Zmiana rozporządzenia w sprawie legitymacji służbowych policjantów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 6 lutego 2018 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie legitymacji służbowych policjantów

Na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2067 i 2405 oraz z 2018 r. poz. 106 i 138) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie legitymacji służbowych policjantów (Dz. U. poz. 2091, z 2005 r. poz. 2096, z 2008 r. poz. 1376, z 2011 r. poz. 1565 oraz z 2014 r. poz. 1270 i 1617) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Policjant pełniący służbę w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, realizujący na obszarze całego kraju zadania, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, otrzymuje na czas pełnienia służby w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji wkładkę do legitymacji służbowej.";

2)
w § 3 w ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Komendant Główny Policji - komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji, Komendantowi Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendantowi Biura Spraw Wewnętrznych Policji, Komendantowi-Rektorowi Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendantowi szkoły policyjnej, dyrektorowi instytutu badawczego oraz policjantom pełniącym służbę w Komendzie Głównej Policji;",

b)
po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu:

"1b) Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji - policjantom pełniącym służbę w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji;";

3)
w § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do wkładki do legitymacji służbowej wpisuje się imię i nazwisko policjanta, stopień, numer identyfikacyjny policjanta nadany w teleinformatycznym systemie kadrowym Policji, numer legitymacji służbowej, datę, podpis i pieczęć Komendanta Głównego Policji oraz pouczenie o treści "Okazicielowi niniejszego dokumentu polecam udzielić wszelkiej pomocy przy wykonywaniu czynności służbowych prowadzonych przez Biuro Spraw Wewnętrznych Policji".";

4)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Policjant zwraca wkładkę do legitymacji służbowej w przypadku zwolnienia ze służby w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji oraz w przypadkach określonych w § 5 ust. 1.

2. Zwrotu wkładki do legitymacji służbowej dokonuje się w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych Biura Spraw Wewnętrznych Policji.";

5)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Legitymacje służbowe i wkładki do legitymacji służbowych wydane policjantom Biura Spraw Wewnętrznych Policji na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność do dnia 31 lipca 2018 r.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR WKŁADKI DO LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ POLICJANTA

wzór

Wkładka do legitymacji służbowej jest koloru żółtego o wymiarach 63 mm x 100 mm, po dokonaniu w niej wpisów pokryta dwustronnie transparentną folią holograficzną zawierającą elementy giloszowe, poprzecznie położone litery "RP", napis "Policja" oraz sześciocyfrowy numer folii.

Awers wkładki do legitymacji służbowej zawiera:

- w górnej części centralnie położony znak "gwiazdy policyjnej" - według wzoru "oznaczenia identyfikacji indywidualnej policjanta" - w kolorze szarometalicznym z niebieską wstęgą pośrodku, na której widnieje napis koloru białego "POLICJA",

- po prawej stronie gwiazdy hologram w kształcie koła przedstawiający na zmiennobarwnym giloszu centralnie położone godło państwowe, wokół którego znajduje się dwukrotnie powtórzony napis "Rzeczpospolita Polska",

- poniżej "gwiazdy policyjnej" napis koloru czarnego "BIURO SPRAW WEWNĘTRZNYCH POLICJI",

- pod napisem nazwy jednostki wykropkowana linia w kolorze szarym z podpisem pod nią koloru czarnego "stopień, imię i nazwisko",

- poniżej wykropkowana linia w kolorze szarym z podpisem pod nią koloru czarnego - po lewej stronie "nr identyfikacyjny", po prawej stronie podpis koloru czarnego "nr legitymacji służbowej",

- poniżej wypośrodkowany napis koloru czarnego umieszczony w czterech liniach: w pierwszej linii - "Okazicielowi niniejszego dokumentu"

w drugiej linii - "polecam udzielić wszelkiej pomocy"

w trzeciej linii - "przy wykonywaniu czynności służbowych"

w czwartej linii - "prowadzonych przez Biuro Spraw Wewnętrznych Policji",

- poniżej wykropkowana linia w kolorze szarym z podpisem koloru czarnego po lewej stronie "data wydania", oraz po prawej stronie wykropkowana linia w kolorze szarym z podpisem koloru czarnego "podpis i pieczęć Komendanta Głównego Policji".

Rewers wkładki do legitymacji służbowej nie zawiera żadnych zapisów ani elementów graficznych.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024