Przepisy ogólne
Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących
Warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących oraz warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas
Terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas rejestrujących
Przepisy przejściowe i przepis końcowy
- mogą je nadal stosować do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1342, 1448, 1529 i 1530 oraz z 2013 r. poz. 35.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 120, poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 132, poz. 766, Nr 153, poz. 902, Nr 163, poz. 981, Nr 171, poz. 1016, Nr 199, poz. 1175, Nr 204, poz. 1195 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 855, 1166, 1407, 1445 i 1529.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 848, 1101, 1342 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 35.
5) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, z 2010 r. Nr 252, poz. 1694 oraz z 2011 r. Nr 140, poz. 818), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).
....................................
(miejscowość, data)
Dane podatnika
..........................................
(imię i nazwisko/nazwa)
..........................................
(adres)
..........................................
..........................................
NIP/REGON ....................
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w ..................................................
ZAWIADOMIENIE
Informuję, że z dniem ........................ rozpoczynam ewidencjonowanie przy zastosowaniu
następującej liczby kas rejestrujących: .................. (sztuk), w tym ........... (sztuk) kas
rezerwowych.
Kasy te będą się znajdować w następujących miejscach*:
1) ......................................................................................... (liczba szt.: :.......)
2) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
3) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
4) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
5) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
.......................................................
(czytelny podpis wnioskodawcy)
|
* Należy podać dokładny adres oraz nazwę placówki, w przypadku kas przenośnych - adres siedziby lub adres zamieszkania podatnika. |
....................................
(miejscowość, data)
Dane podatnika
..........................................
(imię i nazwisko/nazwa)
..........................................
..........................................
..........................................
(adres)
NIP/REGON ...................
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w .............................
ul. ..........................................
WNIOSEK o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy
Proszę o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy:
- o numerze unikatowym: .......................
- o numerze fabrycznym: .......................
- o numerze ewidencyjnym: ............................
- sfiskalizowanej w dniu: ............................
- zainstalowanej pod adresem: ........................
w związku z:
1) zakończeniem prowadzenia działalności gospodarczej w dniu .................;*
2) wymianą pamięci fiskalnej kasy;*
3) zapełnieniem się pamięci fiskalnej kasy w dniu ...............;*
4) inną przyczyną, tj. ...............................................;*
Oświadczam, że nie korzystałem / korzystałem* z ulgi z tytułu zakupu kasy.
Oświadczam, że kasa była użytkowana krócej niż trzy lata, w związku z tym zwracam ulgę
z tytułu zakupu kasy w wysokości: ................................ na konto urzędu skarbowego.
.....................................................
(czytelny podpis wnioskodawcy)
| * Niepotrzebne skreślić. |
PROTOKÓŁ
Z CZYNNOŚCI ODCZYTANIA ZAWARTOŚCI PAMIĘCI FISKALNEJ
KASY REJESTRUJĄCEJ
Imię i nazwisko lub nazwa podatnika:
NIP:
Adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika:
Miejsce instalacji kasy:
Nr unikatowy:
Nr fabryczny:
Nr ewidencyjny:
Data fiskalizacji:
Odczyt kasy w związku z (likwidacją działalności gospodarczej, likwidacją (wycofaniem z
użytkowania) kasy, wymianą modułu fiskalnego itp.) .......................................................
...............................................................................................................................................
w obecności pracownika US: ....................................................................
Po sprawdzeniu całości plomb kasy sporządzony został raport fiskalny:
- rozliczeniowy (powodujący blokowanie działania kasy),
- okresowy.
Łączny raport okresowy (rozliczeniowy)*:
od raportu nr ........................................... data ..........................
do raportu nr ........................................... data ..........................
Sprzedaż opod. PTU A1) (...%) ............ Sprzedaż opod. PTU A2) (...%) ...........
Sprzedaż PTU B (...)3)....................... Sprzedaż PTU B (...)3) ..................
Sprzedaż PTU C (...)3)....................... Sprzedaż PTU C (...)3)...................
Sprzedaż PTU D (...)3)....................... Sprzedaż PTU D (...)3)...................
Sprzedaż PTU E (...)3)....................... Sprzedaż PTU E (...)3)...................
Sprzedaż PTU F (...)3)....................... Sprzedaż PTU F (...)3)...................
Sprzedaż PTU G (...)3)...................... Sprzedaż PTU G (...)3)...................
PTU A1)............................................. PTU A2)...............................................
PTU B ............................................... PTU B ..................................................
PTU C .............................................. PTU C .................................................
PTU D .............................................. PTU D ..................................................
PTU E ............................................... PTU E ..........................................
PTU F ............................................... PTU F ..................................................
Łączna należność: .................................
Łączna kwota PTU: ............................
Liczba zerowań RAM: ..................................
Liczba paragonów fiskalnych: ..................................
Liczba anulowanych paragonów: ..................................
Wartość anulowanych paragonów: ..............................
________________________
1) Stawka 22%.
2) Stawka 23%.
3) Należy wpisać przypisaną do litery stawkę podatku VAT lub zwolnienie od podatku.
UWAGI: .......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przeglądy techniczne dokonywane w terminach (podać daty przeglądów):
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Protokół sporządzono w trzech egzemplarzach, po jednym egzemplarzu otrzymują: użytkownik, wykonujący serwis oraz urząd skarbowy.
............................................
(miejscowość, data)
|
Podpis i pieczęć urzędu skarbowego |
Podpis i pieczęć podatnika |
Podpis i pieczęć serwisanta kas oraz data wystawienia identyfikatora** |
* Niepotrzebne skreślić.
** W przypadku, gdy odczytu zawartości pamięci fiskalnej dokonuje podmiot prowadzący serwis główny -
podpis i pieczęć osoby upoważnionej w podmiocie prowadzącym serwis główny.
ZGŁOSZENIE/AKTUALIZACJA PRZEZ PODMIOT PROWADZĄCY SERWIS KAS LUB PROWADZĄCY SERWIS GŁÓWNY DANYCH DOTYCZĄCYCH KASY1)
WZÓR IDENTYFIKATORA SERWISANTA KAS
Dopuszcza się zmiany w stosunku do wzoru: formatu, rozmieszczenia zapisów oraz zastosowanych zabezpieczeń dokumentu.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2013.363 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Kasy rejestrujące. |
| Data aktu: | 14/03/2013 |
| Data ogłoszenia: | 15/03/2013 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2013 |








