Zasadnicze wymagania w zakresie efektywności energetycznej dla stateczników do lamp fluorescencyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 14 czerwca 2005 r.
w sprawie zasadniczych wymagań w zakresie efektywności energetycznej dla stateczników do lamp fluorescencyjnych2)

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zasadnicze wymagania w zakresie efektywności energetycznej dla stateczników zasilanych energią elektryczną z sieci elektroenergetycznej;
2)
procedury oceny zgodności;
3)
metodę badania stateczników;
4)
sposób oznakowania stateczników i wzór znaku CE.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o statecznikach - należy przez to rozumieć stateczniki do lamp fluorescencyjnych, o których mowa w normie PN-EN 50294, stanowiące samodzielne elementy lub wbudowane w oprawy oświetleniowe.
§  3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do stateczników:
1)
wbudowanych w lampy fluorescencyjne;
2)
zaprojektowanych specjalnie do opraw oświetleniowych przeznaczonych do montażu w meblach, stanowiących niewymienialną część tych opraw, które nie mogą być badane oddzielnie od tej oprawy;
3)
przeznaczonych do wprowadzania do obrotu w państwach niebędących członkami Unii Europejskiej.
§  4.
1.
Efektywność energetyczna obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest określana przez całkowitą moc wejściową tego obwodu, która jest funkcją mocy lampy i kategorii statecznika.
2.
Statecznik może być wprowadzony do obrotu, gdy całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest mniejsza lub równa dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik.
3.
W celu obliczenia całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik, dany statecznik należy zakwalifikować do jednej z następujących kategorii:
Kategoria Opis
1 Statecznik do lampy liniowej
2 Statecznik do lampy kompaktowej o 2 rurach
3 Statecznik do lampy kompaktowej o 4 rurach typu płaskiego
4 Statecznik do lampy kompaktowej o 4 rurach
5 Statecznik do lampy kompaktowej o 6 rurach
6 Statecznik do lampy kompaktowej typu 2D
4.
Dopuszczalną całkowitą moc wejściową obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik określają wymagania zawarte w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
5.
Metodę pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Producent dokonuje oceny zgodności stateczników z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, na podstawie wewnętrznej kontroli ich produkcji.
2.
Wewnętrzna kontrola produkcji stateczników jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i deklaruje, że stateczniki spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Producent w wyniku dokonanej wewnętrznej kontroli produkcji, o której mowa w ust. 1, sporządza dokumentację techniczną umożliwiającą dokonanie oceny zgodności stateczników z wymaganiami określonymi w § 4.
4.
Dokumentacja techniczna powinna zawierać:
1)
nazwę i adres producenta albo imię i nazwisko oraz adres jego upoważnionego przedstawiciela;
2)
ogólny opis modelu statecznika umożliwiający jego identyfikację;
3)
informacje dotyczące cech statecznika mających znaczący wpływ na wielkość zużycia energii elektrycznej;
4)
wyniki pomiarów całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik;
5)
porównanie wyników pomiarów, o których mowa w pkt 4, z wartością dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik.
5.
Do dokumentacji technicznej producent dołącza instrukcję użytkowania statecznika.
§  6.
1.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje dokumentację techniczną, w celach kontrolnych, co najmniej przez okres 3 lat od daty wyprodukowania ostatniego egzemplarza statecznika.
2.
Jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie mają siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokumentację techniczną przechowuje osoba odpowiedzialna za wprowadzenie statecznika do obrotu.
§  7.
1.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien sporządzić dla danego modelu statecznika pisemną deklarację zgodności, w celu potwierdzenia spełnienia przez ten model statecznika wymagań określonych w rozporządzeniu.
2.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel dołącza kopię deklaracji zgodności do dokumentacji technicznej.
§  8.
1.
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza oznakowanie CE w sposób widoczny, czytelny i trwały:
1)
na stateczniku i jego opakowaniu, gdy statecznik stanowi samodzielny element;
2)
na oprawie oświetleniowej, w której jest wbudowany statecznik, oraz jej opakowaniu, gdy statecznik jest wprowadzany do obrotu w postaci wbudowanej w oprawę oświetleniową.
2.
Wzór znaku CE określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  9.
Wymagania dla dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik określone w:
1)
załączniku nr 1 do rozporządzenia stosuje się do dnia 20 listopada 2005 r.;
2)
załączniku nr 2 do rozporządzenia stosuje się od dnia 21 listopada 2005 r.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 7 lipca 2005 r.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 2000/55/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie wymogów efektywności energetycznej stateczników do oświetlenia fluorescencyjnego (Dz. Urz. WE L 279 z 1.11.2000, str. 33). Dane dotyczące ogłoszenia dyrektywy 2000/55/WE dotyczą jej ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA DLA DOPUSZCZALNEJ CAŁKOWITEJ MOCY WEJŚCIOWEJ OBWODU LAMPA FLUORESCENCYJNA - STATECZNIK

Kategoria statecznika Moc lampy przeznaczonej do pracy przy Dopuszczalna całkowita
częstotliwościach sieciowych prądu przemiennego (50 Hz) wielkiej częstotliwości prądu moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna -statecznik
1 15 W 13,5 W 25 W
18 W 16 W 28 W
30 W 24 W 40 W
36 W 32 W 45 W
38 W 32 W 47 W
58 W 50 W 70 W
70 W 60 W 83 W
2 18 W 16 W 28 W
24 W 22 W 34 W
36 W 32 W 45 W
3 18 W 16 W 28 W
24 W 22 W 34 W
36 W 32 W 45 W
4 10 W 9,5 W 18 W
13 W 12,5 W 21 W
18 W 16,5 W 28 W
26 W 24 W 36 W
5 18 W 16 W 28 W
26 W 24 W 36 W
6 10 W 9 W 18 W
16 W 14 W 25 W
21 W 19 W 31 W
28 W 25 W 38 W
38 W 34 W 47 W
Dla wszystkich przypadków, w których statecznik jest przeznaczony do lampy fluorescencyjnej o wielkości mocy między dwiema wartościami podanymi w powyższej tabeli, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest obliczana poprzez liniową interpolację dwóch wartości dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej, które odpowiadają najbliższym wielkościom mocy lamp podanym w tabeli.

Na przykład: dla statecznika zakwalifikowanego do kategorii 1, do lampy fluorescencyjnej o mocy 48 W przy 50 Hz, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest obliczona w następujący sposób:

47 + (48 - 38) x (70 - 47) / (58 - 38) = 58,5 W

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA DLA DOPUSZCZALNEJ CAŁKOWITEJ MOCY WEJŚCIOWEJ OBWODU LAMPA FLUORESCENCYJNA - STATECZNIK

Kategoria statecznika Moc lampy przeznaczonej do pracy przy Dopuszczalna całkowita
częstotliwościach sieciowych prądu przemiennego (50 Hz) wielkiej częstotliwości prądu moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna -statecznik
1 15 W 13,5 W 23 W
18 W 16 W 26 W
30 W 24 W 38 W
36 W 32 W 43 W
38 W 32 W 45 W
58 W 50 W 67 W
70 W 60 W 80 W
2 18 W 16 W 26 W
24 W 22 W 32 W
36 W 32 W 43 W
3 18 W 16 W 26 W
24 W 22 W 32 W
36 W 32 W 43 W
4 10 W 9,5 W 16 W
13 W 12,5 W 19 W
18 W 16,5 W 26 W
26 W 24 W 34 W
5 18 W 16 W 26 W
26 W 24 W 34 W
6 10 W 9 W 16 W
16 W 14 W 23 W
21 W 19 W 29 W
28 W 25 W 36 W
38 W 34 W 45 W
Dla wszystkich przypadków, w których statecznik jest przeznaczony do lampy fluorescencyjnej o wielkości mocy między dwiema wartościami podanymi w powyższej tabeli, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik jest obliczana poprzez liniową interpolację dwóch wartości dopuszczalnej całkowitej mocy wejściowej, które odpowiadają najbliższym wielkościom mocy lamp podanym w tabeli.

Na przykład: dla statecznika zakwalifikowanego do kategorii 1, do lampy fluorescencyjnej o mocy 48 W przy 50 Hz, dopuszczalna całkowita moc wejściowa obwodu lampa fluorescencyjna statecznik jest obliczona w następujący sposób:

45 + (48 - 38) x (67 - 45) / (58 - 38) = 56 W

ZAŁĄCZNIK Nr  3

METODA POMIARU CAŁKOWITEJ MOCY WEJŚCIOWEJ OBWODU LAMPA FLUORESCENCYJNA - STATECZNIK

1. Pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu lampa fluorescencyjna - statecznik, zwanego dalej "obwodem", dokonuje się przy użyciu watomierza, podłączonego do układu pomiarowego z lampą odniesienia i statecznikiem odniesienia.

2. Układ pomiarowy:

1) dla obwodu ze statecznikiem indukcyjnym - jest przedstawiony na rysunku nr 1;

2) dla obwodu ze statecznikiem elektronicznym zasilanym prądem przemiennym - jest przedstawiony na rysunku nr 2.

3. Pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu dokonuje się przy napięciu zasilania wynoszącym 230 V.

4. Pomiaru całkowitej mocy wejściowej obwodu dokonuje się po osiągnięciu przez układ pomiarowy stanu ustalonego, tzn. temperatura badanego statecznika oraz prąd lampy są ustabilizowane.

5. Szczegółowy sposób przeprowadzania pomiaru całkowitej mocy obwodu określa norma PN-EN 50294.

Rysunek nr 1. Układ pomiarowy dla obwodu ze statecznikiem indukcyjnym

Rysunek nr 2. Układ pomiarowy dla obwodu ze statecznikiem elektronicznym zasilanym prądem przemiennym

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR ZNAKU CE

Znak CE składa się z liter "CE" w postaci przedstawionej poniżej:

wzór

W przypadku zmniejszenia lub powiększenia znaku CE, powinny zostać zachowane proporcje, jakie wynikają z zaopatrzonego w podziałkę powyższego obrazu graficznego.

Elementy znaku CE powinny posiadać wyraźnie tę samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 milimetrów.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024