosowanie tylko do nowych tabliczek. Od dnia wejścia w życie tego wymogu obowiązuje trzymiesięczny okres przejściowy.
4 Niniejsze przepisy dotyczące niewielkich i ograniczonych zmian stosuje się do środka transportu wyprodukowanych po ich wejściu w życie (30 września 2015 r.).
6 Aby zapobiec zamarzaniu.
7 Dopuszcza się stopniowe podwyższanie temperatury w czasie przewozu wymienionych głęboko mrożonych i mrożonych artykułów żywnościowych, przeznaczonych do natychmiastowego dalszego przetwórstwa, jeżeli w chwili przybycia do miejsca odbioru temperatura nie jest wyższa niż określona przez nadawcę i podana w umowie przewozowej. Temperatura ta nie powinna przewyższać wartości maksymalnych temperatur określonych w załączniku 3 dla takich samych chłodzonych artykułów żywnościowych. Dokument przewozowy powinien zawierać nazwę artykułu żywnościowego, określenie czy jest głęboko mrożony czy mrożony oraz informację, czy jest on przeznaczony do natychmiastowego przetworzenia w miejscu przeznaczenia. Przewóz powinien być dokonywany przy użyciu środka transportu dopuszczonego przez ATP, bez używania urządzenia grzewczego w celu podwyższenia temperatury artykułów żywnościowych.
8 Dalsze postępowanie zostanie określone.