Warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 29 kwietnia 2011 r.
w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych

Na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych, zwanych dalej "inwestycjami budowlanymi", o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Do pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych stosuje się przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "ogólnym rozporządzeniem w sprawie wyłączeń blokowych".
§  2. 
Rozporządzenia nie stosuje się do pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych:
1)
przyznawanej na działalność bezpośrednio związaną z ilością wywożonych produktów do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy;
3)
przyznawanej w sektorach rybołówstwa i akwakultury, w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198) oraz sektorach górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali, budownictwa okrętowego i włókien syntetycznych;
4)
wspierającej produkcję podstawowych produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
5)
przyznawanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, w przypadku gdy:
a)
wartość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą objęte pomocą lub
b)
przyznawanie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców.
§  3. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
2)
mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
3)
dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo niespełniające warunków określonych w załączniku I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.
§  4. 
1. 
O pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanych może ubiegać się jednostka naukowa, o której mowa w art. 2 pkt 9 lit. f ustawy, będąca przedsiębiorcą:
1)
działająca we własnym imieniu;
2)
wchodząca w skład podmiotu, o którym mowa w art. 2 pkt 12 i 14-16 ustawy.
2. 
Pomoc publiczna na realizację inwestycji budowlanej nie może być przyznana lub wypłacona:
1)
przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 99);
2)
mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu art. 1 ust. 7 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
3)
dużemu przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 komunikatu Komisji - Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2) lub będącemu w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
§  5. 
1. 
Pomoc publiczną przyznaje się na realizację nowej inwestycji budowlanej.
2. 
Nowa inwestycja budowlana obejmuje:
1)
inwestycję w środki trwałe związane z:
a)
rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
b)
dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych, dodatkowych produktów lub
c)
zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcji w istniejącym przedsiębiorstwie;
2)
zakup całości lub części przedsiębiorstwa, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym przedsiębiorca jest niezależny od sprzedawcy.
3. 
Nowej inwestycji budowlanej nie stanowi:
1)
inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2)
zakup udziałów lub akcji.
§  6. 
1. 
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną na realizację inwestycji budowlanej, zwanymi dalej "kosztami kwalifikowalnymi", są koszty:
1)
zakupu nieruchomości;
2)
robót budowlano-montażowych;
3)
zakupu, wytworzenia oraz instalacji i uruchomienia środków trwałych, w tym maszyn i urządzeń;
4)
nadzoru inwestorskiego, nadzoru autorskiego i inwestora zastępczego, pod warunkiem że stanowią integralną część wydatków ponoszonych na zakup nieruchomości i środków trwałych w ramach inwestycji budowlanej;
5)
prac przygotowawczych na terenie budowy:
a)
wytyczenia geodezyjnego obiektów w terenie,
b)
wykonania niwelacji terenu,
c)
zagospodarowania terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d)
wykonania przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
6)
prac polegających na demontażu, rozbiórce lub remoncie, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami inwestycji budowlanej;
7)
prac konserwatorskich lub restauratorskich.
2. 
Zakup nieruchomości oraz budowa, przebudowa i rozbudowa budowli i budynków kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną na realizację inwestycji budowlanych, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celem inwestycji budowlanej.
3. 
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną na realizację inwestycji budowlanych, jeżeli są ponoszone w związku z pierwszym wyposażeniem.
4. 
Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zakupione przez dużego przedsiębiorcę powinny być nowe, chyba że są to środki trwałe, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2.
§  7. 
1. 
Maksymalna intensywność przyznanej przedsiębiorcy pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikowalnych, wynosi:
1)
50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2)
40% - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego;
3)
30% - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2. 
Intensywność pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej, z wyłączeniem pomocy przyznawanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego oraz pomocy przyznawanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze transportu, ulega zwiększeniu o:
1)
20 punktów procentowych - w przypadku mikro- i małego przedsiębiorcy;
2)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy.
3. 
Maksymalną wartość pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej stanowiącej duży projekt inwestycyjny w rozumieniu § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402) ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 tego rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Pomoc publiczna na realizację inwestycji budowlanej podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis, oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej przyznaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, niezależnie od jej formy i źródła.
2. 
W przypadku gdy łączna wartość pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej przekracza dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt inwestycyjny wartość określoną w art. 6 ust. 1 lit. a i ust. 2 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, pomoc podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
§  9. 
1. 
Pomoc publiczna na realizację inwestycji budowlanej jest przyznawana pod warunkiem, że przedsiębiorca:
1)
przed rozpoczęciem prac nad realizacją inwestycji złoży wniosek o przyznanie pomocy publicznej, zwany dalej "wnioskiem", sporządzony według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia;
2)
zobowiąże się do utrzymania inwestycji budowlanej w danym województwie przez okres co najmniej pięciu lat od dnia zakończenia jej realizacji - w przypadku dużego przedsiębiorcy, albo przez okres co najmniej trzech lat - w przypadku mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy;
3)
zobowiąże się do pokrycia co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych inwestycji budowlanej ze środków własnych lub środków uzyskanych z zewnętrznych źródeł finansowania, które nie stanowią wsparcia ze środków publicznych;
4)
przed dniem wydania decyzji o przyznaniu pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej złoży kopię pozwolenia na budowę oraz pozwolenia konserwatora zabytków, jeżeli wymaga tego charakter inwestycji.
2. 
Przedsiębiorca nie może ubiegać się o finansowanie kosztów poniesionych w związku z zadaniami realizowanymi w ramach inwestycji budowlanej przed dniem złożenia wniosku.
§  10. 
1. 
Wniosek o przyznanie pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej składa się w dwóch egzemplarzach, w terminie do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok, w którym ma być przyznana pomoc publiczna.
2. 
Wniosek może być złożony drogą elektroniczną, jeżeli jest opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.2)).
§  11. 
1. 
Przedsiębiorca dołącza do wniosku informacje, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, oraz:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego wydany nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2)
poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dokumentu określającego formę prawną przedsiębiorcy, w szczególności kopię umowy spółki lub innego przewidzianego przepisami prawa dokumentu dotyczącego ustanowienia, działalności i organizacji przedsiębiorcy;
3)
oświadczenie o dysponowaniu środkami lub o posiadaniu przyrzeczenia ich otrzymania, w przypadku gdy inwestycja budowlana ma być:
a)
wykorzystywana również do innych celów niż badania naukowe lub prace rozwojowe,
b)
współfinansowana z innych źródeł;
4)
w przypadku inwestycji współfinansowanej z innej części budżetu państwa - opinię dysponenta tej części;
5)
oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
6)
oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
2. 
Duży przedsiębiorca dołącza do wniosku analizę porównawczą wskazującą na wystąpienie, na skutek udzielenia pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej, co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce w przypadku braku jej przyznania:
1)
istotnego zwiększenia rozmiaru inwestycji budowlanej;
2)
istotnego zwiększenia zasięgu inwestycji budowlanej;
3)
istotnego skrócenia czasu realizacji inwestycji budowlanej;
4)
istotnego zwiększenia całkowitej kwoty przeznaczonej przez przedsiębiorcę na realizację inwestycji budowlanej.
3. 
W przypadku podmiotu będącego konsorcjum naukowym, siecią naukową, centrum naukowo-przemysłowym lub centrum naukowym Polskiej Akademii Nauk:
1)
do wniosku dołącza się poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię umowy o utworzeniu tego podmiotu;
2)
każdy przedsiębiorca wchodzący w skład tego podmiotu dołącza do wniosku dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 5 i 6 oraz ust. 2.
§  12. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania określone w rozporządzeniu. Wniosek niekompletny zwraca się wnioskodawcy z zawiadomieniem o przyczynach zwrotu i o możliwości uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia oraz z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
§  13. 
1. 
Ocena wniosku jest sporządzana przez zespół powołany na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy.
2. 
Ocenę wniosku sporządza się, uwzględniając następujące kryteria:
1)
znaczenie badań naukowych lub prac rozwojowych, do realizacji których niezbędna jest inwestycja budowlana;
2)
zgodność inwestycji budowlanej planowanej do realizacji z celami polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa;
3)
kategorię naukową jednostki naukowej, o której mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, przyznaną przedsiębiorcy na podstawie oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej, dokonanej przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych;
4)
zasadność planowanego zakresu rzeczowego inwestycji budowlanej oraz przewidywaną efektywność wykorzystania przedmiotu inwestycji budowlanej;
5)
przygotowanie przedsiębiorcy do terminowego zakończenia inwestycji budowlanej oraz zdolność do pokrywania kosztów użytkowania i utrzymania przedmiotu inwestycji budowlanej;
6)
prawidłowość wykorzystania wcześniej przyznanej pomocy publicznej na inwestycje budowlane ze środków finansowych na naukę.
§  14. 
1. 
Zespół sporządza ocenę wniosków w formie list rankingowych wraz z propozycją dotyczącą wysokości przyznania środków finansowych stanowiących pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanej lub odmowy ich przyznania oraz uzasadnieniem tej propozycji.
2. 
Zespół sporządza ocenę wniosków w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od dnia upływu terminu określonego w § 10 ust. 1.
§  15. 
1. 
Pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanej przyznaje minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "Ministrem", w drodze decyzji, w formie dotacji celowej.
2. 
Za dzień przyznania pomocy publicznej przyjmuje się dzień wydania decyzji.
§  16. 
1. 
Środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanej są przekazywane przedsiębiorcy po złożeniu przez niego, w terminie 5 miesięcy od dnia otrzymania decyzji o przyznaniu pomocy publicznej, harmonogramu płatności wynikającego z terminów płatności określonych w umowie zawartej z wykonawcą inwestycji albo harmonogramu realizacji inwestycji w przypadku, gdy wykonawcą inwestycji budowlanej jest przedsiębiorca.
2. 
Wykorzystanie środków finansowych stanowiących pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanej następuje przez zapłatę za zrealizowanie zadania, na które pomoc publiczna była przyznana.
3. 
Przedsiębiorca otrzymujący środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanej ponosi odpowiedzialność za zgodne z przeznaczeniem ich wydatkowanie i prawidłowe rozliczenie przyznanej pomocy publicznej w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji inwestycji.
4. 
Po zakończeniu realizacji inwestycji budowlanej niewykorzystane środki finansowe stanowiące pomoc publiczną podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego Ministra.
5. 
Przyjęcie rozliczenia przyznanej pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanej dokonywane jest w trybie właściwym dla oceny wniosków.
§  18. 
1. 
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli, że przyznana pomoc publiczna na realizację inwestycji budowlanej została rozliczona nieprawidłowo, Minister może zarządzić ponowne sporządzenie rozliczenia inwestycji budowlanej.
2. 
Środki finansowe stanowiące pomoc publiczną na realizację inwestycji budowlanej wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego Ministra, wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych dla dotacji z budżetu państwa.
§  19. 
1. 
Wnioski o przyznanie pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych mogą być składane do dnia 31 sierpnia 2013 r.
2. 
Minister wydaje decyzje, o których mowa w § 15 ust. 1, do dnia 31 grudnia 2013 r.
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 63, poz. 324).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 145, poz. 1050, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230 i Nr 182, poz. 1228.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

WNIOSEK

o przyznanie pomocy publicznej w ........................... roku

na realizację inwestycji budowlanej służącej potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych

A. DANE WNIOSKODAWCY

Wypełnia jednostka Wypełnia urząd obsługujący Ministra
1. Nazwa, siedziba i adres:

...................................................................................................

Numer rejestracyjny wniosku:
2. Numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej,

strona www:

...................................................................................................

Data złożenia wniosku:
3. Identyfikator gminy, w której znajduje się siedziba jednostki:

...................................................................................................

4. Forma prawna jednostki:

...................................................................................................

5. Wielkość jednostki1):

...................................................................................................

6. Klasa działalności, w związku z którą jednostka ubiega się o pomoc publiczną2):

...................................................................................................

7. Informacja o obowiązku zwrotu udzielonej pomocy publicznej na podstawie decyzji Komisji Europejskiej:

...................................................................................................

8. Kierownik jednostki:

...................................................................................................

9. Kategoria naukowa3): ...............................................................
10. NIP: ...........................................................................................
11. REGON: ....................................................................................

1) Mikro-, mały, średni albo duży przedsiębiorca - zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008

z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88

Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3).

2) Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)

(Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z późn. zm.).

3) Kategoria naukowa, o której mowa w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U.

Nr 96, poz. 615).

B. INFORMACJE DOTYCZĄCE PLANOWANEJ DO REALIZACJI INWESTYCJI BUDOWLANEJ

1. Nazwa inwestycji budowlanej (tytuł wniosku - do 250 znaków):

2. Lokalizacja inwestycji budowlanej: ........................................................................................................................

3. Obszar realizacji inwestycji budowlanej4):

4. Planowany okres realizacji inwestycji budowlanej:

data rozpoczęcia ............................................ data zakończenia ............................................... .

5. Całkowity koszt realizacji inwestycji budowlanej (wartość kosztorysowa inwestycji) (w zł): .................................

...............................................................................................................................................................................

(słownie: ............................................................................................................................................................)

6. Wnioskowana kwota pomocy publicznej ze środków ustalonych w budżecie państwa na naukę (w zł): .............

...............................................................................................................................................................................

(słownie: ............................................................................................................................................................)

7. Krótki opis zakresu rzeczowego inwestycji budowlanej:

8. Uzasadnienie celowości inwestycji budowlanej:

9. Określenie badań naukowych lub prac rozwojowych, którym będzie służyć inwestycja budowlana:

10. Określenie innych zadań, którym będzie służyć inwestycja budowlana:

11. Planowany stopień wykorzystania inwestycji budowlanej na potrzeby badań naukowych lub prac rozwojo-

wych (w procentach) oraz na inne potrzeby przedsiębiorcy (w procentach):

12. Informacja o możliwości i planach udostępniania przedmiotu inwestycji budowlanej innym podmiotom:

4) Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1, 2 albo 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 kwietnia 2011 r. w spra-

wie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację inwestycji budowlanych służących potrzebom badań

naukowych lub prac rozwojowych (Dz. U. Nr 104, poz. 609).

C. ZESTAWIENIE KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH (w zł)

Lp. Rodzaj kosztów Koszty kwalifikowalne
finansowane

ze środków

własnych

finansowane

ze środków na

naukę

finansowane

z innych źródeł

Ogółem

(kol. 3+4+5)

1 2 3 4 5 6
1 zakup nieruchomości
2 roboty budowlano-montażowe
3 zakup, wytworzenie oraz instala-

cja i uruchomienie środków trwa-

łych5), w tym maszyn i urządzeń

4 nadzór inwestorski, nadzór autor-

ski i inwestora zastępczego (pod

warunkiem że stanowią integral-

ną część wydatków ponoszonych

na zakup nieruchomości i środ-

ków trwałych w ramach inwesty-

cji budowlanej)

5 prace przygotowawcze na terenie

budowy:

1) wytyczenie geodezyjne obiektów

w terenie

2) wykonanie niwelacji terenu
3) zagospodarowanie terenu budo-

wy wraz z budową tymczasowych

obiektów

4) wykonanie przyłączy do sieci infra-

struktury technicznej na potrzeby

budowy

RAZEM 5
6 prace polegające na demontażu,

rozbiórce lub remoncie (pod wa-

runkiem że pozostają w bezpo-

średnim związku z celami inwe-

stycji budowlanej)

7 prace konserwatorskie lub restau-

ratorskie

KOSZTY OGÓŁEM

(lp. 1+2+3+4+5+6+7)

5) Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższe-

go z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację inwestycji

budowlanych służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych.

D. NAKŁADY ORAZ ŹRÓDŁA FINANSOWANIA INWESTYCJI BUDOWLANEJ (w zł)

Lp. Wyszczególnienie Całkowity

koszt realizacji

inwestycji

budowlanej

w tym:
planowane nakłady w roku:
... ... ... razem

(kol. 4+5+6)

1 2 3 4 5 6 7
1 Ogółem (lp. 2-5)
2 Środki własne
3 Kredyt
4 Pomoc publiczna ze środ-

ków ustalonych w budże-

cie państwa na naukę

5 Środki z innych źródeł

(jakich?)

E. DODATKOWE INFORMACJE W PRZYPADKU GDY INWESTYCJA BUDOWLANA JEST REALIZOWANA PRZEZ

KONSORCJUM NAUKOWE, SIEĆ NAUKOWĄ, CENTRUM NAUKOWO-PRZEMYSŁOWE LUB CENTRUM

NAUKOWE POLSKIEJ AKADEMII NAUK

Wskazanie:

1)
jednostki naukowej odpowiedzialnej za wykorzystanie pomocy publicznej oraz rozliczenie przyznanej pomo-

cy publicznej;

2)
jednostki lub jednostek, które przejmą przedmiot inwestycji budowlanej na stan środków trwałych;
3)
sposobu finansowania kosztów utrzymania i użytkowania przedmiotu inwestycji budowlanej;
4)
sposobu wspólnego użytkowania przedmiotu inwestycji budowlanej oraz zasady dostępu do niej jednostek

naukowych niewchodzących w skład konsorcjum naukowego, sieci naukowej, centrum naukowo-przemysło-

wego lub centrum naukowego Polskiej Akademii Nauk.

F. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

Imię i nazwisko, stanowisko, numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej:

.....................................................................................................................................................................................

….………....……......……....….. ….………....……......……....….. ….………....……......……....…..

(pieczęć jednostki, data) Główny księgowy Kierownik jednostki

(podpis oraz pieczątka) (podpis oraz pieczątka)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024