Plan ratowniczy oraz plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 grudnia 2021 r.
w sprawie planu ratowniczego oraz planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń

Na podstawie art. 113b ust. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres planu:
a)
ratowniczego dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń,
b)
zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń;
2)
szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji i doświadczenia osób uprawnionych do sporządzania planów, o których mowa w pkt 1;
3)
sposób dokumentowania kwalifikacji i doświadczenia, o których mowa w pkt 2.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres planu, o którym mowa § 1 pkt 1 lit. a, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Szczegółowy zakres planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Osoby uprawnione do sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać kwalifikacje potwierdzone dyplomem:
a)
na poziomie zarządzania w dziale pokładowym,
b)
ukończenia studiów na kierunku związanym z ratownictwem morskim lub technicznym lub wysokościowym, lub zarządzaniem kryzysowym;
2)
posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie dowodzenia działaniami ratowniczymi w jednostce organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu ratownictwa:
a)
morskiego,
b)
technicznego lub wysokościowego, lub zarządzania kryzysowego;
3)
posiadać:
a)
co najmniej pięcioletnią praktykę pływania w żegludze międzynarodowej,
b)
doświadczenie w zakresie sporządzania planów ratowniczych dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń lub planów operacyjno-ratowniczych dla zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku powstania awarii przemysłowej, lub planów zarządzania kryzysowego.
2. 
W przypadku sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymagania określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań.
3. 
Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich dyplomów;
2)
pkt 2, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii umów lub referencji, lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie odpowiedniego doświadczenia zawodowego;
3)
pkt 3, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich stron książki praktyk lub odpowiednich stron zatwierdzonych planów potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo.
4. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakończenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego planu, do którego zostały dołączone.
§  4. 
1. 
Osoby uprawnione do sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać kwalifikacje potwierdzone dyplomem:
a)
na poziomie zarządzania w dziale pokładowym,
b)
ukończenia studiów na kierunku związanym z ochroną środowiska morskiego lub ratownictwem chemicznym;
2)
posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie:
a)
dowodzenia działaniami ratowniczymi w jednostce organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego lub ratownictwa chemicznego,
b)
prowadzenia badań naukowych dotyczących ochrony środowiska morskiego na uczelni morskiej lub w instytucie badawczym, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333), prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie związanym z ochroną środowiska morskiego;
3)
posiadać:
a)
co najmniej pięcioletnią praktykę pływania na statku przystosowanym do zwalczania zanieczyszczeń,
b)
doświadczenie w zakresie sporządzania planów zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń lub planów zwalczania rozlewów olejowych i likwidacji zagrożeń dla środowiska.
2. 
W przypadku sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymagania określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań.
3. 
Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich dyplomów;
2)
pkt 2, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii referencji lub umów, lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie odpowiedniego doświadczenia zawodowego;
3)
pkt 3, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich stron książki praktyk lub odpowiednich stron planów potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo.
4. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakończenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego planu, do którego zostały dołączone.
§  5. 
W sprawach wszczętych na podstawie art. 113b ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PLANU RATOWNICZEGO DLA MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ

Plan ratowniczy dla morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", zwany dalej "planem ratowniczym", zawiera następujące elementy:
I.
Informacje dotyczące:
1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji - jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu planu ratowniczego;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w planie ratowniczym;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które sporządziły plan, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron planu.
II.
Informacje szczegółowe dotyczące:
1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru, na którym zostaną one zbudowane;
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń;
3)
liczby i rodzajów obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń;
4)
struktury, lokalizacji i specyfikacji technicznej obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla przedmiotu planu;
5)
planowanego rozmieszczenia kabli energetycznych i innych przyłączy oraz sposobu ich zabezpieczenia przed uszkodzeniem w związku z żeglugą statków i prowadzeniem rybołówstwa, w tym w wyniku awaryjnego rzucenia kotwicy statku;
6)
nazw portów, z których będą operować jednostki zaangażowane w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, oraz dostępnych w tych portach jednostek ratownictwa morskiego;
7)
charakterystyki procesów związanych z budową, eksploatacją i likwidacją MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla określenia rodzajów zagrożeń dla zdrowia i życia personelu zaangażowanego w te procesy, harmonogramu realizacji tych procesów i warunków atmosferycznych, w jakich te procesy mogą być realizowane, a także przewidywanej liczby personelu oraz liczby i rodzaju statków zaangażowanych w te procesy;
8)
możliwych scenariuszy wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzkiego oraz mienia na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji MFW;
9)
sposobów reagowania na zagrożenia, o których mowa w pkt 8, w tym informacje dotyczące:
a)
zapewnionych przez wytwórcę sił i środków reagowania na zagrożenia mogące wystąpić w rejonie i na obszarze MFW i zespołu urządzeń, w szczególności w zakresie ewakuacji awaryjnej i medycznej, zwalczania pożarów i podejmowania osób z wody,
b)
zasad i procedur współdziałania z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa oraz jednostkami wymienionymi w art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234),
c)
procedur reagowania na potencjalne zagrożenia oraz ćwiczeń i szkoleń w tym zakresie przewidzianych dla personelu zaangażowanego w budowę, eksploatację i likwidację MFW i zespołu urządzeń, w tym ćwiczeń z jednostkami, o których mowa w lit. b;
10)
organizacji łączności w niebezpieczeństwie i bezpieczeństwa, sposobów powiadamiania i współpracy z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, a także danych kontaktowych osób odpowiedzialnych za wykonywanie i koordynację działań ratowniczych na obszarze MFW i zespołu urządzeń.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PLANU ZWALCZANIA ZAGROŻEŃ I ZANIECZYSZCZEŃ DLA MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ

Plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", zwany dalej "planem", zawiera następujące elementy:
I.
Informacje dotyczące:
1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji - jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu planu;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w planie;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które sporządziły plan, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron planu.
II.
Informacje szczegółowe dotyczące:
1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru (obejmującego MFW wraz z przyległymi obszarami morskimi i lądowymi), na którym zostaną one zbudowane, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych i obszarów szczególnie chronionych;
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń uwzględniającego liczbę i charakterystykę jednostek biorących udział w budowie, wskazanie portów instalacyjnych i serwisowych oraz szacowaną liczbę podróży;
3)
planu eksploatacji MFW opisującego sposób użytkowania i obsługi poszczególnych elementów MFW oraz założenia dotyczące zakresu i harmonogramu prac konserwacyjnych i serwisowych;
4)
potencjalnego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na środowisko morskie z uwzględnieniem etapów budowy, eksploatacji i likwidacji MFW;
5)
identyfikacji i charakterystyki zagrożeń zanieczyszczeniami z uwzględnieniem prognozowania zachowania się substancji olejowych pod wpływem wiatru i prądów;
6)
organizacji przeciwdziałania zanieczyszczeniom (prewencja);
7)
planowanych metod usuwania zanieczyszczeń z uwzględnieniem warunków meteorologicznych;
8)
zadań głównych podmiotów odpowiedzialnych za organizację i przebieg akcji zwalczania zagrożeń w rejonie MFW i zespołu urządzeń oraz współpracy z podmiotem odpowiedzialnym za zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu zgodnie z Krajowym Planem Zwalczania Zagrożeń i Zanieczyszczeń Środowiska Morskiego i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu organizacji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu (Dz. U. poz. 1631 oraz z 2020 r. poz. 1622);
9)
zasobów, posiadanych i dostępnych, służących do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń;
10)
obowiązków uczestników akcji oraz przeprowadzanych szkoleń i ćwiczeń;
11)
postępowania z odpadami powstałymi po usunięciu zanieczyszczenia;
12)
postępowania z zaolejonymi zwierzętami;
13)
źródeł finansowania akcji usuwania zanieczyszczeń.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2391

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Plan ratowniczy oraz plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń.
Data aktu: 15/12/2021
Data ogłoszenia: 22/12/2021
Data wejścia w życie: 06/01/2022