Szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 grudnia 2004 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną

Na podstawie art. 38d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 319, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Międzykościelnej Komisji Regulacyjnej, zwanej dalej "Komisją", i jej personelu pomocniczego oraz jej liczebność.
§  2.
1.
Komisja przeprowadza regulację w sposób przewidziany w art. 38a i 38b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, zwanej dalej "ustawą".
2.
Komisja składa się ze stałych członków w liczbie:
1)
od 2 do 6 osób wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych;
2)
po 2 osoby wyznaczone przez władze kościołów, innych związków wyznaniowych i krajowych organizacji międzykościelnych, które złożyły wnioski do Komisji.
3.
Zespół orzekający, o którym mowa w art. 38d ust. 2 ustawy, rozpatruje sprawy pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych i władze kościoła lub innego związku wyznaniowego.
4.
Współprzewodniczący zespołów przewodniczą kolejno posiedzeniom zespołów.
§  3.
1.
Siedzibą Komisji jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Zespół orzekający może orzekać na posiedzeniach wyjazdowych.
§  4.
1.
Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.
2.
Obsługę prac Komisji, w tym posiedzeń zespołów orzekających, zapewnia sekretarz Komisji wyznaczony przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.

Rozdział  2

Postępowanie regulacyjne

§  5.
Postępowanie regulacyjne, o którym mowa w art. 38a ust. 1 i 2 ustawy, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym", wszczyna się na wniosek osoby prawnej kościoła wymienionego w art. 38a ust. 1 ustawy, innego kościoła lub związku wyznaniowego albo krajowej organizacji międzykościelnej, o których mowa w art. 38a ust. 2 ustawy, zwanej dalej "kościelną osobą prawną".
§  6.
O wszczęciu postępowania regulacyjnego zespół orzekający powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, powinien udzielić pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§  7.
1.
Zespół orzekający załatwia sprawy bez zbędnej zwłoki.
2.
Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.
§  8.
W zakresie pełnomocnictw i doręczania pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 32-33, 39-41 i 45-47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)), zwanej dalej "K.p.a.".
§  9.
W zakresie wyzwania do udziału w czynnościach postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56 K.p.a., z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 K.p.a.
§  10.
W zakresie terminów stosuje się przepisy art. 57-60 K.p.a.
§  11.
1.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego składa się w formie pisemnej.
2.
Wniosek powinien zawierać:
1)
wskazanie uczestników postępowania regulacyjnego oraz ich adresów;
2)
sprecyzowanie żądania;
3)
faktyczne i prawne uzasadnienie żądania;
4)
wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku.
3.
Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:
1)
polecenie uczestnikowi postępowania regulacyjnego dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń;
2)
zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.
4.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.
§  12.
Wnioski składane w toku postępowania regulacyjnego przed Komisją oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie, przekazem za pomocą poczty elektronicznej, faksem, a także ustnie do protokołu.
§  13.
Współprzewodniczący zespołu orzekającego jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący tego zażąda.
§  14.
1.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w § 11 współprzewodniczący zespołu orzekającego wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków.
2.
Współprzewodniczący zespołu orzekającego mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u kogo się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.
3.
W zakresie usuwania braków wniosku stosuje się odpowiednio art. 64 § 2 K.p.a.
§  15.
1.
Zespół orzekający sporządza zwięzły protokół każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
2.
W szczególności sporządza się protokół następujących czynności:
1)
przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego;
2)
oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego;
3)
rozprawy;
4)
ustnego orzeczenia i postanowienia.
3.
Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 K.p.a., z tym że protokół podpisuje w każdym przypadku współprzewodniczący zespołu orzekającego oraz protokolant Komisji. Protokół sporządza się w formie pisemnej lub maszynowej.
§  16.
W zakresie udostępniania uczestnikom akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i 74 K.p.a.
§  17.
W zakresie dowodów w postępowaniu regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 K.p.a., z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§  18.
1.
Zespół orzekający może rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.
2.
Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3.
Rozprawą lub posiedzeniem kieruje jeden ze współprzewodniczących zespołu orzekającego. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 K.p.a.
4.
W celu rozprawy wnioski, oświadczenia, uzupełnienia i sprostowania wniosków można zamieścić w załączniku do protokołu. Gdy uczestnika postępowania regulacyjnego zastępuje adwokat lub radca prawny, współprzewodniczący zespołu orzekającego mogą zażądać złożenia takiego załącznika w wyznaczonym terminie.
5.
Uczestnicy postępowania mogą żądać sprostowania lub uzupełnienia protokołu, nie później jednak jak na następnej rozprawie.
§  19.
W zakresie zawieszenia postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 K.p.a.
§  20.
1.
Uczestnicy postępowania regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed zespołem orzekającym. Przy zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116 i 117 K.p.a.
2.
Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający wydaje orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia w rozumieniu art. 38g ust. 1 ustawy.
§  21.
W zakresie orzeczeń i ugód, o których mowa w § 20, stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 K.p.a., z wyłączeniem stosowania art. 107 § 4 K.p.a.
§  22.
1.
Współprzewodniczący zespołu orzekającego niezwłocznie nadają klauzulę wykonalności orzeczeniom i ugodom, o których mowa w § 20, opatrując je okrągłą pieczęcią urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.
2.
Orzeczenia i ugody doręcza się uczestnikom postępowania niezwłocznie po nadaniu klauzuli wykonalności, o której mowa w ust. 1.
§  23.
W zakresie ustalania kosztów postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 K.p.a., z tym że uczestnika postępowania obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego.

Rozdział  3

Wynagrodzenie członków Komisji i personelu pomocniczego

§  24. 1
 
1.
Członkowi Komisji przysługuje wynagrodzenie w formie zryczałtowanej diety miesięcznej obliczanej od podstawy wynoszącej:
1)
dla współprzewodniczącego zespołu orzekającego - 70 % wynagrodzenia wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego;
2)
dla członka - 70 % wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2.
Wysokość diety, o której mowa w ust. 1, jest proporcjonalna do liczby postępowań regulacyjnych rozpatrywanych przez zespół orzekający, w skład którego wchodzi członek Komisji.
3.
Przy obliczaniu wysokości diety, o której mowa w ust. 1 i 2, uwzględnia się liczbę postępowań rozpatrywanych przez zespół orzekający, w skład którego wchodzi członek Komisji, w stosunku do liczby wszystkich postępowań rozpatrywanych przez Komisję.
4.
Personel pomocniczy Komisji wyznaczony przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych otrzymuje zryczałtowane diety w wysokości:
1)
sekretarz Komisji - 35 %,
2)
protokolant Komisji - 15 %

podstawy diety członka Komisji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

§  25.
1.
Jeżeli członek Komisji lub jej personelu pomocniczego jest jednocześnie członkiem komisji majątkowej lub komisji regulacyjnej działającej na podstawie ustawy o stosunku państwa do innego kościoła lub związku wyznaniowego albo członkiem personelu pomocniczego takiej komisji, otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 10 % zryczałtowanej diety, o której mowa w § 24.
2.
W przypadku pełnienia przez tę samą osobę różnych funkcji w komisjach, o których mowa w ust. 1, przysługuje jej prawo wskazania komisji, z tytułu udziału w której otrzymywać będzie wynagrodzenie w pełnej wysokości.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  26.
Do dnia 31 grudnia 2005 r. wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego Komisji, o którym mowa w § 24, wynosi odpowiednio 80 % wynagrodzeń określonych w przepisach § 24.
§  27.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 lutego 2000 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną (Dz. U. Nr 12, poz. 151).
§  28.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej -wyznania religijne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr 68, poz. 623 i Nr 145, poz. 1534.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660 oraz z 2004 r. Nr 162, poz. 1692.

1 Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października 2005 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2006 (Dz.U.05.214.1814), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2007 (Dz.U.06.247.1815), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracj z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych, w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r (Dz.U.08.17.112), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., odpowiednio, 75,5 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracj z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2009 (Dz.U.08.236.1642), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., odpowiednio, 78,0 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024