Krajowa sieć obszarów wiejskich.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 marca 2009 r.
w sprawie krajowej sieci obszarów wiejskich

Na podstawie art. 37a ust. 7 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 1  (Dz. U. z 2023 r. poz. 1105) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres zadań Sekretariatu Centralnego i sekretariatów regionalnych w ramach krajowej sieci obszarów wiejskich (KSOW) oraz sposób ich wykonywania;
2)
zakres i sposób przygotowywania planu działania, o którym mowa w art. 68 ust. 2 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) 2 , zwanego dalej "planem działania".
§  2. 
Do zadań Sekretariatu Centralnego, oprócz zadań wymienionych w art. 37a ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą", należy w szczególności:
1)
identyfikacja podmiotów o ogólnokrajowym zasięgu działania, z którymi współpracuje się w ramach KSOW;
2)
zapewnienie w ramach KSOW wymiany informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich;
3)
sporządzenie planu działania i jego realizacja we współpracy z sekretariatami regionalnymi;
4)
współpraca z komitetem koordynacyjnym Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, o którym mowa w art. 1 ust. 1 decyzji Komisji 2008/168/WE z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiającej strukturę organizacyjną Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 56 z 29.02.2008, str. 31) 3 , oraz współpraca międzynarodowa z krajowymi sieciami rozwoju obszarów wiejskich funkcjonującymi w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej i współpraca międzynarodowa z innymi podmiotami;
5)
zapewnienie obsługi administracyjnej i technicznej organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w art. 37a ust. 6 ustawy, zwanego dalej "grupą roboczą";
6)
koordynowanie przygotowania sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym poszczególnych województw oraz sporządzenie sprawozdania z realizacji planu działania;
7)
współudział w kontroli działań realizowanych w planie działania w województwie.
§  3. 
Do zadań sekretariatu regionalnego, oprócz zadań wymienionych w art. 37a ust. 4 ustawy, należy w szczególności:
1)
identyfikacja podmiotów, z którymi współpracuje się w ramach KSOW w województwie;
2)
zapewnienie w ramach KSOW w województwie wymiany informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich;
3)
współpraca z Sekretariatem Centralnym i innymi sekretariatami regionalnymi w zakresie realizacji planu działania;
4)
współpraca z jednostkami odpowiadającymi sekretariatom regionalnym KSOW w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej i innymi podmiotami;
5)
przygotowanie sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym poszczególnych województw.
6)
zapewnienie obsługi administracyjnej i technicznej organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w art. 37a ust. 6a ustawy, zwanego dalej "wojewódzką grupą roboczą".
§  4. 
Realizację zadań:
1)
Sekretariatu Centralnego - zapewnia komórka organizacyjna wchodząca w skład urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju wsi;
2)
sekretariatu regionalnego - zapewnia komórka organizacyjna wchodząca w skład urzędu marszałkowskiego lub innej wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej.
§  5. 
1. 
Sekretariat Centralny oraz sekretariaty regionalne zapewniają wymianę informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich w ramach KSOW w szczególności przez:
1)
działania edukacyjne, szkoleniowe lub promocyjne;
2)
opracowanie i publikację materiałów informacyjnych lub promocyjnych;
3)
przygotowanie i udostępnienie ekspertyz lub analiz.
2. 
Rozpowszechnianie informacji na temat rozwoju obszarów wiejskich w ramach KSOW odbywa się również przez ich umieszczanie na stronie internetowej utworzonej w tym celu przez Sekretariat Centralny we współpracy z sekretariatami regionalnymi.
§  6. 
1. 
Sekretariat Centralny sporządza, we współpracy z sekretariatami regionalnymi, listę zidentyfikowanych podmiotów, z którymi współpracuje się w ramach KSOW.
2. 
Listę, o której mowa w ust. 1, umieszcza się na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2, i aktualizuje.
§  7. 
Plan działania zawiera:
1)
wskazanie obejmującego dwa lata okresu, przez jaki będzie realizowany;
2)
określenie celów i opis następujących działań przewidzianych w art. 68 ust. 2 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 4  i Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013:
a)
identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat,
b)
przeniesienie dobrych praktyk, projektów innowacyjnych oraz organizacja wymiany doświadczeń i know-how,
c)
przygotowanie programów szkoleniowych dla lokalnych grup działania w procesie tworzenia, w tym wymiana doświadczeń między lokalnymi grupami działania,
d)
zarządzanie siecią:
uruchomienie i zarządzanie strukturami KSOW,
działania informacyjno-promocyjne KSOW,
monitorowanie i ocena KSOW,
e)
pomoc techniczna dla współpracy międzyterytorialnej i transnarodowej,
f)
wspieranie współpracy międzyinstytucjonalnej, w tym międzynarodowej,
g)
wymiana wiedzy oraz ocena polityki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich;
3)
harmonogram realizacji działań objętych planem działania w ujęciu kwartalnym;
4)
plan finansowy z podziałem na poszczególne działania objęte planem działania, w tym wskazanie szacunkowych kwot i łącznej wartości realizacji wszystkich zadań zaplanowanych w ramach poszczególnych działań oraz źródła ich finansowania.
§  7a. 
Plan działania może również zawierać elementy inne niż określone w § 7, w szczególności wskazanie przedsięwzięć realizowanych wspólnie przez Sekretariat Centralny, sekretariaty regionalne lub podmioty działające w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, z którymi współpracuje się w ramach KSOW, oraz wskazanie, w ramach których działań objętych planem działania będą realizowane te przedsięwzięcia.
§  8. 
1. 
Sekretariat regionalny przygotowuje projekt planu działania w zakresie dotyczącym województwa, określając zadania, jakie będą realizowane w ramach poszczególnych działań objętych planem działania, i uwzględniając zalecenia Sekretariatu Centralnego.
2. 
Zalecenia, o których mowa w ust. 1, Sekretariat Centralny przekazuje sekretariatom regionalnym w terminie do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji planu działania, z tym że w przypadku powołania grupy roboczej przekazanie takich zaleceń poprzedza zaopiniowanie ich projektu przez grupę roboczą.
3. 
Sekretariat regionalny zasięga opinii na temat projektu planu działania w zakresie dotyczącym województwa:
1)
podmiotów działających w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, z którymi współpracuje się w ramach KSOW, podając go do publicznej wiadomości na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2, lub na stronie internetowej administrowanej przez urząd marszałkowski,
2)
wojewódzkiej grupy roboczej

- określając termin ich wyrażenia.

4. 
Po zaopiniowaniu projektu planu działania w zakresie dotyczącym województwa przez podmioty działające w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, z którymi współpracuje się w ramach KSOW, oraz przez wojewódzką grupę roboczą, sekretariat regionalny przyjmuje ten projekt i przekazuje go Sekretariatowi Centralnemu, w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji tego planu.
5. 
Sekretariat Centralny, na podstawie projektów planu działania przekazanych przez sekretariaty regionalne, przygotowuje projekt planu działania, uwzględniając w nim również zadania Sekretariatu Centralnego w ramach działań objętych tym planem.
6. 
(uchylony).
7. 
Sekretariat Centralny sporządza plan działania w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji tego planu, z tym że w przypadku powołania grupy roboczej sporządzenie planu działania poprzedza zaopiniowanie jego projektu przez grupę roboczą. Plan ten jest następnie niezwłocznie podawany do publicznej wiadomości na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2.
§  9. 
1. 
Plan działania może być zmieniany.
2. 
Do zmiany planu działania przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
Sprawozdanie z realizacji planu działania zawiera w szczególności informacje o:
1)
zrealizowanych i niezrealizowanych działaniach objętych planem działania;
2)
wydatkach poniesionych:
a)
na funkcjonowanie struktury KSOW,
b)
na realizację planu działania.
§  11. 
1. 
Sekretariat Centralny przygotowuje projekt sprawozdania z realizacji planu działania na podstawie projektów sprawozdań z realizacji tego planu w zakresie dotyczącym poszczególnych województw, uwzględniając w nim również informacje, o których mowa w § 10, odnoszące się do zadań realizowanych przez Sekretariat Centralny.
2. 
Projekt sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym województwa sekretariat regionalny przekazuje Sekretariatowi Centralnemu:
1)
w terminie do ostatniego dnia 1utego roku następującego po roku, w którym została zakończona realizacja tego planu, po zaopiniowaniu projektu tego sprawozdania przez wojewódzką grupę roboczą;
2)
na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Sekretariat Centralny.
3. 
(uchylony).
4. 
Sekretariat Centralny sporządza sprawozdanie z realizacji planu działania w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym została zakończona realizacja tego planu, z tym że w przypadku powołania grupy roboczej sporządzenie sprawozdania z realizacji planu działania poprzedza zaopiniowanie jego projektu przez grupę roboczą. Sprawozdanie to jest następnie niezwłocznie podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2.
§  12. 
1. 
Sekretariat Centralny dostosuje zakres planu działania sporządzonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia do wymagań określonych w § 7 w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia.
2. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany do dnia 31 grudnia 2009 r.
§  13. 
Realizacja ostatniego planu działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 kończy się z dniem 30 czerwca 2015 r.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 5 .
1 Tytuł ustawy zmieniony przez art. 65 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349), która weszła w życie z dniem 15 marca 2015 r.
2 Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.).
3 Decyzja utraciła moc z dniem 24 listopada 2014 r. na podstawie art. 11 decyzji wykonawczej Komisji 2014/825/UE z dnia 20 listopada 2014 r. określającej strukturę organizacyjną i zasady funkcjonowania europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sieci europejskiego partnerstwa innowacyjnego oraz uchylającej decyzję 2008/168/WE (Dz. Urz. UE L 334 z 21.11.2014, str. 98).
4 Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.).
5 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 1 kwietnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024