Zmiana rozporządzenia w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 20 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2021 r.

Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 i 2400 oraz z 2021 r. poz. 619) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2021 r. (Dz. U. poz. 577) załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Wniosek o udzielnie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe 2021 r.

Nazwa jednostki samorządu terytorialnego
.....................................................................
Kod TERYT
......................................................................

Wniosek o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe w 2021 r.

informacja składana po raz pierwszy

aktualizacja informacji

(należy zaznaczyć właściwy kwadrat przez wpisanie znaku "X")

I. Dotacja celowa na wyposażenie szkół w podręczniki lub materiały edukacyjne

Poz. Wyszczególnienie1) Szkoły podstawowe/szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej2) Razem
klasa I klasa II klasa III klasa IV klasa V klasa VI klasa VII klasa VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Prognozowana liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022 powiększona o liczbę uczniów równą liczbie oddziałów danej klasy
2 Prognozowany wzrost liczby uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022 w stosunku do:

– liczby uczniów klas I i III szkół podstawowych, którym w roku szkolnym 2020/2021 szkoły te zapewniły podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne,

– liczby uczniów klas IV, VI i VII szkół podstawowych, którym w roku szkolnym 2020/2021 szkoły te zapewniły podręczniki lub materiały edukacyjne3)

3 Prognozowana liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022 powiększona o liczbę uczniów równą liczbie oddziałów danych klas4)
4 Liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022, dla których istnieje konieczność zapewnienia przez szkoły podstawowe:

– podręczników do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczników do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiałów edukacyjnych, w przypadku uczniów klas I i III,

– podręczników lub materiałów edukacyjnych, w przypadku uczniów klas IV, VI i VII5)

5 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 1 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej w poz. 1, kol. 4 oraz kwoty 89,10 zł na ucznia)
6 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały

_________________________________________________

11 Ilekroć w wyszczególnieniu jest mowa o szkołach podstawowych – należy przez to rozumieć także szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

2) Niepotrzebne skreślić.

3) Należy wypełnić poz. 2, w przypadku gdy liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022 ulegnie zwiększeniu w stosunku do liczby uczniów danych klas w roku szkolnym 2020/2021.

4) Należy wypełnić poz. 3, w przypadku gdy w roku szkolnym 2020/2021 nie funkcjonowały klasy I, III, IV, VI i VII szkół podstawowych oraz klasy szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klasy I, III, IV, VI i VII szkoły podstawowej lub nie uczęszczali do tych klas uczniowie.

5) Należy wypełnić poz. 4, w przypadku gdy liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022 nie ulegnie zwiększeniu w stosunku do liczby uczniów danych klas w roku szkolnym 2020/2021, a istnieje konieczność zakupu podręczników lub materiałów edukacyjnych z powodu niedokonania takiego zakupu ze środków ostatniej dotacji celowej na wszystkich uczniów tych klas (udzielonej odpowiednio w 2019 r. lub 2020 r.).

Poz. Wyszczególnienie1 Szkoły podstawowe/szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej2 Razem
klasa I klasa II klasa III klasa IV klasa V klasa VI klasa VII klasa VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 1 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 1, kol. 7 oraz kwoty 213,84 zł na ucznia,

– poz. 1, kol. 10 oraz kwoty 297,00 zł na ucznia)

7 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 2 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w poz. 2, kol. 3 i 5 oraz kwoty 89,10 zł na ucznia)
8 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 2 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 2, kol. 6 oraz kwoty 166,32 zł na ucznia,

– poz. 2, kol. 8 oraz kwoty 213,84 zł na ucznia,

– poz. 2, kol. 9 oraz kwoty 297,00 zł na ucznia)

9 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 3 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w poz. 3, kol. 3 i 5 oraz kwoty 89,10 zł na ucznia)
10 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 3 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 3, kol. 6 oraz kwoty 166,32 zł na ucznia,

– poz. 3, kol. 8 oraz kwoty 213,84 zł na ucznia,

– poz. 3, kol. 9 oraz kwoty 297,00 zł na ucznia)

11 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 4 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w poz. 4, kol. 3 i 5 oraz kwoty 89,10 zł na ucznia)
12 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 4 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 4, kol. 6 oraz kwoty 166,32 zł na ucznia,

– poz. 4, kol. 8 oraz kwoty 213,84 zł na ucznia,

Poz. Wyszczególnienie1 Szkoły podstawowe/szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej2 Razem
klasa I klasa II klasa III klasa IV klasa V klasa VI klasa VII klasa VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
– poz. 4, kol. 9 oraz kwoty 297,00 zł na ucznia)
13 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne (suma kwot wskazanych w poz. 5–12)
14 Koszty obsługi zadania (1% kwoty wskazanej w poz. 13, kol. 11) po zaokrągleniu w dół do pełnych groszy
15 Wnioskowana kwota dotacji (suma kwot wskazanych w poz. 13, kol. 11 i poz. 14, kol. 11)

Łączna kwota dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki lub materiały edukacyjne, w tym koszty obsługi zadania (poz. 15, kol. 11), wynosi ......................................................................... zł.

II. Dotacja celowa na wyposażenie szkół w materiały ćwiczeniowe

Poz. Wyszczególnienie1 Szkoły podstawowe/szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej2 Razem
klasa I klasa II klasa III klasa IV klasa V klasa VI klasa VII klasa VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Prognozowana liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022
2 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w materiały ćwiczeniowe dla liczby uczniów wskazanej w poz. 1 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 1, kol. 3–5 oraz kwoty 49,50 zł na ucznia,

– poz. 1, kol. 6–10 oraz kwoty 24,75 zł na ucznia)

3 Koszty obsługi zadania (1% kwoty wskazanej w poz. 2, kol. 11) po zaokrągleniu w dół do pełnych groszy
4 Wnioskowana kwota dotacji (suma kwot wskazanych w poz. 2, kol. 11 i poz. 3, kol. 11)

Łączna kwota dotacji celowej na wyposażenie szkół w materiały ćwiczeniowe, w tym koszty obsługi zadania (poz. 4, kol. 11), wynosi ................................................................................................. zł.

III. Dotacja celowa na refundację kosztów poniesionych w roku szkolnym 2020/2021 na zapewnienie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych

Poz. Wyszczególnienie1) Szkoły podstawowe/szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej2) Razem
klasa I klasa II klasa III klasa IV klasa V klasa VI klasa VII klasa VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Wzrost liczby uczniów danych klas w ciągu roku szkolnego 2020/2021 w stosunku do liczby uczniów tych klas, którym w 2020 r. szkoły podstawowe ze środków dotacji celowej zapewniły:

– podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne, w przypadku uczniów klas I–III,

– podręczniki lub materiały edukacyjne, w przypadku uczniów klas IV–VIII6)

2 Wzrost liczby uczniów danych klas w ciągu roku szkolnego 2020/2021 w stosunku do liczby uczniów tych klas, którym w 2020 r. szkoły podstawowe ze środków dotacji celowej zapewniły:

– podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne, w przypadku uczniów klas I–III,

– podręczniki lub materiały edukacyjne, w przypadku uczniów klas IV–VIII7)

3 Wzrost liczby uczniów danych klas w ciągu roku szkolnego 2020/2021 w stosunku do liczby uczniów tych klas, którym w 2020 r. szkoły podstawowe ze środków dotacji celowej zapewniły materiały ćwiczeniowe8)
4 Liczba uczniów danych klas w roku szkolnym 2020/2021, którym szkoły podstawowe ze środków dotacji celowej zapewniły podręczniki do danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do danego języka obcego nowożytnego ze względu na zdiagnozowany stopień zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego9)
5 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej,

_______________________________________________________

6) Należy wypełnić poz. 1, w przypadku gdy w roku szkolnym 2020/2021 szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zapewniły uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, które zostały zakupione w 2020 r. zgodnie z art. 57 ust. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 i 2400), podlegające refundacji z dotacji celowej w 2021 r. w kwotach obowiązujących w 2020 r.

7) Należy wypełnić poz. 2, w przypadku gdy w roku szkolnym 2020/2021 szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zapewniły uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, które zostały zakupione od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2021 r. zgodnie z art. 57 ust. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, podlegające refundacji z dotacji celowej w 2021 r. w kwotach obowiązujących w 2021 r.

8) Należy wypełnić poz. 3, w przypadku gdy w roku szkolnym 2020/2021 szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zapewniły uczniom materiały ćwiczeniowe podlegające refundacji z dotacji celowej w 2021 r.

9) W przypadku poz. 4 kol. 10 należy podać liczbę uczniów równą liczbie podręczników do danego języka obcego nowożytnego lub materiałów edukacyjnych do danego języka obcego nowożytnego zakupionych ze względu na zdiagnozowany stopień zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego, z tym że jeżeli dla danych uczniów zakupiono podręczniki lub materiały edukacyjne do dwóch języków obcych nowożytnych – należy podać podwójną liczbę tych uczniów.

Poz. Wyszczególnienie1 Szkoły podstawowe/szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej2) Razem
klasa I klasa II klasa III klasa IV klasa V klasa VI klasa VII klasa VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 1 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w poz. 1, kol. 3–5 oraz kwoty 74,25 zł na ucznia)
6 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 2 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w poz. 2, kol. 3–5 oraz kwoty 89,10 zł na ucznia)
7 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 1 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 1, kol. 6 oraz kwoty 138,60 zł na ucznia,

– poz. 1, kol. 7 i 8 oraz kwoty 178,20 zł na ucznia,

– poz. 1, kol. 9 i 10 oraz kwoty 247,00 zł na ucznia)

8 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki lub materiały edukacyjne dla liczby uczniów wskazanej w poz. 2 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 2, kol. 6 oraz kwoty 166,32 zł na ucznia,

– poz. 2, kol. 7 i 8 oraz kwoty 213,84 zł na ucznia,

– poz. 2, kol. 9 i 10 oraz kwoty 297,00 zł na ucznia)

9 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w materiały ćwiczeniowe dla liczby uczniów wskazanej w poz. 3 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w:

– poz. 3, kol. 3–5 oraz kwoty 49,50 zł na ucznia,

– poz. 3, kol. 6–10 oraz kwoty 24,75 zł na ucznia)

10 Środki niezbędne na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do danego języka obcego nowożytnego ze względu na zdiagnozowany stopień zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego dla liczby uczniów wskazanej w poz. 4 (kwota ta nie może być wyższa od iloczynu liczby uczniów wskazanej odpowiednio w poz. 4, kol. 7, 8 i 10 oraz kwoty 24,75 zł na ucznia)
11 Środki podlegające refundacji (suma kwot wskazanych w poz. 5–10)
12 Koszty obsługi zadania (1% kwoty wskazanej w poz. 11, kol. 11) po zaokrągleniu w dół do pełnych groszy
13 Wnioskowana kwota dotacji (suma kwot wskazanych w poz. 11, kol. 11 i poz. 12, kol. 11)

IV. Kwota dotacji celowej na wyposażenie szkół (zespołów szkół) w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, uwzględniająca kwoty refundacji

Suma kwot wskazanych w pkt I (poz. 15, kol. 11), pkt II (poz. 4, kol. 11) i pkt III (poz. 13, kol. l1) ........................................................................................... zł, z tego:

– wydatki bieżące .................................. zł,

– wydatki majątkowe .................................. zł.

.......................................................... ..................................................................................................................

data sporządzenia pieczęć i podpis

wójta/burmistrza/prezydenta miasta/starosty/marszałka województwa*)

__________________________________________________________

5) W przypadku wniosku przekazywanego w postaci:

1) elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym umieszcza się ten podpis;

2) papierowej i elektronicznej:

a) we wniosku w postaci papierowej umieszcza się pieczęć i podpis wójta/burmistrza/prezydenta miasta/starosty/marszałka województwa,

b) we wniosku w postaci elektronicznej nie umieszcza się pieczęci i podpisu wójta/burmistrza/prezydenta miasta/starosty/marszałka województwa.

)

1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024