Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 14 lipca 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej "Funduszem" utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm. 3 ).
§  2.
1.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2.
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
§  3.
1.
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
2.
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej. Do czasu zatwierdzenia przez dysponenta Funduszu planu na podstawie kwot ujętych w ustawie budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu.
3.
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej dysponent Funduszu zatwierdza plan, z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
§  4.
Właściwa delegatura terenowa ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonuje weryfikacji środków finansowych wpływających na rachunek Funduszu, na podstawie dokumentacji, przekazanej protokolarnie przez organ założycielski w terminie 30 dni od dnia wykreślenia z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, zawierającej w szczególności:
1)
dokumenty związane z zakończeniem procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego;
2)
dokumenty potwierdzające przekazanie na rachunek Funduszu środków finansowych pozostałych po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym;
3)
dokumenty potwierdzające istnienie oraz wymagalność należności przekazywanych wraz z mieniem po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym, w szczególności tytuły prawne i egzekucyjne oraz dokumenty potwierdzające działania podejmowane w celu dochodzenia należności;
4)
notę księgową wystawioną na wartość należności przekazanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa jako następcy prawnemu wykreślonego z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, z wyszczególnieniem należnych, a niezaspokojonych należności stanowiących aktywa zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem należności głównej oraz odsetek za zwłokę, według stanu na dzień wyksięgowania należności z ksiąg rachunkowych organu założycielskiego.
§  5.
Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane, w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych, obejmujących bieżące przychody i środki pozostałe z okresów poprzednich.
§  6.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku syndyka masy upadłości tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
W przypadku wystąpienia okresowo wolnych środków finansowych gromadzonych przez Fundusz, dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat bankowych.
§  9.
Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek

......., dnia .......

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego

przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Podstawa prawna likwidacji podmiotu:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Data rozpoczęcia procesu likwidacji: ......................

(dzień, miesiąc, rok)

7. Koszty procesu likwidacji i źródła ich sfinansowania na

dzień złożenia wniosku

Koszty likwidacji ogółem według harmonogramu Przychody ogółem według harmonogramu Kwota wydatkowana dotychczas przez likwidatora Zaktualizowane koszty ogółem Kwota zapotrzebowania ogółem Źródła pokrycia brakujących środków w poszczególnych latach Przewidywane wpływy na Fundusz Skarbu Państwa po
Środki podmiotu Fundusz Skarbu Państwa zakończeniu likwidacji

8. Przewidywany termin zakończenia procesu likwidacji: .......

(miesiąc,

rok)

9. Wnioskowana przez likwidatora kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

- nazwa posiadacza rachunku bankowego: ....................

- nazwa banku: ............................................

- nr rachunku: ............................................

11. Preliminarz kosztów procesu likwidacyjnego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp. Wyszczególnienie Kwota Termin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lata w tym:
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w punkcie 11, nie

stanowią zobowiązań likwidowanego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot

środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową

oraz udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

__________________

Data .......... Podpis likwidatora

Załączniki do wniosku:

1. Opinia organu założycielskiego lub organu nadzorującego do

wniosku likwidatora.

2. Bilans otwarcia likwidacji (w przypadku likwidacji trwającej

dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

3. Opis przebiegu likwidacji.

4. Wykaz rzeczowych składników majątkowych likwidowanego

podmiotu wraz z aktualną wyceną, jeżeli została wykonana do

dnia złożenia wniosku.

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek

......., dnia .......

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego

przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości:

...........................................................

...........................................................

6. Przewidywana kwota do podziału między wierzycieli masy

upadłości:

...........................................................

...........................................................

7. Koszty postępowania upadłościowego finansowe z masy

upadłości:

...........................................................

...........................................................

8. Przewidywany termin zakończenia postępowania

upadłościowego:

.........................

(miesiąc, rok)

9. Wnioskowana przez syndyka kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

- nazwa posiadacza rachunku bankowego: ....................

- nazwa banku: ............................................

- nr rachunku: ............................................

11. Preliminarz kosztów postępowania upadłościowego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp. Wyszczególnienie Kwota Termin realizacji

(kwartał/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lata w tym:
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w punkcie 11, nie

stanowią zobowiązań upadłego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot

środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową

oraz udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

______________

Data .......... Podpis syndyka

Załączniki do wniosku:

1. Opinia sędziego komisarza do wniosku syndyka.

2. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości.

3. Bilans otwarcia upadłości (w przypadku upadłości trwającej

dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

4. Opis przebiegu upadłości.

5. Wykaz rzeczowych składników majątkowych podmiotu

przeznaczonych do zbycia wraz z wyceną na dzień ogłoszenia

upadłości oraz zestawienie informujące o wartości

sprzedanego majątku w celu zaspokojenia wierzycieli.

6. Postanowienie sądu o przyznaniu zaliczek w poczet

wynagrodzenia syndyka.

7. Postanowienie sądu o wynagrodzeniu syndyka.

* Niepotrzebne skreślić

1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 134, poz. 1434).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024