Szczegółowe warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia prac badawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 28 czerwca 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków organizacyjno-technicznych prowadzenia prac badawczych 2

Na podstawie art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2004 r. Nr 11, poz. 94 i Nr 96, poz. 959) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki organizacyjno-techniczne niezbędne do zabezpieczenia przed rozprzestrzenianiem się organizmów kwarantannowych przy prowadzeniu prac naukowo-badawczych lub prac nad tworzeniem nowych odmian roślin uprawnych, zwanych dalej "pracami badawczymi", z wykorzystaniem organizmów kwarantannowych lub roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów porażonych przez te organizmy, lub roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów niespełniających wymagań specjalnych, lub których wprowadzanie i przemieszczanie jest zabronione, zwanych dalej "badanym materiałem".
§  2.
Prace badawcze mogą być prowadzone wyłącznie:
1)
w obiektach lub na gruntach zabezpieczonych przed uwolnieniem i rozprzestrzenieniem się organizmów kwarantannowych;
2)
przez osoby, które ukończyły studia wyższe na kierunku rolnictwo, ogrodnictwo lub kierunku pokrewnym oraz posiadają co najmniej 3-letni staż pracy przy badaniach z wykorzystaniem organizmów kwarantannowych - w przypadku osób kierujących pracami badawczymi;
3)
przy zachowaniu procedur:
a)
badawczych w zakresie badania organizmów szkodliwych, które zostały uznane przez organizacje międzynarodowe,
b)
postępowania, zapewniających bezpieczeństwo fitosanitarne.
§  3.
Prace badawcze mogą być prowadzone po dokonaniu oceny ryzyka rozprzestrzeniania się organizmów kwarantannowych, biorąc pod uwagę:
1)
rodzaj rośliny, produktu roślinnego lub przedmiotu;
2)
charakter planowanych prac badawczych;
3)
gatunek i biologię organizmu kwarantannowego;
4)
sposoby rozprzestrzeniania się organizmu kwarantannowego;
5)
wzajemne oddziaływanie organizmu szkodliwego i środowiska;
6)
inne czynniki związane z zagrożeniem, jakie stanowi badany materiał.
§  4.
W zależności od ocenionego ryzyka, o którym mowa w § 3:
1)
badany materiał zostanie odizolowany od innego materiału roślinnego lub organizmów kwarantannowych oraz, w razie potrzeby, będą przeprowadzane kontrole upraw na sąsiednich gruntach;
2)
obiekty, w których są prowadzone prace badawcze, zwane dalej "obiektami", będą wyposażone w:
a)
systemy zabezpieczające, w tym szczelne drzwi zamykane na klucz i szczelne okna,
b)
system wentylacyjny z odpowiednimi filtrami, zapobiegającymi wydostawaniu się organizmów szkodliwych,
c)
systemy alarmowe monitorujące przed zagrożeniami,
d)
oznakowanie, na którym wskazuje się rodzaj prowadzonych prac badawczych i osobę za nie odpowiedzialną; dotyczy to również wyposażenia znajdującego się w tych obiektach;
3)
zapewnione zostanie kontrolowane usuwanie z obiektów resztek roślinnych, gleby i wody;
4)
zostanie ograniczony dostęp do obiektów oraz obszaru do nich przyległego, a także do wyposażenia znajdującego się w tych obiektach - wyłącznie do upoważnionego personelu;
5)
będą stosowane, w zależności od badanego materiału:
a)
procedury i warunki dla zapewnienia czystości i dezynfekcji pomieszczeń, wyposażenia i personelu,
b)
podlegające kontroli procedury pobierania próbek i przemieszczania badanego materiału między wyposażeniem, pomieszczeniami lub obiektami,
c)
środki zwalczające, stosowane w przypadku niekontrolowanego wprowadzenia lub uwolnienia się organizmów kwarantannowych,
d)
środki i wyposażenie do usuwania oraz niszczenia materiału użytego do prac badawczych,
e)
procedury i wyposażenie stosowne do rodzaju prowadzonych prac badawczych;
6)
będzie prowadzony rejestr prowadzonych prac badawczych oraz zostaną ustalone procedury robocze, w tym procedury ustalone na wypadek niekontrolowanego uwolnienia się organizmów szkodliwych.
§  5.
Prace badawcze prowadzone z materiałem o specyficznej biologii i epidemiologii, stanowiącym szczególne zagrożenie dla upraw i środowiska naturalnego, zwanym dalej "materiałem", mogą być prowadzone po spełnieniu warunków określonych w § 4 oraz jeżeli:
1)
pomieszczenia, w których będą prowadzone prace, wyposażone zostaną w system podwójnych drzwi ze śluzą;
2)
w pomieszczeniach, w których prowadzone będą prace, zapewnione zostaną warunki podciśnienia;
3)
badany materiał zostanie odizolowany od innych organizmów kwarantannowych i materiałów, w tym innych roślin żywicielskich;
4)
materiał dla celów hodowli utrzymywany będzie w specjalistycznych komorach hodowlanych i w warunkach umożliwiających ścisłe kontrolowanie namnażania organizmów kwarantannowych;
5)
sposób prowadzenia prac uniemożliwi rozprzestrzenienie się materiału z częściami roślin; w tym celu należy unikać przepływu strumienia powietrza przez pomieszczenie;
6)
stosowane będą:
a)
środki zabezpieczające przed wydostaniem się organizmów kwarantannowych, w szczególności w postaci:

– pojemników wyposażonych w otwory o odpowiedniej średnicy,

– barier wodnych - w przypadku roztoczy,

– zamkniętych pojemników z glebą - w przypadku nicieni,

– elektrycznych pułapek na owady,

b)
procedury kontroli:

– czystości kultur organizmów kwarantannowych w celu sprawdzenia obecności pasożytów i innych organizmów kwarantannowych,

– badanego materiału w celu wyeliminowania ewentualnego wystąpienia wektorów mogących przenosić organizmy szkodliwe;

7)
zapewnione zostaną warunki sterylności dla prac badawczych prowadzonych w systemie in vitro;
8)
prace badawcze prowadzone z organizmami kwarantannowymi przenoszonymi za pomocą wektorów, o których mowa w pkt 6 lit. b tiret drugie, odbywać się będą w warunkach zapobiegających ich niekontrolowanemu rozprzestrzenieniu się, w szczególności przez używanie siatek o odpowiedniej wielkości oczek i kontrolę stosowanej gleby;
9)
zapewniona zostanie sezonowa izolacja badanego materiału, jeżeli prace badawcze będą prowadzone w okresie o niskim zagrożeniu zdrowotności roślin;
10)
nie będzie prowadzona stała hodowla organizmów kwarantannowych i nie będą one używane do krzyżowania z miejscowymi szczepami lub gatunkami tych organizmów.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają załącznik nr I do dyrektywy 95/44/WE z dnia 26 lipca 1995 r. ustanawiającej warunki, zgodnie z którymi niektóre organizmy szkodliwe, rośliny, produkty roślinne i inne, wymienione w załącznikach I-V do dyrektywy Rady 77/93/EWG, mogą być wprowadzane do Wspólnoty lub niektórych jej stref chronionych lub przemieszczane we Wspólnocie lub w takich strefach celem przeprowadzenia prób lub do celów naukowo-badawczych i do prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin (Dz. Urz. WE L 184 z 03.08.1995). Dane dotyczące ogłoszenia aktu prawa Unii Europejskiej, dotyczą ogłoszenia tego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.158.1660

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia prac badawczych.
Data aktu: 28/06/2004
Data ogłoszenia: 12/07/2004
Data wejścia w życie: 12/07/2004