Szczegółowe sposoby postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowych sposobów postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell2)

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 oraz art. 20 ust. 1 pkt 4-6 i ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2004 r. Nr 11, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe sposoby postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell, w tym:
a)
metody zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się tego organizmu,
b)
sposób wyznaczania stref, w których stosuje się środki w celu zwalczania lub zapobiegania rozprzestrzenianiu się tego organizmu,
c)
warunki prowadzenia produkcji, obrotu oraz przemieszczania roślin rodzaju Pinus L. oraz gatunku Pseudotsuga menziesii, wraz z nasionami i szyszkami, przeznaczonych do sadzenia, zwanych dalej "roślinami szczególnie podatnymi na porażenie";
2)
wymagania specjalne, jakie powinny spełniać rośliny szczególnie podatne na porażenie, wraz ze wskazaniem informacji, które powinny być zawarte w świadectwie fitosanitarnym, jeżeli rośliny te są wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich;
3)
rośliny podatne na porażenie:
a)
które zaopatruje się w paszport roślin lub świadectwo fitosanitarne i poddaje się kontroli zdrowotności,
b)
których uprawianie, wytwarzanie, magazynowanie, pakowanie, sortowanie, wprowadzanie lub przemieszczanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą prowadzić podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców;
4)
zakres, w jakim do organizmu, o którym mowa w pkt 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, zwanej dalej "ustawą", dotyczące organizmów kwarantannowych.
§  2.
Jeżeli zostało stwierdzone występowanie organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, lub porażenie przez ten organizm roślin szczególnie podatnych na porażenie, wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", wyznacza:
1)
strefę porażenia, obejmującą obszar, na którym:
a)
stwierdzono występowanie tego organizmu lub
b)
są uprawiane rośliny szczególnie podatne na porażenie wykazujące objawy porażenia przez ten organizm,
2)
strefę bezpieczeństwa wokół strefy porażenia, której granica przebiega w odległości co najmniej 1 km od granicy strefy porażenia

- mając w szczególności na względzie stopień porażenia roślin w strefie porażenia, biologię tego organizmu i możliwości jego rozprzestrzeniania się, termin wykrycia tego organizmu oraz obecność w sąsiedztwie strefy porażenia innych niż określone w pkt 1 lit. b roślin szczególnie podatnych na porażenie.

§  3.
W strefie porażenia i strefie bezpieczeństwa:
1)
przeprowadza się zabiegi mające na celu zniszczenie organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, w tym poprzez:
a)
zniszczenie roślin lub części roślin, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b, lub
b)
czyszczenie i odkażanie przedmiotów lub miejsc, w których zostało stwierdzone występowanie tego organizmu lub które miały kontakt z roślinami, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b;
2)
wojewódzki inspektor przeprowadza regularne kontrole występowania organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  4.
Jeżeli podczas kontroli prowadzonych przez wojewódzkiego inspektora w strefie porażenia i strefie bezpieczeństwa w okresie dwóch kolejnych lat nie zostanie stwierdzone występowanie organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, w strefach tych nie przeprowadza się działań określonych w § 3.
§  5.
Rośliny szczególnie podatne na porażenie mogą być wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich, jeżeli:
1)
podmioty, które wprowadzają je na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zostały wpisane do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy;
2)
zostały zaopatrzone w świadectwo fitosanitarne;
3)
w rubryce "dodatkowa deklaracja" świadectwa fitosanitarnego została zamieszczona informacja, że rośliny te pochodzą z miejsca produkcji albo leśnego materiału podstawowego, które zostały wpisane do urzędowego rejestru prowadzonego przez służbę ochrony roślin państwa trzeciego i podlegają regularnym kontrolom przeprowadzanym przez tę służbę oraz:
a)
znajdujących się na terytorium państwa trzeciego, w którym nie stwierdzono występowania organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, lub
b)
znajdujących się na obszarze państwa trzeciego wolnym od organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, ustanowionym zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych4), a nazwę obszaru umieszczono w rubryce "miejsce pochodzenia" świadectwa fitosanitarnego, lub
c)
w których w wyniku urzędowych kontroli, przeprowadzonych w okresie dwóch lat poprzedzających wysyłkę roślin szczególnie podatnych na porażenie, nie stwierdzono występowania organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, i rośliny te, na podstawie przeprowadzonych bezpośrednio przed ich wysyłką badań laboratoryjnych, zostały uznane za wolne od tego organizmu;
4)
w wyniku przeprowadzonej granicznej kontroli fitosanitarnej zostały uznane za wolne od organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1;
5)
spełniają inne niż wymienione w pkt 1-4 wymagania określone w przepisach dotyczących zapobiegania wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się organizmów kwarantannowych.
§  6.
1.
Rośliny szczególnie podatne na porażenie, pochodzące z państw członkowskich Unii Europejskiej albo z państw trzecich, mogą być przemieszczane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1)
podmioty prowadzące ich uprawę, magazynowanie, pakowanie, sortowanie lub dokonujące ich przemieszczania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały wpisane do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy;
2)
zostały zaopatrzone w paszport roślin;
3)
pochodzą z miejsca produkcji albo leśnego materiału podstawowego, albo po wprowadzeniu z państwa trzeciego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej były uprawiane w miejscu produkcji:
a)
znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym nie zostało stwierdzone występowanie organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, lub
b)
znajdującym się na obszarze państwa członkowskiego Unii Europejskiej wolnym od organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, ustanowionym zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych4), lub
c)
w którym w wyniku urzędowych kontroli, przeprowadzonych w okresie dwóch lat poprzedzających przemieszczenie roślin szczególnie podatnych na porażenie, nie stwierdzono występowania organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1, i rośliny te, na podstawie przeprowadzonych bezpośrednio przed ich przemieszczeniem badań laboratoryjnych, zostały uznane za wolne od tego organizmu;
4)
spełniają inne niż wymienione w pkt 1-3 wymagania określone w przepisach dotyczących zapobiegania wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się organizmów kwarantannowych.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do niewielkich ilości roślin szczególnie podatnych na porażenie, jeżeli są one przeznaczone do użycia przez posiadacza lub odbiorcę na własne niezarobkowe potrzeby i nie istnieje ryzyko rozprzestrzenienia się organizmu, o którym mowa w § 1 pkt 1.
§  7.
Do organizmu Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell przepisy ustawy dotyczące organizmów kwarantannowych stosuje się w zakresie określonym w art. 9 ustawy.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Przepisy rozporządzenia wdrażają postanowienia decyzji Komisji 2007/433/WE z dnia 18 czerwca 2007 r. w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Gibberella circinata Nirenberg & O'Donnell (Dz. Urz. UE L 161 z 22.06.2007, str. 66).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 92, poz. 639, Nr 170, poz. 1217 i Nr 171, poz. 1225 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 541.

4) Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych - International Standards for Phytosanitary Measures, Part 4 - Pest Surveillance, Requirements for the establishment of Pest Free Areas, Publication No 4, FAO, Rome, wydany na podstawie Konstytucji Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, podpisanej w Quebec dnia 16 października 1945 r. (Dz. U. z 1958 r. Nr 57, poz. 283).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024