Wymagania niezbędne do prowadzenia warsztatu w zakresie napraw, instalacji lub sprawdzania tachografów cyfrowych oraz zakres i sposób dokumentowania czynności przy wykonywaniu tych usług.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 19 kwietnia 2006 r.
w sprawie wymagań niezbędnych do prowadzenia warsztatu w zakresie napraw, instalacji lub sprawdzania tachografów cyfrowych oraz zakresu i sposobu dokumentowania czynności przy wykonywaniu tych usług

Na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania niezbędne do prowadzenia warsztatu w zakresie napraw, instalacji lub sprawdzania tachografów cyfrowych, zwanego dalej "warsztatem", w zakresie warunków warsztatowo-technicznych obejmujących: warunki lokalowe, wyposażenie techniczne i miejsca parkingowe;
2)
niezbędne dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań, o których mowa w pkt 1;
3)
zakres i sposób dokumentowania czynności przy wykonywaniu usług objętych zezwoleniem na prowadzenie warsztatu.
§  2.
1.
Podmiot prowadzący warsztat powinien posiadać osobne pomieszczenia lub miejsca przeznaczone wyłącznie do:
1)
wykonywania instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych;
2)
obsługi klienta.
2.
Podmiot prowadzący warsztat powinien przechowywać: karty warsztatowe, dane podlegające ochronie oraz wyposażenie stosowane do nakładania zabezpieczeń, w sposób uniemożliwiający dostęp osób nieuprawnionych.
§  3.
Podmiot prowadzący warsztat powinien dysponować co najmniej dwoma miejscami parkingowymi dla pojazdów, w których mają być instalowane, naprawiane lub sprawdzane tachografy cyfrowe.
§  4.
1.
Zakres wyposażenia technicznego warsztatu określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Jeżeli w skład stanowiska pomiarowego do wyznaczania współczynnika charakterystycznego pojazdów będzie wchodziła baza drogowa, przez którą rozumie się odcinek drogi z umieszczonymi na jej poboczu wskazami odpowiadającymi: wartości zerowej i określonej odległości od wartości zerowej, powinna być ona usytuowana na obszarze gminy, na której terenie znajduje się miejsce świadczenia usług, lub w odległości nie większej niż 10 km od tego miejsca.
§  5.
Jeżeli podmiot prowadzący warsztat posiada zezwolenie, o którym mowa w art. 16c ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494), do wykonywania instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych oraz obsługi klienta mogą być wykorzystywane pomieszczenia i miejsca parkingowe służące do prowadzenia działalności na podstawie tego zezwolenia.
§  6.
Dokumentami potwierdzającymi spełnianie wymagań, o których mowa w § 2 i 3, są dokumenty zawierające opis:
1)
lokalu, z uwzględnieniem jego stałego wyposażenia;
2)
usytuowania miejsc parkingowych;
3)
środków technicznych, jakie będą stosowane w celu zapewnienia przechowywania kart warsztatowych, danych podlegających ochronie oraz wyposażenia stosowanego do nakładania zabezpieczeń w sposób uniemożliwiający dostęp osób nieuprawnionych.
§  7.
Dokumentami potwierdzającymi spełnianie wymagań w zakresie wyposażenia technicznego warsztatu są:
1)
dokument zawierający wykaz przyrządów pomiarowych wchodzących w skład wyposażenia technicznego stosowanego do sprawdzania tachografów cyfrowych, uwzględniający:
a)
nazwę i typ,
b)
znak i numer fabryczny,
c)
ich charakterystyki metrologiczne;
2)
dokument zawierający wykaz pozostałych urządzeń wchodzących w skład wymaganego wyposażenia technicznego stosowanego do sprawdzania tachografów cyfrowych;
3)
kopie dokumentów potwierdzających przydatność danego rodzaju wyposażenia technicznego, o których mowa w załączniku do rozporządzenia:
a)
ważnych świadectw legalizacji przyrządów pomiarowych,
b)
świadectw wzorcowania wydanych, nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, przez administrację miar lub akredytowane laboratoria pomiarowe, dotyczących przyrządów pomiarowych stosowanych podczas sprawdzania tachografów cyfrowych, niepodlegających prawnej kontroli metrologicznej,
c)
świadectw ekspertyzy,
d)
deklaracji producenta,
e)
pisemnego potwierdzenia przydatności danego wyposażenia technicznego wystawionego przez Główny Urząd Miar;
4)
kopia dokumentu potwierdzającego prawo do korzystania z bazy drogowej.
§  8.
1.
Zakres czynności wykonywanych podczas sprawdzenia tachografu cyfrowego nowego lub po naprawie obejmuje:
1)
sprawdzenie zgodności tachografu cyfrowego z homologowanym typem i wymaganiami, w szczególności w zakresie:
a)
poprawności stanu technicznego i nałożonych zabezpieczeń,
b)
błędów wskazań i rejestracji,
c)
dobowego przyrostu błędu wskazań zegara,
d)
poprawności rejestracji danych w pamięci tachografu cyfrowego i na karcie do tachografu;
2)
kalibrację tachografu cyfrowego w zakresie aktualizacji dostępnych danych.
2.
Zapisane na karcie warsztatowej dane dotyczące kalibracji powinny być skopiowane na inny nośnik i przechowywane w sposób zapewniający ich integralność, trwałość i bezpieczeństwo oraz możliwość łatwego odszukania w powiązaniu z wykonanym zleceniem.
§  9.
Zakres czynności wykonywanych podczas sprawdzenia tachografu cyfrowego po zainstalowaniu lub sprawdzenia okresowego obejmuje czynności, o których mowa w § 8, z zastrzeżeniem że kalibracja dotyczy aktualizacji wszystkich wymaganych danych, oraz dodatkowo:
1)
sprawdzenie rozbieżności pomiędzy danymi naniesionymi na tabliczce instalacyjnej a danymi zapisanymi w pamięci tachografu lub stanem faktycznym, istniejących przy przyjmowaniu tachografu do sprawdzenia okresowego;
2)
sprawdzenie poprawności instalacji;
3)
wyznaczenie wartości współczynnika charakterystycznego pojazdu;
4)
dopasowanie stałej tachografu do współczynnika charakterystycznego pojazdu;
5)
potwierdzenie zgodności z wymaganiami w zakresie błędów prędkości i drogi zespołu tachograf - pojazd;
6)
sprawdzenie poprawności działania zespołu tachograf - pojazd;
7)
wyznaczenie obwodu tocznego oraz udokumentowanie rozmiaru opon kół napędowych pojazdu;
8)
naniesienie wymaganych danych na nową tabliczkę instalacyjną tachografu.
§  10.
1.
Podmiot prowadzący warsztat dokumentuje wykonane czynności podczas naprawy, instalacji lub sprawdzenia tachografu cyfrowego w księdze rejestrowej prowadzonej w formie pisemnej lub elektronicznej i archiwizuje tę dokumentację w sposób zapewniający integralność, trwałość, poufność i bezpieczeństwo przechowywanych danych.
2.
W księdze rejestrowej zamieszcza się:
1)
datę przyjęcia i wydania tachografu cyfrowego;
2)
imię i nazwisko oraz adres albo nazwę i siedzibę zleceniodawcy;
3)
dane identyfikujące pojazd, w którym tachograf cyfrowy jest zainstalowany - w przypadku wykonania instalacji, sprawdzenia po instalacji lub sprawdzenia okresowego;
4)
informacje o zakresie wykonanych czynności;
5)
dane identyfikujące tachograf cyfrowy z uwzględnieniem wersji oprogramowania oraz danych przetwornika ruchu, o ile są one zapisane w pamięci danych tachografu;
6)
informacje o miejscach nałożenia cech i znajdujących się na nich danych identyfikacyjnych, przy przyjęciu i wydaniu tachografu;
7)
podpis pracownika odpowiedzialnego za wykonane czynności, jeżeli księga jest prowadzona w formie pisemnej, lub dane identyfikujące tego pracownika, jeżeli księga jest prowadzona w formie elektronicznej.
3.
Do dokumentacji wykonanych czynności podmiot prowadzący warsztat dołącza wydruki z tachografu cyfrowego, w szczególności wydruki techniczne wykonane przy przyjęciu i wydaniu tachografu.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 220, poz. 1888).

ZAŁĄCZNIK 

ZAKRES WYPOSAŻENIA TECHNICZNEGO WARSZTATU

1.  Zakres wyposażenia technicznego warsztatu określa tabela:
Lp. Rodzaj wyposażenia technicznego Dokumenty potwierdzające przydatność danego rodzaju wyposażenia technicznego
1 Stanowisko pomiarowe do wyznaczania błędów długości drogi i prędkości tachografu cyfrowego 1) świadectwo wzorcowania oraz

2) świadectwo ekspertyzy wydane przez administrację

miar lub deklaracja producenta z wynikami badań

wykonanych przez niego lub inne kompetentne

instytucje potwierdzająca poprawność współpracy

z tachografami cyfrowymi

2 Przyrząd do wyznaczania dobowej odchyłki czasu tachografu cyfrowego oraz zmiany wskazań zegara 1) świadectwo wzorcowania oraz

2) świadectwo ekspertyzy wydane przez administrację

miar lub deklaracja producenta z wynikami badań

wykonanych przez niego lub inne kompetentne

instytucje potwierdzająca poprawność współpracy

przyrządu z tachografami cyfrowymi

3 Stanowisko pomiarowe służące do wyznaczania współczynnika charakterystycznego pojazdu 1) świadectwo wzorcowania oraz

2) świadectwo ekspertyzy w przypadku, w którym

przydatność przyrządów wchodzących w skład

stanowiska lub stosowanej metody pomiarowej

nie została potwierdzona w inny sposób przez

administrację miar

4 Wyposażenie umożliwiające przeprowadzenie kalibracji tachografu cyfrowego (włącznie z operacją parowania przetwornika ruchu) świadectwo ekspertyzy wydane przez administrację miar albo deklaracja producenta z wynikami badań wykonanych przez niego lub inne kompetentne instytucje potwierdzająca poprawność współpracy wyposażenia z tachografami cyfrowymi
5 Wyposażenie do przechowywania i pobierania danych z tachografu cyfrowego oraz karty warsztatowej deklaracja producenta w zakresie możliwości wykorzystania wyposażenia przy pobieraniu, przenoszeniu i archiwizowaniu danych z zachowaniem integralności i bezpieczeństwa
6 Manometr do pomiaru ciśnienia w oponach pojazdów mechanicznych świadectwo legalizacji
7 Przymiar wstęgowy metalowy lub inne urządzenie do wyznaczania obwodu tocznego kół pojazdu umożliwiające wyznaczenie obwodu tocznego z dokładnością nie mniejszą niż za pomocą przymiaru wstęgowego metalowego 1) dla przymiaru - świadectwo legalizacji

2) dla innego urządzenia - świadectwo wzorcowania

oraz świadectwo ekspertyzy dla urządzenia,

którego przydatność nie została potwierdzona w

inny sposób przez administrację miar

8 Kanał lub najazd lub podnośnik samochodowy, zapewniające prawidłową obsługę pojazdów Niewymagany

2. Wzorcowania, o których mowa w tabeli, powinny być przeprowadzane co najmniej raz na 12 miesięcy.

3. Świadectwa ekspertyzy, o których mowa w tabeli, mogą być zastąpione pisemnym potwierdzeniem przydatności danego wyposażenia technicznego wystawionym przez Główny Urząd Miar na podstawie przedłożonych kopii dokumentów, potwierdzonych za zgodność z oryginałem, które powinny zawierać co najmniej:

1) dopuszczenie tego wyposażenia do stosowania odpowiednio do celów sprawdzania lub kalibracji tachografów cyfrowych na terenie państwa członkowskiego UE wystawione przez właściwy organ;

2) niezbędne z punktu widzenia zakresu zastosowania tego wyposażenia dane techniczne i metrologiczne.

4. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 3, zostały sporządzone w języku obcym, powinno być do nich dołączone tłumaczenie na język polski.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.73.511

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania niezbędne do prowadzenia warsztatu w zakresie napraw, instalacji lub sprawdzania tachografów cyfrowych oraz zakres i sposób dokumentowania czynności przy wykonywaniu tych usług.
Data aktu: 19/04/2006
Data ogłoszenia: 28/04/2006
Data wejścia w życie: 02/05/2006