Dopuszczalne ilości substancji zanieczyszczających, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 8 lipca 2019 r.
w sprawie dopuszczalnych ilości substancji zanieczyszczających, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych

Na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 oraz z 2019 r. poz. 125 i 534) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Dopuszczalne ilości substancji zanieczyszczających, wyrażone w jednostkach masy przypadających na jednostkę wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, zostały określone w załączniku do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

DOPUSZCZALNE ILOŚCI SUBSTANCJI ZANIECZYSZCZAJĄCYCH, WYRAŻONE W JEDNOSTKACH MASY PRZYPADAJĄCYCH NA JEDNOSTKĘ WYKORZYSTYWANEGO SUROWCA, MATERIAŁU, PALIWA LUB POWSTAJĄCEGO PRODUKTU, KTÓRE MOGĄ BYĆ ODPROWADZANE W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH, W JEDNYM LUB WIĘCEJ OKRESACH

Lp. Nazwa substancji zanieczyszczającej Rodzaj działalności Jednostka Dopuszczalne ilości w jednym lub więcej okresach
średnia dobowa średnia miesięczna
1 2 3 4 5 6
1 Rtęć (Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za

pomocą elektrolizerów rtęciowych

g Hg/t zainstalowanej
zdolności produkcyjnej
chloru przy stosowaniu:

1) solanki obiegowej: - 1)

-2)

4,0

2,0

1,0

0,5

2) solanki traconej 1) 20,0 5,0
1) Produkcja chlorku winylu w zakładach przemysłu chemicznego stosujących katalizatory rtęciowe;

2) procesy inne niż produkcja chlorku winylu w zakładach przemysłu chemicznego stosujących katalizatory rtęciowe

g Hg/t zdolności

produkcyjnej chlorku

winylu

g Hg/kg przetworzonej

rtęci

0,2

10,0

0,1

5,0

Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 1,4 0,7
Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci, z wyjątkiem katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,1 0,05
Produkcja baterii galwanicznych zawierających rtęć g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,06 0,03
2 Kadm (Cd) Produkcja związków kadmu g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja barwników g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
Produkcja stabilizatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 3,0 1,5
Powlekanie elektrolityczne g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
3 Heksachlorocykloheksan

(HCH)*)

Produkcja heksachlorocykloheksanu g HCH/t

wyprodukowanego HCH

0,0 0,0
Ekstrakcja lindanu g HCH/t

wyprodukowanego HCH

0,0 0,0
Produkcja heksachlorocykloheksanu i ekstrakcja lindanu g HCH/t

wyprodukowanego HCH

0,0 0,0
4 Tetrachlorometan (czterochlorek węgla) (CCl4) Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie obejmującym pranie g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 80,0 40,0
Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie nieobejmującym prania g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 5,0 2,5
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i produkcja chlorometanów z metanolu g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej chlorometanów 20,0 10,0
5 Pentachlorofenol (PCP) 2, 3, 4, 5, 6- pięciochloro-1-hydroksybenzen i jego sole Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu g PCP/t zdolności produkcyjnej PCP lub wykorzystanego PCP 50,0 25,0
6 Aldryna *)

(C12H8Cl6)

Dieldryna*)

(C12H8Cl6O)

Endryna*)

(C12H8Cl6O)

Izodryna*)

(C12H8Cl6)

Produkcja aldryny, dieldryny lub endryny łącznie z konfekcjonowaniem tych substancji w tym samym zakładzie g/t całkowitej zdolności produkcyjnej zakładu 0,0 0,0
7 Heksachlorobenzen (HCB) Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu g HCB/t zdolności produkcyjnej HCB 0,0 0,0
Produkcja nadchloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie g HCB/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4 3,0 1,5
8 Heksachlorobutadien (HCBD) Produkcja nadchloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie g HCBD/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4 3,0 1,5
9 Trichlorometan

(chloroform)

(CHCl3)

Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu (przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów3) 20,0 10,0
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów3) 15,0 7,5
10 1,2-dichloroetan (EDC) Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 5,0 2,5
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC4) 10,0 5,0
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu na substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy, 1,1,1-trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu g EDC/t zdolności przetwarzania EDC 5,0 2,5
11 Trichloroetylen (TRI) Produkcja trichloroetylenu (TRI) i nadchloroetylenu (PER) g TRI/t zdolności produkcyjnej TRI + PER 5,0 2,5
12 Nadchloroetylen (PER) Produkcja trichloroetylenu (TRI) i nadchloroetylenu (PER) proces TRI-PER g PER/t zdolności produkcyjnej TRI + PER 5,0 2,5
Produkcja tetrachlorometanu i nadchloroetylenu (PER) proces TETRA-PER g PER/t zdolności produkcyjnej TETRA + PER 5,0 2,5
13 Trichlorobenzen (TCB) jako suma trzech izomerów

(1,2,3-TCB +

1,2,4- TCB +

1,2,5- TCB)

Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachlorocykloheksanu (HCH) lub przetwarzanie trichlorobenzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej TCB 20,0 10,0
Produkcja lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej lub przetwarzania jedno- lub dwu chlorobenzenu 1,0 0,5
Objaśnienia:

*) Substancja jest umieszczona w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. poz. 2141) jako substancja, której wprowadzanie do obrotu lub ponowne wykorzystanie jest zabronione na podstawie art. 160 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.).

1) Dopuszczalne ilości stosuje się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich ściekach zawierających rtęć, odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Dopuszczalne ilości stosuje się do rtęci obecnej w ściekach odprowadzanych z instalacji produkującej chlor.

3) Jeżeli to możliwe, dopuszczalna ilość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej dopuszczalnej ilości średniej miesięcznej.

4) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dichloroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, dopuszczalne ilości odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania.

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych (Dz. U. poz. 1867 oraz z 2015 r. poz. 521), które zgodnie z art. 566 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 oraz z 2019 r. poz. 125 i 534) utraciło moc z dniem 1 lipca 2019 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1300

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dopuszczalne ilości substancji zanieczyszczających, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych.
Data aktu: 08/07/2019
Data ogłoszenia: 12/07/2019
Data wejścia w życie: 13/07/2019