Plan ratowniczy oraz plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 grudnia 2021 r.
w sprawie planu ratowniczego oraz planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń

Na podstawie art. 113b ust. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres planu:
a)
ratowniczego dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń,
b)
zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń;
2)
szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji i doświadczenia osób uprawnionych do sporządzania planów, o których mowa w pkt 1;
3)
sposób dokumentowania kwalifikacji i doświadczenia, o których mowa w pkt 2.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres planu, o którym mowa § 1 pkt 1 lit. a, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Szczegółowy zakres planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Osoby uprawnione do sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać kwalifikacje potwierdzone dyplomem:
a)
na poziomie zarządzania w dziale pokładowym,
b)
ukończenia studiów na kierunku związanym z ratownictwem morskim lub technicznym lub wysokościowym, lub zarządzaniem kryzysowym;
2)
posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie dowodzenia działaniami ratowniczymi w jednostce organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu ratownictwa:
a)
morskiego,
b)
technicznego lub wysokościowego, lub zarządzania kryzysowego;
3)
posiadać:
a)
co najmniej pięcioletnią praktykę pływania w żegludze międzynarodowej,
b)
doświadczenie w zakresie sporządzania planów ratowniczych dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń lub planów operacyjno-ratowniczych dla zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku powstania awarii przemysłowej, lub planów zarządzania kryzysowego.
2. 
W przypadku sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymagania określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań.
3. 
Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich dyplomów;
2)
pkt 2, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii umów lub referencji, lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie odpowiedniego doświadczenia zawodowego;
3)
pkt 3, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich stron książki praktyk lub odpowiednich stron zatwierdzonych planów potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo.
4. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakończenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego planu, do którego zostały dołączone.
§  4. 
1. 
Osoby uprawnione do sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać kwalifikacje potwierdzone dyplomem:
a)
na poziomie zarządzania w dziale pokładowym,
b)
ukończenia studiów na kierunku związanym z ochroną środowiska morskiego lub ratownictwem chemicznym;
2)
posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie:
a)
dowodzenia działaniami ratowniczymi w jednostce organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego lub ratownictwa chemicznego,
b)
prowadzenia badań naukowych dotyczących ochrony środowiska morskiego na uczelni morskiej lub w instytucie badawczym, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333), prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie związanym z ochroną środowiska morskiego;
3)
posiadać:
a)
co najmniej pięcioletnią praktykę pływania na statku przystosowanym do zwalczania zanieczyszczeń,
b)
doświadczenie w zakresie sporządzania planów zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń lub planów zwalczania rozlewów olejowych i likwidacji zagrożeń dla środowiska.
2. 
W przypadku sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymagania określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań.
3. 
Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich dyplomów;
2)
pkt 2, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii referencji lub umów, lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie odpowiedniego doświadczenia zawodowego;
3)
pkt 3, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich stron książki praktyk lub odpowiednich stron planów potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo.
4. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakończenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego planu, do którego zostały dołączone.
§  5. 
W sprawach wszczętych na podstawie art. 113b ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PLANU RATOWNICZEGO DLA MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ

Plan ratowniczy dla morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", zwany dalej "planem ratowniczym", zawiera następujące elementy:
I.
Informacje dotyczące:
1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji - jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu planu ratowniczego;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w planie ratowniczym;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które sporządziły plan, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron planu.
II.
Informacje szczegółowe dotyczące:
1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru, na którym zostaną one zbudowane;
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń;
3)
liczby i rodzajów obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń;
4)
struktury, lokalizacji i specyfikacji technicznej obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla przedmiotu planu;
5)
planowanego rozmieszczenia kabli energetycznych i innych przyłączy oraz sposobu ich zabezpieczenia przed uszkodzeniem w związku z żeglugą statków i prowadzeniem rybołówstwa, w tym w wyniku awaryjnego rzucenia kotwicy statku;
6)
nazw portów, z których będą operować jednostki zaangażowane w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, oraz dostępnych w tych portach jednostek ratownictwa morskiego;
7)
charakterystyki procesów związanych z budową, eksploatacją i likwidacją MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla określenia rodzajów zagrożeń dla zdrowia i życia personelu zaangażowanego w te procesy, harmonogramu realizacji tych procesów i warunków atmosferycznych, w jakich te procesy mogą być realizowane, a także przewidywanej liczby personelu oraz liczby i rodzaju statków zaangażowanych w te procesy;
8)
możliwych scenariuszy wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzkiego oraz mienia na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji MFW;
9)
sposobów reagowania na zagrożenia, o których mowa w pkt 8, w tym informacje dotyczące:
a)
zapewnionych przez wytwórcę sił i środków reagowania na zagrożenia mogące wystąpić w rejonie i na obszarze MFW i zespołu urządzeń, w szczególności w zakresie ewakuacji awaryjnej i medycznej, zwalczania pożarów i podejmowania osób z wody,
b)
zasad i procedur współdziałania z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa oraz jednostkami wymienionymi w art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234),
c)
procedur reagowania na potencjalne zagrożenia oraz ćwiczeń i szkoleń w tym zakresie przewidzianych dla personelu zaangażowanego w budowę, eksploatację i likwidację MFW i zespołu urządzeń, w tym ćwiczeń z jednostkami, o których mowa w lit. b;
10)
organizacji łączności w niebezpieczeństwie i bezpieczeństwa, sposobów powiadamiania i współpracy z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, a także danych kontaktowych osób odpowiedzialnych za wykonywanie i koordynację działań ratowniczych na obszarze MFW i zespołu urządzeń.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PLANU ZWALCZANIA ZAGROŻEŃ I ZANIECZYSZCZEŃ DLA MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ

Plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej "MFW", i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej "zespołem urządzeń", zwany dalej "planem", zawiera następujące elementy:
I.
Informacje dotyczące:
1)
nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji - jeżeli są znane;
2)
celu i zakresu planu;
3)
podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w planie;
4)
kwalifikacji i doświadczenia osób, które sporządziły plan, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron planu.
II.
Informacje szczegółowe dotyczące:
1)
lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru (obejmującego MFW wraz z przyległymi obszarami morskimi i lądowymi), na którym zostaną one zbudowane, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych i obszarów szczególnie chronionych;
2)
planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń uwzględniającego liczbę i charakterystykę jednostek biorących udział w budowie, wskazanie portów instalacyjnych i serwisowych oraz szacowaną liczbę podróży;
3)
planu eksploatacji MFW opisującego sposób użytkowania i obsługi poszczególnych elementów MFW oraz założenia dotyczące zakresu i harmonogramu prac konserwacyjnych i serwisowych;
4)
potencjalnego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na środowisko morskie z uwzględnieniem etapów budowy, eksploatacji i likwidacji MFW;
5)
identyfikacji i charakterystyki zagrożeń zanieczyszczeniami z uwzględnieniem prognozowania zachowania się substancji olejowych pod wpływem wiatru i prądów;
6)
organizacji przeciwdziałania zanieczyszczeniom (prewencja);
7)
planowanych metod usuwania zanieczyszczeń z uwzględnieniem warunków meteorologicznych;
8)
zadań głównych podmiotów odpowiedzialnych za organizację i przebieg akcji zwalczania zagrożeń w rejonie MFW i zespołu urządzeń oraz współpracy z podmiotem odpowiedzialnym za zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu zgodnie z Krajowym Planem Zwalczania Zagrożeń i Zanieczyszczeń Środowiska Morskiego i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu organizacji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu (Dz. U. poz. 1631 oraz z 2020 r. poz. 1622);
9)
zasobów, posiadanych i dostępnych, służących do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń;
10)
obowiązków uczestników akcji oraz przeprowadzanych szkoleń i ćwiczeń;
11)
postępowania z odpadami powstałymi po usunięciu zanieczyszczenia;
12)
postępowania z zaolejonymi zwierzętami;
13)
źródeł finansowania akcji usuwania zanieczyszczeń.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024