Wyodrębnione komórki organizacyjne administracji celnej, których funkcjonariusze celni wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 6 grudnia 2004 r.
w sprawie wyodrębnionych komórek organizacyjnych administracji celnej, których funkcjonariusze celni wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze

Na podstawie art. 6zl ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wykaz wyodrębnionych komórek organizacyjnych administracji celnej, zwanych dalej "komórkami dokumentacji celnej", w których zatrudnieni funkcjonariusze celni wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze;
2)
tryb naboru do służby w komórkach dokumentacji celnej;
3)
sposób i zakres szkoleń funkcjonariuszy celnych kandydujących do służby w komórkach dokumentacji celnej, zwanych dalej "kandydatami".
§  2.
1.
Czynności operacyjno-rozpoznawcze wykonują funkcjonariusze celni pełniący służbę w wyodrębnionych komórkach dokumentacji celnej w izbach celnych.
2.
W urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych tworzy się komórkę dokumentacji celnej, właściwą w zakresie działań organizacyjnych, ewidencji i analiz, naboru oraz kontroli i nadzoru nad komórkami, o których mowa w ust. 1, a także naboru do nich.
3.
Wykaz wyodrębnionych komórek dokumentacji celnej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Kandydaci podlegają określonemu w § 4 ust. 1 trybowi naboru w ramach postępowania kwalifikacyjnego.
2.
W zakresie nieuregulowanym rozporządzeniem postępowanie kwalifikacyjne jest przeprowadzane z zachowaniem trybu naboru do służby, określonego w ustawie z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej.
§  4.
1.
Postępowanie kwalifikacyjne rozstrzyga o przydatności kandydata do służby w komórce dokumentacji celnej.
2.
Postępowanie kwalifikacyjne prowadzi komórka, o której mowa w § 2 ust. 2, z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
3.
Można odmówić poddania kandydata postępowaniu kwalifikacyjnemu albo takie postępowanie w każdym czasie przerwać bez podania przyczyny.
4.
Po każdym etapie postępowania kwalifikacyjnego kandydatom przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie zastrzeżeń do kierownika komórki, o której mowa w § 2 ust. 2, który rozpatruje zastrzeżenia w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.
§  5.
1.
Postępowanie kwalifikacyjne składa się z następujących etapów:
1)
postępowania wstępnego;
2)
rozmowy kwalifikacyjnej, na podstawie której ustala się między innymi motywy, którymi kierował się kandydat chcący podjąć pracę w komórce dokumentacji celnej;
3)
potwierdzenia danych wynikających z przedłożonych dokumentów;
4)
badań psychofizjologicznych określających predyspozycje intelektualne i osobowościowe wytypowanego kandydata;
5)
szkolenia podstawowego oraz praktyki z zakresu działań operacyjno-rozpoznawczych;
6)
końcowej oceny predyspozycji kandydata pod względem przydatności do służby w komórkach dokumentacji celnej.
2.
Informacje uzyskane w trakcie postępowania kwalifikacyjnego podlegają wpisowi do kwestionariusza kwalifikacyjnego kandydata.
3.
Wzór kwestionariusza kwalifikacyjnego kandydata określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
W postępowaniu wstępnym kandydat podlega ocenie na podstawie następujących dokumentów:
1)
kwestionariusza osobowego;
2)
świadectw pracy (służby) z poprzednich miejsc pracy (służby);
3)
dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie;
4)
dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe;
5)
poświadczenia bezpieczeństwa, o którym mowa w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm. 2 );
6)
dokumentu (certyfikatu) potwierdzającego znajomość języka obcego.
2.
Kandydat może dodatkowo przedłożyć dokumenty potwierdzające jego umiejętności i osiągnięcia zawodowe, a także opinie bezpośrednich przełożonych.
3.
Poświadczenie bezpieczeństwa należy przedłożyć nie później niż w dniu rozpoczęcia szkolenia, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 5.
4.
Wzór kwestionariusza osobowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Celem szkolenia, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 5, jest uzyskanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań przez funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w komórkach dokumentacji celnej.
2.
Szkolenie ma na celu pogłębienie wiadomości kandydata z zakresu prawa celnego oraz z zakresu przyszłych zadań służbowych, a w szczególności:
1)
funkcjonowania administracji celnej oraz podstaw prawnych regulujących czynności operacyjno-rozpoznawcze;
2)
trybu i metod stosowanych przy uzyskiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu i sprawdzaniu informacji dotyczących przestępczości związanej z obrotem towarowym z zagranicą;
3)
form korzystania, przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, z pomocy osób niezatrudnionych w administracji celnej oraz trybu ustalania i wypłacania wynagrodzeń tym osobom;
4)
sposobu dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych;
5)
sposobu przeprowadzania i dokumentowania czynności niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami pochodzącymi z przestępstwa;
6)
trybu współpracy administracji celnej z organami uprawnionymi do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Szkolenia przeprowadza komórka, o której mowa w § 2 ust. 2, na podstawie programu szkolenia.
4.
Szkolenie podstawowe kończy się egzaminem i jest potwierdzone zaświadczeniem, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  4

WYKAZ WYODRĘBNIONYCH KOMÓREK DOKUMENTACJI CELNEJ, KTÓRYCH FUNKCJONARIUSZE CELNI WYKONUJĄ CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZE

Komórki dokumentacji celnej znajdują się w:

1) Ministerstwie Finansów - w zakresie działań organizacyjno-koordynacyjnych, ewidencji i analiz, naboru oraz kontroli i nadzoru,

2) Izbie Celnej w Białej Podlaskiej,

3) Izbie Celnej w Białymstoku,

4) Izbie Celnej w Gdyni,

4a) Izbie Celnej w Kielcach,

5) Izbie Celnej w Katowicach,

6) Izbie Celnej w Krakowie,

7) Izbie Celnej w Łodzi,

8) Izbie Celnej w Olsztynie,

8a) Izbie Celnej w Opolu,

9) Izbie Celnej w Poznaniu,

10) Izbie Celnej w Przemyślu,

11) Izbie Celnej w Rzepinie,

12) Izbie Celnej w Szczecinie,

13) Izbie Celnej w Toruniu,

14) Izbie Celnej w Warszawie,

15) Izbie Celnej we Wrocławiu.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

KWESTIONARIUSZ KWALIFIKACYJNY KANDYDATA DO SŁUŻBY W KOMÓRCE DOKUMENTACJI CELNEJ

L.dz. ............/......

"POUFNE"

po wypełnieniu

I. Rozmowa kwalifikacyjna

1. Dane personalne kandydata:

1) imię (imiona) i nazwisko ...............................

2) nazwisko rodowe ........................................

3) imiona rodziców ........................................

4) nazwisko rodowe matki ..................................

2. Data i miejsce urodzenia ..................................

3. Miejsce zamieszkania (ewentualnie czasowe miejsce pobytu)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

4. Stan cywilny*

[ wolny/a ] [ żonaty/zamężna]

5. Stan rodzinny*

[ bezdzietny/a ] [posiada dzieci - ]

6. Zatrudnienie

Miejsce pracy .............................................

Dotychczas zajmowane stanowisko ...........................

7. Stosunek do służby wojskowej*

[uregulowany] [nieuregulowany] [nie dotyczy]

8. Karalność dyscyplinarna*

[niekarany/a] [karany/a]

9. Wykształcenie i kwalifikacje ..............................

...........................................................

10. Ocena wykształcenia i kwalifikacji kandydata*

[ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]

0 pkt 1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt 6 pkt

11. Motywy podjęcia służby w komórce dokumentacji celnej ......

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

12. Jakie cechy, zdaniem kandydata, predysponują go do podjęcia

służby w komórce dokumentacji celnej ......................

...........................................................

13. Aspiracje i ambicje życiowe ...............................

...........................................................

14. Zainteresowania .........................................

15. Plany związane z podjęciem służby w komórce dokumentacji

celnej (preferencje co do rodzaju i charakteru zadań) .....

...........................................................

...........................................................

16. Ocena predyspozycji osobowościowych kandydata w zakresie

autoprezentacji, poprawności w formułowaniu myśli,

umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktu -

uzyskiwana na podstawie rozmowy z komisją.*

[ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]

0 pkt 1 pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt 5 pkt 6 pkt

17. Wnioski dotyczące opracowania kandydata ...................

...........................................................

...........................................................

II. Końcowa ocena predyspozycji

Data ......................

Na podstawie przeprowadzonej procedury kwalifikacyjnej określa

się stopień przydatności do służby w komórkach dokumentacji

celnej na ocenę (podać słownie) ...............................

Uwagi: ........................................................

...............................................................

...............................................................

..........................................

..........................................

..........................................

(podpis osoby/osób dokonującej/cych oceny)

Uwaga:

skala ocen:

0 pkt - nie spełnia wymagań

1 pkt - predyspozycje niewystarczające

2 pkt - bardzo słabe predyspozycje

3 pkt - słabe predyspozycje

4 pkt - predyspozycje przeciętne

5 pkt - wysokie predyspozycje

6 pkt - bardzo wysokie predyspozycje

* Niepotrzebne skreślić lub właściwe zaznaczyć.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

KWESTIONARIUSZ OSOBOWY1

"POUFNE" po wypełnieniu

1. Dane personalne kandydata:

1) imię (imiona) i nazwisko ...............................

2) nazwisko rodowe ........................................

3) imiona rodziców ........................................

4) nazwisko rodowe matki ..................................

2. Data i miejsce urodzenia ..................................

3. Obywatelstwo ..............................................

4. Narodowość ................................................

5. Numer ewidencyjny PESEL ...................................

6. Numer identyfikacji podatkowej NIP ........................

7. Miejsce zamieszkania (w tym adresy z ostatnich 5 lat):

Okres Adres zamieszkania Charakter pobytu
od do (stały, czasowy, bez zameldowania)

8. Posiadane dokumenty potwierdzające tożsamość:

1) dowód osobisty seria .......... numer ..................

wydany przez .............. data wydania................

.......................................................

2) paszport seria ............ numer ......................

wydany przez .............. data wydania ...............

ważny do dnia ..........................................

3) inne dokumenty (podać, jakie) ..........................

wydane przez .................... data wydania .........

9. Adres do korespondencji (miejscowość, kod pocztowy, ulica,

numer domu, lokalu)

...........................................................

...........................................................

10. Numer telefonu (do pracy/domowy):

1) stacjonarny ............................................

2) komórkowy ..............................................

11. Wykształcenie .............................................

12. Nazwa i adres szkoły, rok ukończenia

...........................................................

...........................................................

13. Zawód wyuczony / wykonywany ............./.................

14. Specjalność ...............................................

15. Stopień i tytuł naukowy ...................................

16. Wykształcenie uzupełniające, data rozpoczęcia i ukończenia

nauki:

1) kursy ..................................................

........................................................

........................................................

2) studia podyplomowe .....................................

........................................................

3) inne ...................................................

17. Dodatkowe uprawnienia, umiejętności, zainteresowania:

1) język obcy - stopień znajomości

....... - ....... ....... - ....... ....... - .......

2) posiadane prawo jazdy kat. ...... seria ... numer ......

wydane przez ..................... dnia ................

3) obsługa komputera ......................................

4) inne ...................................................

18. Powszechny obowiązek obrony:

1) stosunek do powszechnego obowiązku obrony ..............

2) stopień wojskowy .......................................

3) numer specjalności wojskowej ...........................

4) przynależność ewidencyjna do WKU .......................

........................................................

5) seria i numer książeczki wojskowej .....................

6) przydział mobilizacyjny do Sił Zbrojnych RP ............

........................................................

19. Przebieg dotychczasowego zatrudnienia (podać również okresy

pozostawania bez pracy - źródło utrzymania w tym okresie,

otrzymywanie zasiłku, pomocy społecznej itp.):

Okres Nazwa i adres zakładu pracy Zajmowane
od do stanowisko

20. Członkowie rodziny kandydata i jego małżonka lub osoby o

takim charakterze pozostającej we wspólnym gospodarstwie

domowym z kandydatem:

a) członkowie rodziny kandydata (rodzice i rodzeństwo):

Stopień pokrewieństwa Imię i nazwisko (u kobiet także rodowe) Miejsce i data urodzenia Numer PESEL Adres zamieszkania Miejsce zameldowania Miejsce pracy i stanowisko

b) członkowie rodziny współmałżonka lub osoby pozostającej

we wspólnym gospodarstwie domowym z kandydatem (rodzice

i rodzeństwo):

Stopień pokrewieństwa Imię i nazwisko (u kobiet także rodowe) Miejsce i data urodzenia Numer PESEL Adres zamieszkania Miejsce zameldowania Miejsce pracy i stanowisko

c) dzieci kandydata oraz współmałżonka lub osoby

pozostającej we wspólnym gospodarstwie domowym z

kandydatem:

Stopień pokrewieństwa Imię i nazwisko Miejsce i data urodzenia Numer PESEL Adres zamieszkania Miejsce zameldowania Miejsce pracy i stanowisko

d) inne osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym

z kandydatem:

Imię i nazwisko Miejsce i data urodzenia Numer PESEL Adres zamieszkania Miejsce zameldowania Miejsce pracy i stanowisko

21. Osoba, którą należy powiadomić w razie wypadku lub innej

nieprzewidzianej okoliczności (nazwisko i imię oraz kod,

dokładny adres i telefon) ...... - ........................

.................... zam. ............. ul. ...............

... nr .............. lok. ......... telefon ..............

22. Oświadczenie o karalności:*

1) sądownie [tak] [nie]

2) dyscyplinarnie [tak] [nie]

Opis karalności, z podaniem kwalifikacji czynu, czasu i

miejsca jego popełnienia, organów orzekających oraz rodzaj

i wymiar kary .............................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

23. Dodatkowe istotne informacje, które nie zostały

wyszczególnione w powyższym kwestionariuszu, a które są

ważne zdaniem kandydata

...........................................................

...........................................................

...........................................................

24. Oświadczam, że wszystkie dane podane w kwestionariuszu są

zgodne z prawdą.

..................... ....................................

(miejscowość, data) (podpis składającego kwestionariusz)

25. Adnotacje przyjmującego kwestionariusz ....................

...........................................................

...........................................................

.................... ................................

(miejscowość, data) (stanowisko, podpis i pieczątka

przyjmującego kwestionariusz)

1 Wypełnia kandydat ręcznie długopisem lub piórem.

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie wyodrębnionych komórek organizacyjnych administracji celnej, w których funkcjonariusze celni wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 71), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.12.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 2006 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024