Sposób rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji oraz zakres i tryb składania sprawozdań.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 lipca 2008 r.
w sprawie sposobu rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji oraz zakresu i trybu składania sprawozdań

Na podstawie art. 10b ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz. 1249, z 2006 r. Nr 120, poz. 825 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 49, poz. 328) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji celowej na pokrycie części odszkodowań należnych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę, zwanej dalej "dotacją", oraz zakres i tryb składania sprawozdań w tym zakresie.
§  2.
1.
Zakład ubezpieczeń przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, w terminie 30 dni od dnia otrzymania dotacji:
1)
rozliczenie dotacji,
2)
sprawozdanie rzeczowo-finansowe z realizacji wypłat odszkodowań należnych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę

- na formularzu udostępnionym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

2.
Rozliczenie dotacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera informacje o:
1)
nazwie, siedzibie i adresie zakładu ubezpieczeń;
2)
okresie, jakiego dotyczy;
3)
kwocie odszkodowań należnych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę;
4)
kwocie stanowiącej 90 % sumy składek uiszczonych w danym roku kalendarzowym z tytułu zawarcia umów ubezpieczenia upraw rolnych oraz umów ubezpieczenia obowiązkowego tych upraw, zawartych z producentami rolnymi od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę;
5)
kwocie dotacji otrzymanej przez zakład ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań należnych producentom rolnym;
6)
kwocie dotacji wykorzystanej przez zakład ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań należnych producentom rolnym;
7)
kwocie dotacji zwróconej stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zwanej dalej "ustawą".
3.
Sprawozdanie rzeczowo-finansowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera informacje o:
1)
nazwie, siedzibie i adresie zakładu ubezpieczeń;
2)
okresie, jakiego dotyczy;
3)
liczbie umów zawartych w okresie sprawozdawczym z producentami rolnymi od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę, powierzchni upraw rolnych objętej ochroną ubezpieczeniową, w podziale na grupy upraw określone w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy i w podziale na województwa;
4)
wysokości szkód w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę, wyrażonej kwotowo, w podziale na grupy upraw określone w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy i w podziale na województwa;
5)
powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, w podziale na województwa;
6)
łącznej sumie ubezpieczenia upraw rolnych z tytułu ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę w okresie sprawozdawczym, wyrażonej kwotowo;
7)
liczbie producentów rolnych, którym zostały wypłacone odszkodowania, w tym ze środków dotacji, w podziale na województwa;
8)
kwocie wypłaconych przez zakład ubezpieczeń producentom rolnym odszkodowań z tytułu szkód spowodowanych przez suszę;
9)
rozliczeniu dotacji otrzymanej przez zakład ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań należnych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę, w tym:
a)
kwocie dotacji ustalonej stosownie do przepisów art. 10a i 10b ustawy,
b)
kwocie dotacji przekazanej w okresie sprawozdawczym,
c)
kwocie dotacji zwróconej przez zakład ubezpieczeń w okresie sprawozdawczym;
10)
przyczynach niepełnego wykorzystania przez zakład ubezpieczeń otrzymanej dotacji;
11)
województwach o największej i województwach o najmniejszej liczbie zawartych z producentami rolnymi umów ubezpieczenia upraw rolnych od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę.
4.
Rozliczenie dotacji i sprawozdanie rzeczowo-finansowe, o których mowa w ust. 1, podpisują osoba lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu zakładu ubezpieczeń.
§  3.
Zwrotu dotacji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, zakład ubezpieczeń dokonuje na rachunek bankowy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.145.921

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji oraz zakres i tryb składania sprawozdań.
Data aktu: 28/07/2008
Data ogłoszenia: 08/08/2008
Data wejścia w życie: 16/08/2008