Zm.: rozporządzenie w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonelli w stadach indyków hodowlanych" na lata 2010-2012.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 kwietnia 2012 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonelli w stadach indyków hodowlanych" na lata 2010-2012

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 60, poz. 372 i Nr 78, poz. 513) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonelli w stadach indyków hodowlanych" na lata 2010-2012 (Dz. U. Nr 68, poz. 436 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 681) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
ust. 1.3 otrzymuje brzmienie:

"1.3. Występowanie serotypów Salmonelli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Według raportu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakażenie Salmonellą stad indyków hodowlanych i rzeźnych przedstawia się w sposób określony w tabeli 1.

Tabela 1

Rok liczba zbadanych stad*) % stad zakażonych Salmonellą spp. % stad zakażonych Salmonellą Enteritidis % stad zakażonych Salmonellą Typhimurium
2004 4424 8,6 0,5 0,9
2005 4952 8,1 0,5 1,2
2006 2260 6,3 0,8 1,2
2007 7150 6,6 0,4 1,4
2008 3279 7,9 0,4 2,2

*) Wszystkie grupy wiekowe.";

2)
w ust. 1.6 ostatni akapit otrzymuje brzmienie:

"Serotypowaniu podlega przynajmniej jeden izolat z każdej dodatniej próbki, zgodnie ze schematem Kaufmanna-White'a-Le Minora.";

3)
w ust. 1.9.4:
a)
w akapicie pierwszym po pkt 7 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Koszty czynności, o których mowa w pkt 6 i 7, są ponoszone przez hodowcę.",

b)
akapit szósty otrzymuje brzmienie:

"Powiatowy lekarz weterynarii pobiera próbki do badań laboratoryjnych w celu sprawdzenia skuteczności wykonanego oczyszczania i odkażania przed ponownym umieszczeniem indyków w obiekcie budowlanym. Ponownego umieszczenia indyków w obiekcie budowlanym dokonuje się tylko po uzyskaniu ujemnych wyników badań laboratoryjnych pobranych próbek. Próbki do badań stanowią:

1) 4 wymazy powierzchniowe pobrane z podłoża, w szczególności z miejsc popękanych, zagłębień lub połączeń konstrukcyjnych - w laboratorium łączone w 1 próbkę zbiorczą oraz

2) 4 wymazy powierzchniowe pobrane z naroży badanego pomieszczenia na wysokości 1 m od poziomu podłogi - w laboratorium łączone w 1 próbkę zbiorczą, oraz

3) 3 wymazy powierzchniowe pobrane z urządzenia służącego do karmienia, przy czym każdy wymaz pobiera się z 5 metrów taśmy lub rynienki paszowej lub 6 wybranych losowo karmideł - w laboratorium łączone w 1 próbkę zbiorczą, oraz

4) 2 wymazy powierzchniowe pobrane z systemu wentylacyjnego, przy czym każdy wymaz może być użyty do 3 wlotów lub wylotów tego systemu - w laboratorium łączone w 1 próbkę zbiorczą.",

c)
po akapicie szóstym dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku uzyskania dodatniego wyniku badań laboratoryjnych pobranych próbek koszty pobrania kolejnych próbek skuteczności wykonanego oczyszczania i odkażania, dojazdu do gospodarstwa oraz do laboratorium, jak również badań laboratoryjnych próbek w laboratorium są ponoszone przez hodowcę.";

4)
ust. 1.10 otrzymuje brzmienie:

"1.10. Akty prawne stanowiące podstawę realizacji programu

1) ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.);

2) ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.);

3) ustawa z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej (Dz. U. Nr 165, poz. 1590, z późn. zm.);

4) ustawa z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 145, z późn. zm.);

5) ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744, z późn. zm.);

6) ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.);

7) ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127, z późn. zm.);

8) ustawa z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045, z późn. zm.);

9) ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r. Nr 136, poz. 914, z późn. zm.);

10) ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z późn. zm.);

11) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837, z późn. zm.);

12) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 września 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do drobiu i jaj wylęgowych (Dz. U. Nr 219, poz. 2225 i Nr 281, poz. 2792);

13) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2006 r. w sprawie współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych (Dz. U. Nr 83, poz. 575);

14) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu ustalania i wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, sposobu i miejsc pobierania tych opłat oraz sposobu przekazywania informacji w tym zakresie Komisji Europejskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz. 15, z późn. zm.);

15) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. z 2007 r. Nr 5, poz. 38);

16) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie wykazu laboratoriów upoważnionych do prowadzenia badań pasz oraz pasz leczniczych w ramach urzędowej kontroli (Dz. U. Nr 98, poz. 653, z późn. zm.);

17) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2008 r. w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego (Dz. U. Nr 193, poz. 1193);

18) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2008 r. w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji obrotu detalicznego produktami leczniczymi weterynaryjnymi i wzoru tej dokumentacji (Dz. U. Nr 200, poz. 1236);

19) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 lipca 2009 r. w sprawie rzeczoznawców wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii do przeprowadzenia szacowania (Dz. U. Nr 142, poz. 1161);

20) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 116, poz. 778);

21) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 września 2010 r. w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego (Dz. U. Nr 173, poz. 1178);

22) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 września 2010 r. w sprawie rejestru zakładów produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego lub wprowadzających na rynek te produkty oraz wykazów takich zakładów (Dz. U. Nr 187, poz. 1258);

23) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 38)1);

24) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 września 2011 r. w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia dokumentacji lekarsko-weterynaryjnej i ewidencji leczenia zwierząt oraz wzorów tej dokumentacji i ewidencji (Dz. U. Nr 224, poz. 1347).";

5)
ust. 2.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1. Struktura hodowli indyków hodowlanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz produktów pozyskanych od tych indyków

Według danych Inspekcji Weterynaryjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 r. znajdowało się 21 gospodarstw, w których utrzymywano 120 stad hodowlanych indyków liczących powyżej 250 sztuk.

Według danych Inspekcji Weterynaryjnej i zgodnie ze sprawozdaniem z urzędowego badania zwierząt rzeźnych, mięsa, drobiu, dziczyzny, królików i zwierząt akwakultury za 2009 r. (druk RRW-6) urzędowemu badaniu poubojowemu poddanych zostało 23 864 169 indyków.

Tabela 2. Dane dotyczące gospodarstw znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których były utrzymywane stada indyków hodowlanych liczące nie mniej niż 250 sztuk w 2010 r.

Lp. Województwo Liczba gospodarstw utrzymujących więcej niż 250 indyków hodowlanych Liczba stad indyków hodowlanych Średnia liczebność stad indyków hodowlanych
1 Dolnośląskie - - -
2 Kujawsko-pomorskie - - -
3 Lubelskie - - -
4 Lubuskie 1 1 4300
5 Łódzkie - - -
6 Małopolskie - - -
7 Mazowieckie 1 2 9000
8 Opolskie 2 8 3114
9 Podkarpackie - - -
10 Podlaskie - - -
11 Pomorskie - - -
12 Śląskie 1 10 1648
13 Świętokrzyskie - - -
14 Warmińsko-mazurskie 16 99 3663
15 Wielkopolskie - - -
16 Zachodniopomorskie - - -
6)
ust. 2.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2. Struktura produkcji pasz

Strukturę produkcji pasz w Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiają rysunki 2 i 3.

wzór

Rysunek 2. Wielkość produkcji pasz przemysłowych w Polsce w latach 2007-2009

(Źródło: GUS, IERiGŻ)

wzór

Rysunek 3. Struktura produkcji pasz przemysłowych dla drobiu w latach 2007-2009 (w %)

(Źródło: GUS, IERiGŻ)";

7)
w ust. 2.3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do stad hodowlanych wymagania weterynaryjne zostały określone w rozdziale 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 września 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do drobiu i jaj wylęgowych.";

8)
w ust. 2.7:
a)
w akapicie pierwszym po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) ustawą z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu;",

b)
po akapicie trzecim dodaje się akapity w brzmieniu:

"Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), podmioty działające na rynku powinny zapewnić możliwość monitorowania żywności, pasz, zwierząt hodowlanych oraz wszelkich substancji przeznaczonych do dodania do żywności lub pasz. W tym celu podmioty te powinny utworzyć systemy i procedury umożliwiające przekazanie takich informacji na żądanie właściwych władz.

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14) przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego zaopatruje się w świadectwa zdrowia lub inne dokumenty określone w przepisach prawa unijnego.

Wywóz zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego do państwa trzeciego odbywa się zgodnie z wymaganiami uzgodnionymi z władzami danego państwa.";

9)
ust. 2.9.1 otrzymuje brzmienie:

"2.9.1. Podsumowanie środków przewidzianych programem

Okres trwania programu: 2010-2012 r.

[x] Kontrola i zwalczanie

[x] Badania

[x] Monitorowanie lub nadzór nad stadami indyków hodowlanych

[x] Poddanie ubojowi indyków hodowlanych, u których uzyskano dodatni wynik badania

[x] Zabicie indyków hodowlanych, u których uzyskano dodatni wynik badania

[x] Obróbka produktów pochodzących od zakażonego drobiu i z takiego drobiu

[x] Usuwanie produktów pochodzących od zakażonego drobiu i z takiego drobiu

[x] Inne środki: zniszczenie lub obróbka paszy";

10)
w ust. 2.9.2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Kwestie dotyczące bezpieczeństwa biologicznego zawarte są:

1) w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 września 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do drobiu i jaj wylęgowych;

2) w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej;

3) na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii w zakładce "Zdrowie i ochrona zwierząt".";

11)
w ust. 2.9.3 dodaje się tabelę:

"Rok: 2010 Stan na dzień: 31.12.2010 r. (dane zostały zebrane w oparciu o wyniki realizacji "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach indyków hodowlanych")

Gatunek: Indyki Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba indyków hodowlanych Łączna liczba stad objętych programem Łączna liczba indyków hodowlanych objętych programem Liczba zbadanych stadd) Liczba stade) z dodatnim wynikiem badaniaa) Liczba stad zlikwidowanycha) Łączna liczba indyków hodowlanych poddanych ubojowi lub zabitycha) Ilość zniszczonych jaj (liczba)a) Ilość jaj skierowanych do przetwórstwa (liczba)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Indyki hodowlane (okres odchowu i produkcji) 120 426 302 109 408 362 109 0 14 0 0 0 0 0 0 0 0

a) Dla Salmonella odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Stada hodowlane (chów, stada dorosłe).

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Liczba stad objętych programem kontroli. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli, zgodnie z przypisem d, zbadano stado więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania powinien być brany pod uwagę tylko raz.";

12)
ust. 2.9.4.2 otrzymuje brzmienie:

"2.9.4.2. Założenia w zakresie badań diagnostycznych

Gatunek zwierząt: indyki hodowlane (stada wszystkie)

Regiona) Rodzaj badaniab) Populacja docelowac) Rodzaj próbkid) Cele) Liczba planowanych badań
Rzeczpospolita Polska badanie bakteriologiczne indyki hodowlane odchody/ okładziny na buty/ kurz wykrycie stada zakażonego 32
stwierdzenie skuteczności przeprowadzonego odkażania 4
stwierdzenie efektu hamującego 32
badanie serologiczne określenie serotypu 2

a) Region określony w zatwierdzonym programie kontroli chorób zakaźnych zwierząt występujących w państwie członkowskim.

b) Opis badania.

c) Wyszczególnienie gatunków i kategorii zwierząt objętych programem kontroli, w razie potrzeby.

d) Opis próbki (np. odchody).

e) Opis celu (np. nadzór, monitorowanie, kontrola szczepień).";

13)
ust. 2.9.4.3 otrzymuje brzmienie:

"2.9.4.3. Założenia w zakresie badania stad

Rok: 2012 Stan na dzień: 31.12.2010 r.

Gatunek: Indyki Choroba/zakażeniea): Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium

Region Rodzaj stadab) Łączna liczba stadc) Łączna liczba indyków hodowlanych Łączna liczba stad objętych programem Łączna liczba indyków hodowlanych objętych programem Przewidywana

liczba stad do zbadaniad)

Przewidywana liczba stade), w których uzyskano dodatni wynik badaniaa) Przewidywana liczba stad do likwidacjia) Łączna przewidywana liczba indyków hodowlanych poddanych ubojowi lub zabitycha) Przewidywana ilość jaj do zniszczenia (liczba w sztukach lub masa w kg)a) Przewidywana ilość jaj skierowana do przetwórstwa (liczba w sztukach lub masa w kg)a)
Rzeczpospolita Polska (a1) (a2) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3) (a4) (a3)
Ogółem Indyki hodowlane (okres odchowu i produkcji) 120 426 302 109 408 362 109 1 1 0 3 746 0 26222 0 0

a) Dla Salmonella odzwierzęcej należy wskazać serotypy objęte programem kontroli: (a1) dla Salmonella Enteritidis, (a2) dla Salmonella Typhimurium, (a3) dla innych serotypów - określić stosownie do sytuacji, (a4) dla Salmonella Enteritidis lub Salmonella Typhimurium.

b) Np. stada hodowlane (chów, stada dorosłe).

c) Łączna liczba stad w regionie, włączając stada kwalifikujące się i niekwalifikujące się do programu.

d) Liczba stad objętych programem kontroli. W tej kolumnie nie należy stada liczyć dwa razy, nawet jeżeli przebadano je więcej niż jeden raz.

e) Jeżeli, zgodnie z przypisem d, zbadano stado więcej niż jeden raz, dodatni wynik badania jest brany pod uwagę tylko raz.";

14)
po ust. 2.9.4.3 dodaje się ust. 2.9.4.4 i 2.9.4.5 w brzmieniu:

"2.9.4.4. Dane dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych

Rok: 2010 Gatunek: indyki Kategoriaa): indyki hodowlane (okres odchowu i produkcji)

Opis zastosowanych badań serologicznych: zgodnie z ust. 3 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 200/2010 z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do celu unijnego ograniczenia częstości występowania serotypów salmonelli w dorosłych stadach hodowlanych gatunku Gallus gallus (Dz. Urz. UE L 61 z 11.03.2010, str. 1)

Opis zastosowanych badań mikrobiologicznych i wirusologicznych: zgodnie z ust. 3 załącznika do rozporządzenia nr 200/2010

Opis innych zastosowanych badań: nie dotyczy

Regionb) Badania serologiczne Badania mikrobiologiczne i wirusologiczne Inne badania
Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Rzeczpospolita Polska 4 0 Badanie bakteriologiczne: 34

Badanie efektu hamującego: 29

Badanie bakteriologiczne: 0

Badanie efektu hamującego: 0

nie były wykonywane 0

a) Kategoria/dodatkowe określenia, np. zwierzęta hodowlane, kury nioski, brojlery, indyki hodowlane, indyki brojlery, stosownie do potrzeb.

b) Region określony w zatwierdzonym programie kontroli chorób zakaźnych zwierząt występujących w państwie członkowskim.

2.9.4.5. Dane dotyczące zakażenia

Rok: 2010 Gatunek zwierząt: indyki hodowlane

Regiona) Liczba zakażonych stadb) Liczba zakażonych zwierząt
Rzeczpospolita Polska 0 0

a) Region określony w programie kontroli chorób zakaźnych zwierząt występujących w państwie członkowskim

b) Stada lub gospodarstwa, stosownie do sytuacji.";

15)
w ust. 2.9.5 dodaje się tabelę:

"Szacunkowa analiza kosztów programu na 2012 r.1)

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy jednostkowy koszt w złotych Szacunkowy jednostkowy koszt

(w euro)

Suma ogółem

(w złotych)

Suma ogółem2)

(w euro)

Finansowanie wspólnotowe
1. Badania
1.1. Koszt badań laboratoryjnych Badanie próbek pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii 32 badania 13,50 zł/badanie 3,24 432,00 103,60 tak
Badanie efektu hamującego wzrost bakterii 32 badania 0,39 zł/badanie 0,09 12,48 2,99 tak
Badanie w kierunku stwierdzenia skuteczności przeprowadzonego odkażania 4 badania 10,94 zł/badanie 2,62 43,76 10,49 tak
Inne badania (np. badania paszy i wody) 2 badania 67,40 zł/badanie 16,16 134,80 32,33 tak
Badanie w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów 2 badania 176,42 zł/badanie 42,31 352,84 84,61 tak
Badania laboratoryjne - łącznie 975,88 234,02 -
Badania laboratoryjne - łącznie + 7% kosztów ogólnych3) 1.044,19 250,40

+/- 0,01

-
1.2. Koszt pobierania próbek Pobranie próbek 129 pobrań4) 4,83 zł/pobranie - 623,07 - nie
Dojazd do gospodarstwa w celu pobrania próbek 505 km 0,74 zł/km - 373,70 - nie
Dowóz próbek do laboratorium 152 km 0,69 zł/km - 104,88 - nie
Koszt dostarczenia próbek -inne usługi 0 wysyłek - - 0 - nie
1.3. Inne koszty Materiały, sprzęt potrzebny do pobrania próbek w gospodarstwie 32 zestawy 16,58 zł/zestaw - 530,56 - nie
2. Szczepienie lub leczenie Program nie przewiduje - - - - - -
2.1. Zakup szczepionki - - - - - - -
2.2. Koszty dystrybucji - - - - - - -
2.3. Koszty podania - - - - - - -
2.4. Koszty kontroli - - - - - - -
3. Ubój
3.1. Odszkodowanie za indyki i jaja Odszkodowanie za stado unieszkodliwione 1 stado x 3 746

szt.

48,40 zł/szt. 11,61 181.306,40 43.478,75 tak
Odszkodowanie za unieszkodliwione jaja z jednego stada 1 stado x 3 746 szt. jaj x 7 dni magazynowania 1 zł/szt. 0,24 26.222,00 6.288,25 tak
Odszkodowanie za indyki hodowlane pomniejszone o wartość uzyskaną z przetwórstwa ptaków kierowanych do uboju 0 stad - - - - -
Odszkodowanie za paszę 1 stado x 15 t 1.083 zł/tona - 16.245,00 - nie
Odszkodowania za sprzęt, który nie może być poddany odkażaniu 0 szt. - - - - nie
3.2. Koszt transportu (do rzeźni/zakładu utylizacyjnego) Załadunek jednego stada 1 stado 1.260 zł

(14 osób x 6 godz. x 15 zł/godz.)

- 1.260,00 - nie
Transport jednego stada 1 stado 610 zł [3,05 zł/km x 200 km (średnia odległość do rzeźni)] x 1 samochód - 610,00 - nie
3.3. Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia Unieszkodliwienie indyków 1 stado x 3 746

szt.

1zł/szt. - 3.746,00 - nie
Utylizacja indyków 1 stado x 3 746 szt. x 11 kg (waga indyka) 0,60 zł/kg - 24.723,60 - nie
Utylizacja jaj 1 stado x 3 746 x 7 dni x 0,07 kg

(waga jaja)

1 zł/kg - 1.835,54 - nie
Zniszczenie paszy 1 stado x 15 t 600 zł/tona - 9.000,00 - nie
Utylizacja odpadów laboratoryjnych 6 kg 2,10 zł/kg - 12,60 - nie
3.4. Strata w przypadku uboju - - - - - - -
3.5. Koszt obróbki produktów Obróbka chemiczna paszy 0 ton - - - - nie
4. Czyszczenie i odkażanie5) Nie dotyczy - - - - - -
5. Wynagrodzenia (rzeczoznawcy) Koszt wyceny 1 stada i jaj wylęgowych 1 stado x 2 rzeczoznawców x 2 godz. 28,59 zł/godz. - 114,36 - nie
Koszty dojazdu rzeczoznawcy 1 stado x 2 rzeczoznawców x 40 km 0,8358 zł/km - 66,86 - nie
6. Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt Program nie przewiduje - - - - -
7. Inne koszty - - - - - -
OGÓŁEM - - 267.818,76 -
OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne) - - 208.572,59 50.017,40

+/- 0,01

1) Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Nie wlicza się kosztów stałych. Wszystkie wartości są podane bez podatku VAT. Koszty programu zostały obliczone dla wszystkich stad indyków hodowlanych objętych programem. Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidywanych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2012.

2) Koszt programu obliczono wg kursu - za euro 4,17 zł - zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2011 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

3) Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2011/807/UE z dnia 30 listopada 2011 r. zatwierdzającą roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawionych przez państwa członkowskie na 2012 rok i na lata następne (Dz. Urz. UE L 322 z 06.12. 2011, str. 11).

4) Tylko pobieranie próbek przeprowadzone przez lekarzy wyznaczonych i zakłady lecznicze dla zwierząt.

5) Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed zasiedleniem obiektu, stąd jego koszty ponoszone są przez hodowcę.".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Niniejsze rozporządzenie z dniem 19 maja 2012 r. zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. poz. 480).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.684

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonelli w stadach indyków hodowlanych" na lata 2010-2012.
Data aktu: 30/04/2012
Data ogłoszenia: 19/06/2012
Data wejścia w życie: 04/07/2012