Rejestr agencji zatrudnienia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie rejestru agencji zatrudnienia

Na podstawie art. 19 ust. 13 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, odmowy dokonania wpisu, a także przypadki wykreślenia z rejestru, wzór wniosku o wpis i wzór certyfikatu, rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania wpisu, zakres składanych informacji oraz wzory formularzy składanych informacji, a także warunki uznawania upoważnień posiadanych przez podmioty z państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego i pracy tymczasowej.
§  2. 
1. 
Wpis do rejestru agencji zatrudnienia, zwanego dalej "rejestrem", jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z czterech działów dotyczących:
1)
dział pierwszy - agencji pośrednictwa pracy:
a)
rozdział a - w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
rozdział b - w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych obywateli polskich;
2)
dział drugi - agencji doradztwa personalnego;
3)
dział trzeci - agencji pracy tymczasowej;
4)
dział czwarty - agencji poradnictwa zawodowego.
2. 
Dane wpisane w rejestrze nie są z niego usuwane.
§  3. 
1. 
Wpis do rejestru jest dokonywany na podstawie wniosku podmiotu, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Do wniosku podmiot dołącza oświadczenie, że dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru agencji zatrudnienia są kompletne i zgodne ze stanem faktycznym oraz spełnia on znane mu warunki prowadzenia agencji zatrudnienia określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej "ustawą", a ponadto nie zalega z realizacją zobowiązań podatkowych, z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz nie jest karany za nielegalne prowadzenie agencji zatrudnienia, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy.
3. 
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, powinno również zawierać:
1)
nazwę podmiotu i jego siedzibę;
2)
oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3)
podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu ze wskazaniem imienia i nazwiska.
§  4. 
Minister właściwy do spraw pracy, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia wpisu do rejestru w przypadku, o którym mowa w art. 68 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807), zwanej dalej "ustawą o swobodzie działalności gospodarczej".
§  5. 
Wpis do rejestru obejmuje następujące dane:
1)
określenie rodzaju agencji zatrudnienia, o wpis której podmiot się ubiega;
2)
nazwę podmiotu;
3)
nazwisko i imiona osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą;
4)
adres siedziby podmiotu, numer telefonu, nazwę województwa;
5)
adresy oddziałów (filii) na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu, nazwę województwa;
6)
oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
7)
datę dokonania wpisu;
8)
numer identyfikacji podatkowej NIP - w przypadku gdy został nadany.
§  6. 
Wzór certyfikatu, o którym mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  7. 
Agencja zatrudnienia informuje ministra właściwego do spraw pracy o każdej zmianie siedziby, otwarciu i likwidacji oddziałów lub filii, zaprzestaniu działalności, a także okoliczności faktycznej lub prawnej mającej znaczenie dla tej działalności w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian lub wystąpienia tych okoliczności, składając na ich potwierdzenie stosowne dokumenty.
§  8. 
1. 
Błędy pisarskie lub inne oczywiste omyłki w rejestrze prostuje się z urzędu lub na wniosek podmiotu.
2. 
W przypadku sprostowania zamieszcza się adnotację o treści i dacie sprostowania.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku wprowadzenia zmian w treści wpisu do rejestru oraz wykreślenia agencji z rejestru.
§  9. 
1. 
Informacja o działalności, o której mowa w art. 19 ust. 8 ustawy, zawiera:
1)
w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
liczbę osób, z uwzględnieniem płci, które zostały wpisane do ewidencji osób poszukujących zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za pośrednictwem agencji według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zwaną dalej "klasyfikacją", z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za pośrednictwem agencji na podstawie umowy o pracę, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
d)
liczbę pozyskanych ofert pracy;
2)
w przypadku agencji doradztwa personalnego - liczbę pracodawców korzystających z usług w zakresie:
a)
prowadzenia analizy zatrudnienia, określania kwalifikacji pracowników i ich predyspozycji oraz innych cech niezbędnych do wykonywania określonej pracy,
b)
wskazywania źródeł i metod pozyskiwania kandydatów na określone stanowiska pracy,
c)
weryfikacji kandydatów pod względem oczekiwanych kwalifikacji i predyspozycji, z zastosowaniem narzędzi i metod psychologicznych;
3)
w przypadku agencji poradnictwa zawodowego:
a)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, korzystających z pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, korzystających z informacji zawodowych, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, korzystających z innych usług poradnictwa zawodowego, z uwzględnieniem przedziałów wiekowych: do 25. roku życia, od 25 lat życia ukończonych do 50. roku życia, 50 lat życia ukończonych i więcej,
d)
liczbę pracodawców korzystających z pomocy w doborze kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych;
4)
w przypadku agencji pracy tymczasowej:
a)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas określony, w tym do pracodawców zagranicznych,
b)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, w tym do pracodawców zagranicznych,
c)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego, w tym do pracodawców zagranicznych,
d)
liczbę pracodawców użytkowników korzystających z usług agencji, w tym pracodawców zagranicznych,
e)
liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych przez agencję do wykonywania pracy tymczasowej, według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, na okres do 3 miesięcy, 3 miesięcy do 12 miesięcy, 12 miesięcy i powyżej, z podaniem nazw państw zatrudnienia;
5)
w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą - liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęły pracę za granicą, według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, na okres do 3 miesięcy, 3 miesięcy do 12 miesięcy, 12 miesięcy i powyżej, z podaniem nazw państw zatrudnienia.
2. 
Wzór formularza informacji o działalności agencji zatrudnienia jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  10. 
Minister właściwy do spraw pracy wykreśla agencję zatrudnienia z rejestru w przypadku:
1)
pisemnego wniosku podmiotu;
2)
postawienia podmiotu w stan likwidacji lub upadłości;
3)
wydania decyzji, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w przypadkach określonych w tym przepisie.
§  11. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do podmiotów z państw członkowskich Unii Europejskiej posiadających upoważnienia do świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego i pracy tymczasowej.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia 2 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK

o wpis do rejestru agencji zatrudnienia

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CERTYFIKAT

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Formularz informacji o działalności agencji zatrudnienia

wzór

1 Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2 Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia (Dz. U. Nr 73, poz. 665), zachowane w mocy na podstawie art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.262.2608

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr agencji zatrudnienia.
Data aktu: 01/12/2004
Data ogłoszenia: 10/12/2004
Data wejścia w życie: 18/12/2004