Przeprowadzanie kontroli biura informacji gospodarczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 1 lipca 2005 r.
w sprawie przeprowadzania kontroli biura informacji gospodarczej

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz. U. Nr 50, poz. 424 oraz z 2004 r. Nr 68, poz. 623 i Nr 116, poz. 1203) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli biura informacji gospodarczej, zwanego dalej "biurem", zabezpieczania materiałów dowodowych, szczegółowe wymogi co do zawartości protokołu kontroli oraz wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
§  2.
Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie zgodności wykonywanej przez biuro działalności z ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych oraz z regulaminem zarządzania danymi.
§  3.
Kontrolujący przeprowadza kontrolę na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
1.
Kontrolujący, co najmniej na 24 godziny przed przystąpieniem do kontroli, powiadamia osobę kierującą biurem o przedmiocie, zakresie i czasie rozpoczęcia oraz trwania kontroli.
2.
Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący jest obowiązany okazać osobie kierującej biurem legitymację służbową oraz doręczyć upoważnienie, o którym mowa w § 3.
§  5.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranego w toku kontroli materiału dowodowego.
2.
Dowodami są w szczególności: wydruki danych i informacji dotyczących przedsiębiorców umieszczone w systemach informatycznych, dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia złożone przez osobę kierującą biurem lub osobę przez nią upoważnioną.
3.
Kontrolujący jest uprawniony do zabezpieczenia materiału dowodowego przez:
1)
oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, osobie kierującej biurem;
2)
przechowanie w biurze w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;
3)
zabranie z biura za pokwitowaniem, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Zabranie z biura materiału dowodowego może dotyczyć wyłącznie potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, ich odpisów lub wyciągów.
5.
O zwolnieniu materiału dowodowego spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.
6.
Kontrolujący może żądać od osoby kierującej biurem sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń dokonanych na podstawie dokumentów.
7.
Zgodność sporządzonych kopii, odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza osoba kierująca biurem lub osoba przez nią upoważniona.
§  6.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu zabezpieczenia pomieszczeń lub innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności kontrolujący może przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności osoby odpowiedzialnej za zabezpieczenie pomieszczeń, za składniki majątkowe lub przeprowadzenie czynności poddanych oględzinom, a w razie jej nieobecności - osoby posiadającej upoważnienie osoby kierującej biurem.
3.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza niezwłocznie protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 2.
§  7.
1.
Z ustnych wyjaśnień udzielanych kontrolującemu przez osobę kierującą biurem lub osobę przez nią upoważnioną kontrolujący sporządza notatkę, którą podpisuje kontrolujący i osoba udzielająca wyjaśnień.
2.
Osoba udzielająca wyjaśnień może odmówić podpisania notatki, jeżeli nie zgadza się z jej treścią w całości, lub podpisać z jednoczesnym zgłoszeniem zastrzeżeń i podaniem, w jakiej części kwestionuje jej treść.
§  8.
W toku kontroli kontrolujący informuje osobę kierującą biurem o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w działalności biura.
§  9.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa kontrolujący niezwłocznie informuje o tym na piśmie ministra właściwego do spraw gospodarki, który zawiadamia właściwy organ.
§  10.
1.
Dokonane podczas kontroli ustalenia kontrolujący opisuje w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty.
2.
Protokół kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie biura, adres biura i numer, pod którym biuro jest wpisane do rejestru przedsiębiorców, oraz imię i nazwisko osoby kierującej biurem, a w miarę potrzeby także kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych, z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą;
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w kontroli;
3)
imię i nazwisko kontrolującego oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
4)
określenie przedmiotu kontroli i okres działalności biura objęty kontrolą;
5)
opis stanu faktycznego działalności biura stwierdzonego podczas kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, ich zakresu i skutków, wraz z oznaczeniem podstaw dla kwalifikacji dokonanych ustaleń;
6)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia:
a)
zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli,
b)
wyjaśnień co do przyczyn powstania opisanych w protokole kontroli nieprawidłowości;
7)
wzmiankę, że protokół służy wyłącznie do użytku służbowego;
8)
pouczenie o prawie do odmowy podpisania protokołu;
9)
podpisy kontrolującego i osoby kierującej biurem lub podpis kontrolującego i adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz miejsce i datę podpisania protokołu;
10)
parafy kontrolującego i osoby kierującej biurem na każdej stronie protokołu.
3.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz protokołu otrzymuje osoba kierująca biurem.
4.
Zebrany w trakcie kontroli materiał dowodowy, o którym mowa w § 5 ust. 1, otrzymane na piśmie wyjaśnienia i notatki sporządzone z ustnych wyjaśnień składanych przez osobę kierującą biurem lub osobę przez nią upoważnioną oraz protokół sporządzony z dokonanych w toku kontroli oględzin, o których mowa w § 6, stanowią akta kontroli.
5.
Akta kontroli, wraz ze sporządzonym w układzie chronologicznym ich spisem, stanowią załącznik do egzemplarza protokołu przeznaczonego dla ministra właściwego do spraw gospodarki.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

ZAŁĄCZNIK

Wzór

UPOWAŻNIENIE NR .........

Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
MINISTER Warszawa, dn. .........

GOSPODARKI I PRACY

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o

udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz. U. Nr 50, poz. 424

oraz z 2004 r. Nr 68, poz. 623 i Nr 116, poz. 1203) upoważniam:

...............................................................

(imię i nazwisko upoważnianej osoby)

...............................................................

(stanowisko służbowe) (nr legitymacji służbowej)

do przeprowadzenia kontroli w .................................

(nazwa biura informacji gospodarczej)

z siedzibą w ..................................................

(adres biura informacji gospodarczej)

w zakresie zgodności wykonywanej działalności z ustawą o

udostępnianiu informacji gospodarczych i regulaminem

zarządzania danymi zatwierdzonego przez ministra właściwego do

spraw gospodarki w dniu ...............

Kontroli nie podlega prawidłowość przetwarzania danych

osobowych.

Kontrolą objęte jest wykonywanie działalności przez biuro w

latach ........................................................

Kontrola przeprowadzona będzie w dniach od ......... do .......

................................................

(pieczęć i podpis osoby wydającej upoważnienie)

Pouczenie:

Osoba kierująca biurem informacji gospodarczej:

- zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli,

- może odmówić udzielenia kontrolującemu wyjaśnień jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów lub okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną bądź majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki bądź kurateli,

- ma prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole,

- może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając kontrolującemu, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu, pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024