Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej

Na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb, sposób i zakres kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia, o którym mowa w art. 13i ust. 3 lub art. 16l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, wykorzystywanego na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
2)
opłacie elektronicznej - rozumie się przez to opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3)
pojeździe - rozumie się przez to pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy;
4)
kontrolującym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13l ust. 1 ustawy;
5)
kontrolowanym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13k ust. 4 i 5 ustawy;
6)
urządzeniu - rozumie się przez to urządzenie, o którym mowa w art. 13i ust. 3 ustawy, lub urządzenie, o którym mowa w art. 16l ust. 1 ustawy, wykorzystywane na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej;
7)
naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej - rozumie się przez to naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, art. 13i ust. 4a lub ust. 4b ustawy.
2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
dane kontrolowanego:
a)
imię i nazwisko albo firmę,
b)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość - w przypadku osoby fizycznej,
c)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON - w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
d)
adres miejsca zamieszkania lub siedziby albo adres do korespondencji;
2)
kontrola stacjonarna - kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej za pomocą stacjonarnych albo przenośnych przyrządów automatycznie ujawniających i rejestrujących informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
3)
kontrola mobilna - kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej dokonywaną bezpośrednio przez kontrolującego;
4)
klasa EURO - klasę pojazdu EURO w zależności od emisji spalin, określoną w przepisach Unii Europejskiej dotyczących emisji spalin pojazdów.
§  3.
1.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej polega na sprawdzeniu, czy kontrolowany nie naruszył obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.
2.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej może być dokonywana przez:
1)
sprawdzenie, czy:
a)
pojazd podlega opłacie elektronicznej,
b)
pojazd jest wyposażony w urządzenie,
c)
opłata elektroniczna została uiszczona w prawidłowej wysokości,
d)
urządzenie jest używane zgodnie z jego przeznaczeniem,
e)
do urządzenia zostały wprowadzone prawidłowe dane o:
kategorii pojazdu, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
liczbie osi pojazdu, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi;
2)
weryfikację:
a)
danych identyfikacyjnych urządzenia,
b)
danych kontrolowanego,
c)
danych dotyczących pojazdu, w tym jego numeru rejestracyjnego, dopuszczalnej masy całkowitej, liczby osi oraz klasy EURO.
3.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej jest przeprowadzana jako kontrola stacjonarna lub kontrola mobilna.
4.
W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, kontrolujący sprawdza, czy naruszenie to nie jest wynikiem naruszenia przez kierującego pojazdem obowiązku, o którym mowa w art. 13i ust. 4a ustawy.
5.
W przypadku stwierdzenia, że urządzenie jest używane niezgodnie z jego przeznaczeniem, kontrolujący sprawdza, czy skutkuje to uiszczeniem opłaty elektronicznej w niepełnej wysokości.
§  4.
W wyniku przeprowadzenia kontroli stacjonarnej rejestracji mogą podlegać:
1)
obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli;
2)
dane identyfikacyjne urządzenia;
3)
numer rejestracyjny pojazdu, o którym mowa w pkt 1;
4)
dane umożliwiające ustalenie:
a)
kategorii, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
b)
liczby osi, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi

- pojazdu, o którym mowa w pkt 1;

5)
czas i data przeprowadzonej kontroli;
6)
identyfikator przyrządu kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.
§  5.
Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające i rejestrujące informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach używanych przez kontrolującego i obsługiwane bezpośrednio przez kontrolującego. Przepisy § 4 pkt 2-6 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Z czynności przeprowadzonych w ramach kontroli mobilnej kontrolujący sporządza protokół kontroli.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie kontrolującego;
2)
czas, miejsce i datę przeprowadzenia kontroli;
3)
dane kontrolowanego;
4)
dane pojazdu, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. c;
5)
opis okoliczności uzasadniających przeprowadzenie kontroli;
6)
opis rodzaju naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
7)
czas, miejsce i datę popełnienia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
8)
ewentualne uwagi zgłoszone do przebiegu kontroli przez kontrolowanego;
9)
podpis kontrolującego;
10)
podpis kontrolowanego albo adnotację o przyczynach braku jego podpisu.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej (Dz. U. poz. 1030), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. poz. 770).

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1859

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej.
Data aktu: 27/10/2016
Data ogłoszenia: 17/11/2016
Data wejścia w życie: 02/12/2016