Przeglądy, próby i uznawanie kontenerów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 12 kwietnia 2013 r.
w sprawie przeglądów, prób i uznawania kontenerów

Na podstawie art. 101 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 1068) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb i sposób postępowania przy przeprowadzaniu przeglądów, prób i uznawaniu kontenerów.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o uznaniu, kontenerze, prototypie, typie kontenera, seryjnym kontenerze, nowym kontenerze, narożu zaczepowym, rozumie się przez to odpowiednio uznanie, kontener, prototyp, typ kontenera, seryjny kontener, nowy kontener, naroże zaczepowe w rozumieniu Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach, sporządzonej w Genewie dnia 2 grudnia 1972 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 24, poz. 118 i 119).
§  3.
1.
Zaprojektowany typ konstrukcji uznaje się na wniosek producenta kontenerów składany przed przystąpieniem do wykonania prototypu.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się do organu uprawnionego.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, producent kontenerów załącza dokumentację techniczną, w trzech egzemplarzach, w celu jej zatwierdzenia przez organ uprawniony.
4.
Dokumentacja techniczna powinna zawierać dane, o których mowa w prawidle 5 rozdziału II załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach, w tym:
1)
specyfikację kontenera wraz z opisem jego konstrukcji, podaniem jego parametrów, stosowanych materiałów, przyjętych metod wykonania i spawania oraz określeniem technologii montażu, wykończenia i malowania;
2)
rysunki zestawieniowe, rysunki przekrojów węzłów i pojedynczych połączeń poszczególnych elementów z podaniem zastosowanych materiałów oraz rysunki przedstawiające oznakowanie kontenera;
3)
program prób z podaniem wartości obciążeń wewnętrznych i zewnętrznych oraz metod ich przyłożenia, spełniający wymagania zawarte w przepisach międzynarodowych i wymaganiach technicznych.
5.
W przypadku wniosku o uznanie zaprojektowanego typu konstrukcji kontenera izotermicznego oprócz dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4, dołącza się:
1)
opis techniczny urządzenia chłodniczego, schematy i rysunki urządzenia chłodniczego lub ogrzewczego z podaniem charakterystyk cieplnych, mechanicznych i innych dotyczących działania urządzenia chłodniczego lub ogrzewczego;
2)
specyfikację urządzenia elektrycznego z podaniem charakterystyk urządzeń zabezpieczających i kontrolnych, rysunki złączy wtykowych, schematy ideowe i montażowe;
3)
specyfikację, schematy i rysunki źródła energii elektrycznej wraz z jego napędem;
4)
specyfikację izolacji cieplnej;
5)
obliczenia techniczno-cieplne;
6)
program i metodykę prób techniczno-cieplnych z podaniem wartości, jakie powinny być osiągnięte;
7)
program prób prototypu i produkowanych seryjnie urządzeń chłodniczych lub ogrzewczych.
6.
W przypadku wniosku o uznanie zaprojektowanego typu konstrukcji kontenera zbiornikowego oprócz dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4, dołącza się:
1)
specyfikację i rysunki konstrukcyjne zbiornika lub zbiorników wraz z przekrojami, w których należy podać dane niezbędne do przeprowadzenia obliczeń sprawdzających dla elementów konstrukcyjnych, w szczególności informacje o wymiarach, materiałach, złączach spawanych, elementach mocujących;
2)
specyfikację wraz z rysunkami armatury oraz urządzeń sterowania i kontroli, z podaniem zastosowanych materiałów;
3)
specyfikację materiałów izolacyjnych, jeżeli zostały zastosowane, oraz rysunki ich mocowania;
4)
opis techniczny i rysunki konstrukcyjne urządzeń utrzymujących ciśnienie oraz urządzeń chłodniczych lub ogrzewających ładunek, jeżeli kontener jest w nie wyposażony;
5)
obliczenia wytrzymałości zbiornika lub zbiorników i szkieletu kontenera, wykonane metodą uznaną przez organ uprawniony;
6)
program prób kontenera;
7)
wykaz ładunków, jakie mogą być przewożone w kontenerze;
8)
dokumenty potwierdzające, że materiały, z jakich wykonano części i zespoły kontenera stykające się z ładunkiem, nie wchodzą z nim w reakcje chemiczne;
9)
świadectwo zatwierdzenia typu kontenera-cysterny, wystawione przez Transportowy Dozór Techniczny, w przypadku gdy kontener zbiornikowy używany jest do przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym, kolejowym lub w żegludze śródlądowej.
7.
W przypadku wniosku o uznanie zaprojektowanego typu konstrukcji kontenera płytowego i kontenera o podstawie płytowej oprócz dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4, dołącza się:
1)
rysunki urządzeń ustalających konstrukcji czołowych lub słupków narożnych kontenera;
2)
rysunki urządzeń do formowania pakietu.
8.
W ramach uznawania zaprojektowanego typu konstrukcji organ uprawniony zatwierdza dokumentację techniczną.
9.
Prototyp poddaje się próbom w obecności przedstawiciela organu uprawnionego zgodnie z zatwierdzonym programem prób opracowanym zgodnie z załącznikiem II do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.
10.
Przedstawiciel organu uprawnionego sporządza protokół z prób prototypu.
11.
W przypadku pozytywnego wyniku prób organ uprawniony wydaje świadectwo uznania kontenera, zwane dalej "świadectwem uznania", będące pisemnym potwierdzeniem, że typ kontenera spełnia wymagania techniczne Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.
12.
Świadectwo uznania uprawnia do zamocowania na każdym seryjnym kontenerze wykonanym zgodnie z typem konstrukcji tabliczki uznania kontenera, zwanej dalej "tabliczką KBK".
§  4.
1.
Kontener pojedynczy uznaje się na wniosek właściciela kontenera pojedynczego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, właściciel kontenera pojedynczego składa do organu uprawnionego.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
dane dotyczące wnioskodawcy;
2)
dane dotyczące producenta kontenera pojedynczego;
3)
typ;
4)
rodzaj;
5)
przeznaczenie;
6)
numer fabryczny kontenera.
4.
Organ uprawniony przeprowadza oględziny i próby kontenera pojedynczego.
5.
Do trybu postępowania w sprawie uznania, prób, świadectwa uznania i tabliczki KBK kontenera pojedynczego stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 9-12.
§  5.
1.
Właściciel uznanego kontenera informuje organ uprawniony o modyfikacji uznanego kontenera, która skutkuje zmianami w jego strukturze.
2.
Organ uprawniony może poddać próbom uznany kontener, o którym mowa w ust. 1, w celu sprawdzenia, czy spełnia on wymagania określone w Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach. Przepisy § 3 ust. 9-12 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Każdy uznany kontener poddaje się przeglądom zgodnie z prawidłem 2 rozdziału I załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.
2.
Na wniosek właściciela, dzierżawcy lub najemcy uznanego kontenera przeprowadza się przeglądy:
1)
okresowe - zgodnie z określonym albo zatwierdzonym przez właściwy organ uprawniony programem przeglądów okresowych w następujących okresach:
a)
pierwszy przegląd okresowy - w okresie nieprzekraczającym 5 lat, licząc od daty produkcji kontenera, a dla kontenerów zbiornikowych - w okresie nieprzekraczającym 30 miesięcy, z wyjątkiem prób hydraulicznych zbiorników i armatury kontenerów, które przeprowadza się w okresie nieprzekraczającym 5 lat,
b)
kolejny przegląd okresowy - dla wszystkich rodzajów kontenerów w okresie nieprzekraczającym 30 miesięcy od daty ostatniego przeglądu, z wyjątkiem prób hydraulicznych zbiorników i armatury kontenerów, które przeprowadza się co 5 lat, albo
2)
ciągłe - zgodnie z zatwierdzonym przez właściwy organ uprawniony programem przeglądów ciągłych, przy czym rozróżnia się:
a)
przeglądy pełne - przeprowadzane:
po naprawie uznanego kontenera w dużym zakresie,
po odnowieniu uznanego kontenera,
przed przekazaniem go w dzierżawę albo najem,
po odbiorze z dzierżawy albo najmu
w okresach nieprzekraczających 30 miesięcy od daty ostatniego przeglądu,
b)
przeglądy rutynowe - przeprowadzane w celu wykrycia uszkodzeń, które mogą wymagać napraw w czasie bieżącej eksploatacji kontenerów.
3.
Przeglądy przeprowadzane zgodnie z programami przeglądów, o których mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane przez organ uprawniony albo właściciela, albo dzierżawcę, albo najemcę kontenera zgodnie z prawidłem 2 rozdziału I załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7.
4.
Właściciel, dzierżawca, najemca kontenera lub właściwy organ uprawniony prowadzi ewidencję przeglądów okresowych lub ciągłych zawierającą dane zgodne z Międzynarodową konwencją o bezpiecznych kontenerach, dotyczące, w szczególności: typu, rodzaju i numeru identyfikacyjnego kontenera, rodzaju przeglądu, wyniku przeglądu, daty i miejsca przeprowadzenia przeglądu, informacji dotyczących osoby przeprowadzającej przegląd.
5.
Organ uprawniony weryfikuje określone albo zatwierdzone programy przeglądów okresowych i zatwierdzone programy przeglądów ciągłych i prowadzi audyt określonych albo zatwierdzonych programów przeglądów okresowych i zatwierdzonych programów przeglądów ciągłych zgodnie z wymaganiami prawidła 2 ust. 4 i 5 rozdziału I załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.
6.
Przeglądy kontenerów zbiornikowych przeprowadzane są wyłącznie przez właściwy organ uprawniony.
7.
Niezależnie od rodzaju przeglądu zawory bezpieczeństwa w kontenerach zbiornikowych właściwy organ uprawniony poddaje próbom, oględzinom i kontroli w odstępach czasu nie dłuższych niż 30 miesięcy.
§  7.
Zakres przeglądów okresowych i ciągłych obejmuje w szczególności:
1)
oględziny polegające na sprawdzeniu, co najmniej z zewnątrz, stanu technicznego wszystkich powierzchni kontenerów, a gdy kontener nie jest załadowany - również jego wnętrza; możliwy jest demontaż elementów kontenera, jeżeli okaże się to konieczne;
2)
sprawdzenie zachowania prawidłowego kształtu lub prawidłowych wymiarów kontenera, w przypadku gdy istnieje podejrzenie ich zmiany;
3)
przeprowadzenie próby szczelności na wpływy atmosferyczne, w przypadku gdy istnieje podejrzenie jej utraty;
4)
sprawdzenie działania zamknięć drzwi i otworów oraz innych urządzeń, w szczególności naroży zaczepowych;
5)
sprawdzenie oznakowania kontenera;
6)
sprawdzenie stanu izolacji termicznej i kanałów powietrznych mających wpływ na wytrzymałość i szczelność, jeżeli istnieje podejrzenie obniżenia własności izolacyjnych lub utraty wytrzymałości - w przypadku kontenerów izotermicznych;
7)
sprawdzenie ogólnego stanu technicznego zbiornika, z zewnątrz i od wewnątrz, jego wytrzymałości i szczelności, stanu technicznego i działania instalacji załadowczo-wyładowczej, stanu i terminu ważności urządzeń zabezpieczających, ważności prób hydraulicznych oraz działania przyrządów pomiarowo-kontrolnych, jeżeli są zainstalowane - w przypadku kontenerów zbiornikowych.
§  8.
1.
Przeprowadzający przeglądy kontenerów zgodnie z określonym albo zatwierdzonym programem przeglądów okresowych po dokonanym przeglądzie wybija na tabliczce KBK datę kolejnego przeglądu okresowego, określając jego miesiąc i rok.
2.
Zamiast wybijać datę na tabliczce można oznaczyć datę kolejnego przeglądu okresowego za pomocą naklejki, na której powinny znajdować się, wyrażone cyframi lub cyframi i słownie, miesiąc i rok przeprowadzenia kolejnego przeglądu okresowego. Naklejki powinny być umieszczone na tabliczce KBK albo możliwie blisko niej.
3.
Kolor napisów na naklejkach oznaczający lata poszczególnych przeglądów okresowych określa się zgodnie z Międzynarodową konwencją o bezpiecznych kontenerach.
§  9.
Kontenery poddawane przeglądom zgodnie z zatwierdzonym programem przeglądów ciągłych powinny mieć, umieszczoną na tabliczce KBK albo możliwie blisko niej, dobrze przylegającą naklejkę, na której powinny znajdować się następujące dane;
1)
litery ACEP - oznaczające program ciągły;
2)
skrót nazwy kraju, w którym zatwierdzono program przeglądu;
3)
rok zatwierdzenia programu przeglądu;
4)
numer zatwierdzonego programu przeglądu.
§  10.
1.
Jeżeli zachodzi podejrzenie, że stan kontenera zagraża bezpieczeństwu, właściwy organ uprawniony może podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowego przeglądu w zakresie, o którym mowa w załączniku III do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.
2.
W przypadku stwierdzenia wady kontenera, w szczególności:
1)
przebicia powłok kontenera,
2)
uszkodzenia i deformacji konstrukcji ramy kontenera,
3)
jakichkolwiek zmian wymiarów zewnętrznych kontenera,
4)
uszkodzenia naroży zaczepowych kontenera,
5)
uszkodzenia drzwi i zamknięć kontenera uniemożliwiającego zamknięcie kontenera,
6)
uszkodzenia miejsc zakładania plomb na kontener

- właściwy organ uprawniony zabrania jego użycia, o czym informuje właściciela albo dzierżawcę, albo najemcę kontenera.

§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy przeprowadzaniu przeglądów, prób i uznawaniu kontenerów oraz organów uprawnionych do dokonywania tych czynności oraz do kontroli stanu kontenerów (Dz. U. Nr 169, poz. 1388), które na podstawie art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 1068) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024