Nadzór nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 10 lipca 2012 r.
w sprawie nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi

Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 92, poz. 528) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb sprawowania nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi posiadającymi akredytację w zakresie obronności i bezpieczeństwa (akredytacja OiB);
2)
organ sprawujący w imieniu Ministra Obrony Narodowej nadzór nad działalnością jednostek badawczych i jednostek certyfikujących oraz zadania tego organu.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ocenie w nadzorze - należy przez to rozumieć proces realizowany w celu oceny kompetencji jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej, oparty o przepisy ustawy, normy lub inne dokumenty właściwe dla określonego zakresu akredytacji OiB;
2)
audytorze - należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną do przeprowadzenia, jako członek zespołu audytorów, oceny jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej;
3)
audytorze wiodącym - należy przez to rozumieć audytora odpowiedzialnego za organizację i przeprowadzenie, samodzielnie lub w zespole audytorów, oceny jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej oraz sporządzenie raportu i ustalenie wniosków z oceny;
4)
ekspercie - należy przez to rozumieć osobę posiadającą odpowiednią wiedzę lub specjalistyczne umiejętności w odniesieniu do ocenianego zakresu akredytacji.
§  3.
1.
Nadzór nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, prowadzi Dyrektor Wojskowego Centrum Normalizacji Jakości i Kodyfikacji, zwany dalej "Dyrektorem Centrum".
2.
Do zadań Dyrektora Centrum w zakresie nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi należy:
1)
opracowywanie i utrzymywanie procedur nadzoru;
2)
planowanie czynności dotyczących nadzoru i opracowywanie rocznych terminarzy przeprowadzenia ocen;
3)
organizowanie i realizacja procesu nadzorowania w formie ocen w nadzorze, w tym wyznaczanie zespołu audytorów;
4)
zawieranie umów z podmiotami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra Obrony Narodowej, dotyczących oddelegowania zatrudnionych tam specjalistów do współpracy w charakterze ekspertów z audytorami w zakresie prowadzenia ocen w nadzorze;
5)
opracowywanie na podstawie analizy materiału zebranego w procesie oceny i przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej projektów decyzji w sprawie ograniczenia zakresu, zmiany zakresu, zawieszania albo cofnięcia akredytacji OiB jednostce badawczej lub jednostce certyfikującej;
6)
monitorowanie posługiwania się przez jednostki badawcze i jednostki certyfikujące certyfikatem akredytacji OiB.
§  4.
1.
Decyzję o sposobie prowadzenia oceny w nadzorze podejmuje Dyrektor Centrum na podstawie wyników wcześniejszych ocen w nadzorze lub oceny jednostki organizacyjnej ubiegającej się o akredytację OiB,
2.
Ocenę w nadzorze można przeprowadzić w formie przeglądu przesłanych przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej "ustawą".
3.
W przypadku braku dokumentów, o których mowa w ust. 2, ocena w nadzorze powinna być prowadzona w siedzibie jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej, gdzie realizowane są procesy wchodzące w zakres udzielonej akredytacji OiB.
§  5.
1.
O planowanych terminach przeprowadzenia oceny w nadzorze w siedzibie jednostki badawczej lub certyfikującej Dyrektor Centrum powiadamia z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem.
2.
Jednostki badawcze lub jednostki certyfikujące mogą występować z uzasadnionym wnioskiem do Dyrektora Centrum o zmianę terminu oceny w nadzorze.
§  6.
1.
Plan, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, w przypadku prowadzenia oceny w nadzorze w siedzibie jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej, przekazywany jest najpóźniej na 14 dni przed rozpoczęciem oceny w nadzorze.
2.
Przedsięwzięcia ujęte w planie mają na celu sprawdzenie:
1)
spełniania przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą wymagań określonych w art. 14 ust. 1 pkt 1-4 ustawy;
2)
dokonywania przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą oceny zgodności wyrobów w zakresie i w sposób określony w art. 22 pkt 2 ustawy.
§  7.
W przypadku posiadania przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji ocenę w nadzorze można przeprowadzić w sposób, o którym mowa w art. 23 ustawy, za pomocą analizy informacji zapisanych w dokumentacji tej jednostki.
§  8.
1.
Po przeprowadzeniu oceny w nadzorze audytor wiodący sporządza raport, który przekazywany jest do ocenianej jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej.
2.
Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
ocenę spełnienia kryteriów akredytacji OiB przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą;
2)
opis niezgodności w przypadku ich występowania;
3)
sposób i termin usunięcia niezgodności;
4)
wnioski dotyczące spełnienia warunków do posiadania akredytacji OiB, zmiany lub ograniczenia zakresu akredytacji OiB, zawieszenia albo cofnięcia akredytacji OiB.
3.
Jeżeli podczas oceny zostały stwierdzone niezgodności, jednostka badawcza lub jednostka certyfikująca w terminie 7 dni przedstawia sposób oraz uzgadnia z audytorem wiodącym termin ich usunięcia, który nie powinien przekroczyć 2 miesięcy od dnia przedstawienia sposobu usunięcia tych niezgodności.
4.
Na uzasadniony wniosek jednostki badawczej lub certyfikującej, Dyrektor Centrum może określić dodatkowy termin usunięcia niezgodności, który nie powinien przekroczyć 3 miesięcy, licząc od dnia stwierdzenia niezgodności.
§  9.
1.
Po usunięciu stwierdzonej niezgodności oraz przeprowadzeniu działań korygujących jednostka badawcza lub jednostka certyfikująca obowiązana jest przekazać Dyrektorowi Centrum dowody potwierdzające wykonanie tych czynności.
2.
Ocenę usunięcia niezgodności i działań korygujących można przeprowadzić w formie przeglądu przesłanych przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą wszystkich dowodów ich realizacji w postaci zapisów.
3.
W przypadku gdy ocena, o której mowa w ust. 2, nie obejmuje wszystkich dowodów potwierdzających usunięcie stwierdzonej niezgodności oraz przeprowadzenia działań korygujących, konieczne jest przeprowadzenie oceny na miejscu w siedzibie jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej.
4.
Pozytywna ocena usunięcia niezgodności i wykonania działań korygujących jest warunkiem utrzymania przez jednostkę badawczą lub jednostkę certyfikującą kryteriów akredytacji OiB.
§  10.
1.
W przypadku nieusunięcia niezgodności w terminie, o którym mowa w § 8 ust. 3 lub ust. 4, Dyrektor Centrum przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej projekt decyzji w sprawie ograniczenia zakresu akredytacji OiB albo zawieszenia lub cofnięcia akredytacji OiB, w ciągu 7 dni od dnia upłynięcia tego terminu.
2.
Zawieszenie akredytacji następuje w przypadku nieusunięcia niezgodności, przy której ryzyko jej oddziaływania bezpośredniego na jakość wyników realizowanych procesów jest duże w odniesieniu do całego zakresu akredytacji OiB.
3.
Ograniczenie zakresu akredytacji następuje w przypadku nieusunięcia niezgodności, przy której ryzyko jej oddziaływania bezpośredniego na jakość wyników realizowanych procesów jest duże w określonej części zakresu akredytacji OiB.
4.
Cofnięcie akredytacji następuje w przypadku niespełnienia w ustalonym terminie warunków postawionych przy zawieszeniu akredytacji.
§  11.
Minister Obrony Narodowej w decyzji w sprawie ograniczenia zakresu akredytacji OiB albo zawieszenia akredytacji OiB określa w szczególności:
1)
datę wejścia w życie zawieszenia lub ograniczenia;
2)
okres trwania zawieszenia lub ograniczenia;
3)
warunki przywrócenia dotychczasowego zakresu akredytacji.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
______

1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 marca 2007 r. w sprawie sposobu prowadzenia nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi (Dz. U. Nr 69, poz. 460), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 5 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 92, poz. 528).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.847

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadzór nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi.
Data aktu: 10/07/2012
Data ogłoszenia: 24/07/2012
Data wejścia w życie: 08/08/2012