Zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 11 lutego 2005 r.
w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych

Na podstawie art. 16d ust. 5 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych, o których mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. EWG L 370 z 31.12.1985)2), zwanego dalej "zezwoleniem";
2)
rodzaje dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia;
3)
zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania działalności, o której mowa w pkt 1;
4)
sposób potwierdzania posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych, zwanych dalej "urządzeniami rejestrującymi";
5)
okresy, w jakich są wykonywane sprawdzania urządzeń rejestrujących;
6)
sposób dokumentowania i prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności przy instalacji i naprawach urządzeń rejestrujących;
7)
wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy wykonującemu działalność, o której mowa w pkt 1.
2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. zmieniającym rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę 88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/84 i (EWG) nr 3821/85 (Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998) oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1360/2002 z 13.06.2002 r. dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 207 z 05.08.2002).
§  2.
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Przedsiębiorca do wniosku o wydanie zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 2, dołącza:
1)
aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej, uzyskane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2)
kopie dokumentów potwierdzających posiadanie odpowiedniej wiedzy przez personel wykonujący czynności w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących;
3)
kopie dokumentów potwierdzających tytuł prawny przedsiębiorcy do lokalu użytkowego niezbędnego do wykonywania działalności;
4)
dokument zawierający opis lokalu, o którym mowa w pkt 3, w szczególności w zakresie zapewnienia wydzielenia osobnych pomieszczeń (izb) lub miejsc z przeznaczeniem wyłącznie do:
a)
wykonywania napraw lub instalacji urządzeń rejestrujących,
b)
wykonywania sprawdzania urządzeń rejestrujących,
c)
obsługi klienta;
5)
kopie dokumentów potwierdzające uprawnienie do korzystania z:
a)
miejsc parkingowych dla pojazdów, w których mają być naprawiane, instalowane lub sprawdzane urządzenia rejestrujące,
b)
baz drogowych, na których mają być wykonywane pomiary;
6)
kopie procedur:
a)
określających przyjęty przez wnioskodawcę sposób ewidencjonowania, przechowywania, stosowania oraz zabezpieczania i nadzoru nad materiałami i wyposażeniem niezbędnym do nakładania cech poświadczających wykonanie napraw lub sprawdzania urządzeń rejestrujących,
b)
wykonywania odpowiednio:
napraw lub instalacji urządzeń rejestrujących,
sprawdzania urządzeń rejestrujących uwzględniające co najmniej: metody wykonywania pomiarów, stosowane przyrządy oraz zachowanie właściwej dokładności pomiarów w szczególności poprzez szacowanie ich niepewności;
7)
dokument zawierający oświadczenia i zobowiązania:
a)
do niezwłocznego zgłoszenia do organu administracji miar utraty materiałów lub wyposażenia do nakładania nadanej przedsiębiorcy specjalnej cechy,
b)
do posiadania dokumentacji umożliwiającej stwierdzenie zgodności sprawdzanych urządzeń rejestrujących z zatwierdzonym typem i wymaganiami,
c)
że nakładane zabezpieczenia nie będą mogły być usunięte bez zniszczenia znajdujących się na nich cech,
d)
o wykonywaniu napraw lub instalacji zgodnie z dokumentacją techniczną urządzeń rejestrujących;
8)
dokument zawierający wykaz przyrządów pomiarowych lub stanowisk pomiarowych wchodzących w skład wyposażenia technicznego stosowanego do sprawdzania urządzeń rejestrujących, uwzględniający:
a)
nazwę i typ,
b)
znak i numer fabryczny,
c)
ich charakterystyki metrologiczne;
9)
kopie aktualnych świadectw:
a)
legalizacji przyrządów pomiarowych,
b)
ekspertyz przyrządów pomiarowych lub stanowisk pomiarowych wchodzących w skład wyposażenia technicznego, wykonanych przez Główny Urząd Miar lub urząd miar, któremu Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej "Prezesem", powierzył wykonanie tych ekspertyz potwierdzających możliwość ich zastosowania do sprawdzania urządzeń rejestrujących,
c)
wzorcowań, wykonanych przez administrację miar lub akredytowane laboratoria pomiarowe, dotyczących przyrządów pomiarowych stosowanych podczas sprawdzania urządzeń rejestrujących;
10)
dokument zawierający harmonogram wzorcowania przyrządów pomiarowych wchodzących w skład wyposażenia technicznego.
2.
Przedsiębiorca do wniosku o wydanie zezwolenia, wyłącznie w zakresie napraw urządzeń rejestrujących, dołącza dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7.
§  4.
1.
Dokumentami potwierdzającymi posiadanie odpowiedniej wiedzy przez personel przedsiębiorcy wykonujący czynności w zakresie:
1)
sprawdzania - są świadectwa wydane przez Prezesa lub upoważniony przez niego organ administracji miar, potwierdzające odbycie szkolenia organizowanego przez te organy, zakończonego egzaminem przed komisją egzaminacyjną powołaną przez organ przeprowadzający szkolenie spośród pracowników administracji miar, obejmującego swym zakresem:
a)
sprawdzanie urządzeń rejestrujących oraz wykonywanie, dokumentowanie i ocenę wyników wykonywanych pomiarów,
b)
aktualnie obowiązujące wymagania;
2)
napraw lub instalacji - są kopie zaświadczeń poświadczających ukończenie szkoleń z zakresu napraw lub instalacji urządzeń rejestrujących, wydanych przez:
a)
producenta urządzeń rejestrujących lub jego przedstawiciela,
b)
podmiot prowadzący specjalistyczne szkolenia z zakresu napraw lub instalacji, który uzgodnił z Prezesem ich zakres i tematykę oraz liczbę godzin, albo
c)
organ administracji miar.
2.
Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, powinny:
1)
zawierać zakres i tematykę szkolenia oraz liczbę godzin;
2)
być wystawione nie wcześniej niż na 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
§  5.
Wzór specjalnej cechy nadawanej przedsiębiorcy określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Zakres podstawowego wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Sprawdzanie urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe zarejestrowanym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w ust. 3 lit. b rozdział VI załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, wykonuje się nie rzadziej niż co 24 miesiące, licząc od daty naniesionej na tabliczkę pomiarową, o ile wcześniej nie nastąpi uszkodzenie urządzenia rejestrującego, przekroczenie dopuszczalnych wartości błędów, uszkodzenie bądź utrata cechy nałożonej w czasie sprawdzania lub tabliczki pomiarowej.
2.
Urządzenie rejestrujące powinno być zgłoszone do sprawdzania:
1)
po raz pierwszy, wraz z dowodem legalizacji pierwotnej;
2)
kolejnego, z dowodem legalizacji pierwotnej albo ostatniej legalizacji ponownej.
§  8.
1.
Przedsiębiorca dokumentuje wykonanie czynności przy naprawie instalacji oraz sprawdzaniu urządzenia rejestrującego w księdze rejestrowej, prowadzonej w formie pisemnej albo w systemie informatycznym, w sposób zapewniający integralność, trwałość, poufność i bezpieczeństwo przechowywanych danych.
2.
W księdze rejestrowej zamieszcza się informacje o wykonanych czynnościach z zakresu napraw lub instalacji oraz sprawdzania określające:
1)
datę przyjęcia i wydania urządzenia rejestrującego;
2)
dane identyfikujące urządzenie rejestrujące oraz typ przetwornika prędkości i długości przebytej drogi;
3)
nazwę i adres zleceniodawcy;
4)
zakres wykonanych czynności;
5)
podpis pracownika poświadczającego wykonane czynności;
6)
miejsca nałożenia cech i naniesione dane identyfikacyjne przy przyjmowaniu i odbiorze urządzeń rejestrujących;
7)
dane identyfikujące pojazd, w którym urządzenie rejestrujące jest zainstalowane, w przypadku wykonania instalacji;
8)
zgodność z zatwierdzonym typem i wymaganiami urządzenia rejestrującego, a w szczególności:
a)
poprawność stanu technicznego urządzenia rejestrującego, instalacji i prawidłowość działania zespołu urządzenie rejestrujące - pojazd,
b)
wyznaczone przy zastosowaniu stanowiska pomiarowego błędy wskazań i rejestracji prędkości i długości drogi przed zainstalowaniem, przy czym wyznaczenie błędów wskazań i rejestracji prędkości powinno być udokumentowane co najmniej dla trzech wartości prędkości równomiernie rozłożonych w zakresie pomiarowym,
c)
wyznaczone błędy wskazań i rejestracji czasu,
d)
sprawdzenie poprawności rejestracji okresów czasu i wymaganych zdarzeń;
9)
spełnienie wymagań dotyczących błędów wskazań prędkości i długości drogi urządzenia rejestrującego przy instalacji lub w użytkowaniu na podstawie porównania wyznaczonego współczynnika charakterystycznego pojazdu i stałej urządzenia rejestrującego, o ile błędy wyznaczone w pkt 8 lit. b nie przekraczają wartości dopuszczalnych;
10)
dane i informacje w zakresie:
a)
oznaczenia rozmiaru i konstrukcji ogumienia oraz wyznaczonego obwodu tocznego kół pojazdu,
b)
wyznaczenia współczynnika charakterystycznego pojazdu,
c)
daty, która została naniesiona na nową tabliczkę pomiarową umieszczaną po wykonaniu sprawdzenia z wynikiem pozytywnym,
d)
wartości stałej urządzenia rejestrującego,
e)
identyfikacji urządzenia rejestrującego oraz typu przetwornika prędkości i długości drogi,
f)
identyfikacji pojazdu,
g)
wykonawcy legalizacji pierwotnej albo ostatniej legalizacji ponownej.
3.
W przypadku wykonywania czynności wyłącznie z zakresu napraw w księdze rejestrowej zamieszcza się wyłącznie informacje wymienione w ust. 2 pkt 1-6.
4.
Spełnienie wymagań dotyczących błędów wskazań oraz rejestracji drogi i prędkości, o których mowa w ust. 2 pkt 8-9, może być udokumentowane na podstawie sprawdzania wykonanego w inny równoważny sposób, który zapewnia nie mniejszą dokładność.
5.
Dokumentację, o której mowa w ust. 2, włącznie z wykresówkami wykorzystanymi do sprawdzania, przedsiębiorca powinien przechowywać przez okres co najmniej trzech lat od dnia wykonania czynności.
§  9.
Dokumentami potwierdzającymi posiadanie odpowiedniej wiedzy przez personel przedsiębiorcy wykonujący czynności w zakresie:
1)
sprawdzania - mogą być zaświadczenia o ukończeniu szkoleń z zakresu legalizacji tachografów samochodowych, wydane przez Prezesa od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
napraw lub instalacji - mogą być przez okres 24 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia zaświadczenia o ukończeniu szkoleń z zakresu instalacji lub napraw przyrządów kontrolnych - tachografów samochodowych, wydane od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  10.
Urządzenie rejestrujące będące w użytkowaniu przed wejściem w życie rozporządzenia powinno być zgłoszone do sprawdzania przed upływem ważności ostatniej okresowej legalizacji wraz z dowodem jej wykonania.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. EWG z 1990 r. L 318, Dz. Urz. EWG z 1992 r. L 374, Dz. Urz. WE z 1995 r. L 256, Dz. Urz. WE z 1997 r. L 154, Dz. Urz. WE z 1998 r. L 274, Dz. Urz. WE z 2002 r. L 207, Dz. Urz. WE z 2004 r. L 71, z uwzględnieniem postanowień ogłoszonych w Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864.

Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r. zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ZEZWOLENIA NA WYKONYWANIE DZIAŁALNOŚCI W ZAKRESIE INSTALACJI LUB NAPRAW ORAZ SPRAWDZANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH

........................................ .....................................

(nazwa lub imię i nazwisko wnioskodawcy) (miejsce i data sporządzenia wniosku)

.......................

.......................

(adres wnioskodawcy) Do Prezesa Głównego Urzędu Miar

ul. Elektoralna 2, 00-139 Warszawa

WNIOSEK1
............................................... z siedzibą w ...................,

(nazwa lub imię i nazwisko przedsiębiorcy) (miejscowość)

ul. ................. nr domu ....... lok. ........., kod .........., ..........,

(adres) (poczta)

NIP .................................., REGON ...................................

(numer identyfikacji podatkowej) (numer identyfikacyjny REGON)

WNOSZĘ O:
wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie:
1) instalacji, napraw i sprawdzania urządzeń rejestrujących, obejmującego badania

kontrolne przy instalacji oraz okresowe, potwierdzające zgodność z wymaganiami,

wykonywane zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20

grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie

drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, z późn. zm.2),

2) instalacji i sprawdzania urządzeń rejestrujących, obejmującego badania

kontrolne przy instalacji oraz okresowe, o których mowa w pkt 1,

3) napraw i sprawdzania urządzeń rejestrujących, obejmującego badania kontrolne

okresowe, o których mowa w pkt 1,

4) napraw.*
na okres ........ miesięcy.
Działalność w określonym wnioskiem zakresie będzie wykonywana w: ................

.................................................................................

(wskazanie miejsca świadczonych usług wraz z podaniem adresu)

Do wniosku dołączam3:

1)

2)

........................

(pieczęć i podpis)

1 Jeżeli przedsiębiorca jest reprezentowany przez pełnomocnika, po wyrazie wniosek należy wpisać "działając w imieniu i na rzecz ...".

2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. WE z 1990 r. L 318, Dz. Urz. WE z 1992 r. L 374, Dz. Urz. WE z 1995 r. L 256, Dz. Urz. WE z 1997 r. L 154, Dz. Urz. WE z 1998 r. L 274, Dz. Urz. WE z 2002 r. L 207, Dz. Urz. WE z 2004 r. L 71, z uwzględnieniem postanowień ogłoszonych w Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864.

3 Jeżeli przedsiębiorca jest reprezentowany przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo.

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR SPECJALNEJ CECHY NADAWANEJ PRZEDSIĘBIORCY

1. Wzór specjalnej cechy poświadczającej wykonanie sprawdzania określa rysunek nr 1.

wzór

Rysunek nr 1

2. Cecha, o której mowa w pkt 1, składa się z dwóch elementów:

1) dużych liter "PL" ustalonych jako oznaczenie Rzeczypospolitej Polskiej;

2) umieszczonego poniżej numeru złożonego z cyfr od 0001 do 9999.

3. Wzór specjalnej cechy poświadczającej wykonanie naprawy określa rysunek nr 2.

wzór

Rysunek nr 2

4. Cecha, o której mowa w pkt 3, składa się z dwóch elementów:

1) małych liter "pl" oraz litery "n", rozdzielonych myślnikiem;

2) umieszczonego poniżej numeru złożonego z cyfr od 0001 do 9999.

5. Litery i cyfry cechy mają krój arial pogrubiony. Minimalna wysokość liter i cyfr wynosi 1,5 mm, proporcje wymiarów powinny być zachowane.

6. Wielkość cechy powinna być odpowiednio dopasowana do miejsc ich nakładania, przewidzianych przez producenta urządzeń rejestrujących.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRES PODSTAWOWEGO WYPOSAŻENIA TECHNICZNEGO NIEZBĘDNEGO DO WYKONYWANIA NAPRAW LUB INSTALACJI ORAZ SPRAWDZANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH

Objaśnienia do tabeli:

N - podstawowe wyposażenie do wykonywania napraw,

I - podstawowe wyposażenie do wykonywania instalacji,

S - podstawowe wyposażenie do wykonywania sprawdzania

Lp. Charakterystyka przyrządu pomiarowego

lub urządzenia pomocniczego

Przeznaczenie Dokumenty potwierdzające prawidłowe działanie przyrządów pod względem metrologicznym (dla przyrządów wykorzystywanych do wykonywania sprawdzeń)
1 2 3 4
1 Stanowisko pomiarowe (rolkowe lub innej konstrukcji) służące do wyznaczania współczynnika charakterystycznego pojazdu "w"

albo

Baza drogowa oraz

a) licznik impulsów i licznik obrotów,

lub

b) przyrząd do wyznaczania w sposób automatyczny

współczynnika charakterystycznego pojazdu "w"

I, S Świadectwo wzorcowania

oraz

świadectwo ekspertyzy dla przyrządów, których przydatność nie została potwierdzona w inny sposób przez administrację miar

2 Urządzenie do wyznaczenia wartości poprawnych prędkości i długości drogi na stanowisku pomiarowym, w skład którego wchodzą:

a) urządzenie przeznaczone do napędzania urządzenia

rejestrującego - z bezstopniową regulacją prędkości

w całym zakresie pomiarowym sprawdzanego urządzenia

rejestrującego,

b) przyrząd do pomiaru prędkości liniowej,

c) licznik obrotów lub licznik impulsów

lub

przyrząd wyposażony w funkcje impulsowej symulacji

prędkości liniowej i długości drogi,

oraz dodatkowo, w przypadku sprawdzania lub naprawy urządzenia rejestrującego wymontowanego z pojazdu:

N, S Świadectwo wzorcowania

oraz

świadectwo ekspertyzy dla przyrządów, których przydatność nie została potwierdzona w inny sposób przez administrację miar

źródło zasilania urządzenia rejestrującego

albo

Stanowisko pomiarowe (rolkowe lub innej konstrukcji) służące do wyznaczenia wartości poprawnych prędkości i długości drogi urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe

Ww. wyposażenie powinno umożliwiać wyznaczenie stałej elektronicznego urządzenia rejestrującego

N, S

S

Świadectwo wzorcowania

oraz

świadectwo ekspertyzy dla przyrządów, których przydatność nie została potwierdzona w inny sposób przez administrację miar

3 Chronokomparator cyfrowy - przystosowany do sprawdzania urządzeń rejestrujących

lub

zegar kontrolny

N, S Świadectwo wzorcowania oraz

świadectwo ekspertyzy dla przyrządów, których przydatność nie została potwierdzona w inny sposób przez administrację miar

4 Manometr do pomiaru ciśnienia w oponach pojazdów mechanicznych S Świadectwo legalizacji
5 Przymiar wstęgowy metalowy

lub

urządzenie do wyznaczania obwodu tocznego kół pojazdu umożliwiające pomiar z dokładnością nie mniejszą niż za pomocą przymiaru wstęgowego

S Świadectwo legalizacji, świadectwo ekspertyzy

świadectwo wzorcowania oraz

świadectwo ekspertyzy dla urządzeń, których przydatność nie została potwierdzona w inny sposób przez administrację miar

6 Termometr do pomiaru temperatury otoczenia S Świadectwo wzorcowania
7 Urządzenie do odczytu wartości zarejestrowanych na wykresówce S Nie dotyczy
8 Kanał lub najazd lub podnośnik samochodowy I, S Nie dotyczy

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.33.295

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych.
Data aktu: 11/02/2005
Data ogłoszenia: 24/02/2005
Data wejścia w życie: 04/03/2005