Urzędowe sprawdzenie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 stycznia 2016 r.
w sprawie urzędowego sprawdzenia

Na podstawie art. 64 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wykaz rodzajów podmiotów zwolnionych z obowiązku przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia;
2)
tryb dokonywania oraz zakres zgłoszeń, o których mowa w art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanych dalej "zgłoszeniami";
3)
zakres i sposób przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia, w tym sporządzenia akt weryfikacyjnych.
§  2.
Z urzędowego sprawdzenia zwalnia się podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegającą kontroli, których działalność gospodarcza nie obejmuje:
1)
prowadzenia składu podatkowego, o którym mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
2)
prowadzenia działalności zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w ustawie, z wyjątkiem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych;
3)
magazynowania lub zużywania wyrobów akcyzowych określonych w poz. 13-18 tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do ustawy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, z wyjątkiem jednostek naukowych, doświadczalnych, szkół, samodzielnych laboratoriów, podmiotów leczniczych lub aptek zużywających w ciągu roku alkohol etylowy w ilości do 3000 dm3 alkoholu etylowego 100% obj. w stanie nieskażonym oraz do 20 000 dm3 alkoholu etylowego 100% obj. w stanie skażonym;
4)
przyjmowania i magazynowania wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie przez podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy;
5)
prowadzenia produkcji poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy;
6)
prowadzenia działalności w zakresie gier liczbowych, gry telebingo, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych i gier na automatach, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 612, z późn. zm.);
7)
prowadzenia składu celnego, z wyjątkiem prowadzenia składu celnego typu E, miejsca uznanego przez organ celny odrębną decyzją administracyjną, magazynu czasowego składowania, o których mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 302 z 19.10.1992, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307, z późn. zm.);
8)
wydobycia gazu ziemnego, ropy naftowej, urobku rudy miedzi lub produkcji koncentratu, o których mowa w ustawie z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz. U. poz. 362, z 2014 r. poz. 1215 oraz z 2015 r. poz. 211).
§  3.
1.
Zgłoszenie zawiera:
1)
dane podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w tym pełną nazwę podmiotu, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko;
2)
NIP lub REGON, albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie siedziby lub zamieszkania podmiotu;
3)
numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile podmiot taki numer posiada;
4)
adres siedziby lub zamieszkania podmiotu;
5)
określenie rodzaju i zakresu działalności gospodarczej podlegającej kontroli;
6)
określenie miejsca prowadzenia działalności podlegającej kontroli;
7)
dane kontaktowe podmiotu wraz z podaniem adresu jego poczty elektronicznej.
2.
W przypadku działalności gospodarczej polegającej na wydobyciu gazu ziemnego lub ropy naftowej przez miejsce prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, rozumie się miejsca określone w wykazie, o którym mowa w § 5 ust. 7 pkt 1.
3.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o których mowa w § 2 pkt 1, 2 i 7, za zgłoszenie uznaje się wniosek o udzielenie lub zmianę zezwolenia na prowadzenie tej działalności oraz załączone do tego wniosku dokumenty.
§  4.
Zgłoszenie jest przesyłane, w dwóch egzemplarzach, do właściwego organu Służby Celnej.
§  5.
1.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 1, do zgłoszenia dołącza się:
1)
szkic sytuacyjny składu podatkowego, opis pomieszczeń i ich powierzchni z wyszczególnieniem miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i pozostałych wyrobów oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ze wskazaniem ich pojemności, a także wykaz innego wyposażenia używanego do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym do wykonywania prac magazynowych oraz przeładunkowych;
2)
wykaz zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i zakresu użytkowania oraz pozostałego wyposażenia stosowanego do wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych;
3)
opis stosowanych zabezpieczeń technicznych, służących do zabezpieczenia wyrobów akcyzowych przed ich kradzieżą, zniszczeniem lub nieuprawnionym dostępem;
4)
opis procesu technologicznego, postępowania technicznego, przyjmowania, magazynowania i wydawania wyrobów akcyzowych oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także instrukcje dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
5)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą.
2.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 2, do zgłoszenia dołącza się:
1)
szkic sytuacyjny miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, opis pomieszczeń i ich powierzchni oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, a dla zbiorników wykaz pojemników i naczyń - ze wskazaniem ich pojemności;
2)
wykaz zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i zakresu użytkowania oraz pozostałego wyposażenia stosowanego do wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych;
3)
instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji oraz instrukcje dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów akcyzowych, a w przypadku gdy podmiot ten występuje jako podmiot zużywający, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, również opis procesu technologicznego i postępowania technicznego;
4)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą.
3.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 3-5, do zgłoszenia dołącza się:
1)
szkic sytuacyjny miejsca prowadzenia działalności, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ze wskazaniem ich pojemności;
2)
wykaz zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i zakresu użytkowania oraz pozostałego wyposażenia stosowanego do wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych;
3)
opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także instrukcje dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
4)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą;
5)
dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli, w szczególności koncesje, zezwolenia, zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej.
4.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 6, do zgłoszenia dołącza się:
1)
szkic sytuacyjny miejsca prowadzenia działalności, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń;
2)
w przypadku kasyn gry - instrukcję obiegu dokumentacji dotyczącej wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych i regulaminy gier, a w przypadku zakładów wzajemnych oraz gier liczbowych - instrukcję obiegu dokumentacji dotyczącej wszystkich operacji gotówkowych przyjmowania zakładów, w tym ewidencji elektronicznej, oraz regulaminy przyjmowania zakładów;
3)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą;
4)
dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli, w szczególności koncesje lub zezwolenia;
5)
opinie techniczne z badań poprzedzających rejestrację automatów lub urządzeń do gier wydane przez jednostki badające, o których mowa w art. 23a ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, dla tych automatów lub urządzeń do gier, które będą eksploatowane w ośrodku gier lub w innym miejscu urządzania gier podlegających kontroli;
6)
poświadczenia rejestracji automatów lub urządzeń do gier, wydane przez właściwy organ, dla tych automatów lub urządzeń, które będą eksploatowane w danym ośrodku gier lub w innym miejscu urządzania gier podlegających kontroli;
7)
zgłoszenia przemieszczenia, zawieszenia eksploatacji, wycofania z eksploatacji automatów lub urządzeń do gier, dotyczące automatów lub urządzeń, które będą eksploatowane w danym ośrodku gier lub w innym miejscu urządzania gier podlegających kontroli;
8)
umowę ustanawiającą przedstawiciela, w przypadku gdy spółka, o której mowa w art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, będzie prowadziła działalność przez tego przedstawiciela.
5.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 7, do zgłoszenia dołącza się:
1)
szkic sytuacyjny miejsca prowadzenia działalności, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ze wskazaniem ich pojemności;
2)
wykaz zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i zakresu użytkowania;
3)
opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także instrukcje dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
4)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą;
5)
dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli.
6.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 8, w zakresie wydobycia urobku rudy miedzi lub produkcji koncentratu do zgłoszenia dołącza się:
1)
szkic sytuacyjny miejsca prowadzenia działalności, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ze wskazaniem ich pojemności;
2)
wykaz zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i zakresu użytkowania;
3)
opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także instrukcje dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
4)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą;
5)
dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli, w szczególności koncesje.
7.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą o której mowa w § 2 pkt 8, w zakresie wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej, do zgłoszenia dołącza się:
1)
wykaz miejsc, w których następuje wprowadzenie gazu ziemnego lub ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej lub załadunek gazu ziemnego lub ropy naftowej na inny środek transportu, zawierający numerację i nazwy przyrządów pomiarowych z podaniem ich lokalizacji w tych miejscach, przeznaczenia i zakresu użytkowania;
2)
instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej oraz instrukcje dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów, w zakresie obejmującym wprowadzenie gazu ziemnego lub ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej lub załadunek gazu ziemnego lub ropy naftowej na inny środek transportu, a w przypadku prowadzenia w formie dokumentu elektronicznego ewidencji, o której mowa w art. 16 ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin - instrukcję obsługi programu komputerowego;
3)
wykaz obejmujący imiona, nazwiska oraz stanowiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą;
4)
dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli, w szczególności koncesje;
5)
umowę o współpracy, o której mowa w art. 49zi ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196, 1272 i 1505), w przypadku podmiotów dokonujących wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej w ramach umowy o współpracy.
§  6.
W przypadku gdy wskazanie osób, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5, ust. 2 pkt 4, ust. 3 pkt 4, ust. 4 pkt 3, ust. 5 pkt 4, ust. 6 pkt 4 oraz ust. 7 pkt 3, nie jest możliwe na etapie dokonywania zgłoszenia, wykaz tych osób może zostać dołączony do protokołu z urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej.
§  7.
1.
Dokumentów, o których mowa w § 5, nie dołącza się, jeżeli:
1)
organ Służby Celnej, do którego jest składane zgłoszenie, dysponuje tymi dokumentami lub
2)
dane zawarte w dokumentach znajdują się w prowadzonych przez podmioty publiczne bazach danych, do których dostęp ma właściwy organ Służby Celnej.
2.
Dokumenty, o których mowa w § 5, są przesyłane w dwóch egzemplarzach do właściwego organu Służby Celnej w postaci papierowej.
§  8.
1.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 8, w zakresie wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej w ramach umowy o współpracy, o której mowa w art. 49zi ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zgłoszenie jest składane przez operatora wskazanego w tej umowie.
2.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 8, które wprowadzają gaz ziemny lub ropę naftową do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej lub dokonują załadunku gazu ziemnego lub ropy naftowej na inny środek transportu na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub więcej naczelników urzędów celnych, zgłoszenie jest składane do każdego z tych naczelników, zgodnie z ich właściwością miejscową.
§  9.
Urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w obecności podmiotu podlegającego urzędowemu sprawdzeniu albo osoby upoważnionej przez ten podmiot.
§  10.
1.
W toku urzędowego sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 1-5, dokonuje się sprawdzenia:
1)
zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2)
prawidłowości oznaczenia, w sposób trwały i w widocznym miejscu:
a)
pomieszczeń - odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
b)
urządzeń, aparatów oraz przyrządów pomiarowych - numerami, a w przypadku gdy służą do pomiaru ilości wyrobów - również napisami określającymi ich zakres użytkowania;
3)
wymaganych dowodów legalizacji - w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji;
4)
sposobu i formy prowadzenia dokumentacji, wymaganej na podstawie przepisów o podatku akcyzowym.
2.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 1 i 2, właściwy naczelnik urzędu celnego w toku urzędowego sprawdzenia przeprowadzanego przed udzieleniem lub zmianą zezwolenia wykonuje również czynności w celu ustalenia, czy miejsce prowadzenia składu podatkowego lub miejsce odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę spełnia warunki określone w przepisach o podatku akcyzowym, w szczególności w zakresie dotyczącym lokalizacji miejsca prowadzenia składu podatkowego lub miejsca odbioru wyrobów akcyzowych, powierzchni lub oznaczenia tego miejsca, bezpiecznego wprowadzania wyrobów do miejsca odbioru, bezpiecznego składowania wyrobów akcyzowych, wydzielenia miejsca odbioru, wytwarzania i magazynowania wyrobów od pozostałej części terenu lub pomieszczenia, zabezpieczenia technicznego składu podatkowego, gwarantującego nienaruszalność i tożsamość znajdujących się w nim wyrobów.
§  11.
1.
W przypadku podmiotów, które zużywają alkohol etylowy w ilościach nieprzekraczających w ciągu roku 1000 dm3 alkoholu etylowego 100% obj. w stanie nieskażonym oraz 3000 dm3 alkoholu etylowego 100% obj. w stanie skażonym, urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w zakresie określonym w § 10 ust. 1 pkt 3 i 4.
2.
Przekroczenie przez podmiot wielkości rocznego zużycia alkoholu etylowego, określonej w ust. 1, wymaga zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tego przekroczenia.
3.
W przypadku przekroczenia przez podmiot wielkości rocznego zużycia alkoholu etylowego, określonej w ust. 1, urzędowego sprawdzenia dokonuje się w zakresie określonym w § 10 ust. 1 pkt 1 i 2.
4.
W toku urzędowego sprawdzenia gorzelni dokonuje się badania stanu technicznego aparatu destylacyjnego oraz sprawdza się i włącza licznik objętości do określania ilości alkoholu etylowego.
§  12.
1.
W toku urzędowego sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 6, dokonuje się sprawdzenia:
1)
zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2)
zgodności lokalizacji miejsca prowadzenia działalności oraz jego oznakowania z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych;
3)
prawidłowości oznaczenia, w sposób trwały i w widocznym miejscu, automatów i urządzeń do gier - numerami, a w przypadku centralnych maszyn rejestrujących zawarcie zakładów - odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie;
4)
prawidłowości nałożenia i stanu plomb zabezpieczających.
2.
W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących gry liczbowe, gry telebingo i zakłady wzajemne, urzędowe sprawdzenie przeprowadza się:
1)
w siedzibie podmiotu;
2)
w przypadku spółek, o których mowa w art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, urządzających i prowadzących zakłady wzajemne - w siedzibie oddziału utworzonego w tym celu przez te spółki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w miejscu przechowywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokumentacji dotyczącej tej działalności przez ustanowionego przez te spółki przedstawiciela;
3)
w miejscu, w którym znajdują się centralne maszyny służące do urządzania i prowadzenia gier hazardowych, a w przypadku podmiotów urządzających i prowadzących zakłady wzajemne przez sieć Internet - w miejscu, w którym znajdują się urządzenia, o których mowa w art. 15d ust. 1 i 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
3.
W przypadku podmiotów urządzających i prowadzących gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości, gry bingo pieniężne i gry na automatach, urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w miejscu wykonywania działalności.
§  13.
W toku urzędowego sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 7, dokonuje się:
1)
sprawdzenia zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2)
sprawdzenia stanu miejsc przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz urządzeń składowych i wyposażenia, a także ogrodzenia i zabezpieczenia;
3)
sprawdzenia, czy istniejące księgi rachunkowe zawierają właściwe dane szczegółowe na potrzeby oceny wniosku podmiotu o zatwierdzenie tych ksiąg jako ewidencji, zgodnie z art. 515 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.);
4)
uzgodnienia formy prowadzenia i zakresu danych w ewidencji, której prowadzenie wymagane jest na podstawie przepisów prawa celnego.
§  14.
1.
W toku urzędowego sprawdzenia w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 8, dokonuje się sprawdzenia:
1)
zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym;
2)
prawidłowości oznaczenia urządzeń i miejsc przeznaczonych do prowadzenia tej działalności odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie, a w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej, prawidłowości oznaczenia przyrządów pomiarowych;
3)
wymaganych dowodów legalizacji - w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji;
4)
sposobu i formy prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością podlegającą kontroli, w szczególności ewidencji pomiarów prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
2.
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na wydobyciu urobku rudy miedzi i produkcji koncentratu, który przekaże wydobyty przez siebie urobek rudy miedzi na inne cele niż do produkcji koncentratu w ilości nieprzekraczającej 1000 ton rocznie, urzędowe sprawdzenie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w zakresie produkcji koncentratu.
3.
W przypadku podmiotów dokonujących wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej urzędowe sprawdzenie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w zakresie obejmującym wprowadzenie gazu ziemnego lub ropy naftowej do sieci przesyłowej lub bezpośrednio do sieci dystrybucyjnej oraz załadunek gazu ziemnego lub ropy naftowej na inny środek transportu.
4.
W przypadku podmiotów dokonujących wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej za pomocą platform wiertniczych położonych na terytorium wyłącznej strefy ekonomicznej, urzędowe sprawdzenie przeprowadza się w zakresie określonym w ust. 1 pkt 3 i 4.
§  15.
W toku urzędowego sprawdzenia właściwy naczelnik urzędu celnego może nałożyć zamknięcia urzędowe w celu zapewnienia możliwości skutecznego wykonywania kontroli.
§  16.
1.
Akta weryfikacyjne sporządza się w dwóch egzemplarzach, w postaci papierowej, przy czym jeden egzemplarz pozostaje u właściwego naczelnika urzędu celnego, a drugi egzemplarz podmiot podlegający urzędowemu sprawdzeniu przechowuje w miejscu, w którym przeprowadzono urzędowe sprawdzenie.
2.
Akta weryfikacyjne należy zabezpieczyć pieczęciami naczelnika urzędu celnego i kolejno ponumerować karty.
3.
W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 pkt 8, w zakresie wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej, akta weryfikacyjne sporządza się w dwóch egzemplarzach w postaci papierowej, przy czym jeden egzemplarz akt weryfikacyjnych pozostaje u właściwego naczelnika urzędu celnego, a drugi przechowuje podmiot dokonujący zgłoszenia.
§  17.
1.
Podmiot prowadzący zakłady wzajemne i gry liczbowe, w którym przeprowadzono urzędowe sprawdzenie, sporządza kopie akt weryfikacyjnych, uwierzytelnia je i przesyła niezwłocznie naczelnikom urzędów celnych, na których terenie właściwości są przyjmowane zakłady.
2.
Kopie akt weryfikacyjnych, o których mowa w ust. 1, po ich opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, mogą zostać przesłane drogą elektroniczną.
§  18.
1.
Podmiot prowadzący działalność, o której mowa w § 2 pkt 1-7, oraz podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie urobku rudy miedzi lub produkcji koncentratu, o którym mowa w § 2 pkt 8, w którym przeprowadzono urzędowe sprawdzenie, informuje właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie danych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz w § 5 ust. 1-6 w zakresie, w jakim zmiany te mają nastąpić, w terminie co najmniej 7 dni przed dokonaniem zmian.
2.
Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej, o której mowa w § 2 pkt 8, w którym przeprowadzono urzędowe sprawdzenie, informuje właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie danych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz w § 5 ust. 7 w zakresie, w jakim zmiany te mają nastąpić, przed dokonaniem zmian.
3.
Podmiot, o którym mowa w § 2, w którym przeprowadzono urzędowe sprawdzenie, informuje właściwego naczelnika urzędu celnego o:
1)
zmianie danych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4 i 7, lub zmianie dokumentów, o których mowa w § 5, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zmiany danych lub uzyskania dokumentu podlegającego zgłoszeniu;
2)
zmianie sposobu lub formy prowadzenia dokumentacji i ewidencji, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, § 13 pkt 3 i 4 oraz § 14 ust. 1 pkt 4, w terminie co najmniej 7 dni przed dokonaniem zmian.
4.
W przypadku gdy zmiany, o których mowa w ust. 1-3, dotyczą dokumentów określonych w § 5 ust. 1 pkt 1-3, ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 3 pkt 1 i 2, ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6 pkt 1 i 2, sposobu lub formy prowadzenia dokumentacji i ewidencji, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, § 13 pkt 3 i 4 oraz § 14 ust. 1 pkt 4, właściwy naczelnik urzędu celnego przeprowadza urzędowe sprawdzenie w zakresie tych zmian.
5.
W przypadku gdy zmiany, o których mowa w ust. 1-3, dotyczą dokumentów określonych w § 5 ust. 1 pkt 4 i 5, ust. 2 pkt 3 i 4, ust. 3 pkt 3-5, ust. 4 pkt 2-8, ust. 5 pkt 3-5, ust. 6 pkt 3-5 oraz ust. 7, informacja dotycząca tych zmian jest dołączana do akt weryfikacyjnych bez przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia, przy czym jeden egzemplarz informacji o zmianach wraz z załączonymi dokumentami jest dołączany do akt weryfikacyjnych pozostających u właściwego naczelnika urzędu celnego, a drugi egzemplarz informacji, po potwierdzeniu przyjęcia przez właściwego naczelnika urzędu celnego, jest przekazywany do podmiotu w celu dołączenia do akt weryfikacyjnych.
6.
W przypadku, o którym mowa w ust. 5, gdy konieczność przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia wynika z analizy ryzyka, przepisy § 4, § 7, § 8, § 16 i § 17 stosuje się odpowiednio.
7.
Do informacji o zmianach, o których mowa w ust. 1-3, oraz załączonych do niej dokumentów stosuje się odpowiednio przepisy § 4, § 7, § 8, § 16 i § 17.
§  19.
W podmiotach prowadzących działalność gospodarczą w zakresie określonym w § 2 pkt 1, na podstawie zezwolenia wydanego na czas nieoznaczony, niepodlegających urzędowemu sprawdzeniu przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego przeprowadza pierwsze urzędowe sprawdzenie w terminie roku od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2009 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 417, z 2014 r. poz. 1855 oraz z 2015 r. poz. 1559), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2016 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1479 i 1932).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024