Ewidencje paszportowe i centralna ewidencja.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 19 czerwca 2007 r.
w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji

Na podstawie art. 54 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób:
1)
prowadzenia ewidencji paszportowych oraz centralnej ewidencji;
2)
przetwarzania danych zgromadzonych w tych ewidencjach;
3)
przekazywania danych z ewidencji paszportowych do centralnej ewidencji.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych;
2)
książeczce paszportowej - należy przez to rozumieć blankietowy druk książeczki wyprodukowany przez producenta według wzoru dokumentu paszportowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy;
3)
statusie - należy przez to rozumieć odzwierciedlenie w ewidencji paszportowej i centralnej ewidencji etapu realizacji, na jakim znajduje się wniosek paszportowy, książeczka paszportowa lub dokument paszportowy;
4)
CPD - należy przez to rozumieć Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w którym następuje sporządzenie dokumentu paszportowego na podstawie wniosku paszportowego wprowadzonego do ewidencji paszportowej, z wyjątkiem paszportów tymczasowych sporządzanych bezpośrednio przez organ paszportowy;
5)
archiwum produkcyjnym - należy przez to rozumieć prowadzony w CPD w formie elektronicznej techniczny zbiór gromadzący dane o książeczkach paszportowych, o prawidłowo i wadliwie sporządzonych dokumentach paszportowych oraz informacje o procesie sporządzania i dystrybucji książeczek paszportowych i dokumentów paszportowych.
§  3. 1
 
1.
Organ paszportowy wprowadza do ewidencji paszportowej dane z wniosku paszportowego, dane biometryczne w postaci odcisków palców i informacje zgodnie ze swoją właściwością.
2.
Dane biometryczne w postaci odcisków palców, po wprowadzeniu do ewidencji paszportowej, podlegają zaszyfrowaniu.
§  4.
Zmiana danych w ewidencji paszportowej w ramach jednego wniosku może być wprowadzona tylko do chwili podjęcia decyzji o wydaniu lub odmowie wydania dokumentu paszportowego.
§  5.
Zmiana danych wprowadzonych przez organ paszportowy do ewidencji paszportowej wymaga odnotowania, kto i kiedy dokonał tej zmiany.
§  6.
1.
Organ paszportowy wprowadza do ewidencji paszportowej dane z wniosku paszportowego w zakresie obejmującym dane określone w art. 18 ust. 1 pkt 1-6, 9, 11 oraz w art. 50 pkt 1 i 5 ustawy.
2.
Po wprowadzeniu danych z wniosku paszportowego organ paszportowy porównuje dane z tego wniosku z danymi zawartymi w centralnej ewidencji, zbiorze PESEL, oraz z dokumentacją paszportową, o której mowa w art. 53 ustawy.
§  7.
Po wykonaniu przez organ paszportowy czynności, o których mowa w § 6, wniosek paszportowy otrzymuje w ewidencji paszportowej status o wydaniu lub o odmowie wydania dokumentu paszportowego.
§  8.
1.
Wniosek paszportowy, któremu nadano status o wydaniu paszportu, paszportu dyplomatycznego, paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, przekazywany jest z centralnej ewidencji w celu sporządzenia do CPD.
2.
Wniosek paszportowy, któremu nadano status o wydaniu paszportu tymczasowego, kierowany jest z ewidencji paszportowej do sporządzenia w organie paszportowym, w którym wniosek został złożony.
§  9.
1.
Organ paszportowy po sporządzeniu dokumentu paszportu tymczasowego przekazuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu trzech dni roboczych, do centralnej ewidencji dane z kolejnych faz procesu sporządzenia, w tym:
1)
serię i numer dokumentu paszportu tymczasowego;
2)
datę sporządzenia dokumentu paszportu tymczasowego;
3)
datę ważności dokumentu paszportu tymczasowego;
4)
datę odbioru dokumentu paszportu tymczasowego.
2.
Organ paszportowy przekazuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu trzech dni roboczych, do centralnej ewidencji dane o seriach i numerach książeczek paszportów tymczasowych wybrakowanych w procesie sporządzania.
§  10.
1.
CPD przekazuje do centralnej ewidencji dane z kolejnych faz procesu sporządzania dokumentu paszportowego, w tym:
1)
serię i numer dokumentu paszportowego;
2)
datę sporządzenia dokumentu paszportowego;
3)
datę ważności dokumentu paszportowego;
4)
datę wysłania dokumentu paszportowego do organu paszportowego.
2.
CPD przekazuje do centralnej ewidencji dane o seriach i numerach książeczek paszportowych wybrakowanych w procesie sporządzania.
3.
Dane, o których mowa w ust. 1 i 2, CPD przechowuje w archiwum produkcyjnym.
§  11. 2
 
1.
Organ paszportowy po otrzymaniu dokumentu paszportowego z CPD wprowadza do ewidencji paszportowej:
1)
status przyjęcia dokumentu paszportowego;
2)
status zawierający serię i numer dokumentu paszportowego wadliwie sporządzonego lub uszkodzonego w czasie transportu;
3)
status wydania i datę odbioru dokumentu paszportowego po odbiorze tego dokumentu.
2.
Wprowadzenie do ewidencji paszportowej statusu przyjęcia sporządzonego dokumentu paszportowego powoduje usunięcie z ewidencji paszportowej danych biometrycznych w postaci odcisków palców.
§  12. 3
 
1.
Organ paszportowy, do którego wpłynął wniosek o odmowę wydania lub unieważnienie dokumentu paszportowego, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym do ewidencji paszportowej:
1)
datę wpływu wniosku;
2)
dane dotyczące tożsamości osoby, której wniosek dotyczy;
3)
dane dotyczące organu, który wniosek złożył;
4)
podstawę prawną wniosku.
2.
Organ paszportowy niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym po otrzymaniu zawiadomienia o wycofaniu przez uprawniony organ wniosku o odmowę wydania lub unieważnienie dokumentu paszportowego, wycofuje wniosek z ewidencji paszportowej.
§  12a. 4
 
1.
Organ paszportowy, do którego wpłynęło postanowienie o zastosowaniu przez uprawniony organ środka zapobiegawczego w postaci zakazu opuszczania kraju połączonego z zatrzymaniem dokumentu paszportowego lub zawiadomienie o tymczasowym zatrzymaniu przez uprawniony organ dokumentu paszportowego, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, do ewidencji paszportowej:
1)
datę wpływu postanowienia lub zawiadomienia;
2)
dane dotyczące tożsamości osoby, wobec której zastosowano środek zapobiegawczy lub tymczasowe zatrzymanie dokumentu paszportowego;
3)
dane dotyczące organu, który wydał postanowienie lub zawiadomił o tymczasowym zatrzymaniu dokumentu paszportowego.
2.
Organ paszportowy niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, po otrzymaniu postanowienia uprawnionego organu o uchyleniu lub zmianie zastosowanego środka zapobiegawczego wprowadza do ewidencji paszportowej datę wydania postanowienia oraz dane o organie wydającym postanowienie.
§  13.
1.
Organ paszportowy wydający decyzję w sprawie odmowy wydania dokumentu paszportowego wprowadza do ewidencji paszportowej informację o wydanej decyzji i dane, o których mowa w art. 50 pkt 2 i 5 ustawy, niezwłocznie po wydaniu decyzji, najpóźniej w następnym dniu roboczym.
2.
Organ paszportowy, który wydał decyzję o unieważnieniu dokumentu paszportowego z powodów określonych w art. 38 ust. 1 i 3 ustawy, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, do ewidencji paszportowej dane, o których mowa w art. 50 pkt 3 i 4 ustawy, oraz dane o organie wydającym decyzję.
3.
Organ paszportowy, który wydał decyzję o odmowie unieważnienia dokumentu paszportowego, wprowadza niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, do ewidencji paszportowej informacje o odmowie i dacie wydania decyzji.
§  14.
Organ paszportowy niezwłocznie, najpóźniej w następnym dniu roboczym, po uzyskaniu informacji o utracie ważności dokumentu paszportowego z przyczyn określonych w art. 37 i art. 38 ust. 2 ustawy, wprowadza do ewidencji paszportowej datę utraty ważności i przyczynę unieważnienia dokumentu paszportowego.
§  15.
1.
Dane i informacje z ewidencji paszportowej do centralnej ewidencji przekazywane są w formie elektronicznej w drodze przekazu teleinformatycznego. Organy paszportowe za granicą mogą przekazywać dane do centralnej ewidencji z wykorzystaniem innych, bezpiecznych form przekazu.
2.
W szczególnych przypadkach dopuszcza się przekazanie danych do centralnej ewidencji z wykorzystaniem nośników danych najpóźniej w następnym dniu roboczym przy zapewnieniu bezpieczeństwa przekazywanych danych.
3.
W przypadkach określonych w ust. 2 nie stosuje się porównania danych z wniosku paszportowego z danymi zawartymi w centralnej ewidencji oraz w zbiorze PESEL, o których mowa w § 6 ust. 2.
§  16.
Podmiotom, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy, udostępnia się dane z centralnej ewidencji za pomocą urządzeń teletransmisji danych, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
posiadają urządzenia umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z ewidencji oraz rejestrację zakresu, daty i celu ich uzyskania;
2)
posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania.
§  17.
1.
Podmiotom, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy, niespełniającym warunków określonych w § 16 udostępnia się dane na pisemny wniosek będący indywidualnym wystąpieniem o udostępnienie danych z centralnej ewidencji.
2.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się udostępnianie danych z centralnej ewidencji dla organów paszportowych za granicą na nośniku elektronicznym lub w innej formie przy zapewnieniu bezpieczeństwa danych.
§  18.
Centralna ewidencja rejestruje zapytania o dane wraz z informacją o czasie i podmiocie, który wystąpił z zapytaniem. Dane o zapytaniach podlegają ochronie na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 131, poz. 919 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 245).

1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.99.836) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2009 r.
2 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.99.836) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2009 r.
3 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.99.836) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2009 r.
4 § 12a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.99.836) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2009 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024