Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 28 września 2016 r.
w sprawie szczegółowego zakresu przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. poz. 904) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
placówce zagranicznej - rozumie się przez to placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. poz. 1403, z późn. zm.);
2)
państwie przyjmującym - rozumie się przez to kraj urzędowania w rozumieniu Konwencji wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych, sporządzonej w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r. (Dz. U. z 1965 r. poz. 232);
3)
komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa w Ministerstwie - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z bezpiecznym funkcjonowaniem tego urzędu oraz placówek zagranicznych;
4)
komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z zapewnieniem ciągłości pracy systemów teleinformatycznych tego urzędu i placówek zagranicznych w sytuacjach nadzwyczajnych;
5)
komórce organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie - rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z zarządzaniem kryzysowym oraz wspieraniem działań z zakresu planowania cywilnego określonych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166, z 2015 r. poz. 1485 oraz z 2016 r. poz. 266, 904 i 1250);
6)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych.
§  2.
1.
Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych w poszczególnych stopniach alarmowych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Kierownik placówki zagranicznej niezwłocznie informuje o realizacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa w Ministerstwie oraz dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie.
§  3.
1.
Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych w poszczególnych stopniach alarmowych CRP jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Kierownik placówki zagranicznej niezwłocznie informuje o realizacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘĆ WYKONYWANYCH PRZEZ KIEROWNIKÓW PLACÓWEK ZAGRANICZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH

I.

 Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA)

Należy wykonać następujące przedsięwzięcia:

1) poinformować członków personelu placówki zagranicznej i członków ich rodzin o wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA);

2) poinformować członków personelu placówki zagranicznej o konieczności zachowania wzmożonej czujności względem podejrzanych zachowań osób i poszukiwania podejrzanych przedmiotów;

3) wprowadzić stałe, całodobowe dyżury członków personelu placówki zagranicznej;

4) uruchomić procedury wzmożonych kontroli pojazdów oraz osób wchodzących na teren placówki zagranicznej (zwracać szczególną uwagę na zawartość pojazdów i bagażu osób);

5) poinformować członków personelu placówki zagranicznej o konieczności prowadzenia kontroli pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem;

6) ograniczyć podróże służbowe;

7) ograniczyć do niezbędnego minimum ruch pojazdów i osób w obrębie placówki zagranicznej;

8) ograniczyć do minimum liczbę używanych wejść i wjazdów na teren placówki zagranicznej;

9) wzmocnić kontrolę przesyłek pocztowych, kurierskich oraz innych dostaw wpływających do placówki zagranicznej;

10) wzmocnić kontrolę nad czynnościami związanymi z usługami realizowanymi na rzecz placówki zagranicznej przez podmioty zewnętrzne;

11) sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynków zabezpieczenia placówki zagranicznej;

12) zamknąć wejścia i zabezpieczyć nieużywane regularnie budynki oraz pomieszczenia placówki zagranicznej;

13) sprawdzić działanie systemów łączności funkcjonujących na potrzeby placówki zagranicznej;

14) dokonać przeglądu wszystkich procedur, szczegółowych wymagań osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;

15) sprawdzić działanie instalacji alarmowych, systemów rejestracji obrazu oraz przepustowość dróg ewakuacyjnych;

16) dokonać przeglądu zastępczych źródeł energii (agregatów prądotwórczych), zbiorników na wodę, schronów i innych miejsc ochrony dla członków personelu placówki zagranicznej;

17) przeprowadzić przegląd terenu i budynku placówki zagranicznej oraz dokonać niezbędnych napraw i remontów;

18) informować odpowiednie służby w przypadku zauważenia:

a) nieznanych pojazdów zaparkowanych lub poruszających się w sposób podejrzany (np. wielokrotne objeżdżanie obiektów placówki zagranicznej) lub

b) porzuconych paczek i bagaży, lub

c) innych nietypowych zachowań;

19) podjąć działania przygotowawcze związane z zabezpieczeniem przedmiotów i materiałów o szczególnej wartości;

20) podjąć inne działania organizacyjne i wykonawcze zwiększające stan ochrony placówki zagranicznej;

21) nawiązać bezpośredni kontakt z lokalnymi organami administracji odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo;

22) prowadzić monitoring nietypowych zdarzeń mających miejsce w bezpośrednim sąsiedztwie placówki zagranicznej;

23) rezygnować z organizacji spotkań i imprez okolicznościowych o charakterze otwartym na terenie placówki zagranicznej;

24) przygotowywać i przekazywać okresowe informacje o sytuacji w kraju urzędowania do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwanego dalej "Ministerstwem", o ustalonych godzinach;

25) przygotowywać i przekazywać uzupełniające oraz doraźne informacje o sytuacji w kraju urzędowania do Ministerstwa;

26) dokonać przeglądu materiałów niejawnych pod kątem wyselekcjonowania materiałów podlegających ewentualnemu ewakuowaniu (w szczególności dokumentów niejawnych wykonanych w egzemplarzu pojedynczym, dokumentów niejawnych niezbędnych do funkcjonowania placówki zagranicznej, dzienników ewidencji, protokołów zniszczenia dokumentów niejawnych) oraz materiałów niejawnych przewidzianych do zniszczenia w przypadku wprowadzenia jednego z wyższych stopni alarmowych. Zgromadzić materiały niejawne w punkcie obsługi dokumentów niejawnych placówki zagranicznej;

27) dokonać przeglądu i aktualizacji komunikatów oraz informacji skierowanych do obywateli polskich podróżujących do państwa przyjmującego i publikowanych na stronach internetowych Ministerstwa i placówki zagranicznej;

28) sprawdzić aktualność planu ewakuacji, a w szczególności wykazu dokumentów oraz przedmiotów uznanych za ważne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej.

II.

 Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopień BRAVO)

1. Należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla pierwszego stopnia alarmowego (stopnia ALFA).

2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:

1) poinformować członków personelu placówki zagranicznej o możliwych formach ataku;

2) zapewnić dostępność w trybie alarmowym do członków personelu placówki zagranicznej niezbędnych przy realizacji czynności na rzecz wzmocnienia ochrony placówki zagranicznej;

3) wzmocnić ochronę placówki zagranicznej;

4) sprawdzić systemy ochrony placówki zagranicznej;

5) dokonać przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu;

6) przeprowadzać, bezpośrednio przy wejściu do placówki zagranicznej, kontrolę osób wchodzących na jej teren oraz ich bagaży;

7) wprowadzać nieregularne patrole do kontrolowania pojazdów oraz budynków użytkowanych na potrzeby placówki zagranicznej, a także osób przebywających na terenie placówki;

8) wystąpić do miejscowych władz o zwiększenie ochrony placówki zagranicznej i jej personelu;

9) wydać zalecenia członkom personelu placówki zagranicznej i członkom ich rodzin dotyczące ograniczenia lub zaniechania kontaktów z ludnością miejscową, a także opuszczania miejsca zamieszkania bez uzasadnionej przyczyny;

10) uzgodnić z Zespołem Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie możliwości odesłania do kraju tych członków personelu placówki zagranicznej i ich rodzin, których dalszy pobyt na placówce nie jest konieczny;

11) dokonać aktualizacji wykazu obywateli polskich przebywających w państwie przyjmującym i państwach pozostających we właściwości terytorialnej placówki zagranicznej;

12) powiadomić obywateli polskich przebywających w państwie przyjmującym (bez względu na cel pobytu) o grożącym niebezpieczeństwie i zalecić im powrót do kraju;

13) stworzyć warunki do udzielania pomocy obywatelom polskim przebywającym w państwie przyjmującym oraz do ułatwienia im powrotu do kraju;

14) przystosować (w razie potrzeby i przy wykorzystaniu dostępnych środków) piwnice oraz inne pomieszczenia o wzmocnionej konstrukcji z przeznaczeniem na schrony lub inne miejsca ukrycia o podobnym charakterze;

15) uzupełnić zapasy materiałowe, w tym lekarstwa i środki opatrunkowe, wodę, paliwa, części zamienne do agregatów prądotwórczych i samochodów oraz zalecić członkom rodzin personelu placówki zagranicznej utworzenie odpowiednich zapasów własnych, w szczególności żywności, wody, lekarstw i środków opatrunkowych;

16) wstrzymać wszelkiego rodzaju prace budowlane, montażowe lub renowacyjne w obiektach placówki zagranicznej, z wyłączeniem robót będących na ukończeniu, prowadzonych przez pracowników krajowych delegowanych przez Ministerstwo lub przez pracowników miejscowych, jeżeli wykonanie tych prac ma istotny wpływ na stan bezpieczeństwa placówki zagranicznej;

17) odwołać członków personelu placówki zagranicznej z urlopów, z wyjątkiem osób przebywających poza granicami państwa przyjmującego;

18) ustanowić i utrzymywać stałą łączność z Ministerstwem, innymi polskimi instytucjami i placówkami zagranicznymi oraz z misjami dyplomatycznymi innych państw Unii Europejskiej, a także z przedstawicielami Polonii i obywatelami polskimi przebywającymi w państwie przyjmującym;

19) przygotować placówkę zagraniczną do okresowego zakwaterowania na jej terenie wszystkich członków personelu i ich rodzin (z wyłączeniem pracowników miejscowych) lub członków personelu i ich rodzin (z wyłączeniem pracowników miejscowych) zamieszkujących w szczególnie zagrożonych miejscach;

20) zniszczyć wybrane materiały niejawne niezakwalifikowane do ewakuacji zgodnie z planem ewakuacji zatwierdzonym przez kierownika placówki zagranicznej oraz protokołem zniszczenia.

III.

 Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE)

1. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopnia CHARLIE) należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego.

2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:

1) wprowadzić dyżur dla osób odpowiedzialnych za wdrożenie procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych lub sabotażu;

2) ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w placówce zagranicznej;

3) wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren placówki zagranicznej;

4) wzmocnić służbę ochronną placówki zagranicznej oraz częstotliwość patrolowania obiektów ujętych w planach ochrony;

5) wprowadzić całodobowy nadzór osobowy nad miejscami podlegającymi ochronie;

6) dokonać przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem możliwości wykorzystania ich w przypadku ataku terrorystycznego lub sabotażu;

7) przygotować, zgodnie z wykazem, o którym mowa w części I pkt 28, do zniszczenia dokumenty oraz przedmioty uznane za ważne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej, które nie zostały zniszczone po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopnia BRAVO) i nie zostały przeznaczone do ewakuacji;

8) dokonać wycofania z banków, po uzgodnieniu z Ministerstwem, części lub całości środków pieniężnych będących w dyspozycji placówki zagranicznej;

9) przygotować placówkę zagraniczną do całkowitej ewakuacji;

10) przeprowadzić częściową ewakuację członków personelu placówki zagranicznej, których wyjazd nie zakłóci funkcjonowania placówki zagranicznej, oraz ich rodzin;

11) sprawdzić możliwości ukrycia członków personelu placówki zagranicznej poza budynkiem placówki i uzyskać potwierdzenie w tym zakresie od miejscowych władz;

12) rozwiązać umowy o pracę z pracownikami miejscowymi lub całkowicie odsunąć tych pracowników od wykonywania zadań merytorycznych placówki zagranicznej;

13) zabezpieczyć dokumenty, przedmioty oraz dobra kultury zgodnie z uprzednio ustalonym wykazem;

14) zakwaterować w obiektach placówki zagranicznej członków personelu (z wyłączeniem pracowników miejscowych) zamieszkałych w szczególnie zagrożonych miejscach;

15) określić główne przedsięwzięcia przygotowawcze związane z zawieszeniem działalności placówki zagranicznej lub jej likwidacją;

16) przygotować do ewakuacji wyselekcjonowane materiały niejawne, dzienniki ewidencji i protokoły zniszczenia, o których mowa w części I pkt 26.

IV.

 Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopnia DELTA)

1. Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopnia DELTA) należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego i drugiego oraz trzeciego stopnia alarmowego.

2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:

1) zapewnić zaplecze logistyczne oraz medyczno-sanitarne, odpowiednio do możliwego zagrożenia;

2) ewakuować placówkę zagraniczną, a w przypadku braku takiej możliwości - zniszczyć materiały niejawne, dzienniki ewidencji i protokoły zniszczenia zgodnie z wykazem, o którym mowa w części I pkt 28;

3) powiadomić właściwe władze państwa przyjmującego o czasowym zawieszeniu działalności placówki zagranicznej lub zamiarze czasowego zawieszenia działalności oraz ewakuacji personelu placówki lub jego części, a także zażądać ochrony na trasie ewakuacji oraz ułatwień na przejściach granicznych;

4) uzgodnić z Ministerstwem zakres ewakuacji, miejsce, termin i sposób jej przeprowadzenia, sposób postępowania z pozostawionym mieniem, zadania polityczne, a także organizację łączności do czasu zakończenia ewakuacji;

5) przeprowadzić całkowitą ewakuację placówki zagranicznej na polecenie Przewodniczącego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie lub jego zastępcy;

6) w przypadku braku łączności z Ministerstwem samodzielne podjąć decyzję o ewakuacji.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘĆ WYKONYWANYCH PRZEZ KIEROWNIKÓW PLACÓWEK ZAGRANICZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH CRP

I.

 Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP)

Należy wykonać następujące przedsięwzięcia:

1) poinformować członków personelu placówki zagranicznej i członków ich rodzin o wprowadzeniu odpowiedniego stopnia alarmowego CRP;

2) wprowadzić dyżury członków personelu placówki zagranicznej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych lub za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa placówki w celu analizy i oceny stanów odbiegających od przyjętych standardów;

3) sprawdzić kanały łączności z innymi podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, z pracownikami wydziału właściwego w sprawach reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego w komórce właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz z innymi podmiotami świadczącymi wsparcie w przedmiotowym zakresie;

4) informować na bieżąco dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz pracowników tej komórki odpowiedzialnych za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego o efektach przeprowadzanych działań.

II.

 Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP)

1. Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP) oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP.

2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia:

1) zapewnić gotowość do niezwłocznego podejmowania działań przez członków personelu placówki zagranicznej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych lub za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa placówki;

2) w razie potrzeby dokonywać zmiany w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz pracownikami tej komórki odpowiedzialnymi za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego.

III.

 Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE-CRP)

1. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego CRP (stopień CHARLIE-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA-CRP) i drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień alarmowy ALFA-CRP lub BRAVO-CRP.

2. Należy dodatkowo wykonać przedsięwzięcie, które polega na przygotowaniu się do ograniczenia operacji na serwerach w celu ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia, po uprzednim uzyskaniu zgody dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie lub pracowników tej komórki odpowiedzialnych za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego.

IV.

 Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopień DELTA-CRP)

Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego CRP (stopień DELTA-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP albo CHARLIE-CRP.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1606

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP.
Data aktu: 28/09/2016
Data ogłoszenia: 04/10/2016
Data wejścia w życie: 05/10/2016