Czynności wykonywane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokość tych opłat i tryb ich pobierania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 2 maja 2012 r.
w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594, z późn. zm.) 2 zarządza się, co następuje:
§  1.
Wykaz czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokość tych opłat określa załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Opłaty, o których mowa w § 1, pobiera się:
1)
przy składaniu wniosku o:
a)
wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa części A i B, świadectwa bezpieczeństwa oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,
b)
wydanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków lub wymagań zawartych w tym certyfikacie,
c)
wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji:
-
podsystemów strukturalnych składających się na system kolei,
-
nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego jako podsystemu strukturalnego, nieobjętego technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej "TSI",
d)
wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu: budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, pojazdu kolejowego oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów
-
100% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności, a pozostałą część opłaty przy wydawaniu dokumentu;
2)
przy wydawaniu dokumentów na podstawie wniosku o:
a)
wydanie, przedłużenie ważności, aktualizowanie danych zawartych w licencji maszynisty i wydanie wtórników licencji oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,
b)
nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz za dokonanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych,
c)
wyrejestrowanie pojazdu kolejowego,
d)
odstępstwo od stosowania TSI w przypadkach, o których mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej "ustawą"
-
100% opłaty;
3)
w każdym roku kalendarzowym za nadzór nad podmiotami uprawnionymi do:
a)
szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty,
b)
przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty
-
100% opłaty płatnej w terminie 30 dni od dnia sporządzenia dokumentu pokontrolnego;
4)
za czynności związane z kontrolą, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 6 ustawy, o ile polegają one na wykonywaniu badań i pomiarów - 50% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności przy rozpoczęciu kontroli, a pozostałą część opłaty przy odbiorze protokołu kontroli.
§  3.
Wysokość opłat za wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa, świadectw bezpieczeństwa oraz za wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu eksploatowanego pojazdu kolejowego:
1)
wpisanego do rejestru zabytków, zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.), lub do inwentarza muzealiów, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987), i eksploatowanych w celu prowadzenia przewozów okolicznościowych pociągami "Retro" - wynosi 10% opłaty dla danego rodzaju czynności;
2)
eksploatowanego w celach rekreacyjno-wypoczynkowych, w tym kolei wąskotorowych - wynosi 20% opłaty dla danego rodzaju czynności.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH PRZEZ PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO, ZA KTÓRE POBIERANE SĄ OPŁATY, ORAZ WYSOKOŚĆ TYCH OPŁAT

Nr poz. Rodzaj czynności Wysokość opłat (PLN)
Pracochłonność
1 2 3 4 5 6 7
I. Dotyczące autoryzacji bezpieczeństwa do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
1. Wydawanie dokumentu autoryzacja bezpieczeństwa 7.000 9.000 12.000 15.000 równowartość w złotych 5.500 euro*
2. Przedłużanie ważności autoryzacji bezpieczeństwa 4.000 7.000 8.000 9.000 10.000
3. Zmiana autoryzacji bezpieczeństwa 2.000 2.500 3.000 4.000 5.000
II. Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa - część A do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
1. Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa - część A 7.000 9.000 12.000 15.000 równowartość w złotych 5.500 euro*
2. Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa - część A 4.000 7.000 8.000 9.000 10.000
3. Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa - część A 2.000 2.500 3.000 4.000 5.000
III. Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa - część B do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
1. Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa - część B 4.000 5.000 6.000 9.000 równowartość w złotych 5.500 euro*
2. Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa - część B 3.000 5.000 6.000 8.000 10.000
3. Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa - część B 2.000 2.500 3.000 4.000 5.000
IV. Dotyczące świadectw bezpieczeństwa do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
1. Wydawanie dokumentu świadectwa bezpieczeństwa 3.000 5.000 7.000 10.000 równowartość w złotych 5.500 euro*
2. Przedłużanie ważności świadectwa bezpieczeństwa 1.500 2.500 3.500 5.000 7.000
3. Zmiana świadectwa bezpieczeństwa 800 1.000 1.500 2.000 3.500
V. Wydawanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków zawartych w tym certyfikacie do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
7.000 9.000 10.000 12.000 równowartość w złotych 5.500 euro*
VI. Dotyczące licencji maszynisty - wydawanie, przedłużanie ważności, aktualizowanie danych zawartych w licencji, wydawanie wtórników licencji
1. W przypadku złożenia wniosku przy pomocy systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Prezesa UTK 100
2. W przypadku złożenia wniosku w inny sposób niż w pkt 1 200
VII. Dotyczące zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
1. Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych 4.000 6.000 7.000 10.000 równowartość w złotych 3.000 euro*
2. Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego jako podsystemu strukturalnego nieobjętego TSI 4.000 6.000 7.000 10.000 równowartość w złotych 3.000 euro*
VIII. Dotyczące prowadzenia spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków o odstępstwa od stosowania TSI w przypadkach, o których mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym do 10 godzin 10 do 30 godzin 30 do 40 godzin 40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
1.100 2.000 4.000 6.000 12.000
IX. Dotyczące europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN)
1. Nadawanie i zmiana europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjności1) 200 za pojazd
2. Zmiana kodu interoperacyjności 20 za pojazd
3. Dotyczące wyrejestrowania pojazdu kolejowego opłata maksymalna równowartość w złotych 25 euro* za pojazd
4. Wyrejestrowanie pojazdu kolejowego 50 za pojazd
X. Dotyczące świadectw

dopuszczenia do eksploatacji

1. Dla budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego

- na typ:

do 10

godzin

10 do 20

godzin

20 do 30

godzin

30 do 40

godzin

opłata maksymalna ponad 40 godzin
1.1. Skrzyżowania torów kolejowych 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

1.2. Rozjazdu kolejowego 2.000 4.000 6.000 8.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

1.3. Szyny kolejowej 1.000 2.000 3.000 4.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

1.4. Systemu przytwierdzeń 1.000 2.000 3.000 4.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

1.5. Podkładu kolejowego

i podrozjazdnicy

800 1.500 2.300 3.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

1.6. Sieci jezdnej, sieci powrotnej i trzeciej szyny metra 2.000 4.000 6.000 8.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2. Dla urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego

- na typ:

do 10

godzin

10 do 20

godzin

20 do 30

godzin

30 do 40

godzin

opłata maksymalna ponad 40 godzin
2.1. Stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym 2.000 4.500 7.000 9.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.2. Urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego 2.000 4.500 7.000 9.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.3. Urządzeń blokady liniowej 2.000 4.500 7.000 9.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.4. Systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, w tym: napędu rogatkowego, sygnalizatora drogowego 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.5. Urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.6. Urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów kolejowych, w tym: obwodów torowych i liczników osi 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.7. Urządzeń oddziaływania

tor-pojazd

1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.8. Urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.9. Sygnalizatora kolejowego 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.10. Dławika torowego 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.11. Linek dławikowych 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.12. Wyłącznika szybkiego 2.000 4.000 6.000 8.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.13. Systemu ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym 2.000 4.000 6.000 8.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.14. Systemu automatycznego prowadzenia pociągu 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.15. Urządzeń łączności przewodowej: zapowiadawczej, strażnicowej i stacyjno-ruchowej 2.000 4.500 7.000 9.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.16. Urządzeń łączności bezprzewodowej: pociągowej, manewrowej, drogowej

i utrzymania

2.000 4.500 7.000 9.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.17. Systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.18. Systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

2.19. Rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego 1.500 3.000 4.500 6.000 równowartość w złotych

7.000 euro*

3. Dla pojazdów kolejowych - na typ: do 10

godzin

10 do 30

godzin

30 do 40

godzin

40 do 50 godzin opłata maksymalna ponad 50 godzin
3.1. Pojazdu trakcyjnego 4.000 10.000 20.000 40.000 równowartość w złotych

30.000 euro*

3.2. Wagonu pasażerskiego 4.000 10.000 20.000 40.000 równowartość w złotych

30.000 euro*

3.3. Wagonu towarowego 3.000 6.000 10.000 30.000 60.000
3.4. Pojazdu specjalnego 3.000 6.000 15.000 40.000 75.000
3.5. Pojazdu pomocniczego 3.000 6.000 15.000 40.000 75.000
XI. Dotyczące nadzoru do 10 godzin 10 do 20 godzin 20 do 30 godzin 30 do 40 godzin opłata maksymalna ponad 40 godzin
1. Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty 2.500 4.000 5.500 7.000 8.000
2. Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty 2.500 4.000 5.500 7.000 8.000
XII. Dotyczące kontroli do 10 godzin 10 do 20 godzin 20 do 30 godzin 30 do 40 godzin opłata maksymalna ponad 40 godzin
1. Przestrzegania zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji 1.900 3.600 7.000 12.000 równowartość w złotych 5.000 euro*
2. Warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych 1.900 3.600 7.000 12.000 opłata maksymalna równowartość w złotych 5.000 euro*
3. Przestrzegania warunków, jakie powinni spełniać maszyniści, osoby zatrudnione na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra 1.900 3.600 6.000 8.000 równowartość w złotych 5.000 euro*
* Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.

1) W opłacie za nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) została wkalkulowana opłata za dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjności.

1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozpoządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju. (Dz.U.2013.1391).
2 Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U.2013.1152) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U.2013.1594) w brzmieniu dotychczasowym zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16 ust. 4 zmienianej ustawy z dnia 28 marca 2003 r., jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2015 r.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 lutego 2008 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz.U.2008.47.276), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U.2011.230.1372), tj. z dniem 28 stycznia 2012 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1016 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Czynności wykonywane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokość tych opłat i tryb ich pobierania.
Data aktu: 02/05/2012
Data ogłoszenia: 31/07/2014
Data wejścia w życie: 05/06/2012