Psy służbowe w Służbie Ochrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 22 grudnia 2021 r.
w sprawie psów służbowych w Służbie Ochrony Państwa

Na podstawie art. 245l ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 575, 1728 i 2333) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przydzielania opiekunowi psa służbowego;
2)
tryb rekrutacji kandydatów, którzy mogą zostać opiekunami psów służbowych wycofanych z użycia;
3)
tryb wycofywania z użycia psa służbowego;
4)
sposób utrzymania, zakres i sposób zapewnienia zabiegów profilaktycznych oraz sposób transportu psów służbowych oraz psów służbowych wycofanych z użycia;
5)
sposób wyżywienia, wysokość normy wyżywienia psa służbowego oraz wysokość normy wyżywienia psa służbowego wycofanego z użycia, w tym maksymalną wysokość normy w przypadku jej podwyższenia, jak również wysokość dziennej stawki pieniężnej na wyżywienie zwierzęcia;
6)
tryb przyznawania, wypłacania oraz zwrotu ryczałtu na pokrycie kosztów wyżywienia psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia;
7)
tryb pokrywania kosztów zabiegów profilaktycznych i kosztów leczenia, w tym kosztów lekarstw, psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia;
8)
sposób sprawowania nadzoru oraz dokumentowania wykonywania czynności związanych z nadzorem nad psami służbowymi oraz psami służbowymi wycofanymi z użycia;
9)
tryb odbierania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia opiekunowi lub organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, zwanej dalej "organizacją społeczną";
10)
wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
kierownik logistyki - kierownika komórki organizacyjnej Służby Ochrony Państwa właściwej do spraw zabezpieczenia logistycznego;
2)
kierownik OPPS - funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa sprawującego nadzór nad psami służbowymi oraz funkcjonowaniem OPPS;
3)
kierownik rozpoznania - kierownika komórki organizacyjnej Służby Ochrony Państwa właściwej do spraw rozpoznania pirotechniczno-radiologicznego, biochemicznego i sanitarnego;
4)
lekarz weterynarii - osobę posiadająca prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii;
5)
OPPS - obiekt przewodników psów służbowych;
6)
ustawa - ustawę z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa;
7)
zastępca Komendanta SOP - zastępcę Komendanta Służby Ochrony Państwa właściwego do spraw logistyki.

Rozdział  2

Tryb przydzielania opiekunowi psa służbowego

§  3. 
1. 
Psa służbowego przydziela komisja, którą powołuje Komendant Służby Ochrony Państwa, zwanej dalej "SOP", na wniosek kierownika rozpoznania.
2. 
W skład komisji wchodzą:
1)
osoba wyznaczona przez kierownika rozpoznania, która jest przewodniczącym komisji;
2)
przewodnik innego psa służbowego.
3. 
Psa służbowego przydziela się kandydatowi na przewodnika lub przewodnikowi.
4. 
Przy podejmowaniu decyzji o przydzieleniu psa służbowego uwzględnia się predyspozycje, doświadczenie w opiece nad psami oraz dotychczasowy przebieg służby osoby, o której mowa w ust. 3, oraz predyspozycje i poziom wytresowania psa.
5. 
Decyzja o przydzieleniu psa służbowego podejmowana jest jednomyślnie.
6. 
W przypadku pozytywnej decyzji o przydzieleniu psa służbowego komisja sporządza protokół przydzielenia psa służbowego.
7. 
Psa służbowego przekazuje przewodniczący komisji, a opiekun psa służbowego przejmuje odpowiedzialność za psa służbowego od momentu złożenia podpisu na protokole przydzielenia psa służbowego.
8. 
Wzór protokołu przydzielenia psa służbowego jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Rozdział  3

Tryb rekrutacji kandydatów na opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia

§  4. 
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 245c ust. 4 ustawy, Komendant SOP powołuje komisję w sprawie przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego wobec kandydatów na opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia.
2. 
W skład komisji wchodzą:
1)
kierownik OPPS lub wyznaczony przez kierownika rozpoznania funkcjonariusz, jako przewodniczący komisji;
2)
lekarz weterynarii;
3)
osoba wyznaczona przez kierownika logistyki.
3. 
Wybór kandydata na opiekuna psa wycofanego z użycia jest dokonywany większością głosów komisji.
4. 
Przy wyborze przez komisję kandydata na opiekuna psa wycofanego z użycia uwzględnia się motywację kandydata, warunki bytowe dla psa oraz dotychczasowe doświadczenie w sprawowaniu opieki nad psem.
5. 
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający rekomendację wybranego przez komisję kandydata na opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia, który przedkłada się do zatwierdzenia zastępcy Komendanta SOP.
6. 
Zatwierdzenie przez zastępcę Komendanta SOP protokołu, o którym mowa w ust. 5, przesądza o wyborze opiekuna psa wycofanego z użycia i umożliwia powierzenie mu opieki nad psem wycofanym z użycia.
7. 
Wzór protokołu postępowania rekrutacyjnego kandydatów na opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Rozdział  4

Tryb wycofywania z użycia psa służbowego

§  5. 
1. 
Komendant SOP powołuje komisję w sprawie wycofania z użycia psa służbowego, na pisemny wniosek kierownika rozpoznania.
2. 
W skład komisji wchodzą:
1)
kierownik rozpoznania, jako przewodniczący komisji;
2)
kierownik OPPS lub wyznaczony przez kierownika rozpoznania funkcjonariusz;
3)
lekarz weterynarii;
4)
osoba wyznaczona przez kierownika logistyki.
3. 
Komisja rekomenduje Komendantowi SOP wycofanie z użycia psa służbowego po przeprowadzeniu głosowania i uzyskaniu większości głosów. Przy równej liczbie głosów decydujący jest głos przewodniczącego komisji.
4. 
Z prac komisji sporządza się protokół wycofania z użycia psa służbowego, który przedkłada się do zatwierdzenia Komendantowi SOP.
5. 
Wzór protokołu wycofania z użycia psa służbowego jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. 
Protokół wycofania z użycia psa służbowego może zawierać wniosek o:
1)
powierzenie opieki nad psem służbowym wycofanym z użycia dotychczasowemu opiekunowi tego psa;
2)
powierzenie opieki nad psem służbowym wycofanym z użycia innemu opiekunowi psa służbowego albo innemu funk cjonariuszowi SOP, emerytowanemu funkcjonariuszowi SOP lub funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w SOP, który ma ustalone prawo do policyjnej renty inwalidzkiej;
3)
powierzenie opieki nad psem służbowym wycofanym z użycia członkowi rodziny zmarłego opiekuna tego psa, który prowadził z tym opiekunem wspólne gospodarstwo domowe;
4)
wyznaczenie opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia i pozostawienie tego psa w OPPS;
5)
powierzenie opieki nad psem służbowym wycofanym z użycia organizacji społecznej.
7. 
Pies służbowy zostaje wycofany z użycia po zatwierdzeniu przez Komendanta SOP protokołu wycofania z użycia psa służbowego i pozostaje w OPPS do czasu powierzenia opieki nad tym psem osobom, o którym mowa w ust. 6 pkt 1-3, albo organizacji społecznej.

Rozdział  5

Sposób utrzymania, zakres i sposób zapewnienia zabiegów profilaktycznych oraz sposób transportu psów służbowych oraz psów służbowych wycofanych z użycia

§  6. 
1. 
Psa służbowego utrzymuje się na terenie OPPS, w miejscu zamieszkania opiekuna tego psa lub innym miejscu wyznaczonym przez kierownika rozpoznania.
2. 
Psa służbowego wycofanego z użycia utrzymuje się w miejscu zamieszkania opiekuna tego psa lub w miejscu prowadzenia działalności przez organizację społeczną.
3. 
Psy służbowe oraz psy służbowe wycofane z użycia utrzymuje się w sposób zapewniający warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 638 oraz z 2021 r. poz. 1718 i 1728).
§  7. 
1. 
Psa służbowego oraz psa służbowego wycofanego z użycia poddaje się:
1)
obowiązkowym szczepieniom przeciwko wściekliźnie;
2)
innym szczepieniom ochronnym przeciwko chorobom zakaźnym - według wskazań lekarza weterynarii;
3)
okresowym badaniom stanu zdrowia - nie rzadziej niż dwa razy do roku, jednak nie częściej niż cztery razy do roku;
4)
odrobaczeniom - nie rzadziej niż dwa razy do roku, jednak nie częściej niż cztery razy do roku;
5)
bieżącemu zabezpieczeniu przed pasożytami zewnętrznymi;
6)
innym zabiegom profilaktycznym - według wskazań lekarza weterynarii.
2. 
Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje lekarz weterynarii.
§  8. 
1. 
Psa służbowego oraz psa służbowego wycofanego z użycia transportuje się w sposób umożliwiający zwierzęciu przyjęcie swobodnej pozycji ciała, obrócenie się i położenie się.
2. 
Środek transportu przeznaczony do przewozu psa służbowego oraz psa służbowego wycofanego z użycia zapewnia zwierzęciu dostateczną wymianę powietrza, bezpieczeństwo podczas transportu oraz jest utrzymywany w czystości i w razie potrzeby dezynfekowany i dezynsekowany.

Rozdział  6

Sposób wyżywienia, wysokość normy wyżywienia psa służbowego oraz wysokość normy wyżywienia psa służbowego wycofanego z użycia, w tym maksymalna wysokość normy w przypadku jej podwyższenia oraz wysokość dziennej stawki pieniężnej na wyżywienie zwierzęcia

§  9. 
Psa służbowego oraz psa służbowego wycofanego z użycia żywi się w okresie letnim raz, a w okresie zimowym dwa razy dziennie, o ile lekarz weterynarii nie zaleci inaczej.
§  10. 
Normy wyżywienia psów służbowych oraz psów służbowych wycofanych z użycia są określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  11. 
Maksymalna wysokość normy wyżywienia psów służbowych oraz psów służbowych wycofanych z użycia, w przypadku jej podwyższenia, wynosi 130% normy określonej w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  12. 
Dzienna stawka pieniężna na wyżywienie psa służbowego wynosi:
1)
dla psa o wadze do 20 kg:
a)
w okresie letnim - 9 zł,
b)
w okresie zimowym - 13 zł,
c)
któremu podniesiono normę wyżywienia:
w okresie letnim - 12 zł,
w okresie zimowym - 17 zł;
2)
dla psa o wadze powyżej 20 kg:
a)
w okresie letnim - 13 zł,
b)
w okresie zimowym - 16 zł,
c)
któremu podniesiono normę wyżywienia:
w okresie letnim - 17 zł,
w okresie zimowym - 21 zł.
§  13. 
Dzienna stawka pieniężna na wyżywienie psa służbowego wycofanego z użycia wynosi:
1)
dla psa o wadze do 20 kg:
a)
w okresie letnim - 7 zł,
b)
w okresie zimowym - 10 zł,
c)
któremu podniesiono normę wyżywienia:
w okresie letnim - 9 zł,
w okresie zimowym - 13 zł;
2)
dla psa o wadze powyżej 20 kg:
a)
w okresie letnim - 10 zł,
b)
w okresie zimowym - 13 zł,
c)
któremu podniesiono normę wyżywienia:
w okresie letnim - 13 zł,
w okresie zimowym - 17 zł.
§  14. 
Okres zimowy liczony jest od dnia 1 listopada do dnia 31 marca.

Rozdział  7

Tryb przyznawania, wypłacania oraz zwrotu ryczałtu na pokrycie kosztów wyżywienia psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia

§  15. 
1. 
Ryczałt na pokrycie kosztów wyżywienia psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia, zwany dalej "ryczałtem", przyznaje się opiekunowi psa służbowego, opiekunowi psa służbowego wycofanego z użycia lub organizacji społecznej na podstawie wniosku złożonego przez nich do Komendanta SOP lub osoby przez niego upoważnionej.
2. 
Wniosek rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia złożenia, przez jego zatwierdzenie lub odmowę zatwierdzenia, w formie pisemnej.
3. 
Ryczałt przyznaje się w przypadku braku możliwości zapewnienia psu służbowemu wyżywienia w naturze.
§  16. 
Ryczałt wypłaca niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosku Komendant SOP lub osoba przez niego upoważniona.
§  17. 
W przypadkach określonych w art. 245e ust. 6 ustawy Komendant SOP lub osoba przez niego upoważniona wzywa w formie pisemnej opiekuna lub organizację społeczną do zwrotu wypłaconego ryczałtu na rachunek bankowy SOP lub bezpośrednio w kasie SOP, najpóźniej do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty.

Rozdział  8

Tryb pokrywania kosztów zabiegów profilaktycznych i kosztów leczenia, w tym kosztów lekarstw, psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia

§  18. 
Koszty zabiegów profilaktycznych i koszty leczenia psa służbowego, w tym koszty lekarstw, pokrywa się na wniosek kierownika OPPS złożony do Komendanta SOP lub osoby przez niego upoważnionej. Do wniosku załącza się fakturę.
§  19. 
1. 
Koszty zabiegów profilaktycznych i koszty leczenia psa służbowego wycofanego z użycia, w tym koszty lekarstw, pokrywa się na podstawie wniosku złożonego przez opiekuna tego psa, do Komendanta SOP lub osoby przez niego upoważnionej. Do wniosku załącza się fakturę.
2. 
Koszty, o których mowa w ust. 1, wypłaca się niezwłocznie po zatwierdzeniu faktury przez Komendanta SOP lub osobę przez niego upoważnioną.

Rozdział  9

Sposób sprawowania nadzoru oraz dokumentowania wykonywania czynności związanych z nadzorem nad psami służbowymi oraz psami służbowymi wycofanymi z użycia

§  20. 
Sprawowanie nadzoru nad psami służbowymi polega na:
1)
prowadzeniu systematycznej kontroli prawidłowości utrzymania psów służbowych co najmniej raz na pół roku i każdorazowo w przypadku zmiany stałego miejsca przebywania, chowu zwierzęcia;
2)
wdrażaniu procedur naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku przeprowadzenia kontroli, o której mowa w pkt 1.
§  21. 
1. 
Kontrola, o której mowa w § 20 pkt 1, obejmuje:
1)
przeprowadzanie przeglądu stanu zdrowia i kondycji, pielęgnacji i utrzymania w czystości oraz warunków utrzymania psów służbowych;
2)
sprawdzanie jakości karmy podawanej psom służbowym;
3)
sprawdzenie poddawania psów służbowych terminowym szczepieniom oraz zabiegom profilaktycznym;
4)
sprawdzenie pomieszczeń, w których przebywają psy służbowe;
5)
sprawdzenie stanu technicznego oraz utrzymania OPPS.
2. 
Nadzór, o którym mowa w § 20, prowadzą:
1)
lekarz weterynarii w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
kierownik OPPS w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2-5.
3. 
Z czynności nadzorczych, o których mowa w § 20, sporządza się notatkę służbową i przedkłada ją do zapoznania kierownikowi rozpoznania.
4. 
Wzór notatki służbowej z przeprowadzenia kontroli prawidłowości utrzymania psów służbowych jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
5. 
Kierownik rozpoznania, nie rzadziej niż raz w roku, przedkłada Komendantowi SOP pisemną informację o stanie psów służbowych.
§  22. 
Sprawowanie nadzoru nad psami służbowymi wycofanymi z użycia polega na:
1)
prowadzeniu systematycznej kontroli prawidłowości utrzymania psów służbowych wycofanych z użycia co najmniej raz na pół roku i każdorazowo w przypadku zmiany stałego miejsca przebywania, chowu zwierzęcia;
2)
wdrażaniu procedur naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku przeprowadzenia kontroli, o której mowa w pkt 1.
§  23. 
1. 
Kontrola, o której mowa w § 22 pkt 1, obejmuje:
1)
przeprowadzanie przeglądu stanu zdrowia i kondycji, pielęgnacji i utrzymania w czystości oraz warunków utrzymania psów służbowych wycofanych z użycia;
2)
sprawdzanie jakości karmy podawanej psom służbowym wycofanym z użycia;
3)
sprawdzanie poddawania psów służbowych wycofanych z użycia terminowym szczepieniom oraz zabiegom profilaktycznym.
2. 
Nadzór, o którym mowa w § 22, prowadzą:
1)
osoba wyznaczona przez zastępcę Komendanta SOP;
2)
lekarz weterynarii;
3)
przewodnik.
3. 
Z czynności nadzorczych, o których mowa w § 22, sporządza się notatkę służbową i przedkłada ją do zapoznania zastępcy Komendanta SOP.
4. 
Wzór notatki służbowej z przeprowadzenia kontroli prawidłowości utrzymania psa służbowego wycofanego z użycia jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

Rozdział  10

Tryb odbierania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia opiekunowi lub organizacji społecznej

§  24. 
1. 
Odebranie psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia opiekunowi lub organizacji społecznej następuje komisyjnie.
2. 
Komisję w sprawie odebrania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia powołuje Komendant SOP na wniosek odpowiednio kierownika rozpoznania lub zastępcy Komendanta SOP.
3. 
W skład komisji w sprawie odebrania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia wchodzą:
1)
kierownik OPPS lub osoba wyznaczona przez zastępcę Komendanta SOP, jako przewodniczący komisji;
2)
lekarz weterynarii;
3)
przewodnik niebędący opiekunem odbieranego psa.
4. 
Decyzja o odebraniu psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia jest podejmowana większością głosów.
5. 
Z czynności odebrania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia sporządza się protokół, który zatwierdza Komendant SOP.
6. 
Wzór protokołu odebrania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia opiekunowi lub organizacji społecznej jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

Rozdział  11

Przepis końcowy

§  25. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 21 grudnia 2021 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

PROTOKÓŁ PRZYDZIELENIA PSA SŁUŻBOWEGO NR EWIDENCYJNY ...............

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO KANDYDATÓW NA OPIEKUNA PSA SŁUŻBOWEGO WYCOFANEGO Z UŻYCIA NR EWIDENCYJNY .........

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

PROTOKÓŁ WYCOFANIA Z UŻYCIA PSA SŁUŻBOWEGO NR EWIDENCYJNY ..........

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

NORMY WYŻYWIENIA PSÓW SŁUŻBOWYCH ORAZ PSÓW SŁUŻBOWYCH WYCOFANYCH Z UŻYCIA

Tabela 1. Norma wyżywienia psa służbowego
Wysokość normy wyżywienia
Masa psa [kg] Norma wyżywienia [kcal] Masa psa [kg] Norma wyżywienia [kcal] Masa psa [kg] Norma wyżywienia [kcal]
okres letni okres zimowy okres letni okres zimowy okres letni okres zimowy
5 440 528 26 1500 1800 47 2350 2820
6 500 600 27 1545 1854 48 2385 2862
7 560 672 28 1590 1908 49 2420 2904
8 620 744 29 1630 1956 50 2455 2946
9 680 816 30 1670 2004 51 2490 2988
10 730 876 31 1710 2052 52 2525 3030
11 790 948 32 1750 2100 53 2560 3072
12 840 1008 33 1790 2148 54 2595 3114
13 890 1068 34 1830 2196 55 2630 3156
14 940 1128 35 1870 2244 56 2665 3198
15 990 1188 36 1910 2292 57 2700 3240
16 1040 1248 37 1950 2340 58 2735 3282
17 1090 1308 38 1990 2388 59 2770 3324
18 1140 1368 39 2030 2436 60 2805 3366
19 1185 1422 40 2070 2484 61 2840 3408
20 1230 1476 41 2110 2532 62 2875 3450
21 1275 1530 42 2150 2580 63 2910 3492
22 1320 1584 43 2190 2628 64 2945 3534
23 1365 1638 44 2230 2676 65 2980 3576
24 1410 1692 45 2270 2724 - - -
25 1455 1746 46 2310 2772 - - -

Tabela 2. Norma wyżywienia psa służbowego wycofanego z użycia

Wysokość normy wyżywienia
Masa psa [kg] Norma wyżywienia [kcal] Masa psa [kg] Norma wyżywienia [kcal] Masa psa [kg] Norma wyżywienia [kcal]
okres letni okres zimowy okres letni okres zimowy okres letni okres zimowy
5 400 480 26 1280 1536 47 1900 2280
6 450 540 27 1310 1572 48 1925 2310
7 500 600 28 1340 1608 49 1950 2340
8 550 660 29 1370 1644 50 1975 2370
9 600 720 30 1400 1680 51 2000 2400
10 650 780 31 1430 1716 52 2025 2430
11 700 840 32 1460 1752 53 2050 2460
12 750 900 33 1490 1788 54 2075 2490
13 800 960 34 1520 1824 55 2100 2520
14 850 1020 35 1550 1860 56 2125 2550
15 900 1080 36 1580 1896 57 2150 2580
16 950 1140 37 1610 1932 58 2200 2640
17 1000 1200 38 1640 1968 59 2225 2670
18 1040 1248 39 1670 2004 60 2250 2700
19 1070 1284 40 1700 2040 61 2275 2730
20 1100 1320 41 1730 2076 62 2300 2760
21 1130 1356 42 1760 2112 63 2325 2790
22 1160 1392 43 1790 2148 64 2350 2820
23 1190 1428 44 1810 2172 65 2375 2850
24 1220 1464 45 1840 2208 - - -
25 1250 1500 46 1870 2244 - - -

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

NOTATKA SŁUŻBOWA Z PRZEPROWADZENIA KONTROLI PRAWIDŁOWOŚCI UTRZYMANIA PSÓW SŁUŻBOWYCH

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

NOTATKA SŁUŻBOWA Z PRZEPROWADZENIA KONTROLI PRAWIDŁOWOŚCI UTRZYMANIA PSA SŁUŻBOWEGO WYCOFANEGO Z UŻYCIA

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

PROTOKÓŁ ODEBRANIA PSA SŁUŻBOWEGO NR EWIDENCYJNY ........../ PSA SŁUŻBOWEGO WYCOFANEGO Z UŻYCIA NR EWIDENCYJNY………* OPIEKUNOWI / ORGANIZACJI SPOŁECZNEJ*

wzór

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024